Ga naar inhoud

bruin brood


kwibus

Aanbevolen berichten

Een snee is al te veel. Het liefst geen brood en als het moet een heel klein stukje.

Brood voeren is schadelijk voor de gezondheid van je konijn. Het is onder andere slecht voor het gebit. Er zijn zoveel gezondere alternatieven die een konijn wel mag eten, waarom zou je brood voeren?

aangepast door Evee
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel sneeën per dag? Nou, je moet dus absoluut niet denken in de vorm van sneeën.

Ik weet wel, dat er veel twijfel bestaat over brood. De één zegt, dat het heel slecht is en de ander zegt, dat een klein stukje op z'n tijd best kan. Op konijnen.nl staat ook: "Een heel klein stukje hard brood per dag is ook feest voor een konijn" en "Oud hard brood, wat konijnen heel lekker vinden, mag slechts met mate gegeven worden. Ik geef mijn konijnen iedere dag als ochtendbegroeting een stukje hardgeworden brood van ongeveer 2 vierkante centimeter."

Ik heb een tijdje elke dag een klein stukje gegeven, maar ik geef nu gewoon bij wijze van extra verwennen eens in de zoveel tijd een stukje hardgeworden brood van ongeveer 1cm². Meer niet. Als ik mijn nijn wil verwennen, doe ik het liever met een biksje van een ander merk dan het hoofdvoer. Dat kan ik impulsief geven en brood niet, omdat dat eerst uren moet drogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had van de fokker van mijn voedster mee gekregen dat dagelijks droog brood goed is tegen diarree. Het eerste wat ik dacht: een jong konijn met diarree is toch niet gezond? Gelukkig had ze geen diarree, maar voor de zekerheid gaf ik het dagelijks. Mijn ram raakte juist aan de plakpoep van het gedroogde bruin brood! Er zitten net als in gemengd voer veel koolhydraten in brood. Dit is niet goed voor een konijn en resulteerde bij mijn ram tot plakpoep/diarree. Toen ik stopte met gedroogd bruinbrood te geven was alles over.

Waarom geef je geen luzerne ruiten? Is veel gezonder als gedroogd bruinbrood of konijnen snoepjes..

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Nicky_the

Met luzerne ruiten moet je, volgens mij, ook uitkijken. Luzerne (en alfalfa, de spruitgroente van luzerne) bevat erg veel eiwitten en die kunnen er ook voor zorgen, dat een konijn zijn/haar BDK laten liggen.

Op Wikipedia staat: "In Nederland wordt luzerne hoofdzakelijk kunstmatig gedroogd voor de productie van eiwitrijk veevoer" en op konijnen.nl staat over alfalfa: "Alfalfa (eiwitrijk!) kan aan konijnen met ondergewicht gegeven worden, maar alleen als het calcium-niveau normaal is."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen mijn kleintjes zonder mama kwamen te zitten heb ik ze wel brood gegeven (hard gedroogd) en toen langzaam weer afgebouwd. Ook hierin niet denken aan sneeen per dag. Deed toen geloof ik 1 kapje om de dag op 6 baby's.

Nu geef ik het af en toe (lees heeeeeel soms) als traktatie en dat vinden ze wel lekker. Een klein stukje per 3 nijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Nicky_the

Met luzerne ruiten moet je, volgens mij, ook uitkijken. Luzerne (en alfalfa, de spruitgroente van luzerne) bevat erg veel eiwitten en die kunnen er ook voor zorgen, dat een konijn zijn/haar BDK laten liggen.

Op Wikipedia staat: "In Nederland wordt luzerne hoofdzakelijk kunstmatig gedroogd voor de productie van eiwitrijk veevoer" en op konijnen.nl staat over alfalfa: "Alfalfa (eiwitrijk!) kan aan konijnen met ondergewicht gegeven worden, maar alleen als het calcium-niveau normaal is."

In Ss zit ook luzerne ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, klopt! Een beperkte hoeveelheid! Elk konijn heeft namelijk wel eiwitten nodig om gezond te blijven, maar teveel is weer niet goed.

Zelf geef ik SS en juist omdat daar luzerne in zit, geef ik daarnaast ook niks extra's waar luzerne/alfalfa inzit.

Ik heb laatst zelf gezien, wat een te hoge inname van eiwitten kan veroorzaken, dus vandaar dat ik ervoor waarschuwde.

aangepast door Beestenbende
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .