Ga naar inhoud

Aanvallen op het voer


Nimfee

Aanbevolen berichten

Ik weet niet of ik nu dan juist te weinig eten geef... Of dat ze gewoon doen alsof. Ik voer sinds kort 2x per dag biks, dat is HF super trio met een handje SS. ze hebben twee etensbakjes die ik voor de helft vul elke keer. Maar ik heb werkelijk nog nóóit gehad dat ze zo vreselijk aanvallen op het voer! Alsof ze NOOIT te eten krijgen! Dit is echt sinds ik Lelie heb en zelfs Frummel rent als een idioot naar het etensbakje toe als ik deze ga bijvullen. Dit hebben mijn voorgaande konijnen en Frummel echt nog nooit gedaan, zo heftig.

Geef ik nu daadwerkelijk te weinig of zijn er meerdere konijnen hier op BB die dat ook doen?

Ze wegen beide bijna 2 kilo. Wat ze precies krijgen weet ik niet maar ik weet wel dat het genoeg is, want ik heb het ooit wel eens afgewogen hoeveel het per konijn ong. zou zijn en meestal zit ik er wel overheen. Ze zijn absoluut niet te dik, laatst bij de dierenarts hadden ze nog precies hetzelfde gewicht als de vorige keer dus ze zijn ook niet afgevallen.

Groetjes Daan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja ik ben niet anders gewend.. En niet alleen mijn eigen konijnen, ook de pleegnijntjes doen het, de meeste opvangers en veel pensionkonijnen. De paar pension/pleegnijnen die het niet deden kregen vaak gewoon veel voer, bij mijn pleegnijntjes was dat natuurlijk vanwege hun conditie maar bij de logeethes was het ib mijn ogen simpelweg te veel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij zijn ook mooi op gewicht en staan inderdaad ook te dansen alsof ze hier nooit wat krijgen. Milo volgt met zelfs op de voet naar de voerkast en hindert controleert wel duizend keer of ik die 4 meter naar hun verblijf wel afleg om het bakje te droppen. (Vooral door lekker voor de voeten te lopen)

Als ik op 1 meter genaderd ben, worden ze helemaal gek. Vliegen alle kanten op, over elkaar, onder elkaar, nog net niet door elkaar, botsingen en alles erop en eraan. En maar op de achterpootjes staan trappelen om te zien wanneer het nu eindelijk het bakje naar beneden komt.

En dan eten alsof ze wekenlang verwaarloosd zijn, maar ze krijgen hier echt goed te eten ;) Maaike moet zelfs niet veel zwaarder worden ;) En als ze écht honger zouden hebben, zouden de zakken hooi niet aan te slepen zijn geweest, lijkt mij. En als ze te weinig krijgen, kunnen ze nooit op gewicht blijven.

Inderdaad, net als Rian zegt: als ze dan eens niet aanvallen op hun eten, is het duidelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou eigenlijk moeten filmen wat hier smorgens gebeurt wanneer ze hun biksjes (ss) krijgen. Ze dansen en hupsen door de kooi. Vervolgens doe ik de kooi open om de bakjes te pakken en begint de achtervolging naar de box met voer. Daarna rennen zo snel mogelijk naar de plaats waar de bakjes altijd staan en wachten ze zeer ongeduldig tot ik het neer zet.. :)

Het is echt een soort van ochtend ritueel.. Haha!!

aangepast door AnneGrootendorst
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zodra ik de achterdeur opendoe, huppelen ze de ren in en beginnen heen en weer te racen. Dan snuffelen ze telkens met hun snoet op de plek van het voerbakje, om te kijken of er al wat staat;) Uiteindelijk gaan ze tegen de panelen aanstaan en vallen ze op het eten aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook. Ik schreef het al in een ander topic: mijn konijnen doen alsof ze kindjes zijn in Derde Wereld landen. Belachelijk, hoe zij zich kunnen aanstellen!

Mijn eerste 2 konijnen vielen niet aan op hun eten. Maar dat kwam (achteraf gezien) omdat ik veel te veel eten gaf en ook nog eens het "verkeerde" eten. Ze aten wanneer het hun uitkwam. Ze hadden toch altijd genoeg.

Het is dus "normaal" gedrag, als je konijnen aanvallen. Zie het maar zo: ze zijn gezond, wánt ze willen eten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke gelukkig, mijn konijntjes mankeren dus in ieder geval niets :mdr: ik heb het nooit eerder gehad dus even checken hoor... :$

@Anne: haha ik zou wel eens willen zien hoe het er aan toe gaat bij anderen!

Ik zeg wel heel makkelijk: 'ze vallen aan op het eten, dús ze zijn gezond', maar dat is natuurlijk niet 100% waar.

Er kan natuurlijk altijd iets aan de hand zijn, terwijl ze wel gewoon eten.

De meeste konijnen stoppen met eten als ze ziek zijn.

Biks is bijvoorbeeld iets dat hard is en wanneer een konijn iets aan z'n tandjes/kiezen heeft, zal het konijn geen biks meer eten. Maar zachter eten (groenvoer) gaat er dan nog wel in.

Dat is de reden waarom ik altijd begin met biks.

Ik geef elk konijn een biksje uit mijn hand. Op die manier kan ik zien óf ze het eten. En dan weet ik: er is niets mis met de tanden/kiezen.

Eefje, één van mijn konijnen, is pas echt erg. Ik moet het bakje met eten ook écht goed vasthouden, want ze slaat het met haar voorpootjes zo uit m'n hand. Het zou niet de eerste keer zijn dat het bakje op de grond valt en de biks of groente verspreid ligt door de hele ren. Die valt letterlijk aan.

Ik ga vaak eerst op m'n knieën of gehurkt zitten, hou het bakje nog even hoog. Dan kan ik op mijn gemak de biks "voeren".

Maar Eefje jaagt dan eerst haar moeder en 2 broertjes weg, zodat ze alle ruimte heeft. Vervolgens springt ze op schoot, zodat ze beter bij het eten kan.

Soms zet ik het bakje eten even in het nachthok (dan zien ze het niet) en ga ik eerst keutels ruimen. Dan gaat Eefje als een gek mijn hand aanvallen of rondjes om m'n benen heen rennen. Ze moet en zal eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net even een filmpje gemaakt. Vaak zijn ze zelfs nog veel drukker dan nu.

Maar ze hadden op dit filmpje net nog een enorme pluk hooi gekregen, dus misschien dat ze iets minder honger hadden dan normaal :P

Heb het filmpje verder niet bewerkt. Komt regelrecht van m'n telefoon af. Normaal zet ik er wel een leuk muziekje onder XD

>http://youtu.be/kjTnx0BH1jI

PS: het hok is nog niet aangeveegd, dus niet op de hoeveelheid keutels letten. Dit is dus het resultaat van één dagje niet aanvegen... :he:

aangepast door Jorieke
Link naar reactie
Delen op andere sites

O ja heerlijk, twee keer per dag hebben we biksjes-feest. :D

Ze horen dat ik in huis biks in een bakje doe om het af te wegen. Ze zitten op dat moment al klaar in de ren, maar op het moment dat ze biks horen vallen, gaan die oren bewegen.

Zodra ik buiten kom, rennen ze naar hun hok. Dan rennen ze weer terug, omdat ik niet zo snel ben. Voor de tweede keer, met mij, naar hun hok. Hedwig draait daarbij rondjes om Koekie heen. Ze rennen naar boven en dan moet ik snel mijn bakje in hun voerbak leegkieperen. Soms zijn ze te snel en dan vliegen de biks hun om de oren.:he:

Geweldige dieren!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu het geluid op het filmpje laten staan. Dan hoor je in het begin ook een piepgeluid. Dat doe ik met mijn mond, lippen.

Ik weet niet hoe ik het moet uitleggen, maar goed.... dat geluidje maak ik eigenlijk áltijd als ik met eten naar buiten kom. En daar reageren ze gewoon echt op. Zó grappig.

Keek net het filmpje terug, maar eigenlijk valt het hier nog wel erg mee. Soms zijn ze gewoon nog 10x drukker. Maken ze binkjes om aandacht te krijgen enzo. En dan klimmen ze echt tegen me aan. Geweldig.

Ben ook wel benieuwd naar jullie konijnen. Dus uploaden die filmpjes!!! :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .