Ga naar inhoud

Wat kan ik doen voor zieke Flappy


Rifca

Aanbevolen berichten

Flappy heeft last van zijn tandjes. Hij heeft haakjes op zijn kiezen, maar ook groeien zijn kiezen aan de onderkant door zijn kaak heen.

Vorige week zondag wilde hij niet eten, op advies van weekend arts pijn stillers er dwangvoeding gegeven. Dag erna naar mijn eigen DA gegaan. De haakjes kunnen ze wegsluipen maar op daarmee de pijn over is is erg twijfelachtig vanwegen de doorgroeiende kiezen. En een narcose op 8+ leeftijd is ook niet niks.

Advies was een week pijnstillers geven en hopen dat het vooral groeipijn is en weer wat wegzakt. Ik ben nu een week verder en het ging even beter maar zinds gister gaat het berg afwaards.

Vanmorgen heeft hij zelf slechts 3 brokjes en het loof van 1 worteltje gegeten. Hij zondert zich af van Bunnie in een hoekje van de ren. Op andere momenten probeert hij in de handdoeken te graven, iets wat hij normaal nooit doet. Hij zit of erg rechtop of licht met zijn koppie plat op de grond, hopende dat Bunnie zijn oogje wast. (het oogje is wat viezig)

Ik maar me echt zorgen, als hij zo alleen in een hoekje zit en zn oogjes wat dicht zakken ben ik bang dat hij het op wil geven.

Wat moet ik toch doen, waar heeft de konijnenman behoefte aan???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is inderdaad wat ik bedoel, de wortels van zijn kiezen groeien door zijn onderkaak 'naar buiten' zeg maar. Volgens de DA kunnen ze hier niets aan doen.

De haakjes wel, maar of daarmee de pijn over is..

En inslapen is geen optie zolang er nog hoop is natuurlijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk dat ze precies bedoeld wat ze schrijft pechkonijn........dat de wortels dus de verkeerde kant opgroeien zoals bij wel meer konijnen gebeurd

Op die fiets! Ik vroeg het omdat er niet bij stond of het de onderkiezen (en dus de wortels) of de bovenkiezen waren. Ik twijfelde omdat er kiezen staat en niet wortels.

Lastig probleem, omdat je dus niet weet of de operatie (die altijd enig risico meebrengt) genoeg verlichting gaat brengen. Maar niets doen gaat sowieso niet bij een konijn dat veel pijn heeft.

aangepast door pechkonijn
Link naar reactie
Delen op andere sites

ben er met wat internet research vrijwel zeker van dat ook zijn boven kiezen door zijn kaak heen groeien. De vieze oogjes zijn waarschijnlijk een ontsteking van de traanbuis.

Oorzaak is calcium te kort maar alle 4 konijnen krijgen dezelfde voeding dus dat vind ik wel vreemd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt pechkonijn, het is een risco waarvan niet zeker of het hem gaat helpen.

Maar ja alleen pijn stillers lijkt hem niet genoeg te helpen dus ik moet iets.

Is er nog iets wat ik kan doen om het hem nu fijner te maken?

Zou je morgen al terecht kunnen om de haakjes weg te laten halen? Want hij verzwakt natuurlijk snel doordat hij nu weinig eet. Ik zou hem dwangvoeding op een schoteltje aanbieden, zodat hij zo pijnloos mogelijk kan eten. Belangrijkste is om hem zo fit mogelijk de operatie in te laten gaan. En dan maar hopen dat wegslijpen van de haakjes genoeg verlichting gaat brengen.

Is er geen mogelijkheid om de kiezen helemaal weg te laten halen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt pechkonijn, het is een risco waarvan niet zeker of het hem gaat helpen.

Maar ja alleen pijn stillers lijkt hem niet genoeg te helpen dus ik moet iets.

Is er nog iets wat ik kan doen om het hem nu fijner te maken?

Je kan hem makkelijker voedsel geven. wortelhapje, dwangvoer aanbieden (eventueel zelf uit het spuitje laten eten)

en welke pijnstiller geef je nu? Bij max werkte carpofen ook minder bij zn haakjes maar metacam kat wel. nu schijn metacam slechter te zijn voor de nieren op langere termijn maar ja het is nu kiezen uit 2 kwaden. zonder pijnstiling heeft hij ook geen leven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke pijnstillers krijgt hij nu? Wellicht is het een optie om sterkere pijnstilling te geven. Zo zou Metacam toch iets sterker zijn dan Carprofen en als hij al Metacam krijgt, is het misschien een optie om echt een sterkere pijnstilling te geven.. (Iets als tolfedine ofzo, dat je moet injecteren.)

Op zich is het niet gelijk uit te sluiten dat het om calcium te kort gaat, ookal hebben de andere konijnen geen problemen. Zo hebben mijn konijnen jarenlang te veel calcium gehad en is de één er heel ziek van geworden, de ander (tot nog toe dan in elk geval) heeft nergens last van. Maar aangezien het vrij lastig is om een konijn veel te weinig calcium te geven.. Wat geef je precies?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij krijgt nu carprofen drops.

Daarnaast ben ik al begonnen met dwangvoeren omdat hij echt te weinig eet en steeds stiller in een hoekje ging zitten.

Ik heb het gevoel dat dat hem wel goed doet, maar hij eet zelf bijna niet ook al heeft hij heel veel interesse voor al het eten.

Normaal krijgen ze als eten voor 2 kleine konijnen:

- onbeperkt kruiden hooi

- 1 stronkje witlof

- 2 bladeren andijvie

- 3 wortels met loof

- 2 bladen boerenkool

- biks HopsFarm trio (ik denk 80gr)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn eigen DA zei dat ze aan de doorgroeiende wortels niets kunnen doen. Gister zag ik op de website van wilhelminapark wel dat ze daar er wel ervaring mee hebben dus ik overweeg met hun contact op te nemen.

Hoe kom ik er achter of hij calcium te kort heeft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is het ook te overwegen om, als het weer beter gaat, over te stappen op ander voer. HF is prima voer hoor, maar voor een konijn met tandproblemen is er betere biks.

Bij Pico groeien zijn wortels ook verkeerd, hij heeft er nog geen last van, maar de kans is aanwezig dat hij daar ooit last van gaat krijgen. Ik ben overgestapt op andere biks (bunny basics/T), hier krijgen ze met zn 2en 15 gr van en voor de rest veeel hooi en groenten. Hooi is het allerbelangrijkste bij een konijn met tandproblemen.

Toen ik na een paar maanden weer op controle kwam, zagen zijn tanden er al een heel stuk beter uit. Pico had voorheen strepen op zn voortanden en deze waren nu helemaal verdwenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De SS-brokjes kan je ook verpulveren en met water tot een papje maken. Wellicht eet hij dat makkelijker.

Ik zou inderdaad contact opnemen met WP om te zien wat zij aan die doorgroeiende wortels zouden kunnen doen. Ik zou een en ander wel zo snel mogelijk doen, want een konijn met pijn wordt iedere dag een beetje zwakker doordat het slecht eet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als hij wel interesse heeft in eten geef het dan rustig met een spuitje in zn mondje. als hij het op moet likken moet die tong nog weer extra langs die haakjes. doe je het rustig, en dus niet met dwang dan is het ook geen straf om te eten.

en verder idd het liefst nu per direct bellen voor een afspraak om de haken weg te laten halen. anders heeft hij straks ook nog abcessen in zn mondje. die haken moeten hoe dan ook weg.

let ook goed op dat zijn darmpjes niet stil gaan liggen of langzamer gaan werken waardoor er gas kan ontstaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

inmiddels heeft hij ook nouwelijks nog interesse voor eten, en het voeren is terecht dwangvoeren gevworden.

Vanavond is hij erg onrustig en schokt een beetje, hij heeft dus vrees ik last van gasvorming.

Moet nu een uur wachten of het beter wordt met pijnstillers, anders zo meteen naar de DA...

Donderdag heb ik een afspraak bij wilhelminapark hoop dat ze iets kunnen om het probleem en de oorzaak van de pijn weg te nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .