Ga naar inhoud

Waar zit jullie hooi in?


Daniellespring

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal!!

Hier thuis heb ik al van alles geprobeerd met het geven van hooi. Ze eten het goed maar ik weet niet goed waar ik het moet neerleggen. Eerder kregen ze hun hooi in zo'n bal die je op kan hangen en ik had nog een bal die ze konden ronddraaien. Ik kreeg de indruk dat ze dat niet erg prettig vonden en dat ze daardoor niet voldoende hooi aten. Daarom heb ik toen op allerlei plekken in de ren en in het hok, plus nachthok plukjes hooi neergelegd, zodat ze niet hoeven te zoeken en dat ze het misschien makkelijker eten. Nadeel hiervan was dat ze er overheen wandelen of het eten en het vervolgens overal in het verblijf terug te vinden is. Toen heb ik een lege plantenbak op z'n kant gezet en hier hooi ingedaan. Ze kropen hierin en aten wel het hooi op, maar er ligt dan maar op 1 plek in het verblijf hooi.. Opzich ging dit prima maar ik ben bang dat ze dan niet genoeg hooi eten omdat het maar op één plek ligt.

Hoe doen jullie dit? Is zo'n ruif handig? of zo'n stadingetje?

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een ruif en drie grote hooiballen. Van de grond eten ze het niet bij mij.

Ik heb in principe in bijna elke ruimte iets hangen voor het hooi, zodat ze overal hooi kunnen eten en dan inderdaad hopelijk meer eten. Weet niet hoe je verblijf eruit ziet, maar misschien is het een mogelijkheid om in elk geval één van de ballen weer ergens op te hangen en de plantenbak ook te laten staan? Veel konijnen eten en keutelen graag tegelijk, dus ik zou dan bij het toiletje iets op hangen en de plantenbak leggen op de plek waar je het liefst hebt dat ze het op eten. Op zich hoeft er natuurlijk ook niet óveral hooi te liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier 2 hooiballen en een ruif, maar ik vind de ruif eigenlijk iets te klein. En drie of vier hooiballen vullen 2 à 3 keer per dag is me iets teveel werk (hoezo lui?) Dus ik ben nog zoekende naar een grotere hooiruif. Ik gooi het hooi ook regelmatig gewoon op de bovenverdieping van het hok. Eten ze ook gewoon, ze zijn zo makkelijk hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van de hooibal eten die van mij ook niet dus dat heb ik opgegeven.

Wel heb ik een hooiruif en ik zie er wel steeds minder inzitten. Ook leg ik het op de grond. Naast hun keutel-plek (laat ik het zo maar noemen) en dat is een soort van wc voor ze. En onder de hooiruif. Ze gaan achter de ruif zitten en als het eronder ligt kunnen ze er niet overheen lopen, en eten ze er ook van. Soms leg ik het ook in hun voerbak maar daar lopen ze ook overheen :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahah ik vul die ballen hooguit één keer per dag hier, de rest prop ik in de hooiruif. Vind het ook te veel werk. Lilian had zo'n leuk ruifje, zo'n mini-geitenruifje die op zichzelf staat (van Zooplus geloof ik?) maar bij haar gooiden ze 'm aldoor om dus weet niet of ik daar nu veel aan heb.. :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een plastieken hooiruifje en een hooibal die moet ik elke dag twee keer bij vullen. Als ik wat dan hooi in hun voerbak leg eten ze dat ook gewoon op ze eten ook het hooi van de grond. Hier is het ook elke dag een hooi troep maar zoals aangegen hierboven is dat met de stofzuiger zo weer verdwenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Linksonder zie de de hooihouder van het koppel, het is een krantenhouder, met een V-vorm onderaan waar het hooi ingaat, en het heeft een plankje bovenaan, als tafel, waar ze op kunnen springen.

koppelentrio017.jpg

Het trio krijgt zijn hooi in een houten dobbelsteen. Ik vind er geen foto van, maar als je op de link klikt, ze staan rechts onderaan op de pagina, ze heten 'fun cubes'.

Beide werken prachtig. Weinig verspilling. En ze knabbelen er helemaal niet veel aan, dus ze zijn nog tamelijk intact.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ mystique

Goede tip, van die dobbelsteen. Ik ben meteen op zoek gegaan en heb ze gevonden op de site van Casper http://www.fretten.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=34_231_301&products_id=2938

Die ga ik maar eens een keer bestellen, denk ik. Leuke afwisseling.

Zo zie je maar, dat zo'n topic nog eens goede ideeën kan opleveren voor andere leden. Dus bedankt Daniellespring voor het straten van dit topic en dank je wel Mystique voor het goede idee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij eten ze het uit een hooibal en uit 2 ruifjes.

Ik heb jaren geleden een keer bij Tuinland een hooibal gekocht voor Victor

en nu eten Sacha en Stampertje hier hooi uit.

Ik ben al een poosje op zoek naar net zo'n hooibal. Nu hebben ze in de dierenwinkel

in de buurt, de dierenwinkel in Bedum en in Pets Place alleen van die hele kleine

hooiballen, waar ik niets aan heb.

Weten jullie misschien waar die hooiballen te koop zijn, die groter zijn? 8 á 10 cm. doorsnee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .