Ga naar inhoud

Sudocrème


Dollie

Aanbevolen berichten

Het lijkt me dat het niet veel kwaad kan, maar ik vraag het nog maar wel even na.. Fred had van 't weekend hele nare urinebrandplekken op zijn kont, die in een mum van tijd zijn ontstaan. Aangezien het de laatste tijd erg goed ging, was dat wel even een nare ontdekking.. Ik heb alles goed schoongemaakt en daarna ingesmeerd met sudocrème. De volgende ochtend nog eens en de avond daarop was de huid eigenlijk al bijna helemaal rustig. Het werkt dus in elk geval wel.. Maar is het verstandig om het te blijven gebruiken?

IMG_7905.JPG

IMG_7911.JPG

Dit waren de plekken, na één keer smeren, op de volgende ochtend. De avond ervoor waren ze nog veel vuriger..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 61
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Van de stoffen die er in Sudocreme zitten heb ik kunnen vinden dat zinkoxide, benzylalcohol en benzylbenzoaat allemaal giftig zijn bij orale inname, dus hij mag er niet aan likken.. en dat doet ie waarschijnlijk wel als hij zich gaat wassen... :s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van de stoffen die er in Sudocreme zitten heb ik kunnen vinden dat zinkoxide, benzylalcohol en benzylbenzoaat allemaal giftig zijn bij orale inname, dus hij mag er niet aan likken.. en dat doet ie waarschijnlijk wel als hij zich gaat wassen... :s

Het voordeel van sudocreme is wel dat je maar een heel dun laagje hoeft te smeren en het erg snel intrekt... en als het zo snel resultaat geeft is het iets van 2 kwaden afwegen. Denk dat het voor Fred fijner is als hij snel van die plekken af is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij zit er alcohol in sudocreme.. Ik zou liever vaseline gebruiken, dat gebruik ik op bijna alles en voor al mijn dieren en mezelf..

Nadeel van vaseline is dat het helemaal niet fijn voelt op de huid en nog meer: het sluit alles af! het laat dus ook geen zuurstof meer door, waardoor de genezing trager gaat en bij smetplekken (zoals die van fred) het dus eigenlijk alleen maar erger wordt omdat je de huid week houd, wat eigenlijk ook de oorzaak is geweest van de plekken. Zinkoxide droogt in. het houd de huid dus droog.

Het voordeel van sudocreme is wel dat je maar een heel dun laagje hoeft te smeren en het erg snel intrekt... en als het zo snel resultaat geeft is het iets van 2 kwaden afwegen. Denk dat het voor Fred fijner is als hij snel van die plekken af is.

Klopt. Zink moet je er eigenlijk opsmeren en er weer proberen af te halen. Wat er dan op zit is genoeg:p smeer je er een dikke laag op heb je kans dat het nog erger wordt doordat de huis weer week wordt.

Je kan het er trouwens weer afhalen met olie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nadeel van vaseline is dat het helemaal niet fijn voelt op de huid en nog meer: het sluit alles af! het laat dus ook geen zuurstof meer door, waardoor de genezing trager gaat en bij smetplekken (zoals die van fred) het dus eigenlijk alleen maar erger wordt omdat je de huid week houd, wat eigenlijk ook de oorzaak is geweest van de plekken. Zinkoxide droogt in. het houd de huid dus droog.

Ik heb geen problemen met vaseline hoor, het is gewoon een soort vettigheid. Ik vind het niet vervelend voelen op mijn huid en mijn ram heeft het ook al eens op zijn oogje gehad omdat de oogzalf zijn huid iriteerde (zijn huid om zijn oog was dus al geiriteerd toen ik hem insmeerde). Met die vaseline kon dat niet meer. Die vaseline likte hij er niet direct weer vanaf, dus dat het niet prettig zou voelen lijkt mij dan niet.. Als ik iets niet prettig zou vinden, zou ik het er direct vanaf willen halen.

Vaseline zorgt voor een beschermlaagje zodat urine er niet nog een keer tegen aan kan. Smet plekken is vaak ook een oorzaak van bepaalde tekorten in de voeding...

Heb je zelf wel eens schrale billen gehad door bijv diarree door de griep? Probeer dan dit soort zalfjes zelf uit (sudocreme, switzal billen zalf etc)! Ik durf te wedden dat je hard gillen onder de douche rent.. Het prikt namelijk enorm!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het voordeel van sudocreme is wel dat je maar een heel dun laagje hoeft te smeren en het erg snel intrekt... en als het zo snel resultaat geeft is het iets van 2 kwaden afwegen. Denk dat het voor Fred fijner is als hij snel van die plekken af is.

:yes: Ik weet in elk geval zeker dat ik altijd een potje sudocrème binnen handbereik ga houden en dat het in vervolg ook het eerste is wat ik gebruik.. Twee dagen smeren en de boel was al zó veel beter, dat heb ik nog nooit gezien en het is toch niet de eerste keer dat ik dit bij de hand heb.

Maar inmiddels is de huid rustig en zou ik met wat anders kunnen gaan smeren denk ik. Als noodoplossing heeft het zich voor mij bewezen.

Ik heb geen problemen met vaseline hoor, het is gewoon een soort vettigheid. Ik vind het niet vervelend voelen op mijn huid en mijn ram heeft het ook al eens op zijn oogje gehad omdat de oogzalf zijn huid iriteerde (zijn huid om zijn oog was dus al geiriteerd toen ik hem insmeerde). Met die vaseline kon dat niet meer. Die vaseline likte hij er niet direct weer vanaf, dus dat het niet prettig zou voelen lijkt mij dan niet.. Als ik iets niet prettig zou vinden, zou ik het er direct vanaf willen halen.

Vaseline zorgt voor een beschermlaagje zodat urine er niet nog een keer tegen aan kan. Smet plekken is vaak ook een oorzaak van bepaalde tekorten in de voeding...

Heb je zelf wel eens schrale billen gehad door bijv diarree door de griep? Probeer dan dit soort zalfjes zelf uit (sudocreme, switzal billen zalf etc)! Ik durf te wedden dat je hard gillen onder de douche rent.. Het prikt namelijk enorm!

Vaseline heb ik wel gebruikt bij mijn andere ventje die ook urinebrand had. Het werkt op zich prima, maar niet zo goed als dit! Normaal gebruik ik Calendulan, maar mijn moeder stelde dit voor.. (Juist omdat zij het zélf zo prettig vindt! Dus of jouw laatste stukje helemaal op gaat..?) Vaseline gebruik ik niet veel meer om de redenen die Wupsie al aangeeft. Op korte termijn werkte het prima, Indy had EC en vaseline verzacht wel en vormt inderdaad een beschermlaagje. Heel prettig dus, maar van genezing van de huid (behalve dan dat het geirriteerde weg trok) was nog niet echt sprake. Toen de Panacur aansloeg en hij zichzelf niet meer zo nat plaste, ben ik gestopt met de vaseline en toen knapte de huid pas echt op, ging er pas haar groeien. Bij Fred is er helaas geen sprake van 'wachten tot de medicatie aanslaat' of 'uitzoeken wat de oorzaak is' want er is geen medische oorzaak te vinden, nog geen half jaar geleden is hij helemaal door de medische molen gehaald. Maar ja, een behandeling is er dus ook niet..

De zalfjes die ik bij Indy van de DA gehad heb, bevielen me eigenlijk ook nooit echt.. Moet zeggen dat ik ook geen idee meer heb wat het was. (Indy heeft meerdere malen dergelijke problemen gehad, de tweede keer was ook meer van chronische aard en heb ik dus ook geen vaseline gekozen, beetje net als dit..)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet uit ervaring dat die billen zalfjes prikken :P En mijn oppas kindje wilde het ook nooit op haar billetjes.. Misschien dat het op een onbeschadigde, normale huid niet prikt, maar zeker wel als er al iritatie is..

Kan EC huidbeschadigingen geven dan? Is er geen allergie of voedingstekort?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is in dit geval geen sprake van EC, maar EC kan nierproblemen veroorzaken. Dan plast het konijn over zijn eigen poten heen (tenminste, dat kan, dat was bij Indy het geval) en dan ontstaan er van dat soort plekken, urinebrand (alleen dan op een andere plek, de binnenkant van de achterpootjes vaak, maar het effect is hetzelfde). De vacht valt uit, de huid gaat stuk, doordat er constant (of in elk geval vaak, regelmatig) urine over heen loopt, omdat de vacht (voor zo ver die dus nog aanwezig is) vies is.. Het is dus niet zo dat er uit het niets een huidbeschadiging ontstaat, dit wordt echt door urine veroorzaakt. Urine bijt natuurlijk ook wel. Ik heb hem gelijk gewassen toen ik deze plekken ontdekte, je ziet nog wel dat de vacht niet zo schoon is als ie hoort te zijn, maar hij was echt doornat van de urine. Ik had hem al een paar keer eerder met een natte staart gezien afgelopen week, maar ik had hem die maandag nog gecheckt en toen zag het er niet zorgelijker uit dan anders, zijn sore hocks waren zelfs weer genezen.. Wil hem liever ook niet aldoor oppakken om 'even te kijken', hoewel we daar nu alsnog op uit komen aangezien ik het twee keer per dag schoonmaak en insmeer.. Maar het is uiteindelijk wel heel snel ontstaan dus, volgens mij heb i khet zaterdagavond ontdekt..

Ik vermoed dat deze plekken ontstaan zijn doordat Fred gewoon in z'n plas blijft zitten. Helaas is er gewoon echt niks aan te doen, zijn nieren zijn goed, er is geen sprake van blaasstenen/gruis/zand, hij heeft geen blaasontsteking, geen EC, het komt niet door pijn.. Ik weiger te zeggen dat hij oud is, kan er alleen niet omheen dat hij ook niet meer de jongste is.. (7 jaar nu, minimaal..)

Overigens smeert mijn moeder natuurlijk geen zalf op een gezonde, niet geirriteerde en/of beschadigde huid dus ik concludeer maar dat de ervaringen verschillend zijn. :P Helaas kan ik Fred niet vragen hoe het hem bevallen is..

Ik zal eerst eens kijken hoe verder gaan met Calendulan uitpakt, mijn ervaring daarmee is ook goed, het duurt alleen wel langer voor je resultaat ziet.. Maar de huid is natuurlijk al rustig en misschien dat het dan wel goed wil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen problemen met vaseline hoor, het is gewoon een soort vettigheid. Ik vind het niet vervelend voelen op mijn huid en mijn ram heeft het ook al eens op zijn oogje gehad omdat de oogzalf zijn huid iriteerde (zijn huid om zijn oog was dus al geiriteerd toen ik hem insmeerde). Met die vaseline kon dat niet meer. Die vaseline likte hij er niet direct weer vanaf, dus dat het niet prettig zou voelen lijkt mij dan niet.. Als ik iets niet prettig zou vinden, zou ik het er direct vanaf willen halen.

Vaseline zorgt voor een beschermlaagje zodat urine er niet nog een keer tegen aan kan. Smet plekken is vaak ook een oorzaak van bepaalde tekorten in de voeding...

Heb je zelf wel eens schrale billen gehad door bijv diarree door de griep? Probeer dan dit soort zalfjes zelf uit (sudocreme, switzal billen zalf etc)! Ik durf te wedden dat je hard gillen onder de douche rent.. Het prikt namelijk enorm!

dan moet ik toch nog eens heel goed naar mijn voeding gaan kijken..... ik heb ook regelmatig een klein smetplekje. 1 of 2 keer insmeren met billenzalf van zwitsal en het is weer weg. en dit verzacht echt, dit prikt echt niet (wel heb ik de hypoallergene variant omdat ik allergisch ben voor parfum)

De smetplekken ontstaan doordat de huid week blijft, wel kan het sneller ontstaan bij een slechte voedingstoestand. net als dat het genezingproces langzamer gaat bij een slechte voedingstoestand

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat klopt, bij een huisarts :yes:

Bloem, heb nog wat foto's op gezocht van urinebrand.. Zo zag Indy eruit toen hij EC had..

IMG_1766.JPG

IMG_1768.JPG

We waren toen al wel een weekje aan het behandelen denk ik, het was daar ook al wat minder erg. Ben helaas heel wat foto's kwijt omdat ik ze overal en nergens neer heb gezet.. Ben alles nu weer aan het opzoeken maar kan lang niet alles meer terug vinden.

Zo begon het in eerste instantie bij Fred:

IMG_3678.JPG

Werd helaas erger ondanks verschillende behandelingen..

IMG_4142.JPG

(Huid is kaal, dat zie je alleen niet heel goed door zijn huidskleur..)

Beginnende sore hocks, ook door de urine:

IMG_3680.JPG

(Is helaas nog vee lerger geworden, maar inmiddels weer genezen..)

Tweede keer dat Indy urinebrand had, ditmaal niet door EC veroorzaakt maar doordat zijn blaas vol calcium zat.. (Blaaszand en stenen..)

IMG_1269.jpg?t=1264870830

IMG_1268.jpg?t=1263585612

IMG_1793.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de vacht zo vies is, is het konijn 'm ook beter kwijt dan rijk, dus we hebben hem bij de DA laten scheren..

IMG_1797.jpg

IMG_1800.jpg

IMG_1801.jpg

Maar dit ontstaat dus puur en alleen doordat de huid aangetast wordt door urine, het is geen probleem dat van binnenuit komt ofzo.. Tenminste, niet direct.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, het is ook vreselijk.. Vandaar dat ik ook zo ongeveer bij het eerste drupje urine op zijn poten bij de dierenarts stond. Zo van, dan kunnen we dit tenminste voor zijn! Nou, niet dus.. Baal er echt ontzettend van dat ik er niks aan kan doen.. Ja, symptomen bestrijden door in te smeren en schoon te houden, maar dat noem ik niet echt 'iets doen' eigenlijk.. Héél frustrerend. Bij Indy konden we ook weinig doen omdat er maar geen oorzaak gevonden werd dankzij een pruts-DA, bij een second opinion hadden ze dan wel al gauw de juiste diagnose gesteld maar vrij snel daarna is hij overleden.

En het ging eigenlijk heel goed met hem juist, de afgelopen anderhalf maand.. Dus dit was een dikke tegenvaller.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat klopt, bij een huisarts :yes:

Dacht ik idd al ja. Superhandig! Je moeder kan je zo fijn wat tips geven :)

Vervelend dat Fred weer een terugval blijkt je hebben.

Met zo'n beestje blijf je aan het sukkelen hè?

Die foto's van Indy zien er echt heftig uit. Hopelijk blijft Fred dit bespaard, maar hier doe jij jouw uiterste best voor!

Met Zazou gaat het (tot nu toe) nog goed, maar ik hou er ook rekening mee dat het altijd bergafwaarts kan gaan met zijn 7 jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja Fred heeft nu ook al behoorlijk nare plekken maar ik hoop echt dat het hierbij blijft.. Op zich is het natuurlijk een goed teken dat er niks uit de onderzoeken is gekomen want dat betekend wel dat zijn nieren nog prima functioneren, geen blaasstenen oid.. Geen EC.. Geen pijn.. Natuurlijk wel die massa in zijn borst maar ja..

Tsja het hoort er bij natuurlijk, ouder worden, maar ik vind het wel behoorlijk rot soms.. Gelukkig heeft hij Pip en die houdt hem wel jong!

IMG_7973.JPG

Samen zeer fanatiek achter de snackbal aan.. :whistle2: maar je ziet wel dat hij slecht in zijn vacht zit (nog steeds aan het verharen, was ie laat mee dit jaar en komt er ook moeilijk door heen) en wat dunnetjes is..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .