Ga naar inhoud

Hartverscheurend nieuws...


Volucria

Aanbevolen berichten

  • Reacties 70
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik ben voor alle zekerheid maar vandaag Baytril gaan halen. Weten jullie of je dat echt rechtstreeks in de bek moet spuiten, of mag je dat ook op een stukje appel doen? Fungus lust de Baytril nl. niet als ik het rechtstreeks in z'n bek geef. Dus zoek ik een alternatief, want Loxicom lust hij wél uit het spuitje en ik wil 'm geen afkeer van dat spuitje laten krijgen... Nu komt hij vanzelf naar me toe zodra hij het Loxicom-spuitje ziet, maar ik ben bang dat dat zal veranderen wanneer hij het met Baytril gaat associëren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben voor alle zekerheid maar vandaag Baytril gaan halen. Weten jullie of je dat echt rechtstreeks in de bek moet spuiten, of mag je dat ook op een stukje appel doen? Fungus lust de Baytril nl. niet als ik het rechtstreeks in z'n bek geef. Dus zoek ik een alternatief, want Loxicom lust hij wél uit het spuitje en ik wil 'm geen afkeer van dat spuitje laten krijgen... Nu komt hij vanzelf naar me toe zodra hij het Loxicom-spuitje ziet, maar ik ben bang dat dat zal veranderen wanneer hij het met Baytril gaat associëren.

Ik wou eerst ook een onderwerp starten, want mijn konijntje heeft ook EC. Maar nu ik jouw verhaal lees, herken ik héél veel.

Mijn konijn is ziek geworden terwijl ik op reis was en vond het enorm frustrerend dat ik niet thuis was. Ze heeft een vrij zware "klop" gekregen van de ziekte. Ze heeft in een couveuse gelegen, kreeg vocht toegediend en moest dwangvoeding krijgen. Aangezien ik de DA naar waar ze werd gebracht niet ken, vertrouw ik die ook niet echt. De DA heel wat onderzoekjes gedaan. En toen ik belde omdat ik vrij zeker was dat EC was, bevestigde ze mijn vermoeden. Zij dacht hetzelfde. Mijn eerste konijn is gestorven aan EC toen deze de ziekte niet had herkend en bij de andere wou men haar niet behandelen omdat ze het nutteloos vonden vanwege haar hoge leeftijd (11 jaar)

Maar ik ben blij dat deze DA op dezelfde lijn zit. De vorige konijntjes zijn jammer genoeg overleden.

Maar nu verschiet echt, dat er op dit forum gezegd wordt dat er echt kans is op genezing. Is dit echt waar?

Bij mijn konijn zijn we er (denk ik) snel bij. Haar achterpootjes zijn een beetje verlamd en ze maakt een beetje koorts en eet wat minder.

Nu wat mijn vraag is. De DA heeft me Baytril en panacur gegeven. Is dit voldoende? Ik lees heel de tijd dat jullie het hebben over Panacur en dacht dat mijn DA het niet had gegeven, maar tot mijn grote verbazing heb ik net haar handschrift kunnen ontcijferen en zie ik Panacur staan! Ben ik opgelucht.

Mijn konijn maakt (denk ik) koorts. Lichaam en oren voelen warm aan. Is hier iets aan te doen? DA zei dat het geen kwaad kon.

Nog een vraagje: wat geven jullie je konijn te eten? Mijn DA dacht eerst dat snufje een ophoping had van gassen en ik ben bang dat ik de verkeerde groenten en fruit geef. Wat kan volgens jullie geen kwaad? Ze krijgt nu hooi, mais en haar korrels.

En dan nog een vraag: Als ik over de rug (ter hoogte van haar bekken) aai of druk, krimpt ze ineen. Kan dit wijzen op een blaasontsteking? Gaat dit vanzelf over?

Zo, dat waren enkele van mijn vele vragen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Panacur en Baytril is op zich voldoende, eventueel nog metacam bij geven. Mocht je konijn een blaasontsteking hebben, dan zit je met de Baytril ook goed, at is namelijk AB en werkt ook tegen blaasontsteking.

Hooi en korrels zijn het belangrijkste voor je konijntje, maïs zou ik niet geven; konijnen kunnen de velletjes eromheen niet verteren en dat kan voor een verstopping zorgen. Andijvie, witlof ,wortelloof zijn veilige dingen die je nu wel kunt geven. Rustig opbouwen is wel belangrijk.

Er is zeker kans op genezing, mijn kjonijntje is er van hersteld! :yes: Ik hoop dat dat ook voor jouw knijn geldt.

(Misschien is het handiger om toch je eigen topic te starten (of vraag anders even of een modje dit bericht wil verplaatsen, da's nog makkelijker) zodat de verhalen niet door elkaar gaan lopen.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het antwoord!

Zolang snuffel positief blijft evolueren en de problemen niet te veel verergeren, ga ik geen eigen topic starten, aangezien er al zoveel zijn over EC en ik de meeste antwoorden er wel in vind...

Maar ik ben echt blij dat er sites zijn als deze! @Dollie, je geeft echt veel goede raad! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Volucria: Willen je ouders nu al het konijn in huis nemen? Vind het echt erg voor je en zou je wel hulp willen aanbieden aangezien ik in een buurgemeente woon, maar momenteel heb ik het zelf druk met mijn ziek konijn.

Als je iemand zoekt die je konijn (voorlopig) wilt opvangen, wil ik je wel helpen zoeken in de omgeving Brasschaat, Kalmthout, Essen, Kapellen. Dit is niet zo ver van je vandaan en dan hoeft je konijn niet buiten te zitten of een spuitje te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleine update: vandaag een week geleden met Panacur begonnen, 8 dagen Loxicom en 3 dagen Baytril. Fungus' achterkant was vandaag droog! Er hangt nog aangekoekte viezigheid die ik morgen ga wegwassen, maar ik ben al erg blij dat de medicatie aanslaat :D

Dat naar binnen moeten wegens onderkoeling heb ik nog niet eerder gehoord. Fungus redt het iig prima buiten, dus blijft hij daar, zeker nu hij aan de beterhand lijkt te zijn.

aangepast door Volucria
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is wel vrij snel dat hij dan al opknapt van de Panacur, zou haast zeggen dat het dan de AB is die aanslaat.. Maar uiteindelijk maakt het geen donder uit zolang het maar werkt!!!

Dat EC konijnen beter binnen gehouden worden is wel waar, althans, wordt veel vaker gezegt. Ik heb het met Indy wel gedaan, maar nu bij Fred het vermoeden was dathij EC had heb ik hem gewoon buiten gelaten. Bleek ook geen EC te zijn overigens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Baytril is een antibiotica.

Dit remt eventuele ontstekingen; blaasontsteking, neusvirusje etc. Dit komt vaak in samenhang met EC op (weerstand is al minder van je bun). Zo hier ook...$

Sinds gisteren begonnen met beide, maar tanden knarsen schijnt nog wel ff aan te houden. Ik heb namelijk geen pijnstillers gehad :( maareuhhh mijn mede-konijn moet nu ook voor alle zekerheid 28 dagen op Panacur.... onduidelijk is welke van beide het mee heeft genomen...

aangepast door Fleurtje1985
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is wel erg :s Hebben ze het allebei of moet je de partner preventief meebehandelen? Preventief is normaal gezien minder lang...

@ Dollie: ik vind het ook wel vrij snel, had hier toch gelezen dat beterschap met Panacur pas na een week of 2-3 merkbaar wordt. Het kan dus best zijn dat het vooral door de 3 dagen antibiotica komt dat hij weer (min of meer) droog is. Ik ben er iig niet kwaad om, morgen proberen wassen en dan zie je er hopelijk niks meer van ^^ Enige tips over hoe ik 'm het beste weer schoon kan krijgen vanachter, welk soort zeep ik mag gebruiken (als ik zeep mag gebruiken) enzo?

Edit: zie nu pas dat er een heel artikel op BB zelf staat over konijnen wassen, laat maar :)

aangepast door Volucria
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe vies is hij van onderen? Mijn ervaring is dat als de vacht echt vies is, aangetast is, je die ook niet meer schoon krijgt. Bij Indy heb ik het de tweede keer weg laten scheren en bij Max van Wupsie doen we dat nu ook. De vieze vacht irriteert alleen maar, zo kan er schone, gezonde vacht terug groeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zitten aangeplakte BDK aan z'n kontje. De uitgang is niet versperd want ik vind nog wel genoeg keutels van hem, maar zo'n plakboel is gewoon een uithangbord voor vliegen. Ik zal 'm eerst even laten weken in lauw water en hopen dat ik het op die manier loskrijg, als het niet voldoende lukt kan ik de boel wel afscheren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fungus heeft vanmorgen een badje gehad. Volgens mij werkte dat warme water blaasstimulerend, hij begon in het water te plassen :P Het bleken geen BDK's te zijn die aan z'n staart hangen, maar vuil dat in de urine in z'n staartje bleef plakken. Eens goed spoelen en alle viezigheid was weg. Nu moet ik alleen nog wachten tot m'n vriend hier is, zodat hij Fungus straks kan tegenhouden terwijl ik de aaneengeklitte stukjes vacht aan z'n staart kan proberen loskammen om hem daarna nog eens af te spoelen. Kwestie van dat er geen vuil achterblijft dat in de klitten zat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update: dag 14 Loxicom, dag 13 Panacur en dag 9 Baytril, met goed en slecht nieuws.

We beginnen met het goede: Fungus is volgens mij van de urinebrand af! Z'n achterkant is al een paar dagen droog. Vandaag ging hij net plassen toen ik medicijnen ging geven en ik zag hem z'n kont een cm ofzo boven de grond houden terwijl hij bezig was, toen hij klaar was ging hij van z'n plek weg.

Dan het slechte nieuws: z'n achterpootjes lijken er helemaal niet op vooruit te gaan. Vandaag zag ik 'm op de kasseien zichzelf met z'n voorpootjes vooruit trekken terwijl z'n achterpoten uitgestrekt achter hem sleepten :s BDK's blijven ook altijd liggen, hij kan z'n snoet niet meer wassen omdat hij alle steun kwijt is als hij z'n voorpoten van de grond haalt (ik heb het hem een paar keer zien proberen). Bestaan er een soort van fysio-oefeningen die ik met z'n achterpoten kan doen? Er is al een paar keer gezegd dat herstel pas na 2 weken Panacur begint, is er dan nog hoop dat z'n achterpoten weer zullen gaan werken?

aangepast door Volucria
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .