Ga naar inhoud

Fred - Vage verrassing..


Dollie

Aanbevolen berichten

  • Reacties 244
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ach als ik heel wanhopig word wil ik alles wel proberen :he: maar laten we de botox maar even in de kast laten.

Ik las net op een Engels forum toevallig wel een vergelijkbaar verhaal (alleen is daar geen bloedonderzoek gedaan, en geen foto, en niet behandeld voor EC.. Alleen maar voor een blaasontsteking die niet aanwezig was.. Dus of het in die zin vergelijkbaar is.. beetje vreemd ook als je het mij vraagt) en daar zijn ze nu net een tweetal weken met medicatie die voor honden bedoelt is bezig. Het had nog weinig effect behalve dan dat de keuteltjes zo klein werden, maar goed. Al is het de vraag of het wat zegt als het niet werkt, gezien het aantal mogelijke oorzaken dat in mijn ogen niet uitgesloten is..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wist niet daar uberhaupt medicijnen voor waren.. Ik dacht dat je alleen kon opereren bij een verzakking of zo, botox, blaastraining of een luier.. Bij mensen dan he. Oh op google zijn er toch bepaalde medicijnen Op basis van hormonen of kruiden.

Maarja je zult eerst moeten weten of er een oorzaak is hiervoor of dat het bij de ouderdom hoort. Van dit laatste heb ik nog nooit gehoord en er zijn toch best wat oudere konijnen op bb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken Ć¼berhaupt geen konijnen op BB die wĆ©l eh.. "Urineprobleempjes"? :P hebben maar waarbij geen sprake is van blaasstenen, sludge, gruis, nierstenen, EC, nierfalen, blaasontsteking, overgewicht.. Het enige wat ik nog niet wil uitsluiten is pijn, Max van Lilian had hetzelfde probleem door de afwijking aan zijn rug. Dat ga ik maandag nog even overleggen met de dierenarts. (En dus eventueel een tijdje pijnstilling geven.) Maar behalve dat zijn alle oorzaken die ik hier op het forum voorbij heb zien komen wel uitgesloten..

Bij honden en katten is het volgens mij niet heel ongewoon, incontinentie door ouderdom, en (in elk geval bij reuen) na castratie komt et ook voor. Maar ja het is de vraag of dat ook op konijnen toe te passen is.

Bij het konijntje dat de propalin krijgt is gezegt dat het in elk geval geen kwaad kon, mijn dierenarts gaat het ook goed uitzoeken, maar als ik lees over middelen op basis van hormonen dan weet ik niet of dat me nou een goed idee lijkt.

Heb van Bianca nog de Eurologist die zij voor Zoƫ gebruikte toegestuurd gekregen, werkt ook goed bij blaasproblemen. Dus dat probeer ik (na overleg) ook maar. Alleen moeten we even kijken wat we eerst doen, niet alles tegelijk lijkt me.

Link naar reactie
Delen op andere sites

WP raadt bij EC, als er "sprake is van overloopblaas" carbachol aan. Dat mailden ze toen. Misschien dat zoiets in het algemeen ook werkt, niet alleen EC? Ik wacht nog even voor ik WP mail, aangezien mijn dierenarts het ook had over contact opnemne met "konijnenexperts" enzo. Zou wat dubbel zijn. Maar anders neem ik volgende week wel even contact op. Dan loopt de behandeling voor EC ook op zijn einde, hoewel ik daar niks meer van verwacht.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

oke ik heb tot hoevermijn zieke dode hoofd het toelaat, het bijgelezen,

hmm is het alleen incontinentie.

maar wat waren die vlekken dan op de foto's?

en in hoeverre is incontinentie schadelijk?

voor zijn gezondheid.

zoals je weet ben ik niet en deskundige op het gebied van konijnengezondheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat die vlekken zijn, geen idee, maar dat is ook niet de reden dat ik naar de dierenarts ben gegaan en dat de foto gemaakt is hĆØ, dat had alles te maken met de incontinentie/beginnende urinebrand. (En gewichtsverlies.) Dus die massa kan nog steeds vanalles zijn en misschien staat het wel met elkaar in verband, maar op dit moment zien we dat nog even los van elkaar. Wil het niet negeren maar hij heeft duidelijk meer last van wat er ook met zijn blaas (of in dat gebied) aan de hand is dan van de plek in zijn borst. Hoewel ik dus niet wil uitsluiten dat die pijn veroorzaakt en dat hij daardoor plast. maar dat gaan we ook bekijken.

Ligt eraan waardoor de incontinentie veroorzaakt wordt, of het schadelijk is. Als de spieren in zijn blaas gewoon wat verslapt zijn dan lijkt het me niet heel erg. Alleen de gevolgen (urinebrand) zijn wel minder maar dan moeten we gewoon de nodige aanpassingen doen. Hij komt toch binnen wonen straks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had eind vorig jaar al besloten dat hij binnen komt te wonen, wil niet meer risico lopen dan nodig, die kou doet hem volgens mij niet veel goed en waarschijnlijk betekend dat eerder dat ik nĆ­et naar Canada ga. Maar dat heb ik nog niet beslist.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat Felin/Pip wel losloopt samen, maar natuurlijk haal ik ze niet uit elkaar, nooit van z'n leven niet hoor! Het is de bedoeling dat de konijnen samen met mij uit huis gaan.. ;) En anders komen ze alsnog binnen, alleen moet ik dan nog even kijken van hoe en wat precies. In de woonkamer is min of meer uitgesloten omdat we dan een nerveuze Fienepien en een doodsbange Noortje zouden hebben. (En waar schrikken ze van? Precies, van elkaar....... Suffe mutsen.)

Op zich denk ik dat ze daar wel aan wennen, maar het blijft gewoon druk met die andere twee kerels erbij. Is ook veel te vol, zes dieren in onze woonkamer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kwam deze rƶntgenfoto tegen..

labeledthorax.jpg

Qua plek is het dan de lever toch? Maar qua vorm niet echt. Sowieso lijkt me dat ze dat wel wist dan, en dat WP het ook wel had kunnen vertellen. Maar dan zou het misschien ook vet kunnen zijn?? Wist niet dat je dat op een rƶntgen ziet.. :P

(Fredje nog een keer om te vergelijken.)

18022011182.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou kunnen, maar het is inderdaad lastig om er iets over te zeggen. Organen hebben wel iets ruimte om wat ze verschuiven, dus kan bijvoorbeeld beĆÆnvloed zijn bij de manier waarop hij neergelegd is voor de foto. Maar of dat volledig de verschillen verklaard zou ik niet weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog iets waar ja naar kan vragen als het wel een vergrote lever is:

Eimeria stiedae

Slechts Ć©Ć©n soort, Eimeria stiedae, die in de lever parasiteert, wordt buiten het darmstelsel gevonden. Eimeria stiedae kan in elke grote groep konijnen gevonden worden, van fokkerij tot opvangcentrum.

Er kunnen lichte infecties zijn zonder symptomen, of er kan lichte of vertraagde groei van de coccidĆÆen zijn, maar de ziekte kan vooral bij jonge konijnen fataal verlopen. Bij baby-konijntjes kan de leveraantasting zo snel gaan, dat ze van het ene op het andere moment dood omvallen! Zwaar geĆÆnfecteerde konijnen vertonen tekenen die wijzen in de richting van storing van de leverfunctie en blokkering van de galwegen. Deze konijnen stoppen met eten en verzwakken: op het laatst van de ziekte hebben ze diarree of verstopping. Soms is de (onder)buik vergroot en de huid kan een gelige kleur krijgen. Rontgenfotoā€™s kunnen uitwijzen dat de lever vergroot is en dat er veel vocht in de buik zit. Bloedproeven zullen bevestigen dat de lever beschadigd is en dus zal de diagnose lever-coccidiose gesteld kunnen worden.

Is Fred ook op leverfuncties geprikt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

:yes: even kijken ofGoogle me kan vertellen wat de afkorting daarvan is hoor.. Maar het was sowieso allemaal goed.

edit; Goed, ik kom er niet achter wat hievan nu de leverfunctie is maar ze zei dat ie goed was :P

TE (60-80) 74 GPT(>80 U/l) 39, Creat (<180): 111

Ureum (5-12):5.6)

gluk(5-7):7.4

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Creat(ine) en Ureum(zuur) zijn nierfuncties. Moet gluk niet gluc zijn? van Glucose?

GPT is een leverfunctie-waarde (ALAT) Die moet juist laag zijn en niet hoog. (dus moet daar niet <80 staan?)

Dit vond ik online:

GPT komt vrij in het bloed bij beschadiging van levercellen. Dat kan een geringe beschadiging zijn die snel herstelt, maar ook bij zeer ernstig levercelverval. Een verhoging van GPT zegt alleen iets, als die verhoging minimaal 2 keer de maximale normaalwaarde is en moet altijd in samenhang met andere metingen beoordeeld worden; bij vermoeden van leverlijden altijd de galzuren meten.

Wat TE is kan ik ook echt niet vinden

Ik heb wel ook nog dit gevonden over nier- en leverfuncties bij konijnen:

http://www.proveto.nl/plaintext/downloads/handoutbloedonderzoek11207kleur.pdf

En bij honden: http://www.tsjoeng-foe.nl/Bloedonderzoek.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die waardes die erbij staan kloppen sowieso niet helemaal want die zijn voor een kat. Verder zegt het me echt niks allemaal. Zal straks die info over nier- en leverfuncties even lezen!

edit; Vergeet ik zo maar te vermelden.. Meneer woog 1460 gram gisteravond. :D (Laatst gewogen was bijna een week geleden 1410)

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .