Ga naar inhoud

Ze vallen niet meer aan, SS mixen met S. Trio


Daniellespring

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Daar ben ik weer, maar je kan nooit genoeg vragen als het over dieren gaat :)

Nu is het volgende aan de hand of eigenlijk valt me iets op.

Wanneer ik tussen 6 en 7 uur een bak vol met andijviebladeren, witlof, komkommer, heel klein beetje appel, wortelloof en kleine stukjes wortel bij de nijnen neerzet vallen ze eigenlijk altijd meteen aan op de bak en wil Bengel laten zien dat HIJ als eerste mag en dat Yara even moet wachten. Yara komt altijd een minuutje later ook mee eten en dan zitten ze lekker met ze tweeen te smikkelen.

Nu is het al een paar dagen anders; ze zijn niet meer door het dolle heen als ik eraan kom met het groenvoer. Bengel laat niet zien dat hij als eerste mag en Yara laat zich helemaal niet zien. Na een tijdje te observeren gaat bengel wel even een klein beetje eten. Yara hou ik soms wat voor haar neus, maar eigenlijk wil ze alleen de kleine beetjes appel hebben. Als ik 's avonds laat weer kom om de bak weg te halen en een halve portie SS wil geven is de bak niet eens helemaal leeg..Wel hebben ze toch het grootste gedeelte opgegeten (of misschien 1 v/d twee) maar er ligt al een paar dagen nog wat andijvie en komkommer in..

Op de biks vallen ze ook niet aan, maar is uiteindelijk bij het volgende eetmoment wel leeg.

Heeft iemand enig idee hoe dit kan? Heeft het misschien met het weer te maken, omdat het de laatste tijd wat warmer buiten is, of zijn ze elke dag een klein beetje van dezelfde soort groente zat en is het niet meer zo lekker als voorheen.. of heeft het een totaal andere rede? Zijn er misschien ook mensen die dit ook meegemaakt hebben?

Ze zijn zover ik kan zien niet ziek, ze zijn net zo actief als anders, mollen dozen en rennen goed rond, ook voelen ze in de nekjes goed warm aan.

Nog even een ander vraagje tussendoor: Ivm met bezuinigingen wil ik graag SS gaan mengen met Super Farm Trio. Kan dit? Waarschijnlijk zullen ze eerst alle SS opeten en als ze nog honger hebben pas de SFT en misschien laten ze het vaak staan.. Maar is dit een idee? Of kan je dit beter niet doen?

Heeel erg bedankt! En sorry voor het gedetailleerde verhaal ;)

Liefs en groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees even met je mee....wil nl ook de ss gaan mengen met hf, ivm de tanden!

Ik herken het verhaal een beetje met onze Mees, ik ben bij de da geweest en daar zaten hele kleine scherpe puntjes op de kiezen maar ze zag verder nog geen tong en wang schade, nu hoop ik met mixen van de brokken dat ze die puntjes door te eten zelf weggvijlt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het niet meer aanvallen op groenvoer is hier eigenlijk niet zo bekend. De enige die hier nu niet zo goed groenvoer eet is Luci, en dat is omdat zij doorgroeiende voortanden heeft. Daar wordt binnenkort wat aan gedaan, maar zij heeft nu voorkeur voor zacht groenvoer zoals witlof en de SS biks. De rest valt net zo aan als anders op het groenvoer.

Ben je meer groenvoer gaan geven? Ander groenvoer? Eten ze meer brokjes? Kan het door gebitsproblemen komen?

Als we een dagje weg zijn krijgen ze soms wel eens beide soorten voer ongeveer tegelijk hier. Ik merk dat als ik dat in de zomer doe, dat ze eerst het groenvoer eten. Als ik het nu doe, in de winter, dan eten ze eerst brokjes. Dat kan natuurlijk komen doordat de brokjes meer krachtvoer zijn, waar ze in de winter meer aan hebben, terwijl het verse, vochthoudende groenvoer beter is voor in de zomer.

Wat het mengen van twee soorten voeders betreft, daar ben ik geen voorstander van. Dat zou ik zelf nooit doen. Ik zou gewoon de keuze maken voor één van de twee voeders en daar bij blijven.

Maar ik kan me laatst een berekening herinneren dat HF net zo duur, of nog duurder was dan SS in gebruik. Aangezien je van HF 25 gram per KG geeft en van SS maar 10-15 gram per KG konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook nog nooit meegemaakt dat ze niet op groente (of biks) aanvallen. Dat wil zeggen, zolang ze gewoon gezond zijn in elk geval niet. Op zich wel een reden om ze eens na te laten kijken bij de dierenarts denk ik.. Zou ik wel doen althans.

SS en HF geven lijkt me niet zo'n probleem, ik zou het dan wel gescheiden van elkaar geven. Dat weegt makkelijker af (als je het door elkaar gooit wordt dat zo lastig, aangezien ze van SS minder hoeven dan van HF) en bovendien kunnen ze dan niet selectief eten. Je geeft gewoon eerst de HF en de SS pas als die op is. Bedenk je echter wel dat HF door veel konijnen niet zo lekker gevonden wordt, zeker door konijnen die SS gewend zijn wordt het over het algemeen slecht gegeten geloof ik.

@ Sabrina: Waarom wil je HF bij gaan geven? Het vezelpercentage in SS is hoger. Bovendien zou ik bij een konijn met (aanleg voor) haakjes eerder de keuze maken om gewoon te minderen in de biks en meer hooi te laten eten. Dat slijt altijd nog beter dan welke brok ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@bikkel, Je geeft nu SS toch? Staat HF er dan bekend om dat die er goed voor zorgen dat de tanden mooi afslijten?

@Evee.. Oké geen goed idee dus? Dan ga ik daar ook niet aan beginnen en blijf bij de SS. Ze krijgen nu wel wat meer groenvoer dan eerder, dit omdat ik nu zo ongeveer 2 maanden begonnen ben met het elke dag geven van groenvoer en dit op een goede manier wilde opbouwen. Naast de SS krijgen ze nu ong. 5 bladen andijvie, 4 blaadjes witlof, 5 stukjes komkommer, loof van 1 kleine wortel en een heel klein worteltje, en af en toe een 1/6 van een appel. Zou dit teveel zijn? De hoeveelheid SS weet ik maar eigenlijk weet ik niet hoeveel groenvoer ze mogen hebben qua gram?

Beide konijnen zijn geholpen aan de tanden, dus het zou ook iets met de tanden kunnen zijn. Ik kijk het nog even aan, omdat wel altijd bijna alles op is, en anders maak ik een afspraak bij de DA om de tanden na te laten kijken.

ander vraagje: Bevriezen jou groenten dan niet in de winter...?

Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen krijgen Hope Farms en Science Selective door elkaar. Met name omdat de Science Selective voor 4 konijnen toch wel aardig prijzig is. Bovendien zijn ze allemaal goede hooi eters. Het klopt idd dat de meeste konijnen HF niet zo heel lekker vinden. Hier gaat het gelukkig prima, eerst worden alle SS brokjes uit het bakje gevist maar vervolgens gaan ook de HF brokken prima op. Het afwegen gaat ook prima:

Mijn konijnen zijn gemiddeld van formaat (tussen de 1700 en 2200 gram) en mogen dus volgens de richtlijnen die hier gehanteerd worden 50 gram HF of 25 gram SS op een dag. Ik weeg het voer niet iedere dag af maar ik gebruik hiervoor een eierdopje, in dit eierdopje gaat 25 gram HF of 12.5 gram SS. (Een bepaalde hoeveelheid SS neemt dus een keer zoveel volume in als HF) Volgens mij klinkt dit als een heel moeilijk verhaal, maar het komt er in ieder geval op neer dag ieder konijn 1 eierdopje SS en 1 eierdopje HF eet op een dag, dit komt neer op 37.5 gram voer (verdeeld over 2 porties)

Verder staar ik me ook niet blind op de richtlijnen, mijn oudste konijn krijgt regelmatig een extra handje SS om op gewicht te blijven bijvoorbeeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Daniellespring waar haal jij de ss brokken? Verschillende winkels hanteren verschillende prijzen en vaak kan het uit in Engeland zelf te bestellen en het te laten bezorgen....

Intratuin heeft momenteel een leuke actie voor ssbrokken lopen...

Ik haal het vaak bij de Welkoop of bij pets place. De intratuin zit in Nijkerk, dit is wel goed te doen en bovendien vind ik het heerlijk om lekker door de intratuin te slenteren. Dankjewel dan ga ik daar even wat inslaan!! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .