Ga naar inhoud

Nieuw konijn met een maar.......


brenda

Aanbevolen berichten

Zoals misschien al een aantal mensen gelezen hebben heb ik vandaag Wortel 'opgevangen' een mooi beest (X)ram van 5 jaar. maar er is een kleine maar waar ik toch julie mening over vraag....

Hij is vandaag gebracht en is een heel mooi beest, maar zijn penis is opgezet en heeft een wat vieze kont!

ze zijn ermee naar de DA geweest en hebben Acederm wondzalf gekregen (ik zie verder geen open vervelende wond oid) de DA had hun verteld dat hij als het ware zijn urine langs zijn vacht loopt....??? en verder konden ze mij ook niet veel meer vertellen.

Ik heb hem hier gehouden (hij is gelukkig wel geent ed) maar heb nu wel mijn twijfels.......ik heb wel duidelijk afgesproken als ik het er na een paar dagen niet zie opknappen dat ze hem moeten komen halen.

ik ga hem morgen even in een badje zetten en het eens goed bekijken als het helemaal schoon is.

Ik heb hem uiteraard apart zitten en niet bij mijn gezonde groep van 4 (nou ja 'bijna'groep ;).

Ik vind dit echt heel moeilijk want de xeigenaren waren duidelijk heel gek op hem en ik WIL hem wel een mooie plaats geven maar ik krijg nu wel sterk mijn twijfels.....

aangepast door brenda
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie 'm.. Duidelijk urinebrand.. Kan verschillende oorzaken hebben. Heeft hij nog andere klachten? Wat voor voeding kreeg hij?

Mogelijke oorzaken van urinebrand zijn: Blaasontsteking, E. cuniculi, calcium in de blaas (blaaszand, gruis en/of stenen), pijn kan een oorzaak zijn is niet heel voor de hand liggen, nierproblemen. Het lijkt mij verstandig om eerst de urine te laten nakijken.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie 'm.. Duidelijk urinebrand.. Kan verschillende oorzaken hebben. Heeft hij nog andere klachten? Wat voor voeding kreeg hij?

Mogelijke oorzaken van urinebrand zijn: Blaasontsteking, E. cuniculi, calcium in de blaas (blaaszand, gruis en/of stenen), pijn kan een oorzaak zijn is niet heel voor de hand liggen, nierproblemen. Het lijkt mij verstandig om eerst de urine te laten nakijken.

kun je mij vertellen wat de ';medische' consequentie hiervan is / kan worden en heel vreemd dat hun DA hier niet op gewezen heeft.... hij kreeg Kona corn brokken (een grote zak voor 4.55 zie ik er op staan......kan niet veel soeps wezen denk ik) ikzelf voor altijd SS en zal het dier ook snel aan laten wennen.

dat de keutels op stress wijzen dacht ik al een beetje.

Is het verstandig om hem morgen in een poedelbadje te zetten om zijn kontje schoon te maken (ben als de dood voor maden....)

en wat kan ik er snel aan doen, want moet eerlijk bekennen dat ik veel goeds met het dier voor heb maar als ik al DIRECT met hoge DA kosten kom te zitten moeten de oude eigenaren dit eerst zelf maar doen. (dit hadden zij ook zeker aangeboden als de zalf niet voldoende zou werken)

mijn grootste zorg was eerder het besmettingsgevaar voor mijn andere 4!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die drie oorzaken die Dollie noemt zijn niet besmettelijk voor je andere dieren hoor. Maar EC is een hele ernstige ziekte, die in je konijn aanwezig blijft en steeds weer de kop op kan steken. (De EC is overigens wel besmettelijk via de urine als het zich in de nieren bevindt, maar zover ik kan vinden op internet is het al 'verhuisd' naar het centrale zenuwstelsel zodra het konijn symptomen krijgt en wordt dan niet meer via de urine uitgescheiden).

Blaasstenen of gruis 'kan' levenslange medicatie betekenen (maar kan ook snel over zijn als hij beter voer krijgt), blaasstenen kan een operatie betekenen (maar alleen als het acuut is, anders kun je met Eurologist proberen de stenen op te lossen) en nierproblemen kan van alles zijn, maar is vaak niet best.

Een blaasontsteking kan vrij snel over zijn van een AB-kuurtje, maar kan ook een symptoom van iets anders zijn (zoals blaasstenen bv).

Maar het kan natuurlijk ook zijn dat je gewoon een niet zindelijk konijn hebt wat in zijn eigen plas blijft zitten...

Maar besmettelijk klinkt het vooralsnog niet.

Ben niet verbaasd dat je DA je daar niet op gewezen heeft, want de meeste DA's weten vooral veel van honden en katten maar vaak erg weinig van konijnen. :s

Link naar reactie
Delen op andere sites

kun je mij vertellen wat de ';medische' consequentie hiervan is / kan worden en heel vreemd dat hun DA hier niet op gewezen heeft.... hij kreeg Kona corn brokken (een grote zak voor 4.55 zie ik er op staan......kan niet veel soeps wezen denk ik) ikzelf voor altijd SS en zal het dier ook snel aan laten wennen.

dat de keutels op stress wijzen dacht ik al een beetje.

Is het verstandig om hem morgen in een poedelbadje te zetten om zijn kontje schoon te maken (ben als de dood voor maden....)

en wat kan ik er snel aan doen, want moet eerlijk bekennen dat ik veel goeds met het dier voor heb maar als ik al DIRECT met hoge DA kosten kom te zitten moeten de oude eigenaren dit eerst zelf maar doen. (dit hadden zij ook zeker aangeboden als de zalf niet voldoende zou werken)

mijn grootste zorg was eerder het besmettingsgevaar voor mijn andere 4!

Tsja, de Kona Corn brokken hebben mij ook een fortuin gekost.......... Indy heeft tweemaal blaasproblemen gehad en de eerste keer was het EC, de tweede keer bleek dat zijn blaas vol rommel zat doordat hij jarenlang slechte voeding heeft gehad. Toevallig ook van Kona Corn, maar het geldt eigenlijk voor elke goedkope brok en zeker voor gemengd voer. Er zit vaak gewoon te veel calcium in.. Ik zou hem gewoon direct overzetten op SS, mengen hoeft in dit geval niet. Is beter voor zijn darmpjes juist. Wanneer je een stap vooruit gaat qua kwaliteit is mengen vaak niet nodig.

Even in bad lijkt me heel verstandig. Ik betwijfel of hij er nog echt schoon van wordt, zeker als het niet gauw opgelost wordt is het verstandiger om de vieze vacht weg te scheren zodat je de huid goed kunt verzorgen en er schone vacht terug kan groeien. Alleen.. Een konijn met kale billen kun je natuurlijk niet buiten laten zitten als het vriest.. Nu zal het nog wel mee vallen maar straks wordt het te koud..

De zalf ken ik niet, heb het ook nog nooit eerder in verband met urinebrand gehoord. Maar ik geloof best dat het werkt. Alleen.. Dat is symptoombestrijding en heeft praktisch geen nut. Je smeert er een zalfje op, de huid hersteld, je stopt met smeren, de huid wordt weer blootgesteld aan urine et voilà.. Het is gewoon niet normaal dat een konijn in zijn eigen urine blijft zitten. En dat zijn billen er zo uitzien helemaal niet.

Tsja, ik zal maar eerlijk zijn, ik vind het heel vervelend voor Wortel en zijn baasjes maar urinebrand is bij mij altijd foute boel geweest. Indy had eerst EC, is daar gelukkig goed van hersteld, een half jaartje later zou hij een blaasontsteking hebben, wat ongetwijfeld klopte alleen jammer genoeg kwamen we er na nog twee maanden voortmodderen achter dat hij blaaszand en stenen had.. EC behandelen zal je de kop niet kosten, maar EC is iets dat altijd terug kan komen. Een blaasontsteking, nou ja, urineonderzoek en een AB kuurtje en het is klaar. ALS het 'gewoon' een blaasontsteking is en niet, zoals bij Indy, een symptoom van iets anders. Om daar uitsluitsel over te geven zal een röntgenfoto gemaakt moeten worden. Bij Indy was daar niks op te zien dus er is ook een echo gemaakt. Het is voor konijnen met dergelijke problemen heel belangrijk dat de voeding niet te veel calcium bevat, zelfs in SS zit al veel voor zo'n konijn. Maar een calciumarm dieet geven terwijl het konijn in een groep zit is lastig..

En nu met Fred heb ik dezelfde problemen, waarvan helaas geen oorzaak te vinden is. (Ja, dat kan ook nog...... Probleem zit waarschijnlijk in het zenuwstelsel dacht de laatste DA, maar dat is niet vast te stellen..) Bij hem is urineonderzoek gedaan, bloedonderzoek, een röntgenfoto gemaakt, hij is behandeld voor EC en we hebben ook maar gekeken of hij soms pijn had door twee weken pijnstilling te geven. Niks, noppes, nada..

Het heeft mij heel veel geld en heel intensieve zorg gekost bij beide konijnen.. Het spijt me echt voor Wortel maar ik zou er nog eens héél goed over na denken als ik jou was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja, de Kona Corn brokken hebben mij ook een fortuin gekost.......... Indy heeft tweemaal blaasproblemen gehad en de eerste keer was het EC, de tweede keer bleek dat zijn blaas vol rommel zat doordat hij jarenlang slechte voeding heeft gehad. Toevallig ook van Kona Corn, maar het geldt eigenlijk voor elke goedkope brok en zeker voor gemengd voer. Er zit vaak gewoon te veel calcium in.. Ik zou hem gewoon direct overzetten op SS, mengen hoeft in dit geval niet. Is beter voor zijn darmpjes juist. Wanneer je een stap vooruit gaat qua kwaliteit is mengen vaak niet nodig.

Even in bad lijkt me heel verstandig. Ik betwijfel of hij er nog echt schoon van wordt, zeker als het niet gauw opgelost wordt is het verstandiger om de vieze vacht weg te scheren zodat je de huid goed kunt verzorgen en er schone vacht terug kan groeien. Alleen.. Een konijn met kale billen kun je natuurlijk niet buiten laten zitten als het vriest.. Nu zal het nog wel mee vallen maar straks wordt het te koud..

De zalf ken ik niet, heb het ook nog nooit eerder in verband met urinebrand gehoord. Maar ik geloof best dat het werkt. Alleen.. Dat is symptoombestrijding en heeft praktisch geen nut. Je smeert er een zalfje op, de huid hersteld, je stopt met smeren, de huid wordt weer blootgesteld aan urine et voilà.. Het is gewoon niet normaal dat een konijn in zijn eigen urine blijft zitten. En dat zijn billen er zo uitzien helemaal niet.

Tsja, ik zal maar eerlijk zijn, ik vind het heel vervelend voor Wortel en zijn baasjes maar urinebrand is bij mij altijd foute boel geweest. Indy had eerst EC, is daar gelukkig goed van hersteld, een half jaartje later zou hij een blaasontsteking hebben, wat ongetwijfeld klopte alleen jammer genoeg kwamen we er na nog twee maanden voortmodderen achter dat hij blaaszand en stenen had.. EC behandelen zal je de kop niet kosten, maar EC is iets dat altijd terug kan komen. Een blaasontsteking, nou ja, urineonderzoek en een AB kuurtje en het is klaar. ALS het 'gewoon' een blaasontsteking is en niet, zoals bij Indy, een symptoom van iets anders. Om daar uitsluitsel over te geven zal een röntgenfoto gemaakt moeten worden. Bij Indy was daar niks op te zien dus er is ook een echo gemaakt. Het is voor konijnen met dergelijke problemen heel belangrijk dat de voeding niet te veel calcium bevat, zelfs in SS zit al veel voor zo'n konijn. Maar een calciumarm dieet geven terwijl het konijn in een groep zit is lastig..

En nu met Fred heb ik dezelfde problemen, waarvan helaas geen oorzaak te vinden is. (Ja, dat kan ook nog...... Probleem zit waarschijnlijk in het zenuwstelsel dacht de laatste DA, maar dat is niet vast te stellen..) Bij hem is urineonderzoek gedaan, bloedonderzoek, een röntgenfoto gemaakt, hij is behandeld voor EC en we hebben ook maar gekeken of hij soms pijn had door twee weken pijnstilling te geven. Niks, noppes, nada..

Het heeft mij heel veel geld en heel intensieve zorg gekost bij beide konijnen.. Het spijt me echt voor Wortel maar ik zou er nog eens héél goed over na denken als ik jou was.

bedankt voor je mail, er is mij veel duidelijk geworden.....

ik heb er LETTERLIJK van wakker gelegen vanacht.

ik had gisteren iemand gevraacht die ook veel verstand van konijnen heeft te komen kijken en die zei precies hetzelfde.

Mijn besluit staat vast hoe vervelend ik het ook voor Wortel vind hij zal toch terug moeten naar zijn oude huis.......gelukkig kan ik wel wat meer info meegeven als dat ze zelf wisten ;)

maar met een konijn beginnen met al duidelijk problemen vind ik geen goed plan. is het nou 1 van mijn eigen konijnen is het weer een heel ander verhaal en doe ik al het mogenlijke...........

ps mijn 4 konijnen zitten bij elkaar en gaat vooralsnog 'aardig' ....;) Puk mijn oude heer is nogal nerveus maar het vechten met de andere ram valt heel erg mee die is duidelijk de baas !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moeilijk maar verstandig.. Het is zo iets rots, urinebrand is nou niet bepaald dodelijk (hoewel de oorzaak dat wel kan zijn natuurlijk) maar wel heel pijnlijk als je het niet goed verzorgd. Het wel goed verzorgen kost veel energie en tijd. Schoonhouden, insmeren, zorgen dat het droog blijft.. Rekening houden met de bodembedekking, het moet zacht en schoon zijn en goed absorberen.. Veel valt af omdat het prikt en irritatie veroorzaakt, ik ben op den duur kranten gaan gebruiken bij Indy maar moest het 2x per dag verschonen, minimaal.. Inmiddels gebruik ik een vetbed. Maar er zijn gewoon veel lastige dingen. Het is precies wat je zegt, voor je eigen konijn doe je dat gewoon, maar om er bewust aan te beginnen bij een vreemd konijn.. Nee.. Ik zou dat niet kunnen.. Ondanks dat ik inmiddels genoeg ervaring heb om het in goede banen te leiden..

Fijn dat het goed gaat!

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Moeilijk maar verstandig.. Het is zo iets rots, urinebrand is nou niet bepaald dodelijk (hoewel de oorzaak dat wel kan zijn natuurlijk) maar wel heel pijnlijk als je het niet goed verzorgd. Het wel goed verzorgen kost veel energie en tijd. Schoonhouden, insmeren, zorgen dat het droog blijft.. Rekening houden met de bodembedekking, het moet zacht en schoon zijn en goed absorberen.. Veel valt af omdat het prikt en irritatie veroorzaakt, ik ben op den duur kranten gaan gebruiken bij Indy maar moest het 2x per dag verschonen, minimaal.. Inmiddels gebruik ik een vetbed. Maar er zijn gewoon veel lastige dingen. Het is precies wat je zegt, voor je eigen konijn doe je dat gewoon, maar om er bewust aan te beginnen bij een vreemd konijn.. Nee.. Ik zou dat niet kunnen.. Ondanks dat ik inmiddels genoeg ervaring heb om het in goede banen te leiden..

Fijn dat het goed gaat!

de eigenaren komen wortel vanavond weer halen, ze schrok enorm en baalde dat haar DA haar niet hierop gewezen had....ik heb haar mijn DA aanbevolen en ze maakt voor vanavond een afspraak zodat ze hem in 1X kan verhuizen en hij niet meerdere malen de stress aan hoeft. ze heeft duidelijk het beste met haar dier voor ;) ik heb haar ook verwezen naar animal home zoetermeer om daar als Wortel 'beter'is een rustig voedstertje voor hem te gaan zoeken zodat hij ook niet voor zijn plaats hoeft te vechten. (in mijn groep zou dit ook voor hem niet goed gekomen zijn vrees ik 1 dominant rammetje en 1 dominante voedster)

ook meteen over het voer wat ze hem geeft verteld dat ze dat per direct moet veranderen (ik geef haar ook maar wat mee want vanavond kan ze dit natuurlijk niet meer kopen) en hij eet het wel.

ik ga nu maar ook het stro er uit halen en hem op een handdoek zetten want zijn 'piel' ziet er pijnlijk uit, en ik laat het badje even voor wat het is want ga hem nu niet van streek maken.....

ps bedankt voor je mede hulp en ik hoop maar voor Wortel dat hij er snel bovenop is en er een lief vrouwtje voor hem gevonden wordt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind zijn geslacht er niet abnormaal uitzien, tenminste, als Fred nat is ziet het er net zo uit. Bij Indy viel het minder op, denk omdat ie z'n zaakje nog had.. (a) maar ook bij de dame met EC die ik in pension had zag het er ongeveer zo uit.

Als jij of zijn baasje hem nog wel in bad doet, haal er dan nog ff een kam door anders heb je verschrikkelijke knopen als het droogt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zoals ik al schreef ik laat hem lekker met rust, wel heb ik het vieze stro (want ik vind zijn poep toch wel nattig) er lekker uit gehaald en er een oud badlaken in gedaan waar hij ook meteen op is gaan zitten dus zal wel prettig zijn voor hem ;)

ik weet bijna zeker dat mijn dierenarts hem schoon maakt en evt. scheert indien nodig.

ik hou je op de hoogte ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn dierenarts is TOP en doet alles wat er op dat moment nodig zal zijn........wat natuurlijk 'langere'wachttijden in de wachtruimte opleverd ;) maar wat maakt dat dan nog uit ???

ik heb eens een konijn gehad met snot/ haren in het oog. en hij heeft mij hier zo mee geholpen het schoon te maken, laten zien hoe ik het zelf kan bijhouden en waar ik op moet letten enz en het beestje ging ook met 2 'geschoren' ogen weg omdat het anders een vervelende bezigheid zou worden voor het beestje het helemaal los te weken! GEEN gezicht maar hij is er wel permanent van af omdat hij je ook tijdens zijn 'gewone' afspraak ALLE tijd voor neemt en je de nodige tips meegeeft.

ze bestaan dus nog echt...hahaha en ook een leuke bijkomstigheid......HIJ IS NIET DUUR ! ;) daar wordt je blij van

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteindelijk is dat ook aan de baasjes van Wortel natuurlijk, jij zult hem na vandaag niet langer verzorgen. Jammer dat het zo gelopen is voor Wortel, had ie net geluk.. Maar ja, dit is gewoon heel lastig.. Ik hoop dat hij niks ernstigs heeft.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteindelijk is dat ook aan de baasjes van Wortel natuurlijk, jij zult hem na vandaag niet langer verzorgen. Jammer dat het zo gelopen is voor Wortel, had ie net geluk.. Maar ja, dit is gewoon heel lastig.. Ik hoop dat hij niks ernstigs heeft.

het verzorgen van een konijn doe ik met liefde en vind het idd heel jammer van/ voor Wortel. het is echt een heel mooi lief tam beest! ik heb hem vandaag igg lekker vertroeteld......telkens een schoon handoekje vers hooi goedde brokjes en af en toe een kroel over zijn koppie.

ik hoop maar dat het 'meevalt' en dat zijn baasje kiest voor een maatje voor hem zodat hij zijn 'oude'dag nog relax mag slijten....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wortel is weer opgehaald door zijn baasje....best wel jammer want was een lief beest.

ze gingen meteen naar de dierenarts met hem en houden mij op de hoogte !heb een zakje voer van mij meegegeven want hij knibbelde juist de SS brokken er tussen zijn 'eigen' brokken uit dus ze vielen hem ook goed in de smaak.

ze wilde er geen tweede konijn bij omdat ze met hun pas overleden konijn ENORME kosten hebben moeten maken en het beest alsnog hebben moeten laten inslapen (en dat was hun tweede konijn al...) ze had daar zoveel verdriet van dat ze dat niet NOG eens wil, en dat begrijp ik om eerlijk te zijn ook wel.

ik hoop dan ook zeker dat Wortel 'gewoon'heel groot geschapen is en er niks ernstigs is..... zodat ze nog lang van hem mag genieten, maar ik denk niet dat hij een vriendinnetje zal krijgen ik heb het 'geprobeerd'....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .