Ga naar inhoud

Ibbels vacht


Dollie

Aanbevolen berichten

Ibbel zit echt heel slecht in zijn vacht, dat is natuurlijk niet heel verwonderlijk gezien zijn algehele conditie, maar ik vraag me af of ik er iets aan kan doen. Een huis, tuin en keukenmiddeltje, bepaalde vitamines.. Roep maar wat..

Zijn vacht is gewoon dof, plukkerig.. Ik wil niet uitsluiten dat er meer problemen zijn dan alleen zijn tanden, die ook dit veroorzaken, maar vooralsnog gaan we daar niet van uit.

Heb niet echt een foto waarop helemaal duidelijk te zien is wat ik nu bedoel, maar met deze foto's komen we een heel end.

IMG_4473.JPG

IMG_4467.JPG

IMG_5294.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen sambal zo'n dorge huid had met schilfers en lelijke vacht na zijn castratie vroeg ik mij dat ook af, de da had het alleen over goede voeding en dergelijke (maar voeding is bij ibbel ook een punt natuurlijk) en verder heb je toch druppels voor in het drink water die de weerstand verhogen? Echinacea-druppels van À.Vogel, zou dat wat zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

had het al op een paar andere foto;s gemerkt,

mijn vader geeft aan zijn duiven een kruidenelixer, staat erop dat het ook is voor konijnen knaagdieren honden katten etc,

je hebt er ook 1 voor mensen.

maar volgens mij is deze niet overal verkrijgbaar.

misschien een alternatief bij een drogisterij halen, zo hebben wij hier de gier zitten weet niet of jullie dat daar ook kennen.

maar ik ga die kruidenelixer is even googlen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dat toevallig het kruidenelixir van Jan Smit? ;) Alle dieren in de opvang krijgen dit elixir al, ik geef het sinds Fred niet in orde is ook aan mijn eigen konijnen en alle andere konijnen die hier verblijven, krijgen het ook. In de opvang merken we duidelijk verbetering bij konijnen met EC (we hebben een aantal adoptiekonijnen die niet geplaatst worden, leven samen in groepjes, zij hebben bijna allemaal EC (gehad)) en snot.

Weet ook niet of het nog zin heeft om echinacea bij te geven, als hij al wat weerstandsverhogends krijgt? Weet iemand dat?

Hij ziet er echt niet uit, morgen eens een kam/borstel erdoor of dat helpt. Wilde niet te veel frutten met hem, maar doe het toch maar even.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn fh gerrit had ook last van rare plukken haar die je er zo uit kon trekken.

en werd kaal onder zijn kin ,hij had haakjes op zijn kies.

is 10 dagen geleden geholpen en zijn vacht is weer heel mooi glanzend en zonder losse plukken.

ik weet niet of die haakjes de oorzaak waren van zijn vacht,maar is wel toevallig.

aan zijn voeding is niks veranderd in elk geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja! Wij zijn er echt tevreden over. Ik denk niet dat het bij Fred iets geholpen heeft, maar zoals je misschien wel weet heeft Feline regelmatig snot, ze heeft het in augustus voor het eerst gehad, in september en november nogmaals. Sinds februari krijgen ze het elixer en nog steeds geen snottebel gezien.. Ze niest soms wat maar daar blijft het bij. Kan best toeval zijn, maar ik blijf het mooi geven. Als jij het toch al thuis hebt (en dat mag van je vader natuurlijk) dan zou ik het ook gaan geven!

Bedenk mij net nog iets.. Zou het kunnen dat Ibbe, door zijn tanden, zichzelf niet goed kan wassen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

op die laatste vraag kan ik je geen antwoord geven,

ja heb het welis gedaan toen bij jip en flo, mijn vader raadde het aan.

maar tja ik was bang dat ze diarree of weet ik het zouden krijgen,

geven jullie het in het water?

ik geef ze zelf water in 2 kleine drinkbakjes en in 1 fles,maar ze drinken liever uit de bakjes(verschoon ik minimaal 2 xperdag)

hoeveel raad je aan dan?

maar even op die laatste vraag terug te komen, is geen raar idee dat hij zich daarom niet wast, ga zelf maar is eten met pijnlijke tanden... maar dat zn haren dan dof worden...

ja is trouwens ook wel weerlogisch als hij zich niet wast.

maar vind hem zon lekker bekje hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie hem zichzelf wel eens wassen, maar eigenlijk alleen zijn voorpoten. Zal er eens goed op letten, sta je natuurlijk niet bij stil.

Mijn konijnen krijgen elke dag het elixer, ik geef 1,5 ml per liter. Ongeacht hoeveel ze drinken. Peter krijgt het ook gewoon uit een bakje, geen probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

oke dankjewel,

moet je het rustig opbouwen,

alleen zijn voorpoten, hmm kijk als hij overgewicht had was het logisch dat hij zich niet goed zou schoonhouden, omdat hij er ook achter niet bij kan, en zijn bdk;s

maar bij tandproblemen,

misschien weet de opvang er meer van?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou hoe meer ik er over na denk, hoe logischer het is, zijn tanden staan zo raar dat hij z'n tong misschien amper goed krijgt en wat jij ook zegt, het doet vast zeer. Maar als ik hem dan wat help de boel schoon te houden, moet het dus beter gaan.

Geen idee of Marjanne er wat van weet, misschien wel als ik het zo zeg (het is eigenlijk ook echt iets waarvan je denkt ooh ja...) maar we hebben het wel eens over z'n vacht gehad (hij heeft ook van die vieze plekken, die eruit zien of ze nat waren en net weer op gedroogd zijn, weet je wel dat harde, samen geklonterde haar.. Maar het is op rare plekken, kan niet van kwijl, urine oid zijn.. Die hebben we nog wel eens samen bekeken en schoon gemaakt) maar niet tot deze conclusie gekomen. Eens kijken of ik er meer over kan vinden.

Naar mijn weten hoef je hetniet op te bouwen, ik heb het niet gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dnkjewel.

ja nu je het zegt klinkt het echt logisch, en ja zoals ik al zei als iets pijn deed,

en misschien zijn die tanden ook nog weleens scherp.. brr moet je nagaan arme ibbel.

hoe wil je hem helpen schoon te houden?

ik doe bij yaramet dit weer, mijn vingers nat maken en dn in haar nekje, vind ze heerlijk, dat droogt ook wat raar op en zij heeft dan nog glanzende haren dus kan het me voorstellen ja, stugge natte haren.

manneke heeft er dus meer last vn als iedereen dacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja, last, wat is last. Maar het hoort natuurlijk niet.

Nu moet ik wel zeggen, dat hij wel graag door het zand rolt. Hij is dan na een tijdje wel weer schoon. Maar misschien valt het zand op een gegeven moment ook wel weer uit/van zijn vacht, dat weet ik niet.

Ik denk dati k hem eerst maar eens ga kammen/borstelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is op straat gevonden. Dus of hij gedumpt is is lastig te zeggen. Aan de ene kant vermoed ik van wel, en ik denk ook dat hij in dat geval jong is. Want als Ibbel niet jong is, dan is er een (behoorlijke) tijd geweest waarin hij goed verzorgt is. Anders had ie het niet gehaalt zo vlug als die tanden groeien. Maar ja, wie dumpt een konijn nou na hem altijd goed verzorgt te hebben? En als hij ontsnapt is, waarom is hij dan niet terug gevonden? Tsja, wie zal het zeggen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

De vacht ziet er inderdaad echt uit als een vacht die niet goed gewassen wordt.

Misschien dat Lilian ook wel overeenkomsten ziet met hoe de vacht van Lilly eruit zag toen zij problemen had met haar tandje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, nu je het zegt, daar zit inderdaad wel overeenkomst in. (Heb Lilly toen uiteraard ook wel gezien.) Weet jij (of iemand anders natuurlijk) misschien ook met wat voor kammetje of borstel ik dan het beste kan gaan kammen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee eigenlijk. Toen Merry hier zo'n vacht had, heb ik maar gewoon allerlei borstels en kammen geprobeerd. Ik had zelf wel het idee dat een borstel meer effect had dan een kam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb net gekamt, of geborsteld dus eigenlijk, en inderdaad, met een kam richt je weinig uit. Even kijken of we in de opvang nog wat anders hebben, kan ik verschillende dingen proberen. Heb nu een vrij zachte borstel gebruikt, maar dat is eignelijk ook genoeg lijkt het wel. Ik zie al verbetering.

Op zijn rug vindt hij het wel lekker, maar de grootste problemen zitten bij zijn poten (daaris het eigenlijk gewoon echt vies en heeft hij ook niet overal vacht meer) en daar moet ik nog wel wat op verzinnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat al gezegd is inderdaad, is lijnzaadolie door het voer. En verder zou je ook nog echinacea kunnen geven ja. Niet doorgeven, maar in fases. Ik moet even voor je opzoeken hoe dat ook al weer zit, hou je nog te goed van me.

Ehm..ik weet niet of je hem wel eens wast? Misschien lees ik erover heen, maar dat in ieder geval niet (te vaak) doen. Maar goed, dat weet je natuurlijk allang. Oh, en als de lijnzaadolie niks lijkt te doen kun je nog omegaolie proberen. En inderdaad borstelen om hem door die vacht helpen te komen.

En....misschien Crab Apple van Bach?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hoor, wassen doe ik niet.

Ik heb begrepen dat je echinacea wél gewoon door mag geven, dat het in fases geven achterhaald is? Maar is het nog zinvol om echinacea te geven als hij al elixer krijgt wat goed is voor de weerstand? Ik heb nog echinacea staan geloof ik, voor Feline geprobeert een tijdje maar ben overgestapt op het elixer. (En wáár heb ik die echinacea gelaten......)

Lijnzaadolie ga ik proberen. Wat moet de Crab Apple voor hem betekenen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .