Ga naar inhoud

Ec-konijnen buiten?


mystique

Aanbevolen berichten

Ik denk dat dit onder 'gezondheid' valt, indien niet, modjes, dan verplaatsen jullie het maar. :)

De lente komt eraan en weer speel ik met het idee de nijnen naar buiten te verhuizen. Ik erger me namelijk groen en blauw aan hen. Ze zijn hartstikke onzindelijk. En hoe meer ik dweil, hoe meer ze plassen om hun geur terug achter te laten. En als ik niet dweil, en ik stap door de kamer, kleven mijn schoenen nog erger aan de vloer vast dan in een cinéma.

Verder heb ik geen problemen met hen, ze mogen gerust binnen blijven. Maar die onzindelijkheid...

Ik heb intussen al een plan hoe ik de ren ga maken en inrichten. De grootte, de materialen, ...

Maar:

Coquille heeft EC gehad en daardoor sore hocks, waar hij intussen geen last meer van heeft. Hij heeft nog kleine kale plekjes, maar hij heeft een dikke laag haar op zijn zooltjes, waardoor de plekjes hem niet storen. Diamantje heeft nu EC, waarvoor ze behandeld word. Zij heeft geen sore hocks. En de anderen worden preventief tegen EC behandeld.

Eens iedereen is hersteld, mogen ze dan naar buiten? Ik bedoel, uiteraard na de ijsheiligen, maar met betrekking tot de EC? Omdat je konijnen met EC soms naar binnen moet halen omdat ze hun temperatuur niet kunnen houden. En als ze buiten zitten, hebben ze dan meer of minder kans om terug EC te krijgen? Kunnen ze vlugger hervallen, als ze buiten zitten?

Ook in verband met de sore hocks, kunnen ze buiten? De bodem van de ren wordt ofwel gegoten beton, ofwel tegels, maar word niet overdekt, waardoor het dus wel nat zal zijn als het regent. (ze krijgen uiteraard wel schuilhokken) Maakt dat uit, bij sore hocks? Hebben ze binnen minder last van sore hocks als buiten, of maakt dat geen verschil?

Ik kan ook, als dat natuurlijker is, de bodem van de ren gewoon grond laten, dan graaf ik draad in zodat ze zich niet kunnen uitgraven. Dat is vast beter voor de voetjes, maar wel moeilijker schoon te houden, zeker wat betreft urine, aangezien ze niet zindelijk zijn.

Mogen konijnen die EC gehad hebben, buiten leven?

Mogen konijnen met sore hocks buiten leven?

Is de beste bodem, met in gedachten dat de ren niet word overdekt, beton/tegel of grond?

Tnx.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over het buitenhouden van EC konijnen zijn de meningen volgens mij verdeeld. Zelf heb ik een konijn dat een aantal jaren geleden is behandeld voor EC (die behandeling is goed aangeslagen maar het is niet 100% zeker dat het ook daadwerkelijk om EC ging) Hij is al die tijd lekker buiten gebleven en dat gaat prima, ook geen terugval gehad ofzo. Ik denk dat het bij EC konijnen vooral belangrijk is om de weerstand zo goed mogelijk te houden en dat binnen of buiten wonen hier weinig invloed op heeft. Persoonlijk zou ik er ook voor kiezen om ze lekker naar buiten te doen en het volgend najaar nog een keer goed te bekijken. Als je dan twijfelt over hun toestand kan je ze altijd weer terug naar binnen doen.

Ook heb ik een konijntje die in het verleden sore hocks gehad heeft aan beide achterpootjes. Ik heb echt van allerlei verschillende bodembedekkers geprobeerd, het hok en de ren staan namelijk gewoon op tegels en ik wilde voorkomen dat ze hier op zou moeten staan. Het probleem bleef echter de hele tijd aanhouden, mede doordat ze allesbehalve zindelijk was en dus altijd met haar pootjes in de viezigheid liep. Uiteindelijk dus haar gewoon weer op de tegels laten lopen met een grote wc bak in het hok, met als resultaat een zindelijk konijn dus een droge en schone ondergrond. Ik zou dus voor tegels kiezen, met beton heb ik geen ervaring. Grond is natuurlijk wel lekker zacht maar het is wel lastiger schoon en droog te houden met regen, en dat was bij mijn konijn dus juist de oorzaak van haar sore hocks. Ik moet er wel bij vermelden dat mijn konijn vrij klein is, onder de 2 kg. Als je een groot konijn hebt met sore hocks kan ik me voorstellen dat juist een zachte bodem goed is voor de pootjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een betonnen ondergrond is erg fijn om schoon te houden (heb ik ook in mijn ren). Mijn konijnen rennen en springen door de ren en hebben geen hinder van de ondergrond, maar er zijn ook konijnen die dus wel sneller sore hocks krijgen door een betonnen/stenen ondergrond ....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Door EC is Zazou oktober vorig jaar binnen komen wonen. Ook hij had beginnende sore hocks & heeft nu nog steeds rode plekjes op zijn hakjes.

Met EC is het idd heel belangrijk dat de weerstand optimaal blijft.

Buiten zijn ze idd sneller vatbaar door de verschillende weeromstandigheden.

Dit kan de weerstand beinvloeden, waardoor EC weer zijn slag zou kunnen slaan.

Als ze het eenmaal hebben gehad blijven ze altijd drager hiervan.

Omdat Zazou momenteel op leeftijd is (7 jaar) heb ik in zijn geval besloten, dat hij voortaan binnen blijft.

Ik DENK dat ze sneller hervallen op EC als ze buitenwonen. Maar ik ken verschillende konijnen met EC & sore hocks die gewoon buitenwonen.

Mss kun je ze nu in de lente & zomer fijn buiten laten wonen en haal je ze in de herfst & winter weer naar binnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn E.c konijn is gewoon buiten en heeft een keer deze ziekte gehad,zorg voor een goede weerstand,dan kun je doen met echina forche ( daar is wel een mengverhouding voor) of met het kruiden elixer van Jan Smid daar hoor je erg veel goede dingen over..Ik begrijp dat Dollie bij AA en Hunze helpt en daar gebruiken ze dat elixer ook en boeken er goede resultaten mee...Waar je zeker mee op moet passen zijn de entingen tegen myx,want door een te lage weerstand kunnen ze na enting deze ziekte in lichte vorm krijgen..Helaas heeft ook mij 11jarige dame na deze enting Myx gekregen en is er helaas aan dood gegaan...Als je konijn verder goed hertseld is hoef je niet bang te zijn en kan hij lekker buiten blijven..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn E.c konijn is gewoon buiten en heeft een keer deze ziekte gehad,zorg voor een goede weerstand,dan kun je doen met echina forche ( daar is wel een mengverhouding voor) of met het kruiden elixer van Jan Smid daar hoor je erg veel goede dingen over..Ik begrijp dat Dollie bij AA en Hunze helpt en daar gebruiken ze dat elixer ook en boeken er goede resultaten mee...Waar je zeker mee op moet passen zijn de entingen tegen myx,want door een te lage weerstand kunnen ze na enting deze ziekte in lichte vorm krijgen..Helaas heeft ook mij 11jarige dame na deze enting Myx gekregen en is er helaas aan dood gegaan...Als je konijn verder goed hertseld is hoef je niet bang te zijn en kan hij lekker buiten blijven..

Wij gebruiken inderdaad het Elixer, sinds een week of twee krijgen mijn konijnen het ook. Baat het niet dan schaadt het niet, dacht ik.. Aniek van het Konijnenparadijs gaat het ook gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn E.c konijn is gewoon buiten en heeft een keer deze ziekte gehad,zorg voor een goede weerstand,dan kun je doen met echina forche ( daar is wel een mengverhouding voor) of met het kruiden elixer van Jan Smid daar hoor je erg veel goede dingen over..Ik begrijp dat Dollie bij AA en Hunze helpt en daar gebruiken ze dat elixer ook en boeken er goede resultaten mee...Waar je zeker mee op moet passen zijn de entingen tegen myx,want door een te lage weerstand kunnen ze na enting deze ziekte in lichte vorm krijgen..Helaas heeft ook mij 11jarige dame na deze enting Myx gekregen en is er helaas aan dood gegaan...Als je konijn verder goed hertseld is hoef je niet bang te zijn en kan hij lekker buiten blijven..

Wij gebruiken inderdaad het Elixer, en sinds een week of twee krijgen mijn eigen konijnen het ook. Baat het niet dan schaadt het niet, dacht ik.. Aniek van het Konijnenparadijs gaat het ook gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij gebruiken inderdaad het Elixer, en sinds een week of twee krijgen mijn eigen konijnen het ook. Baat het niet dan schaadt het niet, dacht ik.. Aniek van het Konijnenparadijs gaat het ook gebruiken.

Waar haal je deze Iris? Is deze gewoon verkrijgbaar ergens bij een drogist?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .