Ga naar inhoud

Groenvoer


Kelleke01

Aanbevolen berichten

Momenteel geef ik enkel wilde planten aan mijne nijnen zoals paardebloemblad, weegbree, en gewoon gras uit de tuin.

Welk is de groentenschotel dat jullie dagelijks geven aan de nijnen? Welke kan ik veel geven en zullen geen probelemen aan de darmen veroorzaken?

Koolsoorten geef ikt och niet, durf niet goed voor de darmpjes.

En in de winter kan je dan ook paardebloembladeren vinden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet goed om van groenten veel te geven maar juist te variëren met de groenten.

Binky krijgt iedere dag 2 blaadjes andijvie, 3 blaadjes witlof, 1 takje peterselie, een half plakje winterpeen en een blad paksoi + stengel.

Volgens mij zijn er in de winter geen paardenbloembladeren maar die kun je wel bestellen bij K&K Kruidenshop bijv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In deze lijst vind je alle planten die konijnen niet mogen hebben, maar ook alles wat een konijn wel mag hebben:

http://www.bunnybunch.nl/konijnen/giftige-en-veilige-planten-voor-konijnen.html

In de winter zijn er geen paardenbloemen te vinden, of je moet ze zelf gaan kweken? Je kan ze inderdaad wel gedroogd kopen.

Hier bestaat de groenteschotel over het algemeen uit de volgende producten: kruiden uit de tuin, gras uit de tuin, witlof, broccoli, wortelloof, wortel ,paprika, komkommer, spruitjes, bleekselderij, sla, andijvie. En soms iets van fruit zoals appel, peer, aardbei of framboos (dat zie ik altijd meer als extratje, als snoep). Hier eten ze gewoon wel sla en koolsoorten. Ik zorg er altijd voor dat het gewoon gemixt is met de veilige groenten zoals witlof, andijvie en wortelloof. Mijn konijnen zijn niet echt gevoelig op de darmen, ze kunnen best veel hebben.

Ik haal veel uit eigen tuin, heb in de voortuin alleen maar eetbare kruiden staan voor de konijnen en we hebben sinds dit jaar een moestuin van ruim 300 vierkante meter. Lekker voor ons, maar ook erg handig voor de konijnen (en kippen)! Verder koop ik in de supermarkt gewoon bij wat in de aanbieding is of op dat moment voordelig.

aangepast door Evee
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgen ze over het algemeen broccoli, tomaat, komkommer, andijvie, witlof. Wortel krijgen ze er regelmatig bij, als ik er om denk (en mijn plantjes het overleven) ook munt, citroenmelisse, peterselie of selderij. Verder nog wel eens bleekselderij maar dat neemt Pip mij niet in dank af. Paksoi, bladeren van de bloemkool, wortelloof. In de winter boerenkool en spruitjes.

Feline en Peter krijgen een hondenbak vol, dat van Fred en Pip kan ik net in een soepkom proppen meestal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij krijgen één zo'n bakje per maaltijd (ze krijgen 2x per dag, dus 2 van deze bakjes per dag).

1141121776_5_OrtP.jpeg

Zo'n groenteschotel bestaat uit:

- Witlof

- Rucola

- Peterselie

- Munt

- Selderij

- Tomaat

- Komkommer

- Wortel

- Appel (heel soms een paar kleine stukjes, dat is het enige wat ik niet dagelijks geef).

Verder krijgen ze heel soms een klein beetje broccoli, andijvie of boerenkool (dat hou ik apart als we het eten).

En tomaat laten ze de laatste tijd wel liggen. Dus eigenlijk geef ik dat de laatste tijd niet meer. Verwende monstertjes zijn het...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij kregen eerst ook veel verschillende groente; witlof, andijvie, appel, broccoli, paksoi etc.. en verse kruiden zoals peterselie, selderij, kervel etc...maar nu nog alleen maar winterwortel want dupke heeft me constant plakpoep.. en sinds 4 weken geef ik dus nog alleen maar winterwortel (op aanraden van de da) is de plakpoep gelukkig weg! Dupke heeft gewoon ontzettende gevoelige darmen gekregen dus kan niet veel anders doen en het gaat goed..

Je moet gewoon beginnen met 2 soort groente en dat uitbreiden en kijken waar ze goed op doen reageren!

aangepast door anke1985
Link naar reactie
Delen op andere sites

amai zeg dat ziet er smakelijk uit!! is dat 1 pakje per konijn??

Nee hoor. Deze bakjes had ik een keer gemaakt, omdat we op vakantie gingen.

Ze krijgen één bakje per maaltijd (dus 's morgens één bakje en 's avonds één bakje) naast hun biks en hooi.

Zo'n glazen bakje als op de foto is voldoende voor 2 standaard voerbakken voor konijnen. Dus in totaal krijgen ze 2 van die glazen bakjes per dag (dus 4 standaard maat voerbakken)

En dat is voor 4 konijnen. Dus in mijn ogen valt het nog wel mee :P

De foto die ik gepost heb, was voor meer dagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om nog even terug te komen op mijn hoeveelheden groenvoer (heb er ook in PB's veel reacties op gekregen XD)

Ik heb even een foto gemaakt :)

Biks:

attachment.php?attachmentid=52425&d=1316378971

En groenvoer:

attachment.php?attachmentid=52426&d=1316378971

Dit is een portie biks & groenvoer voor 4 konijnen (het kleinste konijn is 1,4 kilo, de zwaarste is 2,3 kilo).

Deze zelfde hoeveelheid krijgen ze 's avonds opnieuw.

Groenvoer bestaat uit:

- Rucola

- Witlof

- Komkommer

- Munt

- Selderij

- Peterselie

- Wortel

En dan krijgen ze als hoofdvoer uiteraard hooi. Mijn monstertjes eten geen naturel hooi van de supermarkt.

Ik heb de Barn-i kruidenhooi van de dierenwinkel. Er gaan ongeveer 2,5 á 3 zakken van 500 gram per week door heen...

Nou, misschien is het beeld van de hoeveelheden nu duidelijker :P

Oh, de grootte van de bakjes: dat zijn gewoon allemaal van die standaard maat bakjes van de dierenwinkel.

Ik denk dat de meeste mensen met konijnen dit soort standaard bakjes gebruiken (doorsnee 12 cm)

aangepast door Jorieke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb selderij gewoon bij de supermarkt. Het zit dan op deze manier in een plastic bakje:

5263972911_c0601371d8.jpg

Ik pluk de blaadjes altijd van de stengels af, maar er zitten ook wel eens stukjes stengel bij, hoor.

Ik geef de blaadjes eigenlijk alleen maar "los", omdat ik dan zeker weet dat alle konijnen een paar blaadjes krijgen. Als ik het als stengels zou geven, dan pikt één konijn het in en krijgt de rest niets.

Dat is overigens ook de reden waarom ik alle groente snij. Dan hebben alle konijnen evenveel "kans" op iets lekkers :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .