Ga naar inhoud

Graag jullie mening AUB ???


Indra28

Aanbevolen berichten

Ik zit met NHD die enorm veel last heeft van zijn darmpjes, lees Simba in Kliniek en Dood voor ogen... onder gezondheid wie er niet van op de hoogte is.

Nu zou ik graag weten welke groenten het best zou zijn voor hem aangezien zijn darmpjes.

Ik moet hem zoveel mogelijk groenten geven maar wat is hoeveel???

Moet ook zien dat zijn buikje weer niet volledig vol zit zonder dat hij keuteld.

Welke groenten raden jullie aan voor hem en wat van hoeveelheid?

Hij krijgt bijna geen biks meer.

AUB HELP MIJ zodat ik niets verkeerd doe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Savooi en bloemkool, en alle andere kolen, én alle slasoorten, zou ik zeker niet geven aan een konijn met gevoelige darmen. Ze veroorzaken erg makkelijk gas en diarree, dus nu nog even niet. Mocht hij later al verschillende soorten groente gewend zijn, dan kan je met kleine hoeveelheden kool en sla beginnen toevoegen.

Ik zou beginnen met heel veilige dingen, witloof is er een van. Rustig beginnen, bv de eerste twee dagen één blaadje. Als dit goed gaat, dan kan je stilaan meer gaan geven: twee blaadjes. Dan drie blaadjes, enz.

Wortel is ook veilig, komkommer, paprika, courgette, tomaat. Wel steeds met kleine stukjes beginnen, bv eens hij witloof gewend is, dan kan je hem een tots witloof geven en één schijfje wortel. Is hij witloof en wortel gewend, dan kan je een schijfje komkommer toevoegen. Later kan je dan radijs toevoegen, raap, pastinaak, broccoli, enz. Zolang het maar op de goede lijst staat.

Peterselie is erg goed om de honger aan te scherpen, dus daarvan mag je ook een takje per dag geven, maar niet overdrijven met kruiden, want ik dacht dat die navenant erg veel calcium bevatten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik geef per dag een hand andijvie een hand boerenkool en een witlofje voor 2 konijnen 2,2 en 2,4 kg. Ze krijgen voor ik naar bed ga allebei 1 schijfje wortel, dit moet je niet teveel geven omdat het dikmakend is.

Brocolli kan mijn Miep niet goed tegen dus dat geef ik niet meer, komkommer negeren ze, tomaat vinden ze lekker mits ik het weinig geef en door de midden snij...

Kruiden moet ik nog gaan proberen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heej Indra!

Ik heb hier ook een dwergkonijntje zitten met hele gevoelige darmpjes. Zij krijgt nu ook op aanraden van de DA zo weinig mogelijk biks, zo veel mogelijk hooi en veel groentjes.

Ik geef haar nu tussen de 500 en de 600 gram groenten per dag(konijntje zelf weegt ongeveer 1800 gram), smorgens 250-300 en savonds nog eens en dan heel de dag door hooi. Heel af en toe (ongeveer 1 keer per week) krijgt ze een klein beetje biks. En om de paar dagen een portie gedroogde kruiden.

Natuurlijk moet je de hoeveelheid groenten stilletjes aan opbouwen zoals hierboven al werd verteld. En ik denk dat het ook belangrijk is om zo veel mogelijk variatie te geven, zodat ze toch al de vitaminen binnenkrijgen die ze nodig hebben. Ik geef heel vaak witloof, tomaat, komkommer, paprika, andijvie, peterselie, selder, spinazie en kleine beetjes sla, wortel en appel. Ik heb wel al gemerkt dat ze van kool (vooral van bloemkool) veel gas krijgt en een beetje dairree, dus dat geef ik ze nu niet meer. Maar ik zou gewoon altijd een nieuwe soort proberen in hele kleine stukjes en dan kijken hoe je konijntje erop reageert.

Veel succes! Ik weet hoe stressvol een konijntje met darmprobleempjes kan zijn. Ik controleer hier als een gek elke dag haar buikje en keuteltjes :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Appel en wortel zijn niet alleen dik makkers ook diaree makers....

Een nhd met gevoelige darmen zou ik gewoon op ss voer zetten meer vezels en juist het groen minderen.

Als zijn darm problemen diaree zijn, ontwormen is in zulke gevallen ook niet overbodig.

Ik ben zelf al 26 jaar fokker van dit ras...en weet dat nhd niet tegen alle soorten groen kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier ook een NHD die niet helemaal oké is wat zijn maag en darmen betreft. Ik geef Binky ook helemaal geen droogvoer meer en hij eet alleen groenten en hooi. Ook SS heb ik geprobeerd maar ook foute boel. Ik heb bijna alle soorten droogvoer gegeven (met het hoogste aantal perecentage ruwe vezels) maar dat gaat steeds fout helaas... :(

Binky krijgt op een dag 2 blaadjes andijvie, 3 blaadjes witlof, 1 blad paksoi + stengel, een half plakje winterpeen en 1 takje peterselie en dat gaat goed. Misschien krijgt hij naar verhouding weinig groenten maar ik vind het hooi voor hem belangrijker. ;)

Ik controleer iedere keer zijn keutels zodat ik meteen kan ingrijpen als het weer slechter gaat maar tot op heden gaat het goed. Gelukkig!

aangepast door JoBoris76
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier ook een NHD die niet helemaal oké is wat zijn maag en darmen betreft. Ik geef Binky ook helemaal geen droogvoer meer en hij eet alleen groenten en hooi. Ook SS heb ik geprobeerd maar ook foute boel. Ik heb bijna alle soorten droogvoer gegeven (met het hoogste aantal perecentage ruwe vezels) maar dat gaat steeds fout helaas... :(

Binky krijgt op een dag 2 blaadjes andijvie, 3 blaadjes witlof, 1 blad paksoi + stengel, een half plakje winterpeen en 1 takje peterselie en dat gaat goed. Misschien krijgt hij naar verhouding weinig groenten maar ik vind het hooi voor hem belangrijker. ;)

Ik controleer iedere keer zijn keutels zodat ik meteen kan ingrijpen als het weer slechter gaat maar tot op heden gaat het goed. Gelukkig!

Vergeet ik nog te schrijven dat ik geen fruit geef aan Binky vanwege het hoge suikergehalte en ook brood kon ik beter niet geven volgens mijn da. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Appel en wortel zijn niet alleen dik makkers ook diaree makers....

Een nhd met gevoelige darmen zou ik gewoon op ss voer zetten meer vezels en juist het groen minderen.

Als zijn darm problemen diaree zijn, ontwormen is in zulke gevallen ook niet overbodig.

Ik ben zelf al 26 jaar fokker van dit ras...en weet dat nhd niet tegen alle soorten groen kunnen.

Toch apart, dat je dan wel commentaar hebt op hondenfokkers die met allerlei afwijkingen doorfokken. Gevoelige darmen zijn toch evengoed een afwijking?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier ook een NHD die niet helemaal oké is wat zijn maag en darmen betreft. Ik geef Binky ook helemaal geen droogvoer meer en hij eet alleen groenten en hooi. Ook SS heb ik geprobeerd maar ook foute boel. Ik heb bijna alle soorten droogvoer gegeven (met het hoogste aantal perecentage ruwe vezels) maar dat gaat steeds fout helaas... :(

Heb je ook al Bunny basics/T van Oxbow geprobeerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier ook een NHD'tje met chronische darmproblemen. Ook zij moet zoveel mogelijk vezels eten. Door veel hooi te eten, groenvoer en een klein beetje biks (SS of BBT).

Ik zou gaan voor veilige groenten als witlof, andijvie, rucola, beetje kruiden (peterselie, basilicum, munt etc). Als je daarmee op een aardige hoeveelheid zit en het gaat nog steeds goed kun je ook andere dingen gaan toevoegen. Maar zou boerenkool en broccoli zeker in het begin niet geven. Mijn konijntje verdraagt ook goed komkommer, maar sommige konijntjes krijgen daar diarree van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey !!!

Bedankt al voor jullie reacties, echt super tof dat jullie zo meedenken voor mijne kleine schat!

Hij krijgt nu van mij max 7 blaadjes witloof per dag, wel verdeeld. Klein stukje van witte kool (blad), klein stukje groene kool (blad)

en komkommer lust hij niet zo graag. Ik geef hem dit 's morgens, 's middags en 'avonds.

Hooi eet hij nu ook wel regelmatig hoor :)

Ik geef hem van biks echt heel weinig van Cuni Complete, enkele staafjes 's morgens en dan 's avonds, hij vliegt echt op die biks, zo aanvallen, heeft nu precies altijd honger.

Ik zou straks achter andijvie gaan ook eens kijken wat hij hiermee doet. Geven jullie die steel ook?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef alles van de andijvie.

Wat voor hooi geef je hem nu? Misschien dat je daarmee ook wat meer kunt varieren, dat je hem meerdere soorten per dag geeft zodat hij toch wat afwisseling heeft. Bovendien zal hij dan misschien ook meer hooi eten. Mijn konijnen krijgen altijd gewoon hooi (van de boer) en daarnaast nog een ruif vol met "lekker" hooi, timothy hooi of weidehooi, kruidenhooi. Als ik dat een dag niet geef, is het niet zo dat ze meer gewoon hooi eten, terwijl die ruif met "lekker" hooi wél helemaal schoon leeg gaat. Ze eten dus meer hooi daardoor, terwijl ze op zich al goed hooi eten.

Dat hij zo aanvalt op zijn brokjes is niet heel gek of erg hoor, dat doen mijn konijnen ook en die krijgen ongeveer 20 gram per konijn. En een heleboel groente. En gedroogde kruiden. Gezonde konijnen doen áltijd of ze honger hebben, ookal hebben ze dat niet :P

Misschien is dat ook nog een optie trouwens, gedroogde kruiden? Ik bestel dat bij www.caviakruiden.nl. Zitten veel vezels in en ook veel voedingsstoffen, je moet er daarom niet te veel van geven, maar de meeste konijnen vinden het heel lekker dus dan heeft Simba ook wat lekkers. Bepaalde dingen zoals (groene) haver zou ik niet doen met zijn darmpjes, maar andere dingen kunnen denk ik juist prima. Ik zou het wel even met je dierenarts overleggen denk ik, maar ik denk dat dit voor konijnen met gevoelige darmen niet zo "gevaarlijk" is als groente.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef alles van de andijvie.

Wat voor hooi geef je hem nu? Misschien dat je daarmee ook wat meer kunt varieren, dat je hem meerdere soorten per dag geeft zodat hij toch wat afwisseling heeft. Bovendien zal hij dan misschien ook meer hooi eten. Mijn konijnen krijgen altijd gewoon hooi (van de boer) en daarnaast nog een ruif vol met "lekker" hooi, timothy hooi of weidehooi, kruidenhooi. Als ik dat een dag niet geef, is het niet zo dat ze meer gewoon hooi eten, terwijl die ruif met "lekker" hooi wél helemaal schoon leeg gaat. Ze eten dus meer hooi daardoor, terwijl ze op zich al goed hooi eten.

Dat hij zo aanvalt op zijn brokjes is niet heel gek of erg hoor, dat doen mijn konijnen ook en die krijgen ongeveer 20 gram per konijn. En een heleboel groente. En gedroogde kruiden. Gezonde konijnen doen áltijd of ze honger hebben, ookal hebben ze dat niet :P

Misschien is dat ook nog een optie trouwens, gedroogde kruiden? Ik bestel dat bij www.caviakruiden.nl. Zitten veel vezels in en ook veel voedingsstoffen, je moet er daarom niet te veel van geven, maar de meeste konijnen vinden het heel lekker dus dan heeft Simba ook wat lekkers. Bepaalde dingen zoals (groene) haver zou ik niet doen met zijn darmpjes, maar andere dingen kunnen denk ik juist prima. Ik zou het wel even met je dierenarts overleggen denk ik, maar ik denk dat dit voor konijnen met gevoelige darmen niet zo "gevaarlijk" is als groente.

Hij krijgt van hooi met weidehooi en dan nog een ander hooi met wortelkruiden. Hij lust ze allebei en ligt genoeg van in zijn hok, is het bijna op dan vul ik tijdig bij. Ik zal straks achter andijvie gaan. De DA vertelde mij ook dat hij een volledige witlof mocht krijgen ook per dag, klopt dit? Van die kool krijgt hij enkel van de witte en groene kool een postzegelformaat hoor van het blad zelf hé.

Zodat hij toch wat afwisseling heeft maar witloof mocht wel elke dag van DA, klopt dit ook?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou wel een beetje opletten met kool, als hij het nu goed kan verdragen is het prima maar het kan ook wel eens voor darmproblemen zorgen als je dit te veel geeft. Ik zou dan kiezen voor nog veiligere groenten als witlof, andijvie, boerenkool, wortelloof etc.

Hij krijgt van de kool maar postzegelformaat om eens afwisseling te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heej Indra!

Ik heb hier ook een dwergkonijntje zitten met hele gevoelige darmpjes. Zij krijgt nu ook op aanraden van de DA zo weinig mogelijk biks, zo veel mogelijk hooi en veel groentjes.

Ik geef haar nu tussen de 500 en de 600 gram groenten per dag(konijntje zelf weegt ongeveer 1800 gram), smorgens 250-300 en savonds nog eens en dan heel de dag door hooi. Heel af en toe (ongeveer 1 keer per week) krijgt ze een klein beetje biks. En om de paar dagen een portie gedroogde kruiden.

Natuurlijk moet je de hoeveelheid groenten stilletjes aan opbouwen zoals hierboven al werd verteld. En ik denk dat het ook belangrijk is om zo veel mogelijk variatie te geven, zodat ze toch al de vitaminen binnenkrijgen die ze nodig hebben. Ik geef heel vaak witloof, tomaat, komkommer, paprika, andijvie, peterselie, selder, spinazie en kleine beetjes sla, wortel en appel. Ik heb wel al gemerkt dat ze van kool (vooral van bloemkool) veel gas krijgt en een beetje dairree, dus dat geef ik ze nu niet meer. Maar ik zou gewoon altijd een nieuwe soort proberen in hele kleine stukjes en dan kijken hoe je konijntje erop reageert.

Veel succes! Ik weet hoe stressvol een konijntje met darmprobleempjes kan zijn. Ik controleer hier als een gek elke dag haar buikje en keuteltjes :P

Ik doe dat ook elke dag aan zijn buik en elke keer zijn keutels tellen :s

Waar haal je gedroogde kruiden en welke mogen dit zijn?

Ik geef enkel de groene bladeren van de bloemkool aan hem, anders niets van de bloemkool. Is dat goed?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Appel en wortel zijn niet alleen dik makkers ook diaree makers....

Een nhd met gevoelige darmen zou ik gewoon op ss voer zetten meer vezels en juist het groen minderen.

Als zijn darm problemen diaree zijn, ontwormen is in zulke gevallen ook niet overbodig.

Ik ben zelf al 26 jaar fokker van dit ras...en weet dat nhd niet tegen alle soorten groen kunnen.

Ik geef hem Cuni Complete, DA vertelde dat dit ver even goed was als SS en groenten moest hij veel krijgen vertelde ze.

Hij heeft echt geen problemen met diaree dus ontwormen is toch niet nodig? Hij heeft nu mooie keutels...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .