Ga naar inhoud

Hartverscheurend nieuws...


Volucria

Aanbevolen berichten

Vlak voor de castratie van Haze merkte ik al dat Fungus' kont een beetje nat was en hij minder actief was, maar ik dacht dat dit door het rijden van Haze kwam. Na de castratie besloot ik het even aan te kijken om te zien of het zou beteren... Een week of twee later liep hij inderdaad wat meer rond, maar z'n kont bleef wat nattig. Afgelopen weekend schrok ik: toen ik het nachthok uitveegde sprong Haze met gemak op en neer, maar toen Fungus wilde afzetten om 'm achterna te springen viel hij gewoon om. Toen ik biks ging geven en Fungus van buiten de ren naar binnen wou springen (hoogteverschil zo'n 10cm) bleven zijn achterpootjes achter de rand van de ren haken :( Hij eet even veel (of zelfs meer) dan voordien, dus ik weet dat hij geen pijn heeft. Maar die achterpootjes vond ik te zorgwekkend worden, dus belde ik de dierenarts.

Ik kom net van hem vandaan en heb eigenlijk min of meer te horen gekregen dat hij deze zomer waarschijnlijk niet overleeft :( Zijn achterpootjes zijn verlamd en hij is incontinent, wat al een paar weken aan de gang moet zijn omdat hij al vacht begint te verliezen tussen z'n pootjes. Tegen de ontsteking heb ik een medicijn meegekregen, maar de DA twijfelde of Fungus van die incontinentie zou afgeraken. Aan de verlamming valt niets te doen. We kunnen wel een röntgenfoto laten nemen, maar die kost handenvol geld en dan nog is er volgens de DA meer kans dat er geen oplossing bestaat dan wel...

Bijkomend nieuws: vanaf april komen de vleesvliegen weer, en omdat Fungus een incontinent buitenkonijn is, is hij min of meer ten dode opgeschreven. Om hem relatief veilig te kunnen houden zou hij naar binnen moeten, maar dat mag absoluut niet van m'n ouders, te meer omdat hij incontinent is en dus A) veel sterker ruikt dan een gezond konijn en B) overal plast. Met andere woorden: doe hem weg of doe hem dood :( Hem laten inslapen, geen denken aan. Maar hem houden is onmogelijk: hij kan niet buiten blijven ivm gevaar voor vliegen, en naar binnen mag hij niet.

Wat nu? :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 70
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

E. cuniculi was ook mijn eerste gedachte en de kans op herstel is, bij snel en juist behandelen, dan écht wel aanwezig hoor! Dat je dierenarts hier niet aan gedacht heeft lijkt me ook niet zo'n goed teken. Ik zou nu zo snel mogelijk met Panacur starten en ik geloof dat ze in gevallen als deze ook drie dagen Dexamethason geven en daarna Metacam.

edit; Meer info: http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html

Ik zou hem echt níet opgeven voor je dit geprobeert hebt! Indy is van EC hersteld.. Hij had behoorlijk last van urinebrand en ook al verminderde kracht in zijn achterpootjes.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben een garage, maar daar is zo goed als geen licht. Daarbij dient die als werkplaats voor m'n pa, zijn daar dus veel stresserende geluiden en is mijn pa eigenlijk tegen het feit dat ik konijnen houd, hij kan ermee leven zo lang ik ze niet aan hem opdring.

Ik dacht ook eerst aan E Cuniculi, maar dat kan het volgens de dierenarts niet zijn omdat z'n kopje niet scheef staat oid. Hij staat hier op de KK-lijst, dus ik denk wel dat hij te vertrouwen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn kopje hoeft ook helemaal niet scheef te staan, dit is toen bij Indy ook fout gegaan, hoe komen die dierenartsen daar toch bij.. Zo snel mogelijk met Panacur beginnen, echt. En baat het niet dan schaadt het niet, als je hem nu opgeeft zonder dat geprobeert te hebben..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het valt iig te proberen, is Panacur zeker niet schadelijk als het toch geen EC blijkt? En waar kan je dat kopen, hoeveel kost het ongeveer?

Edit: en zou de verlamming ook genezen door Panacur of is dat blijvend?

aangepast door Volucria
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat weet ik niet, koppies gaan niet altijd geheel meer recht staan dus datzelfde zal gelden voor verlamming?

Panacur kun je in elk geval bij de dierenarts kopen, je kunt het ook online bestellen, de webwinkel van Bunnybin heeft het maar medpets.nl ook. Je kunt dan het beste de Panacur pet paste hebben, met één injector kan ik Fred (1400 gram) precies een maand behandelen. Volgens mij is Fungus iets groter dus zou je er twee moeten hebben. Volgens mij kost één zo'n ding ergens tussen de 12 en 15euro?

Als je bij medpets wil bestellen zou k dat vanavond nog doen, ze hebben een actie met de verzendkosten.

aangepast door Laura1984
Link verwijderd, zie regels
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fungus weegt 1,700 kg. Ik heb een ontstekingsremmend medicijn meegekregen, waarvan ik een dosis voor 2kg moet geven.

Nog een vraag: als ik hem zsm begin te behandelen, zal hij dan voor pakweg midden april genezen zijn? Zodat hij zeker droog is wanneer de groene vliegen weer komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was met Indy wel zo, ik heb hem zes weken behandeld met Panacur, maar na twee/drie weken zag i kzeker al verbetering. Inmiddels zijn ze er achter dat Panacur maar 28 dagen aan één gegeven mag worden.. Dus ik denk dat hij dan toch zeker al een heel stuk opgeknapt zou moeten zijn?

Wat heb je voor ontstekingsremmende medicatie mee gekregen dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me helemaal aan bij de rest. Ik zou zeker beginnen met Panacur want bij EC hoort lang niet altijd een scheve kop. Ik zou eerst eens proberen om de informatie die je nu hebt over EC mee te nemen naar je eigen dierenarts en vragen of je Fungus toch voor de zekerheid op de Panacur mag zetten gedurende 4 weken. Anders is het idd ook op internet te bestellen. Bij het bunnybin winkeltje verkopen ze trouwens ook Rearguard tegen maden, dat is ideaal als het warmer weer wordt en Fungus zich nog niet goed kan schoonhouden.

aangepast door Laura1984
Link verwijderd, zie regels
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een vraag: EC is te genezen als het op tijd behandeld wordt, maar als dit echt al een maand of langer aan de hand is, ben ik dan nog wel op tijd?

Mijn moeder vond Fungus vlak na z'n castratie al rustiger dan voordien, zou het kunnen dat hij bij de DA de ziekte heeft opgelopen? Wilde konijnen zitten hier niet, alleen Haze zit bij hem. Moet ik Haze trouwens ook behandelen uit voorzorg, zelfs al vertoont hij geen enkel symptoom van EC?

De medicatie die ik meegekregen heb heet Loxicom en is eigenlijk bedoeld voor ontstekingen bij honden

Link naar reactie
Delen op andere sites

EC wordt overgedragen van moeder op kind of via de urine. Het is niet waarschijnlijk dat Fungus het bij de DA opgelopen heeft (mag aannemen dat ze goed schoonmaken tussendoor) maar wat wél aannemelijk is, is dat Fungus de parasiet al bij zich droeg en dat die na de castratie "actief" is geworden. Dit gebeurt nl. als de weerstand verzwakt, bijvoorbeeld als het dier onder narcose is geweest.

Indy was ook al een hele tijd niet in orde en omdat mijn dierenarts hetzelfde zei als die van jou zijn er vervolgens nóg twee weken overheen gegaan voor ik ben gaan behandelen en hij is toch volledig hersteld. Het maakt ook niet uit, je moet het gewoon proberen, wat heb je nog te verliezen?

Meestal wordt aangeraden om "partnerkonijnen" twee weken te behandelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Loxicom is volgens mij hetzelfde als Metacam trouwens, en dat is goed, want het wordt aangeraden dat naast/als ondersteuning van de Panacur te geven.

Hoe staat het nu met de huid op zijn pootjes? Ik heb die bij Indy elke dag voorzichtig gewassen en ingesmeerd met vaseline, dat verzacht wat en beschermd ook tegen de urine.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De huid aan de binnenkant van zijn pootjes is roodachtig en kalend, ontstoken dus. Hem elke dag wassen kan niet, hij heeft een absolute hekel aan water :P Dat van Loxicom is al een geruststelling, dan kan ik daar al met een gerust hart mee beginnen.

Heb net een bestelling geplaatst bij Bunnybin. Hopelijk is dat laatste doosje Panacur pasta nog niet verkocht, want bij medpets zie ik het niet meteen staan en naar de DA gaan vind ik zo... nouja... "Hallo dokter, ik weet dat u mij gisteren verteld heeft dat mijn konijn X mankeert, maar op een internetforum zegt iedereen dat het Y moet zijn en ik geloof hen eerder dan u." Snap je? :he:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit was de Panacur. http://www.medpets.nl/panacur+hond+en+kat/ maar zolang je het maar hebt. En de opbrengst van Bunnybin gaat naar de opvangen :yes:

Ik snap het wel hoor, ik heb het toen nogmaals gevraagd en die dierenarts deed ook zo lullig, daar sta je dan als 16jarige en een dierenarts die het wel grappig vindt maar het toch écht beter weet dan jij.. Ben toen ook maar zelf gaan behandelen. En dat hielp gelukkig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al goede raad wat betreft EC is al gegeven goed dat je de panacur hebt besteld en hem gaat behandelen! Niet hem zomaar opgeven hoor! heel veel succes.

Mijn DA vond het trouwens wel leuk om te horen hoe ik aan informatie kwam en zei dat ze wou dat iedereen al vooraf wist wat ze nodig moesten hebben haha. Zelf zoekt ze ook weleens informatie op forums uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou voor de vliegen goed alles afschermen met vliegennet.

probeer eens bij je ouders dat je konijn anders zoiezo sterft als je hem niet binnenhaalt? en anders, wat heb je liever, een uitbrander of een dood konijn...? (ik zou mijn ouders niet meer willen zien als het leven van een van mijn dieren er vanaf hangt en ze nee blijven zeggen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou je konijn zeker een kans geven door hem te behandelen voor EC....Zeker als hij nog gewoon eet.

Mijn Buddy heeft nooit een schreef hoofd gehad en daardoor heeft hij ook een andere diagnose gekregen.Het enige wat je aan hem zag was een vreemd loopje en niet meer kunnen hupsen/springen.

Doordat het manneke te laat behandeld werd heeft hij het uiteindelijk niet overleefd....

Behandelen is echt het proberen waard.

Eventueel zou je via e mail kontakt kunnen opnemen met dierenkliniek Wilhelminapark...kost niks en je krijgt zeker advies terug.Buddy kreeg toen een homeopatisch middel om de zenuwen van zijn rug nog wat op te peppen...Wervel S..stond er op het flesje.

Is de urine eigenlijk onderzocht?....Bij een blaasontsteking kunnen ze ook tijdelijk incontinent worden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

(ik zou mijn ouders niet meer willen zien als het leven van een van mijn dieren er vanaf hangt en ze nee blijven zeggen)

Drastische uitspraak hoor als je het mij vraagt...

Maar ik zou ze zeker overhalen en alles uit de kast trekken. En wie weet slaat de panacur heel goed aan!

aangepast door Lianne22
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eventueel een andere DA....Dierenkliniek Visdonk in Roosendaal; Drs Stijn van Gils.

Is voor jouw ongeveer 30 minuten rijden denk ik .

Verder zou ik het konijn denk ik wel buiten laten maar een klamboe over het hok doen....geeft geen garantie maar enigzins bescherming.

En ik weet niet of iemand anders het al geschreven heeft.....zeker het andere konijn ook preventief aan de Panacur doen.

aangepast door nathalie b
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er geen bal verstand van, maar wil toch nog iets opperen hierover.....

Heeft een foto maken mischien toch geen nut, in het geval dat er iets mischien bekneld zit of zo?

Mischien dat iets afgekneld wordt dat verlammingsverschijnselen veroorzaakt?

(deze vraag is voor degene die er verstand van hebben)

Ik weet dat ik niet zo heel veel kwijt was voor foto's vorige maand, 50 euro voor 4 foto's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een vraagje: hoe lang kun je 2 konijnen (kleine 2kg en ongeveer 1.5kg) behandelen met één tube Panacur? Haze krijgt 2 weken behandeling voor de zekerheid, maar als ik daardoor Fungus maar één week kan behandelen moet ik nog ergens een tweede tube zien te bemachtigen. De eerste wordt morgen betaald en arriveert hopelijk deze week nog, vanaf dan heb ik tijd om eventueel een extra tube te halen.

@ Inge: m'n moeder zei min of meer letterlijk dat als hij myiasis zal krijgen, ik 'm beter voor het zover is kan laten inslapen. Ze wil de konijnen echt niet in huis hebben :s Als het kon zou ik met konijnen en al het huis uit trekken, maar ik studeer nog.

@ Nathalie: spijtig genoeg woon ik in België, het Wilhelminapark-dierenhospitaal is veel te ver rijden voor mij :s Fungus was al helemaal gestresst van drie minuutjes in de auto, laat staan dat ik 'm helemaal naar Utrecht sleep.

Oh, en wat zijn ze behulpzaam bij Bunnybin! Ik had hier al positieve commentaren gelezen, maar dit had ik niet verwacht :love: Ik stuur een reply op m'n factuur om te vragen of de laatste tube Panacur er zeker nog was (site vermeldde dat er nog maar eentje op voorraad was) omdat ik een konijntje met EC heb zitten... Krijg ik antwoord dat ze weer meer op voorraad hebben en dat ze mijn tube met een Belgische collega zullen meegeven zodat die hier in de bus gestoken kan worden, dat het medicijn er zeker op tijd is! Joepie :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sharon: er zijn geen foto's gemaakt omdat de DA zei dat hij er veel kans toch niks aan kon doen. Hier kost een foto 80 euro, voor dat geld heb je 8 tubes Panacur, en dat laatste zal denk ik veel beter helpen dan de foto :he:

Oh, en iemand vroeg of de urine nagekeken is. Dat is niet het geval, maar de DA zei dat er geen blaasontsteking is zolang er geen bloed bij de plas zit. En er zit geen bloed bij, dus voorlopig is het nog veilig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .