Ga naar inhoud

Vitacraft knaagsticks, wel of niet?


NafNaf

Aanbevolen berichten

bij het kadotje van die vriendelijke man van de FH's op vakantie bij ons, hadden we dus een hoop gekregen, 2balen hooi, 2balen stro, 2zakken SS en een grote doos speeltjes.

Nu hebben we daarnet met het bekijken van de speeltjes etc, nog een doos gevonden met 20 doosjes vitacraft knaagsticks. ik zou ze graag aan de asielopvang geven maar wil er zelf ook nog wat... ook is het voor konijnen hier in de opvang een leuke bezigheid... wel of niet doen???

gr. Nicole

Link naar reactie
Delen op andere sites

Erg lief, inderdaad, en voor ik op BB zat zou ik ze zeker aan de mijne gegeven hebben, maar hier word het afgeraden, dus tja ...

En aan de opvang geven is ook erg lief, maar of ze ze effectief zullen geven, zij weten wsl ook dat het niet zo gezond is.

Ik weet eigenlijk niet wat je ermee moet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk geef ik zulke dingen echt niet aan mijn konijnen, Ć³Ć³k niet voor Ć©Ć©n keertje. Al zullen ze niet gelijk overgewicht hebben van dat ene keertje, hun tanden zullen niet gelijk uit hun mond rotten en ga zo maar door.. Ik geef het gewoon niet omdat ik het rommel vind en liever iets gezonds geef. Maar da's persoonlijke voorkeur, ik denk niet dat het voor een keer ontzettend veel kwaad kan.

Nou ja en uiteindelijk, waar hebben we het over.. Een knabbelstokje.. Ze zullen het niet enorm missen als je het niet geeft en ze zullen niet dood neervallen als je het wel geeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dan: dieren zijn van ons afhankelijk en 'te dom' om zelf uit te maken wat nu wel en niet gezond is, ze eten wat wij hen geven. Wij als mens kiezen er zelf voor ongezonde dingen te eten.

Ik geef de mijne geen sticks ed, niet omdat ik bang ben voor overgewicht ed, maar omdat ik bang ben dat hun spijsvertering ervan overhoop zal raken. Net als wanneer je eenmaal per maand een stuk brood geeft, dan is hun gestel er niet aan gewend en kunnen er problemen komen. In dat opzicht is het dan net beter, als je het toch geeft, het dan regelmatig te geven, zodat de darmen eraan gewend blijven. Wat dan weer niet goed is omdat je dan wƩl bv overgewicht in de hand werkt.

Kortom: ik geeft het niet, maar dat moet eenieder voor zichzelf uitmaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dan: dieren zijn van ons afhankelijk en 'te dom' om zelf uit te maken wat nu wel en niet gezond is, ze eten wat wij hen geven. Wij als mens kiezen er zelf voor ongezonde dingen te eten.

Idd en daar komt ook wel bij dat mijn konijnen niet weten dat er zoiets bestaat als knaagsticks. Ik geloof niet dat als ik met de bak groente aan kom lopen, dat zij dan denken "hĆØ bah komt zij weer met groen aan, ik had veel liever een knaagstick gehad!" ofzo. Dat zij op een gegeven moment op de Ć©Ć©n of andere manier wel dergelijke signalen afgeven, zoals helemaal gek worden wanneer je dĆ”t ene trommeltje waar alle lekkers in zit pakt ofzo, is meer een kwestie van conditioneren.. Zij weten dat ze wat lekkers krijgen als jij met dat bakje aan komt, want elke keer als jij met dat bakje aankwam kregen ze wat lekkers. Die link gaan ze ook wel leggen.

Zo snijd ik 's zomers de wortel die ze normaal door hun groenteschotel krijgen, altijd in kleine stukjes en als ik in de tuin lig of zit, krijgen ze dat uit de hand als ze bij me komen. Daarvoor deed ik dit altijd met hun gewone brokjes. Mooi dat mijn ram daarna geen brokjes meer aanpakte in de tuin! En nu geloof ik best dat hij wortel lekkerder vindt etc, maar normaal kon hij net zo genieten van een brokje.. En dat doet hij nu weer. Hij lijkt wel aan me vast gelijmd zeg.

Maar het punt is, een konijn zit niet verlekkerd naar de reclames te kijken, staat niet kwijlend voor een schap in de winkel.. Ze weten pas dat iets heeeel lekker is, als jij besloten hebt om het ze te geven. Nu ben ik sowieso niet heel bang dat ze, als ze iets eenmaal wel gehad hebben, het vervolgens zullen missen, maar daarom vind ik het ook niet nodig om het dan maar Ć©Ć©n keertje te geven. Want nu weten ze niet wat ze eventueel zouden kunnen missen en vinden ze hun saaie brokken of een stukje wortel net zo lekker als een ongezonde snack.

Link naar reactie
Delen op andere sites

precies.. als wij iets ongezonds eten kiezen wij daar altijd zelf voor niet iemand anders.. als jij je konijn iets ongezonds wil geven ben JIJ de gene die daar voor kiest niet het konijn..

daarnaast ik heb ook weleens buikpijn van een cheese burger..misschien heeft je konijn wel buikpijn van die knaagstick maarja dat zeggen ze helaas niet he, (niet dat dat meteen dodelijk moet zijn maar toch:yes:)

en ja ik kan mijn konijnen net zo blij maken met een gezonde snack.. dus vind die rommel gewoon overbodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb toevallig gister weer knaagsticks gekocht omdat mn nieuwe konijn is begonnen aan aan t hout van het konijnenhok :(

Om ze een btje af te leiden geef ik 1 zo'n stick in de 2 weken en dan eten ze er samen van..

Ik denk niet dat het echt veel kwaad kan anders verkopen ze die spullen niet in de winkel ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tegen het knagen aan het hok is een goede oplossing:

aluminium strips aanbrengen op de plaatsen waar ze knabbelen. Probleem voor altijd opgelost.

En dierenwinkels verkopen wel meer wat niet zo geschikt is voor konijnen, zoals knaagstenen, likstenen en tuigjes.

Al is een stick alle twee weken niet overdreven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20doosjes van 3 met in elks 1 met rode vruchten, 1met honing en 1met kruiden heb er al wel stiekem een gegeven en ze vinden het lekker (denk ik) Naf en Bonneau nemen elk half uur een hapje en Koffietje Room en Speculaasje zitten lekker met zn 3en eraan bezig. In principe lijkt het me qua suikers niet veel ongezonder dan een wortel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

iedereen moet het uiteraard zelf weten, maarja gezond is t niet en wordt t niet ookal kan 1 ''wellicht'' geen kwaad.. en als je denkt dat een dierenwinkel altijd gezond en goed bezig is moet je je ogen echt eens openen.

verder snap ik dan niet heel goed met welke insteek je dit topic opent als je toch van plan bent ze te geven terwijl meerdere mensen ze als niet gezond bestempelen..? (nee dat bedoel ik niet aanvallend.. zoals ik al zei iedereen moet t zelf weten:yes:)

net zoals iedereen zelf moet weten kleine kinderen cola te geven... (haha slechte vergelijking..of toch niet?)

aangepast door Lianne22
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb toevallig gister weer knaagsticks gekocht omdat mn nieuwe konijn is begonnen aan aan t hout van het konijnenhok :(

Om ze een btje af te leiden geef ik 1 zo'n stick in de 2 weken en dan eten ze er samen van..

Ik denk niet dat het echt veel kwaad kan anders verkopen ze die spullen niet in de winkel ;)

Nou wel dus... Knaagstenen zijn ook slecht, die verkopen ze ook hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk heb ik ze niet gegeven maar Thomas (m'n vriend, maar ga wel gewoon Thomas beginnen zeggen). Heb ze weggehaald en een houten knaagwortel gehangen en nu is Thomas een beetje boos. "We moeten er toch iets mee doen, we kunnen ze toch niet verbranden?" voor de rest zit er niet echt veel verdacht spul bij. Het lijkt wel of de man z'n inkopen deed op zooplus :O enorm veel producten van op Zooplus vind ik terug in die doos speelgoed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .