Ga naar inhoud

Wie is (was) het?


Jorieke

Aanbevolen berichten

Van de week ontdekte ik, tijdens het schoonmaken van de ren, wat plakpoep op de tegels.

Het was één plakje, het lag niet helemaal vol.

We hebben 4 konijnen en ze waren alle 4 levendig aan het rond hupsen.

Ik heb alle konijnen even gecontroleerd, ze hadden stuk voor stuk geen vieze kontjes.

De ren maak ik dagelijks schoon en ik heb voor de rest ook niets schokkends meer gevonden.

In mijn geval denk ik dat het door het gras kwam. De konijnen hebben de hele winter in hun hok met aangebouwde ren gezeten (genoeg ruimte, hoor!) en waren van de week voor het eerst weer eens buiten hun hok + ren. Daar ligt nog wat gras, wat ze in de zomermaanden voor ons kort houden. Maar dit hadden ze dus al een paar maanden niet meer gegeten.

Ik denk dat dit voor wat plakkerige poep heeft gezorgd.

[We gaan het gras-eten weer langzaam opbouwen, zodat ze voor de zomer klaargestoomd zijn om als grasmaaier te fungeren :mdr: ]

Maar goed, probleem is dus wel: als er een konijn ziek is, hoe weet je dan om welk konijn het gaat?

Zelf geef ik de konijnen 2x per dag eten. Ze vallen altijd gelijk aan op het groenvoer. Dus ik zorg dat ze alle 4 minimaal één brokje krijgen, voordat ik de groentebakjes neer zet.

Dan weet ik zeker dat ze kúnnen eten, brokjes zijn hard en daar heb je "goede" tanden voor nodig. Door ze allemaal een brokje biks te geven, weet ik dat ze kunnen eten.

Verder zie ik de konijnen 's morgens en aan het eind van de dag altijd levendig achter elkaar aanrennen en binkies maken.

Toch vraag ik me wel af, hoe je kan weten welk konijn diarree heeft (gehad) terwijl ze allemaal "gezond" ogen.

Hoe controleren jullie dat (mensen met meerdere konijnen)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het gelukkig nog nooit voorgehad, maar het lijkt mij inderdaad moeilijk om daarachter te komen als ze zich niet zo ellendig voelen dat ze het laten zien. Dan zou je ze al moeten scheiden, zodat je per konijn de keutels kan controleren. Heb er eigenlijk nog nooit over nagedacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb één keer gehad dat Annie heel slecht at. Sterker nog: ze at helemaal niet!

Maar toen zat ze nog apart (de rammen waren net geholpen en de andere voedster had een nestje gehad. We hadden toen 3 hokken staan...) en was het makkelijk te zien.

Ik had nog pijnstilling staan (van de castratie van de rammen) en heb een minimale hoeveelheid druppels aan Annie gegeven.

Een uur later at ze weer en sindsdien heeft ze geen problemen meer gehad (ze valt nu als eerste aan op het eten en ik zie dat ze eet).

Maar konijnen kunnen volgens mij niet zo heel veel hebben.

Als ze iets eten wat ze niet gewend zijn, kunnen die maagjes zomaar van slag zijn.

En ik vind het dus best een eng idee, dat je niet door hebt om welk konijn het gaat.

Kijk, die voerbakjes komen wel leeg met 4 konijnen. Als één konijn niet zou eten, gaan de bakjes hoe dan ook gewoon leeg.

Ben eigenlijk best bang dat er op een dag een overleden konijn in het hok ligt, terwijl je in had kunnen grijpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kijk, telkens ik biks of groenvoer geef, of ze allemaal aanvallen. Ik weet dan uiteraard niet wie hoeveel van wat gegeten heeft, maar op zijn minst eten ze allemaal. En telkens ik de kamer kuis, bekijk ik de keutels. Ik weeg ze ook regelmatig, zodat ik kan in de gaten houden dat er niet eentje word weggeduwd bij de eetbak.

Zoals je zegt: de realiteit is dat konijnen gevoelig zijn. Hoe vaak lees je hier niet dat een konijn 's ochtends nog aan het binken was en er in de middag niet meer is? Ik doe mijn best om hen zo goed mogelijk te verzorgen en hen zo goed mogelijk in de gaten te houden, meer kan je niet doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ligt ook een beetje aan de konijnen denk ik. Vinden ze het heel vervelend, dan zou ik er zeker geen wekelijkse aangelegenheid van maken. Tuurlijk, de meeste konijnen staan er niet om te springen, maar hier vinden ze het geen van drieeën erg. Ik weeg Pip al een tijdje wekelijks, omdat zij nog groeit en ik dat wel goed in de gaten wil houden. Bovendien maakt het haar niet uit, ze is niet anders gewend. Fred en Feline deed ik maandelijks. Ik voel het toch wel als ze afvallen.. Wat dus ook het geval was, daarom ben ik Fred ook wekelijks gaan wegen. Met zijn leeftijd blijf ik dat ook maar doen.

Omdat ik net over ben op ander voer, weeg ik ook Feline nu wekelijks maar daar hou ik over een tijdje weer mee op, wil nu gewoon weten hoe ze op het voer reageren. Voor een jong (maar volwassen) gezond konijn vind ik dat prima. Verder heel goed in de gaten houden of ze alledrie aanvallen op hun eten en ik blijf ook regelmatig gewoon kijken tot ze het op hebben. En de keuteltjes in de gaten houden natuurlijk. Hier kan ik toevallig goed zien welke v an wie zijn, maar dat zal bij jou wel niet het geval zijn, omdat ze alle vier ongeveer hetzelfde formaat hebben en als ze dan ook gewoon alle vier normaal hooi eten..

Ik denk dathet met wegen ook vooral belangrijk is dat je weet wat hun normale, gezonde gewicht is. Maandelijks wegen is dan ruim genoeg, mocht je ook maar enige reden hebben om aan te nemen dat er iets mis is, kun je in elk geval makkelijk controleren of hun gewicht afwijkt.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, de keutels zijn inderdaad van hetzelfde formaat. Sommige iets groter dan de ander, maar het blijven 4 konijnen van hetzelfde formaat.

Mijn konijnen zijn daarnaast ook nog eens behoorlijk schuw. Alleen Eefje laat zich makkelijk aaien, omdat zij heel erg veel aandacht heeft gekregen in de tijd dat ze een nestje had. Toen ging ik steeds in de ren zitten, met Eefje en de kleine konijntjes om me heen. Vanaf dat moment werd Eefje ook een echt leuk konijn (daarvoor vond ik haar een chagrijnig mormel, achteraf gezien had dat dus met haar zwangerschap te maken).

Annie laat zich alleen aaien als ze verder geen uitweg ziet, niet snel kan "vluchten".

En Rob en Raf zorgen gewoon dat ze verstoppertje spelen, als ik in de buurt ben.

Het wordt dus nog een heel "gevecht" om de konijnen te pakken, laat staan te wegen!

Ik hoopte eigenlijk dat het nu warmer zou gaan worden. Mijn doel was om dagelijks even een half uurtje in de ren te gaan zitten, nachthok op slot (zodat ze daar niet heen kunnen vluchten) en dan hopen dat ze nieuwsgierig worden en langzaam aan me gaan wennen.

De konijnen zijn echt hartstikke leuk. Maar alleen met elkaar, niet met mij. En dat is jammer.

Dus daar moet verandering in komen: ze moeten gewend raken aan mensenvlees en aaibaar worden. Ze hoeven heus geen pootjes te geven en commando's te kennen. Gewoon aaien is genoeg en niet meer bang zijn!

Maar goed, op zich is het dus gewoon belangrijk dat je je konijnen kent. Dat je weet hoe ze reageren en wat hun kenmerken zijn (van nature bang zijn is dus normaal. Is het konijn nooit bang en op een dag OPEENS wel, dan is er wat aan de hand.)

Ik heb altijd medelijden met één van de rammen. Ik heb geen idee of het altijd dezelfde ram is (waarom lijken Rob en Raf dan ook zo op elkaar???) maar vaak liggen Annie, Eefje en één ram in het nachthok knus bij elkaar. En dan ligt de andere ram in het andere nachthok: alleen. Maar ze vechten verder niet, toch vind ik het heel zielig.

Ik ben dan altijd bang dat ie ziek is en verstoten is. Maar als ik dan eten neer zet, dan komen ze alle vier direct aan hupsen. Ook de "verstoten" ram. Een ander moment liggen ze weer met z'n viertjes bij elkaar. Denk dat die ene ram gewoon af en toe privacy nodig heeft ofzo...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach, dat heb ik ook altijd hoor.. zeker omdat zo gewaarschuwt wordt voor konijntjes die buiten de boot vallen bij een trio. Dan kom ik aanlopen en zit eentje beneden en dan denk ik gelijk "ach zie je wel ik had er niet aan moeten beginnen, arm beestje!" terwijl dat écht onzin is want het is nooit altijd (eh.. nooit altijd, kan dat?) hetzelfde konijn en eigenlijk tref ik ze negen van de tien keer met z'n drietjes aan. Eigenlijk alleen maar dood normaal dat Fred soms geen zin heeft in die vrouwen, of dat Feline het zat wordt van de punkkonijntjes, of dat Pip niet bij haar adoptieouders wil zitten af en toe.. :P

En verder is het inderdaad gewoon het allerbelangrijkste dat je je konijnen goed kent. En dat zit volgens mij wel goed, het zou wel fijn zijn als je het voor elkaar krijgt om ze wat tammer te maken (en als je inderdaad gewoon dagelijks even een half uurtje bij ze zit moet dat echt wel lukken) is net wat makkelijker.. Maar zolang je hun normale gedrag kent zie je het over het algemeen gauw genoeg wanneer er iets afwijkt, is mijn ervaring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wacht ook écht op wat beter weer. Ik zit nu elke dag te kauwkleumen in dat hok. Op m'n knieën keutels ruimen (want de heren willen maar niet zindelijk worden... maar goed, de menselijke man plast ook het liefst naast de pot... dat zal het zijn :') ) en daarna heb ik echt geen zin meer om nog uitgebreid in de ren te zitten. Veels te koud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou op zich best kunnen, al zie je dat meestal wel. Maar één keer een beetje plakpoep/platgestampte BDK zou ik me ook niet te druk om maken hoor, als je goede voeding geeft etc. Pas als het zich blijft herhalen lijkt het me van belang de "dader" er uit te vissen. Gewoon een beetje in de gaten houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, er liggen inderdaad wel eens vaker van die plakkaatjes op de tegels, maar meestal gaat het dan echt om platgestampte keutels.

Maar dit keer was het ook een beetje waterig, glanzend. Volgens mij was dat plakpoep of diarree (maar dan iets harder dan diarree, zeg maar). En het was één keer. Volgens mij heb ik het ook ooit wel eerder gezien, maar het is altijd maar één of twee van die hoopjes en als ik het dan weg haal, zie ik het daarna een hele tijd niet meer. Denk dat het vooral te maken heeft met "nieuwe" groente (groente die ze niet dagelijks krijgen, maar alleen als we het zelf eten).

Ik controleer sowieso regelmatig die kontjes (als de heren en mevrouwen zich tenminste laten pakken) en heel soms zie je wel een beetje viezigheid op een achterpootje zitten, maar de kontjes zelf zijn altijd schoon. Tot nu toe :P

Ik vind het sowieso heel lastig om dit soort dingen in de wintertijd te controleren. Overdag zijn wij meestal niet thuis en 's morgens en 's avonds bij het eten geven is het meestal al donker. Ik moet het dus echt hebben van de dagen dat ik overdag thuis ben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, het enige wat ik regelmatig vind, zijn van die platgetrapte blindedarmkeutels.

Het "plakkaatje" dat ik van de week tegen kwam, was anders.

Maar ik heb ook zoiets van "als ze allemaal eten, hupsen, binkies maken en geen vieze kontjes hebben" is het goed.

Ze zijn natuurlijk met z'n vieren. En ze zijn ook niet zindelijk, dus ze keutelen doodleuk naast de wc's.

Vlakbij de wc's staan ook de voerbakken, dus de kans is groot dat ze op versgeperste keutels gaan staan, tijdens het eten.

En dat levert dan van die platgetrapte keutels op :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .