Ga naar inhoud

Wanneer weer naar buiten ( bij rammetje ) na herstellen van EC


Snufoverijssel

Aanbevolen berichten

Dat je je konijn liever niet koppelt aan een konijn dat daadwerkelijk ziek is geweest van EC, kan ik ergens begrijpen. Maar wil je daar echt wat mee bereiken zul je bij elk potentiële maatje een bloedtest moeten laten doen anders heeft het nog geen nut.

@Tumtum: Dat EC een schimmel zou zijn en geen parasiet, hoor ik voor het eerst? Verklaar je nader?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Nicky_the nou mijn andere drie konijnen zijn er niet ziek van geworden. Die hadden dan ook al symptomen moeten hebben. Zou best kunnen dat ze nu ook al drager zijn, maar goed.. ik geloof ook wel dat bijna alle konijnen al wel drager zijn. Bovendien.. Bailey was altijd de zwakste wat gezondheid betreft.. dus wie is de bok? Yep Bailey. Ik moest ze uit elkaar halen omdat Bailey de grote baas was :P en Juneau een jong sterk manneke is die doorhad dat Bailey zwak was. Dus die gingen vechten. Als ik Bailey alleen bij een voedster had zitten was de kans groter dat ik ze bijelkaar kon laten, maar in dit geval ging het dus fout. Vandaar dat ik hem weer moet herkoppelen. Ik had de rest toch al meebehandeld dus daar lag t niet aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even voor de duidelijkheid. Ze hebben al bijna een jaar samen gezeten. Heb Suuz binnen gehaald omdat ze nog maar 680 gram woog en de Da niet met zekerheid kon zeggen wat er aan de hand was. Wel EC in achterhoofd gehouden en dus met panacure gestart. De Da gaf aan dat we het een week moesten aankijken en dan eventueel een beslissing moesten maken wat het beste voor Suuz was!! Ik denk dat hij er een hard hoofd in had. Wel afgesproken nog een urinetest te doen. De Da belde om de uitslag door te geven en constateerde dat ze mogelijk toch EC had. Hij was zeer verbaasd te horen dat Suuz aankwam al en dat ze het veel beter deed. Ik denk dat hij haar zo slecht vond toen we er waren en weinig hoop had. Suuz zit dus voorlopig aan de panacure ( 28 dgn ). Dus bij de constatering van EC haar maatje Snuf ook gelijk aan de panacure gezet.

Het lijkt me dan ook niet meer dan gewoon om ze weer gezellig samen te zetten!

Vanmorgen woog ze ( gebruik nu maar de keukenweegschaal ) op 10 gram na een kilo!! Aankomen doet ze dus wel.

We zien haar ook weer zoals ze was, nieuwsgierig, alert, ondeugend, relax ( heerlijk op haar zij ploffen, zoals ze dat zo geweldig kunnen doen ;-) ) en aanvallen op haar groente. Super dus!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@dollie. Toen mijn nijn EC kreeg, kreeg ik te horen dat het geen parasiet was maar een schimmel (ivm sporen). Een DA gaf aan dat het weer een parasiet was. Volgens Wilhelminakliniek is het een parasiet; laat ik het daar op houden. Ik wil geen verwarring zaaien, ondanks dat internet soms ook verwijst naar een schimmel... Het is en blijft iets heel vervelends, daar zijn we het allemaal over eens. Ik heb trouwens ook belezen dat een bloedtest geen 100% zekerheid geeft, want daar heb ik ook naar geïnformeerd voor mijn beide nijnen.

aangepast door tumtum
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voorzover ik weet geeft een bloedtest alleen de zekerheid of het konijn wel of niet EC bij zich draagt. Is de test negatief, weet je zeker dat het geen EC heeft, is de test positief dan weet je dat het konijn EC bij zich draagt maar dat hoeft niet te betekenen dat hij/zij er ook ziek van is. Heb ook wel eens gehoord dat een bloedtest zelfs geen zekerheid geeft over het wel of niet drager zijn van EC maar nog niet van een betrouwbare bron.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Snufoverijssel gewoon lekker bijelkaar zetten zodra je nijn weer genezen is. Maar je moet ze wel weer koppelen denk ik... want zoveel weekjes apart zitten .....trouwens... om en rond september is het toch dat ze hun wintervachtje krijgen... dus meestal zou je deze maand ze al weer of naar buiten of naar binnen moeten doen.... als het later is weet ik niet of zijn vachtje tegen de winter kan... daarnaast..konijntjes met EC kunnen zich moeilijk warm houden dus vaak wordt aangeraden om konijntjes met EC niet meer buiten te houden...maar goed... misschien een idee om je andere nijn tijdelijk naar binnen te halen? Of misschien een tussenweg..een schuurtje ofzo.. ik weet niet heb niet zoveel verstand van buitenkonijntjes... heb ze zelf binnen zitten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

@dollie misschien toch een idee om allerlei punten (fabels en waarheden) over EC op 1 punt te verzamelen bij het kopje Ziekten o.i.d. die door BunnyBunch lezers worden weggezet. Zo ook het puntje of je nijn wel of niet buiten kan van deze discussie wat aanleiding is geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nijntjes Suuz en Snuf zitten nu samen buiten in een rennetje! Het lijkt wel of ze geen twee weken apart zijn geweest. Het is heel gemoedelijk in de ren. Er wordt niet extra aan elkaar gesnuffeld, maar er wordt heerlijk aan elkaar gelikt. Er is gelijk rust.... Suuz zoekt Snuf weer op en duwt haar koppie onder hem en hij doet hetzelfde bij haar. Het is zoals het was.... Suuz wil gelikt worden en Snuf doet dat dan ;-).

Deze niintjes horen bij elkaar!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .