Ga naar inhoud

Wanneer weer naar buiten ( bij rammetje ) na herstellen van EC


Snufoverijssel

Aanbevolen berichten

Suuz is nu ruim 1,5 week binnen. Ze heeft EC, maar herstelt goed. We zien weer onze konijntje van voor de EC terug. Alert en weer nieuwsgierig. Ook is ze lekker aan het aankomen. Alleen nu zitten er twee konijntjes alleen....

Wanneer kan ik ze weer samen zetten? Moeten ze dan weer aan elkaar wennen ( gekoppeld worden )?

Wanneer kan ze weer lekker naar buiten? Nu is de temp nog goed om weer naar buiten te gaan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo ver ik weet blijft een konijn altijd EC houden. Met de medicijnen kun je de parasiet niet doden.

Maar als je konijn al gekoppeld was toen hij EC bleek te hebben, dan hebben de konijnen waar hij aan gekoppeld was ook EC. EC is namelijk besmettelijk voordat er symptomen komen..

Het punt wanneer je een beter wordende konijn naar buiten doe, is naar mijn idee meer een gevoels kwestie en afhankelijk van de konijnen. Ik doe dit zo snel mogelijk omdat mijn ram blind/slechtziend is.

Ik geloof niet dat konijnen hun maatje na 1,5 week al vergeten zijn. Of ze moeten heel kort bij elkaar gezeten hebben. Maar ik verwacht wel dat ze weer even opnieuw de rangorde gaan bepalen. Ik zou er dus wel even bij blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel veel konijnen dragen standaard EC bij zich, maar bij de 1 komt het wel tot uiting en de ander niet.. Zo heb ik een EC konijn gehad in mijn groep en de rest van de groep heeft nog nooit symptomen gehad, maar ik verwacht dat bijna elk konijn ondertussen wel EC dragers zijn. In ieder geval hoef je dus niet bang te zijn met besmetting.

Naar buiten zou ik even goed opletten tot ze echt stabiel is, EC konijntjes kunnen zich niet altijd warm houden, ik zou in ieder geval kijken tot ze echt weer goed op gewicht is.

Een konijn kan zijn maatje na 1 dag al vergeten dus opnieuw koppelen kan zeker nodig zijn. Konijnen doen alles op geur en zij ruikt natuurlijk heel anders als ze binnen heeft gezeten.. Het gebeurd zelfs wel eens na 2 dagen binnen zitten dat je ze volledig opnieuw moet koppelen. Maar dat is per koppel divers, maar als ze nu 1,5 week binnen zit, is ze dan al wel weer helemaal op gewicht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe zwaar ze was.... Ze woog een paar dagen geleden 900 gram ( ipv 680 ). Ze komt dus wel aan. Ze gaat echt wel goed hoor!! Gisteravond gooide ze zich een paar keer achter elkaar heerlijk op haar zij. Is weer actief in haar kooi. Je ziet gewoon dat ze weer de oude is. Is ook heel nieuwsgierig weer. Haar pootjes krijgen weer mooie haartjes. Het ziet er dus goed uit!!

Ik zal haar volgende week nog weer eens wegen en dan bekijken of ik haar weer bij Snuf doe.

Ik denk dat 1,2 kg voor haar redelijk gewicht is. Dus dat wordt dan denk ik maar het streef gewicht waarbij ik ga bepalen of ik haar weer bij Snuf zet/koppel.

Nog klein vraagje. Dinsdag is de entdag bij de Da hier. Suuz laat ik later inenten, maar Snuf zit ook aan de AB, kan ik hem wel laten enten? Of moet ik het voor hem ook ff uitstellen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van EC weet ik (gelukkig) niks.

Aan de ene kant moet je zorgen voor een stabiel konijn, aan de andere kant zou ik haar nu niet langer binnen willen houden dan nodig. De nachten worden kouder, de wintervachten zijn in aantocht en als je te lang wacht moet hij de hele winter binnen blijven.

Enten zou ik uitstellen, of in ieder geval overleggen met je dierenarts.

Naar mijn mening is de enting het beste werkzaam als je alle aanwezige konijnen op dezelfde dag laat inenten, dus ik zou met allebei de konijnen wachten. Als je even naar de da belt, kunnen ze de enting misschien voor je reserveren zodat je hem later kan halen voor hetzelfde tarief.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou met de enting voor beide konijnen wachten.

AB heeft ook behoorlijk wat negatieve effecten op een konijn die je niet op het eerste oog ziet. Het kan allemaal te veel van het goede worden en zo kan je konijn dus ziek(er) worden.

Bovendien kan het zo zijn dat de AB de enting juist tegen werkt waardoor het lichaam zelf niet genoeg antistoffen aan maakt omdat de AB tegen de ziekteverwekkers van de enting werkt. Op die manier heeft de enting dus onvoldoende werking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb net idd even de Da gebeld. Zelfde tarief kon niet, maar soms doen ze nog een dagje met enten voor alle mensen die die dag niet kunnen. Nou ze hebben er al twee nu, dus heb goede hoop dat het er uiteindelijk wel 10 worden om de zelfde prijs te kunnen behouden. En zo niet, dan wordt het maar wat duurder het enten.

Nu goed gaan overwegen wanneer ik ze weer samen ga zetten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelfde tarief is inderdaad niet mogelijk, omdat ze de entstof binnen 24 uur op moeten maken.

Hier werken ze ook met zo'n lijst tot 10 konijnen meestal komen ze daar wel aan op korte termijn dus gaat vast goed komen.

Super om te lezen in ieder geval dat het meiske zo is opgeknapt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even opletten met enten. Ik had begin dit jaar bewust gekozen om Rintje (EC vanaf maart jl.) van de twee entingen er ééntje (1 week vóór en 1 week ná de Panacur) te doen en de andere enting 3 weken later. Alleen mijn Rintje en had de dag na de enting van myxamathose een flinke terugslag gehad waar ik behoorlijk van ben geschrokken. De tweede enting heb ik bewust niet laten doen. Nu ben ik zes maanden later en ik vind hem niet stabiel genoeg (hij zit sinds 2 weken weer aan de Panacur) dat ik hem niet laat enten omdat ik bang ben dat deze enting zwaarder is/weegt dan het risico dat hij myx krijgt. Dit klinkt heel hard, maar ik heb het nagevraagd bij een erkende fokker wat ik hier mee moest. Zij heeft me ook geadviseerd Rintje niet te enten. Bandos gaat wel haar enting krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn was ook EC geconstateerd. Hij is helemaal opgeknapt en je ziet niet meer dat hij t heeft gehad. Ik was er erg vroeg bij. Ik heb de drie andere konijnen meebehandeld ivm besmetting. Meestal als je het constateerd bij een konijn zouden de andere konijnen het ook al moeten hebben. Dus het hoeft inderdaad niet dat zij het wel krijgen. Nu de behandeling afgelopen is ben ik weer bezig mijn EC konijntje te koppelen. @ Gwentje Zou niet weten waarom je niet zou koppelen omdat een konijntje EC heeft... Zolang hij uitbehandeld is en hij er niet meer ziek van is kan je dat gewoon doen hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn was ook EC geconstateerd. Hij is helemaal opgeknapt en je ziet niet meer dat hij t heeft gehad. Ik was er erg vroeg bij. Ik heb de drie andere konijnen meebehandeld ivm besmetting. Meestal als je het constateerd bij een konijn zouden de andere konijnen het ook al moeten hebben. Dus het hoeft inderdaad niet dat zij het wel krijgen. Nu de behandeling afgelopen is ben ik weer bezig mijn EC konijntje te koppelen. @ Gwentje Zou niet weten waarom je niet zou koppelen omdat een konijntje EC heeft... Zolang hij uitbehandeld is en hij er niet meer ziek van is kan je dat gewoon doen hoor.

Omdat de kans dat de EC terug komt heel groot is. Je kunt de ziekteverwekker namelijk niet doden, slechts terug dringen. Aangezien de ziekte besmettelijk is voor de eerste symptomen, is de kans heel groot dat het andere konijn ook besmet raakt.

Volgens mij is het zelfs zo dat EC als eerst bij de nieren komt, je ziet daar geen symptomen van en daardoor raakt een ander konijn besmet, maar je kunt de symptomen bestrijden met panacur, niet de ziekte verwekker doden. Dus volgens mij blijft zo'n konijn besmettelijk.

Maar ik denk nu even hardop..

Maar als konijnen al voor de symptomen bij elkaar zaten, hebben beide konijnen het vermoedelijk al.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hoor volgens mij blijft een konijn niet besmettelijk. Mijn konijnen zijn meebehandeld en die hoefden alleen de eerste twee weken meebehandeld te worden. Dit omdat daarna besmettingsgevaar al niet meer is. Tis net als waterpokken, voor dat je de pokken ziet is het besmettelijk, daarna alleen vanuit de vocht. Incubatietijd is voorbij. Anders heeft het toch geen nut gehad om de andere konijnen zo kort mee te behandelen. Zij hebben geen symptomen en hebben er ook geen last van. En ik koppel ze gewoon weer samen. Ze zijn ook altijd in diezelfde ruimte geweest en na twee weken is er geen gevaar meer op besmetting omdat de parasiet buiten het lichaam nog twee weken in leven kan blijven. Zodra het konijn geen last heeft van de symptomen en 'genezen' verklaard is is besmettingsgevaar lijkt mij dus ook niet meer van toepassing. Maarja nu denk ik hardop. :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh en de symptomen kunnen erg divers zijn hoor..sommigen krijgen een scheve kop en anderen beginnen met de plas enz laten lopen en de achterhand die slap wordt. Mijn konijn had geen last van het laten lopen van de plas. Hij had een scheve kop en ik merkte dat hij wat wankel stond. Zijn oogjes gingen heel snel heen en weer van links naar rechts.. en meer heb ik er niet van gemerkt. Ik was er dan ook heel vroeg bij. Dus ik weet niet of het als eerste bij de nieren begint. De dierenarts zei in elk geval die hem behandelde dat ze nog nooit in haar leven als dierenarts een konijn met EC in zo'n vroeg stadium had gezien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dat er veel ruis is op BunnyBunch over EC. Ik heb begrepen dat wanneer mijn ram/EC-konijn overlijdt en ik zet een ander konijn bij mijn voedster die geen symptomen van EC heeft, dat dit andere konijn toch besmet raakt. Misschien toch eens een keertje ons/BunnyBunch goed laten informeren door bijvoorbeeld een Wilhelmina Dierenkliniek ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

hmm vreemd allemaal... staan ook genoeg EC konijntjes op sites van opvangen die gewoon gekoppeld kunnen worden. Ze zijn 'ziek geweest' maar verder gezond en kunnen het wel weer terug krijgen. Zoiets begreep ik. Ga mijn EC konijn toch niet de rest van zijn leven alleen zetten... voor mijn begrip is die 'genezen' en kan zijn oude leventje hervatten. Zodra hij de symptomen weer krijgt is het gewoon weer zelfde verhaal.... de rest meebehandelen en hij weer aan de medicatie. Maar in hoeverre de kans is dat hij het terug krijgt als hij gewoon normaal rustig leventje leidt zonder al teveel stress vraag ik me dan ook weer af. Volgens zeggen heeft elke konijn EC in zich... of bijna elk konijn whatever weet het inderdaad ook niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is het geen parasiet maar een schimmel in het centrale zenuwstelsel. Met de informatie die ik heb besmet je dus (bewust) een gezond konijn met EC. Ik begrijp wel wat je wilt zeggen dat je het konijn niet alleen wilt laten en weer een vriendje wilt geven, ik wil je dus ook gelijk hierin geven. Al met al vind ik dit dus ook een hele moeilijke situatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ow keb ze binnen zitten. En hij is altijd in een groepje met drie andere konijnen geweest en die zaten ook bij hem toen hij EC kreeg en die zijn meebehandeld. Hebben nooit symptomen gehad ofzo. Ik weet niet meer wat het is volgens mij zijn de meeste dierenartsen er nog niet over uit. Maar mijn konijn koppel ik gewoon weer met mijn andere konijnen. En ze gaan weer als een viertal saampies gezellig leven. Dat is de bedoeling. Zo ver zijn we nog niet. Ze zitten al wel samen maar de koppeling is nog niet voltooid. En volgens mij worden er genoeg konijntjes die EC hebben gehad of hebben whatever gekopppeld aan een nijn. Dus tja... weet t niet. Al dat moeilijke gedoe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

EC dragen nu wel zoveel konijnen bij zich dat je toch niet echt weet welke konijnen wel EC dragen en welke niet.. zie hoeveel gevallen op het forum. Ik zou ook gewoon koppelen, hoe weinig zie je wel dat in een koppel daadwerkelijk beide konijnen EC symptomen krijgen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ow keb ze binnen zitten. En hij is altijd in een groepje met drie andere konijnen geweest en die zaten ook bij hem toen hij EC kreeg en die zijn meebehandeld. Hebben nooit symptomen gehad ofzo. Ik weet niet meer wat het is volgens mij zijn de meeste dierenartsen er nog niet over uit. Maar mijn konijn koppel ik gewoon weer met mijn andere konijnen. En ze gaan weer als een viertal saampies gezellig leven. Dat is de bedoeling. Zo ver zijn we nog niet. Ze zitten al wel samen maar de koppeling is nog niet voltooid. En volgens mij worden er genoeg konijntjes die EC hebben gehad of hebben whatever gekopppeld aan een nijn. Dus tja... weet t niet. Al dat moeilijke gedoe.

Konijnen hoef je ook niet uit elkaar te halen als 1 ec symptomen krijgt omdat de anderen het dan ook al hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals Aniek al meerdere malen heeft is een groot gedeelte van de konijnen dragen van EC idem met bijvoorbeeld pasteurella. De kans op besmetting is zeker aanwezig maar bij een konijn wat EC gehad heeft en men op de hoogte is van de symptomen etc zou ik wel weer een konijn durven te plaatsen. Met name omdat de kans al groot is dat ook het nieuwe maatje al EC drager is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .