Ga naar inhoud

EC weer terug, erg heftig geweest


Jikke

Aanbevolen berichten

Jikke heeft weer EC. zaterdag en zondag heeft ze heel veel verlamd geweest met haar achterhand. Gelijk medicatie ingezet en de nacht zat/zondag heeft ze in een bench gezeten niet te warm wel droog en uit de vocht. Nu lijkt ze weer goed op de medicatie te reageren ze loopt in elk geval weer. Nog niet zoals het hoort (één kant reageerd nog minder aan achterzijde) maar ze lijkt er dus gelukkig weer op te reageren. Nu hoop ik dat het zo blijft want dit is voor haar niet leuk meer. De derde keer in een klein half jaar.

Doe ik wat fout? 10 dagen pijnstilling, 2x biodyl (met 4 dagen tussen de 2 behandelingen) en 3 weken panacur. Lijkt dan helemaal weer in orde maar niet al te lange tijd later komt het toch weer terug.

Overigens zit ze er zelf niet mee. Ze eet en drinkt gewoon is opgewekt, actief, nieuwsgierig en allert. Alleen als ze weet dat ik kom voor de behandeling dan is ze zo verdwenen en doet ze er alles aan om uit mijn buurt te blijven. Vind ik heel zielig maar ja ik kan niet anders ze moet ze krijgen. Wat ik doe is haar pakken/vangen en in bench zetten met brood waar medicatie op zit. Meestal heeft ze het binnen 15 min. op en dan mag ze weer terug. Maar ja als ze dus erg verlamd is steeds dan laat ik ze graag een paar uur in de bench zitten zodat ze droog en uit de vocht zit. Droog kan makkelijk in de ren maar wel vochtig dan.

Binnen houden is geen optie dan moet ik ze uit de groep halen en zonder andere nijnen vind ik geen doen. Verder zelf flink allergisch buiten gaat goed maar binnen moet ik niet aan denken helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat werd inderdaad wel gezegt (ik heb, op aanraden van meerdere mensen die er verstand van hebben, mijn konijnen zes weken behandeld in '08/'09) maar inmiddels is uit onderzoek gebleken dat Panacur, hoewel zeer veilig op korte termijn, op de lange termijn negatieve effecten heeft op het beenmerg. Na vier weken (28 dagen) bleek de kans hierop plots erg toe te nemen. Vandaar dat niet langer dan vier weken aan één behandeld mag worden. (Zo heb ik mij laten vertellen dan.)

Jikke, Wilhelminapark raadt aan om tijdens de eerste dagen van de behandeling drie dagen injecties dexamethason te geven en daarna over te gaan op metacam. Wie weet kan dat nog helpen??

En misschien toch nog eens nadenken over warmer huisvesten? De kou van de laatste tijd (al is het deze week erg warm geweest dus dat is dan wat vreemd) kost wel flink veel energie en kan wel een aanslag op de weerstand zijn.. Eventueel zou je haar mét een ander konijn uit de groep kunnen halen? Al zit je dan wel met je allergie.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

heb nagedacht over warmer huisvesten en vandaar dat ik een deel van de ren aan 3 zijden dicht heb en zeil erover en meerdere hokjes. Ze kunnen dus goed tochtvrij zitten en idd in koude weer 0,0 problemen gehad en nu in het warme en regenachtige weer gaat het fout. De groep is niet zo enorm stabiel dat ik het aan durf meerdere uit de groep te halen en ergens anders te zetten om later weer terug te koppelen.

Idd had ik ook van een nijnenopvang gekregen 3 maanden panacur geven (vandaar dat ik gelukkig ruim voldoende nog in huis heb) en later op dit forum werd me dit afgeraden en heb ik het niet gedaan. Is een beetje kiezen uit twee kwaden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .