Ga naar inhoud

Konijn eet alleen groenvoer: hoeveel moet hij dan?


Polomeisje

Aanbevolen berichten

Mijn Groot Lotharinger is ziek en eet alleen nog groenvoer uit de tuin. Zelfs witlof en andijvie wil hij niet meer.

Ik probeer hem er ook nog wat dwangvoer naast te geven, maar dit is bijna niet te doen. (Zeker die hoeveelheid niet.)

Ik heb inmiddels een hele waslijst aan soorten wat ik hem geef, alleen hoeveel moet hij nou hebben?

Normaal woog hij 6 kg, nu is hij nog 4,9 kg. Ik zou hem heel graag wat willen laten aansterken, maar met alleen groen wordt dat lastig denk ik.

Nu mijn vraag:

Stel dat een konijn alleen groenvoer eet, hoeveel (handjes/gram) zou hij dan per kg binnen moeten krijgen voor een normale voeding?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Groenvoer moet je goed opbouwen. Als je konijn te weinig drinkt kan je dit nat geven, zodat hij/zij ook meer vocht binnen krijgt. Te veel vocht kan wel voor diarree zorgen, dus als je konijn genoeg drinkt, dan niet te vochtig maken.

Sommige groente zijn niet goed voor konijnen en/of kunnen gas veroorzaken.

Alleen groente is niet goed genoeg.

Daarnaast zijn de biksjes of dwangvoeding toch echt enorm belangrijk. Als je bijvoorbeeld Oxbow critical care geeft, dan zitten daar vezels, vitamines, mineralen, darmbacterien (probiotica) en electrolyden in. Electrolyden zorgen ervoor dat je konijn vocht vast houdt. Probiotica en vezels zorgen ervoor dat de darmen optimaal kunnen blijven werken.

Kun je geen kruiden erbij geven? Toen de mijne zo ziek waren heb ik bij caviakruiden.nl luzerne ruiten, erwtenvlokken, echinacea etc etc besteld. Die luzerne ruiten voor de vezels, erwtenvlokken omdat ze dikmakers zijn en echinacea omdat dat imuun versterkend werkt. De kruiden aten ze hier namelijk wel, maar kleine beetjes en heel veel soorten afgewisselt door elkaar..

Ook met kruiden moet je langzaam opbouwen.

En hooi is echt heel belangrijk. Je kunt proberen om kruiden hooi te geven. Bij mij wilde en willen ze alleen maar JR Farm bergweide hooi en Kenner kruiden hooi (vooral kamille). Kenner is van de welkoop/boerenbond. JR Farm bergweide hooi haal ik bij zooplus.

Maar boven alles: de dierenarts is echt belangrijk, maar ik verwacht dat je hier al bent geweest?

Beterschap!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zegt dat hij ziek is: wat voor ziekte heeft hij? Hoe lang heeft hij dit? Wat is het advies van de dierenarts? Krijgt hij medicatie / behandeling voor de ziekte? Wat valt er bij jullie onder groenvoer uit de tuin?

Ik zou als hij moet aansterken juist voor een goede kwaliteit brok kiezen, bijvoorbeeld de science selective. Als hij de volwassen niet eet, kun je ook eventueel de junior of mature proberen, als je er maar iets in krijgt. Meng de brokken tussen het groenvoer in de bak door, wie weet krijgt hij het op die manier wel binnen.

Het is heel moeilijk om met "groenvoer uit de tuin" aan een volledige voeding te komen voor een konijn, en dan is het in dit geval ook nog eens een ziek konijn.

Als hij geen diarree krijgt van groenvoer zou ik hem zo veel laten eten als hij op kan. Als hij maar sterker wordt. Houd wel heel goed in de gaten dat hij geen diarree krijgt. Op een gegeven moment moet hij echt weer krachtvoer gaan eten, probeer dus te achterhalen wat de oorzaak van dit slechte eetgedrag is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sluit me helemaal bij Evee aan. Belangrijkste is de oorzaak achterhalen. Zou het kunnen dat hij last heeft van zijn kiezen? Het is niet ongewoon dat konijnen dan biks weigeren; groente is veel zachter en doet minder pijn.

Wat ik op een gegeven moment deed bij een konijntje met olifantstanden, dat ik tijdelijk in huis heb gehad, is groenvoer (met name wortel, ook wel paardenbloem, andijvie, witlof) in stukjes (dit vanwege zijn tanden dan hĆØ) door de Critical Care mengen. Ziet er goor uit maar meneer at het met smaak op. Misschien dat jij met een beetje kunt beginnen, en dat langzaam opbouwen: Eerst veel groente en weinig CC, als hij dat eet doe je steeds een beetje meer. Groente is niks mis mee, maar zeker voor een ziek konijn met zulk ernstig ondergewicht bevat het gewoon niet de juiste/genoeg voedingsstoffen.

Gedroogde kruiden zijn ook een goede optie.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel Lianne, dat zal een hoop verklaren.

Heel kort dus:

Hij heeft vocht achter zijn longen. Daarvoor krijgt hij een vochtafdrijver, hij plast ook wel veel nu. Verder antibiotica Duplocilline en Baytril en pijnstiller Carprofen.

Hij is al helemaal gestopt met eten en keutelen, dat heb ik inmiddels met dwangvoer weer aan de praat gekregen (nu helaas geen Oxbow CC meer, had nog een beetje, maar DA is overgestapt op SS dwangvoer vanwege klonterigheid)

Ik geef normaal al SS, maar dat eet hij niet meer.

Banaan, zijn all favorite: een ministukje, de rest laat hij liggen.

Met spul uit tuin bedoel ik:

gras, paardebloem, smalle weegbree, echinacea (vindt ie niet lekker), zevenblad, duizendblad, appel-, frambozen-, bramen- en aardbeiblaadjes, melkdistel en vogelmuur.

Hij krijgt er geen diarree van omdat 'ie wel wat gewend was. Bovendien, hij heeft superkleine keutels, omdat hij ook weinig eet. Andijvie, wortel(loof) en witlof haalt 'ie nu ook z'n neus voor op. Appel wil nog wel.

Hij voelt zich gewoon slecht waarschijnlijk, vandaar zijn eetgedrag. Ik wil hem alleen niet te veel af laten vallen.

Net gewogen: 4,8 kg... Morgen weer naar de DA denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich moet het wel mogelijk zijn om een konijn zonder biks goed te voeren. In de natuur heb ik nog nooit een biks-struik gezien. Van de hoeveelheden die dan nodig zijn, heb ik helaas geen idee. Volgens mij eten konijnen de hele dag door in de natuur. Dat zou betekenen dat je echt hele grote hoeveelheden moet geven. Als je konijn ook nog moet groeien, denk ik dat je er een hele klus aan zou hebben.

Ik hoop dat je een goede oplossing gaat vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat hoop ik ook Sher.

Wilde konijnen eten ook alleen maar gras, plantjes, bast en "hooi" (gedroogd spul).

Ik ben er inmiddels wel achter dat als zou ik weten hoeveel het moet zijn, hij dat nooit in 1 dag op gaat eten...

Ik probeer gewoon zo veel mogelijk en dan ook zoveel mogelijk dwangvoer erbij.

(Had uitgerekend dat ik 25-30 spuitjes van 10 ml moet geven per dag. Over 5-6 spuitjes doe ik ongeveer een uur, dus dan zou ik hem 5 uur per dag aan het dwangvoeren zijn...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .