Ga naar inhoud

hoe vers geven jullie je groenten?


Vlinderkonijn

Aanbevolen berichten

Hoewel ik soms gewoon groente koop speciaal voor de konijnen, geef ik ook vaak gewoon de resten die ik niet gebruikt heb bij het bereiden van m'n maaltijden voor onszelf. Die hebben dan soms wel al enkele dagen in de frigo gelegen.

Geven jullie je groenten altijd kraakvers, of soms ook een paar dagen oud? kan het kwaad dat een stuk komkommer of wortel al een beetje slapper wordt?

Groente met schimmelplekken of bruine plekken geef ik natuurlijk niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik mag geen fruit en weinig groente. Dus koop het 1x per week speciaal voor mijn konijnen meerdere verschillende groente en 1 fruitje. Hier krijgen ze dan elke avond een stukje van en een week lang. Wat bruin wordt of echt vies ziet of voelt gooi ik weg, maar het meeste kan wel een week mee..

Je moet het alleen niet in kleine stukjes hakken, want dan komt er sneller een rare smaak aan en dat kan ongezond zijn (de groente of fruit gaan uit verdediging stoffen aanmaken)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ligt het inderdaad ook vaak even in de koelkast... ze krijgen niet een hele broccoli in één keer, 500gram witlof mogen ze ook niet in één keer oppeuzelen ;) (Streng, ik weet het...:P) Als ze wat restjes van 't eten zijn die ze mogen hebben, ligt dat soms ook wel even in de koelkast. (tja... we doen niet elke dag boodschappen ;) )

Alleen de kruiden zijn kraakvers, vers geplukt door mezelf haha.

Er wordt hier inderdaad ook groente gehaald speciaal voor de konijnen. Soms vragen ik me wel eens af of de konijnen met mij mee eten of dat ik toch echt met de konijnen mee eet. Groente kopen is wel een stuk makkelijker voor jezelf! Als je maar iets haalt wat de konijnen ook mogen, dan wordt de andere helft ook opgepeuzeld voor het vergaan is :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan is 't hier zo op!

Bovendien wonen ze binnen en ik kan niet tot de aarde graven door de plavuizen :lol:

Nee, ze staan in potten in de ren. De konijnen ren staat gezellig op ons terras ;) Als ik het pluk willen ze het minder graag als dat ik het met pot en al in de ren zet..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel een beeetje mee oppassen, tenzij je konijnen keurig maat houden maar zo'n konijn moet ik nog ontmoeten :he: peterselie werkt bijv. vochtafdrijvend en zo zijn erm eer kruiden die toch zo'n soort werking hebben. Daarom beter met mate geven, een hele plant kan wat veel zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zet het alleen overdag erin hoor en als ze er echt te veel van eten haal ik het weg ;) Maar ik heb nog niet meegemaakt dat ze te veel aten.. Ik had van de selderij ook maar 2 kleine plantjes per pot gedaan en dan hoef ik het niet in de gaten te houden, die mogen ze wel in 1x opeten. Van de peterselie en basilicum heb ik wel een grote plant gepot, maar het is me niet opgevallen dat ze van de peterselie problemen kregen. Van de basilicum eten ze bijna niets..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij is het een combinatie van speciaal gekocht en gaat het baasje niet meer eten. Ze krijgen elke dag met z'n tweetjes een stronkje witlof, dat koop ik alleen voor konijnen, en als er iets in de aanbieding is dat de konijnen erg lekker vinden. Komkommer, broccoli, tomaat en andijvie eten ze met mij mee. En ik eet graag ananas en dan krijgen ze een klein blokje en af en toe een stukje ander fruit.

Mijn konijnen eten alles. Er wordt eerst geknabbeld en dan pas geproefd heb ik het idee. Gelukkig heb ik daardoor ook nooit problemen met hooi eten. Als ze los lopen en ik heb vergeten de zak met hooi van de grond te halen, zitten ze daar met z'n tweeën die zak leeg te eten :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik koop best veel groente voor de konijnen, zo 4 à 5 verschillende soorten en meestal doe ik daar 3 dagen mee. Niet omdat het dan oud is maar omdat het dan op is. Volgens mij kan je het best nog 2 dagen langer bewaren. Alleen wortelloof is altijd snel slap maar dan haal ik dat er vanaf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot nu toe krijgen de konijntjes het meeste groen dat ik in de tuin of het bos vers geplukt heb. Soms krijgen ze ook groente uit de koelkast. Tsja dat is natuurlijk altijd minder vers, al is het maar omdat het al in de winkel heeft gelegen. Groente die slap is, gaat hier in de container en een paprika met rimpeltjes ook. Zelf zou ik die paprika nog wel eten, maar bij de konijntjes ben ik daar voorzichtig mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@bertje: wat is snuffelblad?

Dat is een kamerplant die eetbaar is voor konijnen, te koop bij intratuin als "snuffelblad", in een bestrijdingsmiddelen vrije omgeving gekweekt, zodat je hem dus ook echt aan je konijn kan voeren zonder gevolgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik eet meer restjes van mijn konijn... normaal gezien een worteltje als ik bijvoorbeeld pastasaus maak. En nu heb ik iets te veel witlof gehaald, maar ik ga dat niet meer dan een week bewaren en dan aan mijn konijn geven. Dat eet hij toch niet op. Dus eet ik vanavond ook witlof :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .