Ga naar inhoud

Dubbele problemen


mystique

Aanbevolen berichten

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: blaasproblemen en sore hocks.

Al van de eerste dagen dat ik Coquille had, viel het me op dat hij regelmatig een natte staart had, hoewel het wel meeviel: enkel de punten waren nat, de onderwol en de huid waren steeds droog. Dus ik dacht dat het kwam door te sproeien, of gewoon doordat hij met zijn staart in zijn eigen urine had gezeten. Tot vandaag: ik neem hem op en grijp meteen in een doorweekte staart. Ook zijn liezen zijn nat. Dus deze keer toch wel serieus. Ik ga zodadelijk eens het topic van ... wie was het ook weer lezen, over Max' blaasproblemen, maar ik had gedacht om vanavond of morgen zijn poep te scheren, zodat het tenminste niet kan beginnen broeien.

Het tweede probleem is sore hocks. En ik heb al zoveel foto's ervan gezien op BB dat ik geen DA nodig heb voor de diagnose. Het is ergens wel logisch dat hij sore hocks heeft. Ze zijn geen van al zindelijk, en lopen voornamelijk op laminaat. Ze hebben wel twee onderbakken met aubiose, maar plassen is toch zoveel leuker op het laminaat. Dat neemt geen vocht op en dus hupsen ze steeds door de natte plekken. Hun pootjes zijn niet nat, maar toch wel vies en geel verkleurd. Hiervoor had ik gedacht Coquille en zijn madam Luna in een draadkooi 'kooi-rust' te geven. Op aubiose, die dagelijks word ververst, zodat ze niet meer in hun eigen urine kunnen zitten. En ze mogen wel een paar uur per dag in de ren, maar ook weer niet te lang, zodat ze niet opnieuw op de laminaat plassen en dus in het vuil zitten. Ik ga straks ook even de zoekfunctie gebruiken op sore hocks.

Mijn vragen: is het een goed idee Coquille's staart te scheren? En is het een goed idee hem in een kooi op aubiose te houden? Coquille is erg rustig, niet ondernemend en nieuwsgierig, hij zal het niet zo erg vinden in een kooi te zitten. En Luna, tja, zij moet het ook maar even dulden, ik wil hem niet alleen in een kooi stoppen.

Ik ga met hem bij de DA, uiteraard, maar vandaag kan niet omdat ik tot 19 uur moet werken, en morgen is het zondag. Begrijp me niet verkeerd, mocht het dringend zijn, zoals gas bv, dan zat ik vanmorgen al bij de DA, en ging ik maar niet werken. Maar sore hocks kunnen denk ik nog wel een dag wachten. En hij eet nog goed, dus veel pijn moet hij er niet van hebben. Nogmaals, mocht hij stoppen met eten, ik zat meteen bij de DA.

Zijn er nog dingen die ik kan ondernemen tot maandag, wanneer ik bij de DA kan gaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk zou ik nog even niks doen. Niet scheren ofzo. Het is wel belangrijk dat je dierenarts een helder beeld van de situatie heeft. Misschien dat je hem kunt wassen, dat heb ik altijd wel gedaan met Indy, maar misschen ook liever niet tot de DA hem gezien heeft.. Is de vacht echt heel vies? Of gewoon nat? Er zit wel verschil tussen één keer ondergeplast of al langere tijd echt problemen hebben. In het tweede geval zul je de vacht uiteindelijk ook het beste wel weg kunnen scheren, schoon wordt het toch niet meer. Ik heb dat de eerste keer niet gedaan bij Indy en de vacht is altijd gelig, vies oogend gebleven. De tweede keer wel geschoren, zijn blaasproblemen bleken van min of meer chronische aard en zo'n vieze, broeierige vacht is dan ook niks. De huid was bovendien makkelijker schoon te maken zo. Maar als er helemaal geen haar meer is, is de huid ook kwetsbaarder. Tenzij het haar wat er op zit echt gewoon goor en doorweekt is, dan maakt het weinig uit natuurlijk, maar als het nog niet echt heel erg vies is.. Zou het nog even laten zitten in elk geval, voor de DA. Hoe ziet de huid er uit? Kun je die überhaupt (al) zien zo?

Hem op aubiose zetten lijkt me op zich wel een goed idee. Voor de sore hocks van Feline (dat zijn altijd kleine plekjes, alleen wat kalend, soms wat droog/geirriteerd maar nog nauwelijks sore hocks te noemen) gebruik ik Calendula zalf. Als je dat in huis hebt zou je dat misschien op zijn voetjes kunnen smeren om de boel wat te verzachten? En mocht de huid op zijn pootjes ook geirriteerd zijn, dan kan het daar ook wel geschikt voor zijn. Of vaseline, niet voor de hakjes maar wel voor de pootjes, dat vormd gelijk een afstotend laagje, heeft hier goed geholpen.

Wat ik in elk geval ook zou doen is urine opvangen. Zet Coquille in een lege (goed schone!) kooi en wachten maar.. Plasje opzuigen met een spuitje en mee naar de DA. Hij zal de urine toch na willen kijken dus dan kan dat gelijk gebeuren, scheelt tijd. Verder heb je zo veel opties.. E. cuniculi, blaaszand/stenen, blaasontsteking.. Heb ze allemaal voorbij zien komen bij hetzelfde konijn notabene.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

En nog een vraag: ik zou ze na de winter naar buiten verhuizen. Verondersteld dat de sore hocks tegen dan genezen zijn, kan zo'n konijn buiten leven? En is beton, mijn oorspronkelijke plan, een goede ondergrond?

Moet prima kunnen hoor. Of beton een goede ondergrond is, is afhankelijk van de oorzaak. Bij Rexen, die erg gevoelig zijn voor sore hocks, wordt dit echt afgeraden, bij konijnen die al eens sore hocks gehad hebben volgens mij ook. Maar als het veroorzaakt wordt door de urine waar hij doorheen loopt, betwijfel ik of het uitmaakt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk zou ik nog even niks doen. Niet scheren ofzo. Het is wel belangrijk dat je dierenarts een helder beeld van de situatie heeft.

Daar heb je wel gelijk in, natuurlijk. Als ik alles netjes weghaal, geeft dat een vertekend beeld.

Misschien dat je hem kunt wassen, dat heb ik altijd wel gedaan met Indy, maar misschen ook liever niet tot de DA hem gezien heeft.. Is de vacht echt heel vies? Of gewoon nat? Er zit wel verschil tussen één keer ondergeplast of al langere tijd echt problemen hebben.

Coquille heeft altijd natte haarpunten bij zijn staart, hij heeft een witte staart en enkel de toppen van het haar zijn verkleurd en in elkaar gedraaid. Als je de vacht openlegt, is die mooi zuiver en wit. Nu echter is het een vieze boel. Een prop nat, kleverig haar, en er kleefde zelfs een keutel in.

In het tweede geval zul je de vacht uiteindelijk ook het beste wel weg kunnen scheren, schoon wordt het toch niet meer. Ik heb dat de eerste keer niet gedaan bij Indy en de vacht is altijd gelig, vies oogend gebleven. De tweede keer wel geschoren, zijn blaasproblemen bleken van min of meer chronische aard en zo'n vieze, broeierige vacht is dan ook niks. De huid was bovendien makkelijker schoon te maken zo. Maar als er helemaal geen haar meer is, is de huid ook kwetsbaarder. Tenzij het haar wat er op zit echt gewoon goor en doorweekt is, dan maakt het weinig uit natuurlijk, maar als het nog niet echt heel erg vies is.. Zou het nog even laten zitten in elk geval, voor de DA. Hoe ziet de huid er uit? Kun je die überhaupt (al) zien zo?

De huid onder de klitten zelf kan ik niet zien, zijn hele staart is verkleefd. Op zijn liezen kan ik het haar wel openleggen en daar is de huid wit-grijzig en schoon. Ik denk dat het met wassen wel op te lossen is. Weet je, ik had daar zelfs nog niet aan gedacht. :$ Als ik een hond in dergelijke staat op mijn trimtafel krijg, is dat meteen de tondeuse erop. Dus ik dacht in dit geval gelijk hetzelfde.

Hem op aubiose zetten lijkt me op zich wel een goed idee. Voor de sore hocks van Feline (dat zijn altijd kleine plekjes, alleen wat kalend, soms wat droog/geirriteerd maar nog nauwelijks sore hocks te noemen) gebruik ik Calendula zalf. Als je dat in huis hebt zou je dat misschien op zijn voetjes kunnen smeren om de boel wat te verzachten? En mocht de huid op zijn pootjes ook geirriteerd zijn, dan kan het daar ook wel geschikt voor zijn. Of vaseline, niet voor de hakjes maar wel voor de pootjes, dat vormd gelijk een afstotend laagje, heeft hier goed geholpen.

Hij heeft heel kleine kale vlekjes, eentje op elke poot, een paar mm in doorsnede. Rood en schilferig. Ik ga proberen, als ik even weg kan, foto's te nemen van zijn staart en zijn voetjes. Calendula heb ik niet in huis, ik heb wel aloë vera, kan dat ook? Dat is ook verzachtend en helpt vlugger genezen. Ik heb niet gekeken naar de rest van zijn voetjes, hoe de huid er daar uit ziet, maar dat ga ik straks doen.

Wat ik in elk geval ook zou doen is urine opvangen. Zet Coquille in een lege (goed schone!) kooi en wachten maar.. Plasje opzuigen met een spuitje en mee naar de DA. Hij zal de urine toch na willen kijken dus dan kan dat gelijk gebeuren, scheelt tijd. Verder heb je zo veel opties.. E. cuniculi, blaaszand/stenen, blaasontsteking.. Heb ze allemaal voorbij zien komen bij hetzelfde konijn notabene.

Ik hoop dat het niets ergs is. Hopelijk geen EC. Hij heeft wel evenwichtsstoornissen, maar die heeft hij altijd al gehad, haha, hij is gewoon een kluns. Een van mijn vorige konijntjes had een blaassteen, het was er maar een maar hij was zo groot dat hij de hele blaas vulde. Ze is eraan geopereerd, maar is niet meer wakker geworden. (stom gemengd voer en stomme likstenen!) Inderdaad, als ik ZIJN urine bijhoud, kan ik meteen kijken of er calcium in zit, want nu plassen ze allemaal door elkaar, en wat is dan van wie?

Dank je voor je hulp.

aangepast door mystique
Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet prima kunnen hoor. Of beton een goede ondergrond is, is afhankelijk van de oorzaak. Bij Rexen, die erg gevoelig zijn voor sore hocks, wordt dit echt afgeraden, bij konijnen die al eens sore hocks gehad hebben volgens mij ook. Maar als het veroorzaakt wordt door de urine waar hij doorheen loopt, betwijfel ik of het uitmaakt?

Het lijkt mij logisch dat de sore hocks door de urine komen, net omdat zijn pootjes niet zo netjes zijn en urine enorm kan branden. Anderzijds, als het door de urine komt, is er wel iets ernstigers met hem aan de hand, want blaasproblemen krijgen ze niet zomaar.

Ik ga nog niet te erg aan de toekomst denken, eerst dit weekend maatregelen treffen, maandag bij de dierenarts, en eens ik daar resultaat van heb, kan ik me nog altijd zorgen beginnen maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me af, als ik Coquille vanavond of morgen was, zodat hij proper is, en hem dan een paar dagen op aubiose zet,

en zijn staart blijft droog en schoon, dan is het vast geen blaasprobleem/gezondheidsprobleem, maar een zindelijkheidsprobleem. Toch?

Dus dan moet ik niet bang zijn voor slecht nieuws bij de DA.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zindelijkheidsproblemen kunnen evengoed een teken zijn van blaasproblemen.. In principe is het niet normaal dat ze in hun eigen urine blijven zitten. Bij Indy begon het de tweede keer ook met "gewoon" onzindelijk gedrag, hij was nooit echt zindelijk maar dit spande de kroon.. Het viel mij wel op, maar gezien hij dus E. cuniculi (gehad) had, dacht ik misschien aan "restverschijnselen" ofzo.. Maar 't ging van kwaad tot erger tot het wel urinebrand was.

Als je hem op een dikke laag aubiose zet en hij vervolgens droog blijft, zou ik er niet gelijk vanuit gaan dat dat ook de oplossing is van het probleem dus. Want de urine zal dan natuurlijk veel beter geabsorbeerd worden en er écht in blijven zitten is dan wat moeilijker. Al hoop ik natuurlijk wel dat hij gewoon onzindelijk is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Coquille gisteren gewassen, er kwam heel wat vuil vanaf, en het rook echt sterk naar urine, heb meteen ook zijn pootjes gewassen. Het is nu niet meteen 'wit' te noemen, maar het is toch al beter dan hoe het was. Wat me wel opviel is hoe iel zo'n staartje eigenlijk is. Een rij botjes met daarover een dikke, pluizige vacht, maar een staart stelt eigenlijk niets voor.

Ik denk inderdaad ook dat het toch wel blaasproblemen zullen zijn, naast mss zindelijkheidsproblemen. Mijn vorige konijnen zaten steeds in een traliekooi, zonder uitloop, dus heel klein behuisd, en zij hadden nooit een natte staart of sore hocks oid. En zelfs toen mijn voedster met een knoert van een blaassteen zat, zag ik aan haar plashouding dat er iets mis was, want haar staart en poten waren steeds netjes.

Wat me wel al is opgevallen, is dat, denk ik, Coquille zich niet goed kan schoonhouden. Hij heeft een erg dikke vacht, en zelfs al zit hij binnen, hij moet toch grondig geplukt worden in de rui. Bovendien heeft hij 'los vel', ik kan het niet beter omschrijven, de huid op zijn buik hangt door. Hij heeft gewoon vel te veel. En als ik hem naar zijn BDK zie reiken, valt hij regelmatig om of heeft hij moeite om overeind te blijven. Dus misschien kan hij zich niet goed schoonhouden. Al verklaart dat de natte staart nog niet, en ook de binnenkant van zijn billen, zijn viesvuil. Toen ik hem meekreeg van de opvang, was hij wel schoon, maar daar zat hij ook op een dikke laag aubiose, dus mss had hij daar die problemen ook al, maar viel het niet op doordat de urine goed werd opgenomen door het strooisel.

Ik ga een van de komende dagen met hem bij de DA, een nieuwe, want de vorige heeft me serieus teleurgesteld, er is een dierenkliniek niet zo ver af, ik ga daar naartoe met hem. Ik meen me te herinneren van vroeger dat ze meer op de hoogte zijn van konijnen dan de gemiddelde dierenarts. Het kan een paar dagen duren eer ik bij de DA geraak wegens persoonlijke omstandigheden. Wat moet ik dan allemaal zeggen en vragen?

Dat hij steeds een vuile staart heeft, maar de laatste dagen een heel vuile staart. Dat hij sowieso niet zindelijk is, maar dat konijnen normaalgezien niet met hun staart in hun urine blijven zitten, dus misschien toch blaasproblemen. Vragen of het EC kan zijn. Eens naar zijn sore hocks laten kijken, of daar verdere behandeling nodig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja joh er blijft niks van zo'n staartje over zonder haar! Bij Indy is de staart geschoren zat er alleen nog een plukje haar aan het puntje, net een leeuwenstaartje haha! Was haast schattig te noemen.. Moet er nog wel ergens een foto van hebben, maar die kan ik weer eens niet vinden natuurlijk. Zo'n prettig gezicht was het eigenlijk ook niet dus beter maar.

Ik zou inderdaad zeggen wat je hier typt. En mocht hij zelf niet met de optie EC komen, vraag het dan even inderdaad. Als hij vindt dat dat niet kan/geen optie is, vraag dan waarom. Twijfel je aan die motivatie, dan zou ik persoonlijk overwegen om toch vier weken Panacur te gaan geven (dit kun je op verschillende websites bestellen en wellicht kun jij er sowieso wel aankomen?). Zo gaf mijn dierenarts bij Indy aan (alleen niet tegen mij maar tegen mijn vader want ik was niet bij het eerste consult..) dat hij bekend was met E. cuniculi en dat Indy geen E. cuniculi kon hebben. Aldus mijn vader. Wat mijn vader er niet bij zei, omdat het hem simpelweg niet belangrijk leek, was dat de dierenarts zei dat het geen EC kon zijn omdat Indy's koppie niet scheef stond. En dat is natuurlijk onzin.. Helaas kwam ik daar twee weken later pas achter toen ik Indy zelf heenbracht voor het verwijderen van zijn haken.. ('t Is uiteindelijk wel goed gekomen hoor, maar ja.. Niet dankzij de DA..)

En qua onderzoek naar calcium in de blaas is mijn ervaring met een echo beter dan een foto (foto was niks op te zien, op de echo wél) maar dat hangt ook maar net van de situatie af. Mijn dierenarts doet in elk geval eerst een echo en eventueel later nog een foto. Geen idee of ze daarmee begonnen zijn vóór of na Indy.. :P

Succes bij de dierenarts en ik hoop dat het geen nare persoonlijke omstandigheden zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .