Ga naar inhoud

Graag jullie mening AUB ???


Indra28

Aanbevolen berichten

gevoelige darmen betekent extra oppassen met koolsoorten! liefst geen kolen zelfs!

ik vind dat je van je biks en groenten wel weinig geeft, CC moeten ze wel wat he. Hoeveel gram geef je? Een paar staafjes lijkt mij eerder een beschrijving voor SS :P

Mijn 3NHDs kregen per dag 3 versneden witloven, een takje selderij, een paar blokjes knolselderij en wortelloof, en voor de rest voor het slapen gaan een klein stukje wortel en op zondag een plakje appel. (koolvrij dieet omdat ze snel gas kregen) Nu moet ik wel zeggen dat ik dit pas kon geven toen ik was overgestapt naar SS.

Over het algemeen vind ik dat ik toen ik SS gaf, ik meer vrijheid had om te varieren.

Hooi had ik in 10 verschillende smaken (nouja.... 6) en ik gaf verschillende combinaties, bijf sochtends weidehooi met paardebloemhooi, smiddags brandnetelhooi met gedroogde kamille en savonds altijd weidehooi

op SS kunnen ze beter teren dan op al het andere voer dat er is, en ik denk dat veel mensen met en zonder NHDs mijn mening delen

Link naar reactie
Delen op andere sites

gevoelige darmen betekent extra oppassen met koolsoorten! liefst geen kolen zelfs!

ik vind dat je van je biks en groenten wel weinig geeft, CC moeten ze wel wat he. Hoeveel gram geef je? Een paar staafjes lijkt mij eerder een beschrijving voor SS :P

Mijn 3NHDs kregen per dag 3 versneden witloven, een takje selderij, een paar blokjes knolselderij en wortelloof, en voor de rest voor het slapen gaan een klein stukje wortel en op zondag een plakje appel. (koolvrij dieet omdat ze snel gas kregen) Nu moet ik wel zeggen dat ik dit pas kon geven toen ik was overgestapt naar SS.

Over het algemeen vind ik dat ik toen ik SS gaf, ik meer vrijheid had om te varieren.

Hooi had ik in 10 verschillende smaken (nouja.... 6) en ik gaf verschillende combinaties, bijf sochtends weidehooi met paardebloemhooi, smiddags brandnetelhooi met gedroogde kamille en savonds altijd weidehooi

op SS kunnen ze beter teren dan op al het andere voer dat er is, en ik denk dat veel mensen met en zonder NHDs mijn mening delen

Het is daarmee dat ik graag zou willen weten wat de hoeveelheid juist is van groenten en Cuni Complete biks dat mijn NHD mag krijgen.

Ik heb echt geen flauw idee, ik geef ik hem 's morgen, 's middag en 's avonds groenten en 2 x per dag paar staafjes van Cuni Complete en voor de rest onbeperkt hooi, 2 verschillende soorten en dat eet hij toch allebei redelijk goed nu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef hem Cuni Complete, DA vertelde dat dit ver even goed was als SS en groenten moest hij veel krijgen vertelde ze.

Hij heeft echt geen problemen met diaree dus ontwormen is toch niet nodig? Hij heeft nu mooie keutels...

Een konijn heeft geen diaree met wormen hoor!

Is dat wel het geval zouden het blinde darm keutels moeten zijn.

Door wormen kunnen konijnen een verstopping krijgen in de darmen daar doel ik op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Indra, als ik het goed begrepen heb heeft jouw dierenarts je aan geraden om zo min mogelijk biks te geven, in verband met Simba's darmpjes, klopt dat? In dat geval heeft het geen zin om naar de richtlijnen te kijken: Dat is voor jouw konijn (en vooral voor zijn darmpjes) dan waarschijnlijk te veel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn heeft geen diaree met wormen hoor!

Is dat wel het geval zouden het blinde darm keutels moeten zijn.

Door wormen kunnen konijnen een verstopping krijgen in de darmen daar doel ik op.

Spreek je jezelf nu niet een beetje tegen Cindy? je zei in je vorige post dat bij diarree ontwormen niet overbodig is.

maar over dat alle NHD's niet tegen groen kunnen. ik heb hier ook een raszuivere NHD zitten en die werkt dagelijks een flinke bult groen weg. niks aan de hand. en volgens mij is een konijn nog altijd van nature gebouwd om groen te eten. Als ze daar als ras niet tegen kunnen zou dat er dus ingefokt zijn.

Maar weer ff on-topic. Ik vond eigenlijk ook wel dat je weinig groente gaf als je amper biks geeft. je konijn moet alle voedingstoffen uit de groente halen als je geen tot weinig biks geeft. Wat Dollie oppert is ook een idee de gedroogde kruiden van www.caviakruiden.nl

ook hebben ze daar een aantal soorten gedroogde groenten.

succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze is natuurlijk pas aan het opbouwen met groente

Misschien had je daar overheen gelezen

Wordt misschien een beetje onduidelijk voor Indra :bounce:

Ik zou zeggen je hebt nu een goede dierenarts en hou je aan het behandel plan wat je met haar hebt afgesproken

Dat geeft een beetje rust voor je zelf denk ik :love:

Spreek je jezelf nu niet een beetje tegen Cindy? je zei in je vorige post dat bij diarree ontwormen niet overbodig is.

maar over dat alle NHD's niet tegen groen kunnen. ik heb hier ook een raszuivere NHD zitten en die werkt dagelijks een flinke bult groen weg. niks aan de hand. en volgens mij is een konijn nog altijd van nature gebouwd om groen te eten. Als ze daar als ras niet tegen kunnen zou dat er dus ingefokt zijn.

Maar weer ff on-topic. Ik vond eigenlijk ook wel dat je weinig groente gaf als je amper biks geeft. je konijn moet alle voedingstoffen uit de groente halen als je geen tot weinig biks geeft. Wat Dollie oppert is ook een idee de gedroogde kruiden van www.caviakruiden.nl

ook hebben ze daar een aantal soorten gedroogde groenten.

succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Selderij geef ik niet. Maar witlof mag hij best een hele van hebben hoor, dat kan niet zo veel kwaad. Er zitten alleen niet zo veel voedingsstoffen in, je kunt een konijn bijv. niet alleen op witlof laten leven. Ik zou dus wel kijken of er andere groentes zijn die hij lust, kan verdragen en die jij kunt krijgen.

PEterselie is ook prima, maar ik geloof dat je daar niet te veel van moet geven. Geen heel plantje per dag zeg maar, gewoon een paar takjes is al meer dan genoeg. Ik dacht dat het vochtafdrijvend werkt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar over dat alle NHD's niet tegen groen kunnen. ik heb hier ook een raszuivere NHD zitten en die werkt dagelijks een flinke bult groen weg. niks aan de hand. en volgens mij is een konijn nog altijd van nature gebouwd om groen te eten. Als ze daar als ras niet tegen kunnen zou dat er dus ingefokt zijn.

Binky hier krijgt ook gewoon groenten en heeft daar ook geen last van maar zijn maag-/darmstelsel werkt niet goed en als hij verhaart gaat dat vaak niet goed.

Ik ben in december weer begonnen met een Panacurkuur van een maand om te kijken hoe het dan gaat met hem. De vorige keer toen ik hem een maand Panacur heb gegeven bleef hij bijna een half jaar vrij van verstoppingen/gasaanvallen. Uiteraard doe ik dit in overleg met een dierenarts en ga ik zeker niet op eigen houtje experimenteren. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

de dwergen krijgen momenteel een halve versneden tak selderij per konijn, en een hele witlof

de FHs 2 takken

selderij is minder scherp dan peterselie, en word liever gegeten hier

het is een van de weinige groentensoorten die je veilig in grote mate kan geven

Link naar reactie
Delen op andere sites

de dwergen krijgen momenteel een halve versneden tak selderij per konijn, en een hele witlof

de FHs 2 takken

selderij is minder scherp dan peterselie, en word liever gegeten hier

het is een van de weinige groentensoorten die je veilig in grote mate kan geven

Naar mijn weten mag je peterselie enz. alleen maar erbij geven en juist niet in grote mate. Een takje bij de groentenmaaltijd is goed maar niet een hele berg peterselie enz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ben ik niet met je eens NafNaf. er zijn veel meer groenten die je veilig veel kunt geven. eigenlijk kun je de meeste groenten wel veel geven, alleen worden ze van sommige groenten (met veel suiker) wat dik als je er veel van geeft. bij gezonde goedwerkende darmen gebeurd er helemaal niks, maar als de darmen langzamer werken kan er gas ontstaan, met veel suiker misschien wat sneller, maar als de darmen langzaam werken zal een konijn met andere groenten ook gas krijgen omdat het gaat gisten.

Hier krijgen ze met zn tweeën een flinke hoeveelheid witlof (1 of 2 stronken) ieder een wortel een stuk of 5 tot 10 bladeren andijvie, 2 stengels bleekselderij, 2 cherrie tomaten en een stuk venkel. en als wij nog andere groente hebben wat ze mogen hebben krijgen ze dat ook (sla, spinazie, paprika, de bos loof van de wortels enz.)

hier doen ze dan wel meer dan een uur over om het op te eten :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

JoBoris76, ik bedoelde Selderij als groente die in grote hoeveelheden kan, niet peterselie :P

Ik heb hier een schrokmachiene en een hamsteraar.

Ik geef deze standaard in grotere hoeveelheden, voor de rest geef ik kleine hoeveelheden van verschillende variaties, wortelloof krijgen ze hier ook erg veel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een van mijn konijn zou op basilicum leven als ze de kans kreeg... Plantje van de AH of lidl, heb je dagen plezier van.. en kun je ook in de tuin zetten als het weer beter is..

takje peterselie kan ook, het loof van de wortels (dat groene spul) kan ook

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik weet alleen uit eigen ervaring

dat ik mijn duitse hangoren GEEN boerenkool meer geef

heb dit 1x gedaan en 1 konijn heeft vreselijk veel last van gas gehad (hij heeft op het randje gelegen)

dus helaas geen advies over wat WEL te geven maar alleen advies wat NIET te geven

Link naar reactie
Delen op andere sites

JoBoris76, ik bedoelde Selderij als groente die in grote hoeveelheden kan, niet peterselie :P

Ik heb hier een schrokmachiene en een hamsteraar.

Ik geef deze standaard in grotere hoeveelheden, voor de rest geef ik kleine hoeveelheden van verschillende variaties, wortelloof krijgen ze hier ook erg veel

Ook selderij is volgens mij een kruid en die mag dan ook erbij en niet een hele berg. Het werkt ook vochtafdrijvend dus werkt dan volgens mij hetzelfde als peterselie. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Elea,

Wat voor voeder geef jij eigenlijk? de saaie bruine staafjes of gemengd met granen en gekleurde stukjes? Je ziet er zo zelfzeker uit hier, maar blijkbaar lijk je niet echt veel te weten...

(sorry voor off-topic, moest het echt even vragen)

het kan aan mij liggen, maar mis ik hier even de context? ten eerste heeft Elea het hier helemaal niet over voer, ten tweede wat is er mis met een blaadje sla en een stukje komkommer? en ten derde, ze geeft zelf aan dat ze geen deskundige is, dus hoezo zelfverzekerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .