Ga naar inhoud

DE moeilijke keuze


Rifca

Aanbevolen berichten

Flappie is al enige tijd ziek, volgens mij staan er ook al een aantal topics op zijn naam.

Naast zijn tandjes en darm problemen heeft hij nu ook last van nierfalen.

Het leek even beter te gaan, een tweede bloed en urine test bewees echter het tegendeel en vlak na die uitslag ging het ook minder goed met Flappie. Hij eet te weinig en valt ondanks dwangvoer af. Er is geen kans meer op herstel.

De dierenarts zij tegen me dat ik maar moet kijken hoelang ik nog wil volhouden. 'Je kunt nooit te vroeg zijn, alleen te laat' zei hij. Deze uitspraak heeft me bezig gehouden, bedoelt hij hiermee dat ik Flappie nu al los moet laten??

Er is geen kans meer op herstel, dus wat doe ik het beestje aan denk ik soms. Maar soms als hij naar de hoge plek in het gras huppelt en wat gras probeert te knabbelen of als hij naast bunnie zit te slapen denk ik: Hij lijkt het best gezellig en fijn te hebben.

Is het nu egoïstisch om hem niet los te laten? of om hem op te geven? En wat voor Bunnie, al 9 jaar zijn ze samen...

6039092236_c3f6a3b880.jpg

aangepast door Rifca
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vind het gewoon zo moeilijk objectief te blijven...

Kan me geen leven zonder Flappie voorstellen. Er is zo veel gebeurt in de afgelopen negen jaar en altijd waren flappie en bunnie erbij.. Ik weet dat het onvermijdelijk is maar wil zo lang mogelijk van hem genieten. Maar wil hem ook niet onnodig laten lijden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haai Rifca, ik begrijp het volkomen. Ik sta ook voor dezelfde keuze.

Het is inderdaad écht een keuze die jij alleen kunt maken.

Ik had de keuze afgelopen zondag al gemaakt, maar de DA vroeg me om het nog 2-3 daagjes aan te zien met Rufus. (zie topic: moeilijk dilemma). Vanochtend had ik spijt van het toegeven aan de DA, toen ik mijn kleintje zo ellendig in zijn hok zag liggen. Maar nu: na weer wat medicatie en pijnstilling zie ik innieminie verbetering en begin ik weer te twijfelen.

Het is écht niet egoistisch hoor wat je nu voelt en denkt. JE hebt immers 9 jaar lang voor je beesje gezorgd.

Ik wens je heel veel sterkte met deze moeilijke keuze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het laten inslapen van je huisdier is altijd en zal altijd een moeilijk besluit blijven. Zeker als het beestje 'gezond' oogt. Kodi deed dat ook nog, maar de symptomen afvallen en omvallen wezen er op dat het niet het geval was. Hij lag nog zo heerlijk en kwam nog zelf uit de kooi over de 13cm hoge rand. ... Uiteindelijk toch de moeilijke beslissing gemaakt. Op dat moment had ik het er zo moeilijk mee en nog steeds mis ik mijn kleine zwarte vriend. Ik weet echter nu ook dat het echt de juiste beslissing was en krijg steeds meer vree met die beslissing. Hij heeft een mooi leven gehad en een konijnwaardig afscheid. Dat ben je als baasje verplicht alszijnde de prijs voor liefde die je hebt gekregen.

Succes met je beslissing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

natuurlijk wil ik je niet nog meer aan het twijfelen brengen, maar ik ben het niet eens met je dierenarts: je kunt wel te vroeg zijn. sterker nog, een hoop da's staan na mijn mening te snel klaar met hun euthenasie spuit. Jij weet echt wel wat het beste is voor je nijn. desalniettemin is het een moelijke beslissing. heel veel sterkte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

jij bent de enige die dit kan beslissen! jij ziet of je nijntje nog een waardig leven heeft of dat je het alleen onnodig rekt. Je eigen gevoel zal je niet in de steek laten, vertrouw daarop! Jij kent je nijntje het beste dus volg je gevoel en kijk of het onnodig rekken is of dat Flappie inderdaad nog levensvreugde heeft. In ieder geval sterkte met je beslissing welke het ook wordt !!

Link naar reactie
Delen op andere sites

natuurlijk wil ik je niet nog meer aan het twijfelen brengen, maar ik ben het niet eens met je dierenarts: je kunt wel te vroeg zijn. sterker nog, een hoop da's staan na mijn mening te snel klaar met hun euthenasie spuit. Jij weet echt wel wat het beste is voor je nijn. desalniettemin is het een moelijke beslissing. heel veel sterkte.

Ik ben het dan weer niet met jou eens. :D

Een konijn is een dier dat niet snel zal laten zien dat het zich ziek voelt. Je kunt dus niet op het gedrag afgaan en zult nuchter moeten nadenken. Soms is een buitenstaander daar beter toe in staat dan de eigenaar, die emotioneel betrokken is.

Ik geef dus niet aan dat het voor dit konijntje beter is om het te laten inslapen. Dat zou ik nooit kunnen adviseren, omdat ik dit konijntje helemaal niet ken en nooit gezien heb.

Veel sterkte met het nemen van een besluit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het dan weer niet met jou eens. :D

Een konijn is een dier dat niet snel zal laten zien dat het zich ziek voelt. Je kunt dus niet op het gedrag afgaan en zult nuchter moeten nadenken. Soms is een buitenstaander daar beter toe in staat dan de eigenaar, die emotioneel betrokken is.

Ik geef dus niet aan dat het voor dit konijntje beter is om het te laten inslapen. Dat zou ik nooit kunnen adviseren, omdat ik dit konijntje helemaal niet ken en nooit gezien heb.

Veel sterkte met het nemen van een besluit.

Ik bedoelde ook niet zozeer in deze situatie hoor, meer in het algemeen. Helaas worden dieren, óók door dierenartsen, soms te vroeg opgegeven.

En natuurlijk wil je als eigenaar het liefst je dier zo lang mogelijk bij je houden, maar als je echt om je diertje geeft (en ik weet zeker dat dat bij iedereen hier op het forum het geval is) dan weet je wel wanneer het genoeg geweest is. Maakt het er uiteraard niet makkelijker op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt allemaal voor de lieve reacties en meningen, ik waardeer dat zeer.

Ik denk dat in het geval van Flappie de DA iig niet te vroeg klaar staat. Al 8 maanden doen zowel ik als de DA ons uiterste best.

Flappie wordt niet meer beter dat is een ding dat zeker is, alleen wanneer is het juiste moment dat is moeilijk. Ik ben nu aan het proberen hoe het gaat zonder 5x per dag gwangvoer, want al die stress vind flappie niks! Ik geef nu om de 2 a 3 uur wat vers groenvoer. Wortelloof, appelboom blaadjes, bloemkoolblad en het gele van witloof eet ie dan steeds een beetje van. Ik hoop dat flappie zo zelf weer genoeg kan eten, als ie dat doet is de wil er zeker en vind ik het konijnwaardig... duimen dus...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ow wat een vreselijke beslissing! Ik had net ook al mijn buurvrouw hier, die dezelfde beslissing voor haar kat moest maken. Ik hoor op het moment heel veel mensen hierover.

Ik kan je er niet bij helpen. Het is echt iets wat je zelf moet doen. Volg je gevoel, gebruik je verstand en kijk naar je dier: heeft het dier nog zin om te leven? Of heeft hij/zij de moed zelf al opgegeven?

Het is helemaal niet egoistisch om je diertje in leven te houden als deze zelf nog wil leven.

De uitspraak van je dierenarts vind ik ook een beetje erg vreemd. Bijna alsof hij extra druk achter je wil zetten, dat is wel het laatste dat jij op dit moment nodig hebt.. Maak de beslissing zelf en laat het ook echt je eigen beslissing zijn zodat je echt achter jouw beslissing staat.

Heel veel sterkte..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet de uitspraak van de DA misschien iets nuanceren.

Hij zij er ook bij dat ik zelf moet aanzien hoelang ik hiermee door wil gaan. En dat de slechte momenten niet de overhand gaan nemen.

Maar goed dat zet me dus aan het denken, hoe weet ik dat... Ik zie gewoon dat hij zich niet echt super lekker voelt maar heeft hij nog plezier, heeft hij pijn?!

En dan denk ik gezien de opmerking dat hij dus denkt dat Flappie geen konijnwaardig bestaan meer heeft als hij niet zlef kan eten en steeds de stress van medicijnen, dwangvoer en ritjes naar de DA heeft zonder hoop op beter worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

....of heeft de DA alles geprobeerd en ziet hij het beestje lijden. De TS geeft immers aan wat voor stress er bij de behandeling komt kijkenen we weten allemaal wat stress met een konijn kan doen.

Sommige DA's proberen alles maar zij moeten ook eerlijk aangeven wanneer zij er geen heil meer in zien. Dit is eerlijker tov de eigenaar en het beestje; het wil echter niet zeggen dat deze hier dus direct gehoor aan moet geven. Dat is nu net de afweging die de eigenaar moet maken. Die kent zijn beestje het beste.

Ik kan de TS dus ook geen advies geven, ze zal het besluit zelf moeten nemen, net als ieder ander baasje. Wat ik wilde meegeven is dat ik op het moment van inslapen er eigenlijk niet voor de volle 100% achter stond....hij was nog zo levendig etc. Maar nu de emoties weggebt zijn, sta ik steeds meer achter mijn besluit. Het ging niet meer, het beestje was op.......

Hoe dan ook....ik wens je veel sterkte met de beslissing, welke dat dan ook mag zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dwangvoer je hem omdat hij zelf niet eet of omdat hij blijft afvallen, ondanks dat hij eet? Ik zou zelf stoppen met het dwangvoeren. Het is logisch dat hij afvalt, dat is een gevolg van nierfalen. Ook met dwangvoer los je dat, naar mijn weten, niet op. Als hij zelf niet meer eet dan is het een ander verhaal, maar dan zou het voor mij denk ik toch tijd zijn om afscheid te nemen..

Wat een rotkeuze is dit toch. Ik hoop dat ik 'm nooit hoef te maken. Heel veel sterkte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dwangvoer voornamelijk omdat hij minder eet en ik hoopte dat hij wat aan zou sterken. Ben nu gestopt met dwangvoer en ook voor mij gaat zijn eigen eetlust denk ik een grote invloed op mijn keuze hebben. Ik maak het wel steeds klaar, maar laat de keuze aan heb, als hij het spuitje gulzig aanvalt prima, als hij tegenstribbeld dan doe ik het weer weg.

De afgelopen twee dagen is het vrij redelijk gegaan, als ik vaak op de dag vers groenvoer in zijn geliefde smaakjes aanbied eet hij iig steeds een klein beetje. Tis alleen lastig te voorkomen dat Bunnie alles wegsnaait ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb juist senior SS brokjes...

en bah!!! Flappie heeft vandaag steeds enthousiast een beetje gegeten. Heb hem net zelfs betrapt op het eten van een paar brokjes. Maar helaas is de weegschaal minder positief.. weer 14 gram afgevallen (na een week stabiel)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is echt de moeilijkste beslissing die je als huisdiereigenaar soms moet maken. Het zou zoveel makkelijker zijn als je konijntje zelf besluit dat het genoeg is geweest en in alle rust afscheid neemt van zijn leven. Helaas is het soms eerlijker tegenover je konijn om hem eerder die rust te gunnen. En zoals iedereen voor mij al heeft gezegd is dat een beslissing die je alleen zelf kunt nemen en eventueel met hulp van mensen die dicht bij jou en je konijntje staan. En hoe moeilijk het ook is als het beestje de ene dag weer op lijkt te leven en de andere dag een hoopje ellende is, soms is het beter om er een einde aan te laten komen. Dat is even heel moeilijk, maar je zult aan jezelf merken dat het ook rust met zich meebrengt en dat je dan vrede kunt hebben met de beslissing.

Heel veel sterkte te komende tijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .