Ga naar inhoud

Steriliseren??


Aanbevolen berichten

Hoi!

Ik heb net iets gelezen waar ik nogal van ben geschrokken:

Vrouwtjeskonijnen, waar niet mee gefokt wordt en die niet gesteriliseerd zijn, lopen grote kans op het krijgen van baarmoederkanker.

Betekend dit dat iedere voedster die niet in contact zal komen met een ram, gesteriliseerd moet worden om kanker te voorkomen?

Weten jullie dit, en hebben jullie hiervoor de voedsters laten steriliseren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het wel vaker gelezen en daarom vind ik het ook zó ontzettend moeilijk! Het ene persoon zegt dat het niet nodig is, de andere juist weer van wel.. dan zijn de kansen weer laag, dan zijn de kansen weer hoog..

Ik wil het beste voor Nijntje, maar ik wil niet dat ze onder het mes gaat terwijl het niet nodig is, en ook niet dat ik haar niet laat opereren terwijl de kansen wel groot zijn.. Mijn eigen dierenarts zei weer dat het niet nodig is..

Ik word er een beetje moedeloos van :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dus ben niet de enige die zich nu afvraagt wat te doen..ik wil over een tijdje (weet nog niet hoelang) nog twee voedsters erbij..maar wil dus niet met 4 nijntjes zitten die grote kans lopen op kanker..moeilijk he!! Maar heb het van anderen nog niet echt gehoord dat hun voedsters het hadden..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee inderdaad.. ik vind het echt erg lastig.. Vooral nu ik heb gelezen dat het bij Mintaka niet helemaal goed was gegaan en dat er zelfs konijntjes sterven door de operatie.. Maar stel dat ze later baarmoederkanker krijgt.. ik zou me onwijs schuldig voelen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja precies.. En niemand kan je eigenlijk vertellen of het nou belangrijk is of niet.. Ik zou eigenlijk graag van de mensen hier die ze wel hebben laten castreren willen weten waarom ze het precies hebben gedaan en wat de knoop heeft doorgehakt zegmaar, want ik denk dat jullie ook wel met deze gevoelens hebben gezeten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

volgens mij doen veel mensen het ook als de voedstertjes vaak schijnzwanger zijn.... dat is voor de nijntjes ook niet fijn als dat vaak is!

maar er is de laatste tijd veel topics geweest over castreren van voedstertjes hor! moet je maar lezen

laatst werd er ook gezegd ergens... dat er toch wel veel meer konijnen sterven aan andere dingen dan baarmoederkanker...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier heb ik tot nu toe al mn dames nog laten castreren.

Ik kijk het wel een beetje aan hoor tegenwoordig, wat gedrag en gezondheid betreft. Ik zat eerst te twijfelen over moya laten helpen of niet, omdat ze half franse hangoor is, en haar levensverwachtig zou dan maar een jaar of 4 zijn. Maar aangezien ze nu elke maand schijnzwanger is en dan ook wat knorrig is, ga ik binnenkort toch maar bellen voor een afspraak.

Bij Asha kijk ik het ook gewoon wel weer aan, hoe ze is van gedrag en gezondheid :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu 24 konijnen, maar ik fok ook met een deel, maar ook met een deel niet. Ik geloof er absoluut niet in dat er zoveel kans op is. Ik heb al jaren en jaren konijnen en veel gehad en ken veel mensen met konijnen, maar ik heb werkelijk nog nooit een konijn gezien die het had.

Verder vind ik het een vrij zware ingreep. Ik zou eerder tot die ingreep over gaan als mijn voedster bijv. heel erg veel schijnzwaner is dat ze zichzelf kaal plukt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja precies.. Nijntje is één keer schijnzwanger geweest en laatst liep ze met plukken haar in haar mond en stro, dus ik liet haar snel uit haar kooi, en toen was ze blijkbaar na 2 uur alweer vergeten waar ze mee bezig was:blink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

heb een voedster en een ram in 1 hok, de ram is gecastreerd maar ik zit eraan tedenken om haar te laten steriliseren.Ze is namelijk erg druk rijdt steeds op hem (aan de voorkant) Hij vindt dat niks dus krijgen ze ruzie en ze is heel bijterig.Zal dit allemaal minder worden als ze eenmaal is gesteriliseerd??

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb een voedster en een ram in 1 hok, de ram is gecastreerd maar ik zit eraan tedenken om haar te laten steriliseren.Ze is namelijk erg druk rijdt steeds op hem (aan de voorkant) Hij vindt dat niks dus krijgen ze ruzie en ze is heel bijterig.Zal dit allemaal minder worden als ze eenmaal is gesteriliseerd??

Ja, dat zou dan idd moeten over gaan, omdat dit hormonaal bepaald gedrag is. Eens er op dat vlak weer gelijkheid tussen het koppel is en bij haar ook de hormonen geen rol meer spelen, krijgen ze een stabielere relatie. Dat is voor de meeste DA'en ook een belangrijkere reden om tot castratie over te gaan (net als schijnzwangerschap) dan baarmoederkanker.

Maar dit is een oud topic, wat eigenlijk over risico baarmoederkanker gaat, dus ik zet hier een slotje op. Je kan een nieuw topic beginnen als je nog vragen hebt. We hebben liever niet dat zulke oude topics komen boven drijven,omdat bij vele mensen de situatie ondertussen ook gewijzigd is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .