Ga naar inhoud

Inenten 2 dagen voor castratie?


Rian

Aanbevolen berichten

Onze Pien wordt volgende week vrijdag gecastreerd. Ze is een gezond 2 jarig voedstertje en een aantal maanden geleden voor het eerst ingeent tegen myx en VHS. Onze andere drie konijnen worden volgende week woensdag voor de 2e keer dit jaar ingeent. Ons leek het niet verstandig om Pien dan ook weer mee in te enten, aangezien ze 2 dagen later geopereerd wordt en haar weerstand dan misschien minder is door de inentingen.

De dierenarts-assistente gaf aan dat dit gewoon kan. Hier in de buurt heerst myx en de vaccinatie werkt maar een aantal maanden, dus het was sowieso verstandig om haar nu weer in te enten. Het zou geen probleem zijn dat ze dan 2 dagen later geopereerd wordt.

Nou is het een hele KK DA, maar we zijn er niet gerust op en weten niet goed wat we moeten doen. We willen niet dat ze het risico op myx loopt, maar we willen ook niet dat ze risico loopt tijdens en na de operatie.

Wel of niet doen, Pientje inenten 2 dagen voordat ze geopereerd wordt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou de castratie dan uitstellen.. Op dit moment is de enting belangrijker omdat myx er heerst. Je moet wel 100% zeker zijn dat je konijn niet ziek is.. Mijn ervaring is dat dierenartsen vaak niet opletten of een dier ziek is of niet en dan gewoon een enting toedienen, met alle gevolgen van dien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik al zei is Pien een gezond nijntje, en daarbij is het een KK DA. We gaan haar toch mee laten inenten en daarna gaat de castratie door. De groep gaat eind deze maand gekoppeld worden en voor de koppeling zou het heel bevorderlijk zijn als haar hormonen niet meer door haar lijfje gieren, wat nu echt enorm het geval is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wrom = waarom neem ik aan. Het kan niet opgeschoven worden omdat we allebei fulltime werken en dan niet thuis zijn om voor HAAR te kunnen zorgen, dat vinden we wel zo belangrijk. We hebben nu twee weken vakantie. Geldt ook voor de koppeling. De tuin is volgende week helemaal verbouwd en klaar, dan gaat de groep samen in de nieuwe ren.

Dus bedankt voor je goed bedoelde adviezen, maar het heeft geen toegevoegde waarde verder!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je! Pien moet echt zsm geholpen worden, ze is vandaag voor de zoveelste keer in korte tijd schijnzwanger. Echt kei sjaggo is ze, grommen en pogingen tot aanvallen, voor Pooke is het ook niet leuk. Zijn vachtje moet zwart wit zijn, maar het wit zit op zijn rug en zijkant onder de vlekken waar hij onder gesproeid is door Pien :-(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Arme Pook...gelukkig voor hem is het vrijdag zo ver.

Maar snap je haast zeker wel,castratie staat ook niet altijd voor garantie en mocht het dan toch nog misgaan met je koppeling kun je nu nog ingrijpen en straks als je weer werkt niet.

Natuurlijk hoop ik voor jou en de rest dat het helemaal goed gaat komen:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snap je haast en de situatie hierin wel hoor. Alles afwegen enzo is ook niet altijd gemakkelijk. Toch denk ik dat je op een gegeven moment ook je KKDA moet kunnen vertrouwen in het advies hierin. Na een ingreep zijn ze natuurlijk ook vatbaarder.........

Ik wens jullie succes voor de behandeling en alvast beterschap en een spoedig herstel voor je nijn :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha Pino... klinkt zo raar! Vind het niet bij haar passen :mdr:

Op zich wel leuk dat ze nog naar haar vraagt! Ik denk dat Pien niet meer terug wil :he: vooral met het vooruitzicht van een ren van 40 m2, met konijnenheuvel en boompjes, en vriendje en vriendinnetjes :love:

Gaan ze zo allevier "verzamelen". Dat wordt weer gezellig haha. 4 nijnsels in de auto :bounce:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij in de opvang laten soms onze konijnen ook direct na castratie inenten. Onze dierenarts verdooft wel plaatselijk dus wellicht dat dat nog verschil maakt tussen een volledige narcose. Maar in principe hebben wij nooit gemerkt bij onze konijntjes dat het erg was dat dit zo kort op elkaar gebeurde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat wel om castratie van een voedster! Dat is wat moeilijk plaatselijk te verdoven :he: Jij hebt het ook over inenten NA de castratie, dat lijkt me nou juist wel eng! Maar inderdaad, bij plaatselijke verdoving van een ram zou dat geen probleem moeten zijn.

De DA gaf gisteren aan dat er geen risico's zijn voor haar operatie. Ze is gewoon ingeent. Ze maakt in die tijd nieuwe antistoffen aan. Omdat ze na de operatie zwakker zal zijn zou ze, als we haar NIET ingeent hadden, juist vatbaarder zijn voor myx. Het is NIET zo dat ze door de inenting en de operatie ziek kan worden door de inenting en mindere weerstand, dat heeft hij er nadrukkelijk bijgezegd. Ze is nu gezond en de operatie is vrijdag pas.

aangepast door Rian
Link naar reactie
Delen op andere sites

De koppeling... ik vind het spannend hoor! Gelukkig hebben ze dan een groot "weitje" dus veel plaats om zich te verstoppen en weg te rennen. Ben erg benieuwd. Hopelijk is Pien dan ook al iets rustiger. (Denk het niet, maar goed, dat komt dan later wel)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .