Ga naar inhoud

Waarom mag een konijn nou eigenlijk geen aardappelen?


NafNaf

Aanbevolen berichten

Rauwe aardappelen zijn ook giftig voor mens en hond, maar ook voor konijnen. Voordat de aardappelen geoogst worden, wordt er flink wat gif overheen gespoten zodat de plant dood gaat. De aardappel zelf zit in de grond.

Als je een aardappel met een blauwe plek hebt, dan kun je die beter ook weg gooien.

Aardappelen bevatten veel zetmeel, wat door het lijf omgezet wordt in vet.

Hoe kan je een konijnenopvang hebben en niet weten waarom konijnen geen aardappelen mogen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als een aardappel een blauwe plek heeft, is dat een teken dat het zetmeel daar gekneusd is. Het ziet er niet lekker uit maar je kan het gewoon eten. En dat gif wat eroverheen wordt gespoten zorgt er alleen voor dat het loof afsterft, maar dit komt niet in de knol terecht. En bij andere aardappelrassen laten ze het loof gewoon afsterven of ze klappen het loof eraf met een loofklapper, en soms wordt het er ook afgebrand.

Het is dus niet waar dat de aardappels giftig worden van het loof.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké, als eerste mijn leeftijd, want dat is ook belangrijk.... naar het schijnt.

Of toch niet? Nou ja, hoe dan ook... ik ben 33 jaar en ik heb vroeger, in een ver verleden, ook konijnen gehad. Punky en Bembo. En die kregen ook aardappelen. Die kregen trouwens alles wat mijn moeder overhield van de kinderen die niet zo dol waren op groente. Alles verdween in het konijnenhok (in mijn beleving, hoor, ik weet eigenlijk helemaal niet of ik wel de waarheid spreek).

En ik heb ook eigenlijk geen idee hoe oud Punky en Bembo geworden zijn. Punky was opeens dood. De dierenambulance heeft haar opgehaald en zou ons bellen als ze wisten wat de doodsoorzaak was. We wachten nog steeds op een telefoontje trouwens.

Bembo werd homo, die kreeg een vriendje. Een nep-haas (hij had lange oren, dus werd het automatisch een haas) die was losgelaten in het bos, hartstikke tam was en door mijn zusje gevonden werd en nooit meer weg mocht.

En die heette Rakker. Homohaas Rakker welteverstaan, want hij was hartstikke verliefd op Bembo.

En Rakker kreeg ook alles wat mijn moeder kookte. Zij allang blij dat er überhaupt nog van haar groente gegeten werd.

En mijn huidige konijnen krijgen gewoon hun dagelijkse portie groente. Gesneden en wel door het baasje. Ik dus.

Maar geen aardappelen, want ik heb ooit gelezen dat dieren dat niet mogen eten. Dus geef ik het niet.

Ik weet alleen niet wáár ik het gelezen heb......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk heb je het hier op bb gelezen op de giftige-veilige planten lijst: http://www.bunnybunch.nl/konijnen/giftige-en-veilige-planten-voor-konijnen.html

Het is het eerste dat benoemd wordt ;)

Oké, als eerste mijn leeftijd, want dat is ook belangrijk.... naar het schijnt.

Of toch niet? Nou ja, hoe dan ook... ik ben 33 jaar en ik heb vroeger, in een ver verleden, ook konijnen gehad. Punky en Bembo. En die kregen ook aardappelen. Die kregen trouwens alles wat mijn moeder overhield van de kinderen die niet zo dol waren op groente. Alles verdween in het konijnenhok (in mijn beleving, hoor, ik weet eigenlijk helemaal niet of ik wel de waarheid spreek).

En ik heb ook eigenlijk geen idee hoe oud Punky en Bembo geworden zijn. Punky was opeens dood. De dierenambulance heeft haar opgehaald en zou ons bellen als ze wisten wat de doodsoorzaak was. We wachten nog steeds op een telefoontje trouwens.

Bembo werd homo, die kreeg een vriendje. Een nep-haas (hij had lange oren, dus werd het automatisch een haas) die was losgelaten in het bos, hartstikke tam was en door mijn zusje gevonden werd en nooit meer weg mocht.

En die heette Rakker. Homohaas Rakker welteverstaan, want hij was hartstikke verliefd op Bembo.

En Rakker kreeg ook alles wat mijn moeder kookte. Zij allang blij dat er überhaupt nog van haar groente gegeten werd.

En mijn huidige konijnen krijgen gewoon hun dagelijkse portie groente. Gesneden en wel door het baasje. Ik dus.

Maar geen aardappelen, want ik heb ooit gelezen dat dieren dat niet mogen eten. Dus geef ik het niet.

Ik weet alleen niet wáár ik het gelezen heb......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen kregen (in een minder ver verleden, want ik ben nog niet zo oud als Jorieke :eek:) (grapje :he:) ook gewoon aardappel.. Gekookte wel te verstaan. Ze waren er niet dol op maar ze aten het wel. Als ik zeg dat ze allemaal nog leven dan lieg ik, maar dat ligt niet aan de aardappel. En Fred heeft het zeker wel overleefd want die zit op dit moment hooi te eten. :P

Waarbij ik niet wil zeggen dat je aardappel moet gaan voeren, doen wij ook al een hele tijd niet meer. Maar bij ons ging het dus min of meer zoals bij Jorieke. En mijn zusje smste mij laatst of Feline en Peter ook boontjes mochten. Laten we zeggen, zes jaar geleden.. Was er niemand die iemand ging smsen of op een andere manier nakijken of de konijnen het wel mochten.. Dus het zou me niet verbazen als ze ook boontjes en dergelijke kregen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen kregen (in een minder ver verleden, want ik ben nog niet zo oud als Jorieke :eek:) (grapje :he:) ook gewoon aardappel.. Gekookte wel te verstaan. Ze waren er niet dol op maar ze aten het wel. Als ik zeg dat ze allemaal nog leven dan lieg ik, maar dat ligt niet aan de aardappel. En Fred heeft het zeker wel overleefd want die zit op dit moment hooi te eten. :P

Waarbij ik niet wil zeggen dat je aardappel moet gaan voeren, doen wij ook al een hele tijd niet meer. Maar bij ons ging het dus min of meer zoals bij Jorieke. En mijn zusje smste mij laatst of Feline en Peter ook boontjes mochten. Laten we zeggen, zes jaar geleden.. Was er niemand die iemand ging smsen of op een andere manier nakijken of de konijnen het wel mochten.. Dus het zou me niet verbazen als ze ook boontjes en dergelijke kregen.

En bedankt! Ik zal je nog eens een kerstkaart sturen om je een gelukkig nieuwjaar te wensen :P

En inderdaad: mijn zusje heeft ook konijnen en die belt mij regelmatig om te vragen of haar konijnen iets wel of niet mogen hebben. Dat deed ze in het begin ook niet. Ze had 2 konijnen en dat was het. Gemengd voer, klein hok, het was eigenlijk al een wonder dat die beesten überhaupt een naam hadden.

Toen ik me ging verdiepen in konijnen en helemaal omsloeg in mijn zorg voor de konijnen, heb ik haar ook aangesproken op haar huisvesting, eten enzovoort.

Mijn zusje woont in een eengezinswoning, maar heeft geen tuin. Wel een enorm dakterras. En nu is het achterste gedeelte van het dakterras helemaal voor de konijnen. Ze heeft een blokhut geplaatst, daarnaast gelijk het inmiddels grote konijnenhok. En achter het hok + blokhut ligt nog een hele ruimte waar de konijnen 24 uur per dag kunnen rond hupsen.

Onder het dak is de slaapkamer van mijn zusje en zwager en ze hoort de konijnen 's nachts altijd flink te keer gaan. Geweldig.

En qua eten is ze inmiddels ook overgestapt op SS. Ze geeft geen gemengd eten meer.

Wel moet ik haar nog steeds overtuigen van het feit dat ze het moet afwegen, want er staat áltijd een gevulde bak in het hok, waardoor ze veel minder hooi eten. Maar goed, het feit dat ze alles langzaam aanpast, is al een goed teken :)

Ik weet niet of iemand het in de gaten heeft maar het is best wel een oud topic :he:

Nou en? Haha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .