Ga naar inhoud

1e Sambal vraag.


Lianne22

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal!

Nou ik heb direct al weer een vraag of een beetje advies nodig.:$

Sambal kreeg bij de fokker teurlings biks. Hier gaat hij over op SS. Ik ben al wat wezen mengen maar hij eet alleen de teurlings ertussen uit. Gewoon in 1 keer maar overzetten dan? Opzich heb ik dat bij de andere konijnen ook gedaan en geen problemen mee gehad. Maar die waren wel allemaal ouder en geen 8 weken.

Dan nog een vraagje. De hoeveelheid. Sambal zijn ouders wogen 10 kilo iets meer (dus niet zo immens als brutus:he:) wat adviseren jullie? 150 gram SS om mee te beginnen? Of is dat te weinig aangezien hij nog zo jong is? Maar dan zie ik die hoeveelhei en dan denk ik dat krijgt dat mannetje toch nooit op haha.

Hooi eten is niet zijn favorieten bezigheid dat wil ik hem wel laten doen natuurlijk. En ik vond wel 1 BDK maarja Zo'n jonkie kan het ook vergeten zijn.

Nog een vraag die helemaal niks met eten te maken heeft. een ram kan inprincipe vanaf 3 maanden gecastreerd worden toch? Mits de ballen zijn ingedaald. Hoe zie je dat? En duurt dat bij grotere rassen langer of korter?

Bedankt allemaal!:mdr:

aangepast door Lianne22
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou 'm gewoon wat sambal over de SS doen misschien dat ie het dan snapt? :whistle2:

Op zich kun je hem wel in één keer overzetten hoor, dat kan met SS niet zo'n kwaad. 150 gram lijkt me een goede hoeveelheid om mee te beginnen. Anders wordt dat hooieten straks helemaal een probleem gok ik zo.

En hoe je ziet of de ballen ingedaald zijn.. Nou, als er ballen zitten zijn ze in gedaald? :P volgens mij duurt het bij grote rassen wat langer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou in 1 keer kunnen overstappen, SS is goed voor de darmflora doet weinig verkeerd.

Betreft de BDK die je gevonden hebt is vaak hoor net met alle overgangen en jonge konijnen, komt goed. Ik zou betreft de hoeveelheid gewoon naar hemzelf geven, liever vaker kleine porties dan kan je het goed in de gaten houden.

Betreft de castratie, ballen dalen later in bij grote rassen dan bij kleine rassen. Zien kan je het eigenlijk niet vroeg, dat moet je echt voelen en ja dat klinkt heel raar haha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha ik denk dat weer 1 of ander lastig trucje maar het is dus heel simpel:he: hoe kan het dan dat jonge konijnen zo lastig te beoordelen zijn als je de ballen gewoon ziet zitten zegmaar? Of vraag ik nu weer wat doms:whistle2:

Oke in 1 keer op SS 150 gram en kijken hoe hij dat gaat doen. Ik zal de sambal tip onthouden mocht het niet lukken:he:

@ wupsie. Dat kan ook! Ik denk ook niet dat hij in 1 keer 150 gram opeet haha. Maar als ik het verdeel over de dag gaat hij dan niet juist minder hooi eten omdat hij dan op meer momenten biks krijgt?

aangepast door Lianne22
Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat de ballen pas met een maand of drie of zelfs nog later in dalen, en konijnen vaak al met acht weken of daarvoor gesext (en verkocht) worden.

Gewoon regelmatig even kijken (én voelen ja haha..) dus. Zijn geen ingewikkelde trucjes voor voorzover ik weet, ze zitten er of ze zitten er niet.. :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ballen zie je in principe niet als ze erg jong zijn, als ze volwassen zijn vaak wel, maar dan alsnog kunnen ze ingetrokken zijn. Maar als ze jong zijn dan zijn het nog maar van die minidingetjes en trekken ze zo weg, dan moet je soms eventjes toveren. Ik laat ze hier zo jong mogelijk castreren en moet dan even de trukendoos te voorschijn toveren om een paar van die kleine knikkertjes te vinden.

Ontwormen durf ik niet te zeggen, je zou zeggen is niet nodig in principe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eens wat rond gebeld naar wat dieren artsen in de buurt. Mijn eigen Kk dierenarts kan castreren zodra de ballen zijn ingedaald. Maar doet het liever pas vanaf 5 maanden omdat bij jonge konijnen de narcose meer risico geeft. Maar aangezien sambal groot wordt zegt ze dat ze een uitzondering wil maken en dat hij het wel aan zou kunnen om eerder onder t mes te gaan. De rest van de da's in de buurt houdt zich strikt aan 6 maanden.

Nou hij vind die ss brokjes maar gekke grote dingen haha. Hij heeft er voorzichtig een aantal op maar hij is er nog niet dol op. Maar dat komt vast goed.

Maar mee ontwormen is dus niet echt nodig? Hij heeft namelijk wel op de bank gezeten waar bazooka ook weleens op zat etc. Maar die behandeling is al een week bezig dus ik weet hoe groot dat besmettingsgevaar nog is? En is het niet sowieso handig om een nieuw konijn te ontwormen?

aangepast door Lianne22
Link naar reactie
Delen op andere sites

over de panacur durf ik niks te zeggen,

en over ss gewoon in 1 keer.

hier krijgen ze ook teurlings, en ben nu begonnen met ss, 1 handje per dag,

maar jip eet de ene keer wel ss en de andere keer niet.

nu maakt dat bij mij niet uit,maar als je over wil op ss, niet laten kiezen gewoon ss.

en ik zou het ook ni porties geven, dat schilt bij mij hier ook met het hooi.

je merkt gewoon dat ze eerder geneigd zijn hooi te eten, merk het ook aan de hoeveelheid.

150 gram, zo hoeveel ss voer jij nu wel niet per dag?

dat is een duur grapje:O

met de ballen als ze jong zijn?

ik weet dat ze bij momo er uithingen, en bij jip na de castratie de balzakjes, dus naar mijn idee als ze ingedaald zijn, hangen ze eruit?

durf ik eigenlijk niet met zekerheid te zeggen.

hun waren natuurlijk al rond de 1.5 jaar.

ik ga is even zoeken hoe het eruit hoort te zien bij een ram van een maand of 3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha ik geef nu 335 gram ss per dag. 10 kilo is 10.000 gram : 335 = 30 dagen. Nou valt best mee toch? Ik ben meer geschokt van de aubiose en groente haha dat ga ik niet eens berekenen. Maar goed dat weet je met zulke konijntjes.

Ja ik heb idd de teurlings nu de deur uit gegooid en een hupsa op ss gezet. Het was nog wat twijfelachtig die grote bruine staafjes. Maar vanavond heb ik hem wel lekker zien eten.

Mijn da zei dat je ze idd echt goed moet kunnen zien zitten en dat ze dan gelijk castreerd. Dus ik hou het in de gaten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi allemaal!

Nou ik heb direct al weer een vraag of een beetje advies nodig.:$

Sambal kreeg bij de fokker teurlings biks. Hier gaat hij over op SS. Ik ben al wat wezen mengen maar hij eet alleen de teurlings ertussen uit. Gewoon in 1 keer maar overzetten dan? Opzich heb ik dat bij de andere konijnen ook gedaan en geen problemen mee gehad. Maar die waren wel allemaal ouder en geen 8 weken.

Ik heb Djin eigenlijk gelijk over gezet op mijn eigen voer. Ze heeft er geen last van gehad. Althans merk niets aan haar.

Dan nog een vraagje. De hoeveelheid. Sambal zijn ouders wogen 10 kilo iets meer (dus niet zo immens als brutus:he:) wat adviseren jullie? 150 gram SS om mee te beginnen? Of is dat te weinig aangezien hij nog zo jong is? Maar dan zie ik die hoeveelhei en dan denk ik dat krijgt dat mannetje toch nooit op haha.

Qua hoeveelheid.. Tja misschien niet de keuze van iedereen, ik heb een normaal bakje voor een groot konijn (Vlaam, Californian) en die vul ik eigenlijk tot aan de rand. Heb ik bij al mijn konijnen tot nu toe gedaan dat ze kunnen eten wat ze aan kunnen. Wel houd ik in de gaten natuurlijk dat ze zich niet vol eten. Ze krijgen ook maar 1 bakje per dag.

Hooi eten is niet zijn favorieten bezigheid dat wil ik hem wel laten doen natuurlijk. En ik vond wel 1 BDK maarja Zo'n jonkie kan het ook vergeten zijn.

Misschien helpt het als je in de ochtend hooi geeft en in de avond brok? Mijn Roodoogpooltje is hierdoor beter hooi gaan eten. Misschien werkt het bij Sambal ook?

Nog een vraag die helemaal niks met eten te maken heeft. een ram kan inprincipe vanaf 3 maanden gecastreerd worden toch? Mits de ballen zijn ingedaald. Hoe zie je dat? En duurt dat bij grotere rassen langer of korter?

Hier heb ik niet echt ervaring mee. :P Zwartje (Vlaam x Californian) had met 12 weken al een flink pakketje er onder hangen :mdr:

Bedankt allemaal!:mdr:

Haha ik denk dat weer 1 of ander lastig trucje maar het is dus heel simpel:he: hoe kan het dan dat jonge konijnen zo lastig te beoordelen zijn als je de ballen gewoon ziet zitten zegmaar? Of vraag ik nu weer wat doms:whistle2:

Oke in 1 keer op SS 150 gram en kijken hoe hij dat gaat doen. Ik zal de sambal tip onthouden mocht het niet lukken:he:

@ wupsie. Dat kan ook! Ik denk ook niet dat hij in 1 keer 150 gram opeet haha. Maar als ik het verdeel over de dag gaat hij dan niet juist minder hooi eten omdat hij dan op meer momenten biks krijgt?

Dat vraag ik me inderdaad ook af..

Ik heb eens wat rond gebeld naar wat dieren artsen in de buurt. Mijn eigen Kk dierenarts kan castreren zodra de ballen zijn ingedaald. Maar doet het liever pas vanaf 5 maanden omdat bij jonge konijnen de narcose meer risico geeft. Maar aangezien sambal groot wordt zegt ze dat ze een uitzondering wil maken en dat hij het wel aan zou kunnen om eerder onder t mes te gaan. De rest van de da's in de buurt houdt zich strikt aan 6 maanden.

Nou hij vind die ss brokjes maar gekke grote dingen haha. Hij heeft er voorzichtig een aantal op maar hij is er nog niet dol op. Maar dat komt vast goed.

Maar mee ontwormen is dus niet echt nodig? Hij heeft namelijk wel op de bank gezeten waar bazooka ook weleens op zat etc. Maar die behandeling is al een week bezig dus ik weet hoe groot dat besmettingsgevaar nog is? En is het niet sowieso handig om een nieuw konijn te ontwormen?

Ik zou het voor de zekerheid wel doen. Het kan geen kwaad. Waar veel mensen niet bij stil staan is dat wormen eitjes via schoenzolen verspreid worden. ;)

Hoop dat je er iets mee kan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een vol bakje geven zou ik niet doen, maar ik ben er van overtuigd dat Lianne dat ook niet gaat doen ;) Dan eten ze namelijk nog minder hooi.

Maar goed dat hooi eten komt wel, Bommel doet ook een paar uur over zijn biks. En ik merk dat hij nu ook steeds meer hooi erbij gaat eten nu hij wat ouder is. Misschien wat verschillende soorten aanbieden om het aantrekkelijk te houden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee een vol bakkie krijgt meneer niet. Ja misschien heeft hij ook nog geen tijd om hooi eten haha. Hier krijgen ze jrfarm bergweide hooi de heledag. En Savonds timothy of kruidenhooi (net wat ik heb) en wat gedroogde kruiden. Alle hooi soorten heb ik hem wel ietsie pietsie zien eten maar niet veel. Maar dan komt idd misschien nog. Sowieso krijgen ze eerst hooi dan biks. Maar dat werkt niet als meneer de heledag over zijn biks doet natuurlijk. Maar dat zal ook wel even wennen zijn.

Ik laat het even 2 weekjes op 150 gram. En dan elke week even wegen. Ohja hij zit nu op de 2,3

aangepast door Lianne22
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een vol bakje geven zou ik niet doen, maar ik ben er van overtuigd dat Lianne dat ook niet gaat doen ;) Dan eten ze namelijk nog minder hooi.

Maar goed dat hooi eten komt wel, Bommel doet ook een paar uur over zijn biks. En ik merk dat hij nu ook steeds meer hooi erbij gaat eten nu hij wat ouder is. Misschien wat verschillende soorten aanbieden om het aantrekkelijk te houden?

Had al vermeld misschien in de ochtend het hooi te geven en in de avond de biks ;)

Nee een vol bakkie krijgt meneer niet. Ja misschien heeft hij ook nog geen tijd om hooi eten haha. Hier krijgen ze jrfarm bergweide hooi de heledag. En Savonds timothy of kruidenhooi (net wat ik heb) en wat gedroogde kruiden. Alle hooi soorten heb ik hem wel ietsie pietsie zien eten maar niet veel. Maar dan komt idd misschien nog. Sowieso krijgen ze eerst hooi dan biks. Maar dat werkt niet als meneer de heledag over zijn biks doet natuurlijk. Maar dat zal ook wel even wennen zijn.

Ik laat het even 2 weekjes op 150 gram. En dan elke week even wegen. Ohja hij zit nu op de 2,3

Moet zeggen dat het hooi hier er goed door heen gaat! 2,3 kg netjes! Moet Djin nog wegen heb ik nog niet gedaan..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen in de avond biks kan ook ja. Maar ik kijk het nog heel even aan met 75/75.

Ja Amanda. De vorrige keer zei de da idd ook niet. (er was wel een andere DA dit keer maar ook een goede). Maarja ik ga er gewoon heen zodra ik die onderkant zie hangen haha. Zo'n zware ingreep is het niet nee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen ervaring met jonge mannetjes, Gijs was al 4 toen ik hem voor het eerst zag en toen had ie ook een flink scrotum waardoor ik zelfs als leek zei: hee het is een vent ;)

Maar als je hem om de paar dagen ff bevoeld moet het goed zijn... ;)

Ik ben geneigd te zeggen over de wormen, doe het voor de zekerheid maar wel.... maj ik ben niet een kk da.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .