Ga naar inhoud

Allemaal EC?


Dollie

Aanbevolen berichten

Een klasgenootje vertelde me vanochtend over haar vijf konijnen; toen ze terug kwamen van vakantie (wat nu ruim anderhalve week geleden is, lijkt me, toen hadden we vakantie) waren er drie ziek en die hebben ze nu al een tijdje niet gezien. (Kunnen onder de grond wegkruipen.) Inmiddels vertonen de andere twee dezelfde symptomen, ook al een week ongeveer.

Vroeg haar wat ze hadden, myxomatose? Nee, dat wist ze niet. Wat zei de dierenarts dan? Ja, daar waren ze niet geweest. Okee, wat hebben ze dan? Ja, het koppie staat scheef.. Moeite met lopen..

Klinkt best wel als EC dus, maar kan dat ook op zo'n manier verlopen? Natuurlijk, het is besmettelijk, maar alle vijf konijnen min of meer tegelijk?

Ze zei dat ze dan maar even naar de dierenarts moesten, hoop dus dat ze dat ook doen, heb aangeboden haar te helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja idd, naar de DA. maar kunnen ze echt onder de grond kruipen?? lijkt mij niet hanidg maar oke.

ik zou ze onder de grond weghalen(als ze daar dan nog zitten). en ze eens door jou laten bekijken.

het lijkt mij toch logisch dat jij er meer van weet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, blijkbaar kunnen ze gewoon onder de grond, ze zullen wel een grote ren ofzo hebben. Ik weet het niet, ben er nog nooit geweest, ken dat meisje amper. Heb aangeraden in elk geval 28 dagen Panacur te geven maar dat wordt ook nog wat vrees is, die konijnen zullen vast niet de tamsten zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel, ik vroeg het me net ook af. Of, als je meerdere konijnen hebt, het mogelijk is dat er verschillende tegelijkertijd EC hebben. Aangezien Coquille twee à drie weken geleden genezen is van EC, en ik denk dat het nu de beurt aan Diamantje is. Ik houd mijn hart al vast, want ze leven allemaal in dezelfde kamer. Straks zit ik ook met vijf EC'tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja er wordt natuurlijk niet voor niets aangeraden om andere konijnen ook twee weken te behandelen maar ik dacht dat dat gewoon voorzorg is, de weerstand moet immers toch eerst wel laag zijn voor zo'n parasiet wat uit kan richten en als de konijnen allang bij elkaar zaten zijn ze intussen vast toch allemaal al drager. Of is alleen een actieve parasiet besmettelijk? Nee toch? Maar is ie dan wel "gevaarlijker"? Hoe ze de symptomen beschreef kan het best kloppen maar alle vijf? En drie zijn er waarschijnlijk al dood.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat laatste zat ik ook te denken als ze al een tijdje niet meer gezien zijn na onder de grond te zijn gekropen... :s

Ik heb geen idee hoe dat zit met besmettelijkheid en incubatietijd. Heb zelf gelukkig nog nooit EC meegemaakt.

Ik weet wel dat TBC bij mensen bijvoorbeeld alleen besmettelijk is als het 'open' is (dus als er een actieve ontsteking (?) van de longen is waardoor de drager je kan besmetten door zijn adem.).

Coccidiose is ook alleen besmettelijke als er een actieve infestatie is waardoor de coccidiën en hun eitjes in de keutels terecht komen waardoor een ander (of hetzelfde -al onder behandeling zijnde-) konijn besmet kan worden.

Dus het is niet zo'n raar idee dat alleen een actieve parasiet besmettelijk is, of toch tenminste gevaarlijker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit vond ik op http://www.konijnen.nl/ziekten/encefalitozoon_cuniculi.htm

Feitenoverzicht van Encefalitozoon Cuniculi

  • E. cuniculi wordt alleen door urine verspreid
  • De besmettelijke periode duurt slechts een paar dagen tot een paar weken
  • Het geïnfecteerde dier is niet meer besmettelijk nadat E. cuniculi de nieren verlaten heeft
  • E. cuniculi wordt door het bloed naar andere delen van het lichaam vervoerd, vooral naar zenuwweefsel
  • Sporen uit geïnfecteerde urine kunnen een maand in de omgeving overleven
  • De parasieten kunnen door veel andere dieren gedragen en verspreid worden, maar veroorzaakt bij hen zelden ziekteverschijnselen
  • Een groot aantal konijnen in de V. S. is ooit in hun leven geïnfecteerd geraakt, maar slechts enkele konijnen zijn er ziek van geworden
  • Dieren die ook andere aandoeningen hebben, hebben een grotere kans om na infectie ziek te worden
  • Neurologische schade kan pas aan het licht komen lang nadat de parasieten de nieren hebben verlaten
  • Autopsies tonen zelden actieve parasieten in de nieren aan, maar wel wordt vaak littekenweefsel in de nieren aangetroffen op de plaatsen waar de parasiet gezeten heeft
  • Een positieve test voor de parasiet betekent alleen dat het dier blootgesteld is geweest aan E. cuniculi, waardoor een immuunrespons op gang is gebracht. Het betekent niet dat een verder gezond dier ziekteverschijnselen zal gaan vertonen
  • Serologische testen (*testen van het serum van het bloed) kunnen immuunresponsen herkennen, maar geen vroege van langdurige of chronische infecties onderscheiden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is bij vlagen wel heel erg ja, maar was dat vorig jaar ook rond deze tijd? Of het allemaal buiten konijnen zijn let ik sowieso niet op. Maar vorig jaar was het opeens ook allemaal EC, ik ga dat eens terug zoeken. Interessant is het wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar inderdaad vooral maart. Februari twee topics, in maart ben ik bij zes gestopt met tellen :P 2009 valt daarbij vergeleken op zich mee maar zal misschien ook met het aantal dierenartsen dat een juiste diagnose stellen/aantal mensen dat de weg naar een forum vindt te maken hebben.

Zaten zowel binnen als buiten konijnen bij, voorzover het uit de topics op te maken was. Alleen beetje jammer dat de meeste mensen na een weekje of wat hun topics niet meer updaten, zodat de uitkomst er niet bij staat..

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Of verminderde weerstand tijdens de koude maanden ...en dan het beginnende warm worden.

Ga bijna denken dat je buitenkonijnen in januari preventief moet gaan behandelen.....

Wat zou een andere oorzaak zijn dan?

Ik weet het niet, er staan ook binnenkonijnen bij, niet iedereen zegt dat erbij. Maar op zich is het een logische beredenering, maar waarom zou het zich dan pas uiten als het warmer wordt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh omdat je of zei.. Ik dacht dat ik ergens overheen gelezen had :P:$

Indy had ook zo ergens in februari/maart EC, maar hij had ook haken waar hij een tijdje mee rond gelopen heeft.. Dus weet het niet. Nou ja en van Fred dácht ik dat ie nu met EC zat (maar al sinds december speelt dat dus dan klopt het ook niet) maar dat is het waarschijnlijk niet.

Hier krijgen mijn drie nu een kruidenelixer dat weerstandsverhogend zou moeten werken (in deh oop dat Fred er van op knapt..) hebben ze in de opvang goede ervaringen mee. Zoiets (of preventief Panacur) zou misschien idd wel aan te raden zijn in de winter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .