Ga naar inhoud

Witlof voor de melkproductie


Dollie

Aanbevolen berichten

Broccoli zit op 105 mg per 100g volgens mij. Dus ja dat is inderdaad meer.

Volgens mij is hetgewoon een fokkersverhaaltje uit de oude tijd, het witlof voeren. Het kan geen kwaad hoor, het is zeker goed, vooral ook omdat er veel vocht in zit. Maar meer dan dat zit er niet achter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Broccoli zit op 105 mg per 100g volgens mij. Dus ja dat is inderdaad meer.

Volgens mij is hetgewoon een fokkersverhaaltje uit de oude tijd, het witlof voeren. Het kan geen kwaad hoor, het is zeker goed, vooral ook omdat er veel vocht in zit. Maar meer dan dat zit er niet achter.

Nee, kwaad zal het ook niet kunnen, maar als je dan toch groente gaat geven om je voedster te "helpen".. In wortelloof zit volgens mij ook vrij veel calcium (de meeste groente groentes) en dat is ook gewoon veilig om te geven. (Kan me voorstellen dat je bijv. geen spinazie gaat geven aan een zogende voedster, genoeg mensen die überhaupt geen spinazie geven.) Daar heeft ze dan tenminste wat aan :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

calcium......wat zit er in de melk van de voedster om de jongen te laten groeien....

Juist calcium, dit hebben voedsters meer nodig tijdens de zoogperiode.

Ze kunnen zelfs moer ziekte krijgen door een calcium gebrek als het lichaam te veel verliest door het zogen van de jongen.

( dit is nog steeds een probleem en vaak een doodsoorzaak bij voedsters met jongen) Deze dieren zijn enkel te redden door een calcium infuus....optijd!

Dit stimuleerd de melk productie doordat er dan voldoende stoffen aanwezig zijn voor de juiste melk productie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee ze krijgen altijd groenvoer maar net na het werpen verhoog ik dit fors. Peterselie alleen bij zogende of zieke konijnen. Appel alleen direct na het werpen. Mais en erwten alleen aan dames die een nest hebben (behalve als ze in ruime conditie zijn) totdat de jonge mee gaan eten. Na het spenen evt weer mais of erwten afhankelijk van de conditie. Alles is natuurlijk wel afhankelijk van het seizoen, welke groente er zijn. Tomaatjes ook jammie, Ik heb nu ook voederbiet (niet voor htk konijnen) volgens mij vergeet ik er nog wat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee ze krijgen altijd groenvoer maar net na het werpen verhoog ik dit fors. Peterselie alleen bij zogende of zieke konijnen. Appel alleen direct na het werpen. Mais en erwten alleen aan dames die een nest hebben (behalve als ze in ruime conditie zijn) totdat de jonge mee gaan eten. Na het spenen evt weer mais of erwten afhankelijk van de conditie. Alles is natuurlijk wel afhankelijk van het seizoen, welke groente er zijn. Tomaatjes ook jammie, Ik heb nu ook voederbiet (niet voor htk konijnen) volgens mij vergeet ik er nog wat.

En waarom geef je wat dan? Waarom bijv. appel na het werpen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Appel is een tip van andere fokkers. Schijnt goed te zijn tegen kraamkoorts.

Peterselie is erg goed voor de darmen. In erwten, mais en voederbiet voor extra energie.

Voederbiet, een winterkost, geeft ook extra energie. Geef ik niet veel van.

De rest is gewoon gezond en lekker.

Al het groenvoer werkt stimulerend op de melkgift. Ja ik geef mais in de nazomer/herfst (vers) en nee ik heb hier nooit

problemen mee gehad (zie andere topic)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat in de appel zou dan moeten helpen? Hoe weten ze eigenlijk dat het helpt? En werkt het dan alleen preventief of juist als het dier al kraamkoorts heeft? In het eerste geval, hoe weet je nu echt of het helpt dan? Misschien had die voedster sowieso wel geen kraamkoorts gekregen? :P (ben gewoon weer eens ontzettend nieuwsgierig hoor, let niet op mij.. Althans, niet te veel maar wel genoeg om mijn vragen te beantwoorden svp? :he::P)

Ik ga 'm wel onthouden! (Voor eventuele pleegnestjes wel te verstaan...!) Wat voor hoeveelheden moet ik dan aan denken? En hoe lang? (Gezien ik normaal nooit of zeer zelden appel geef en eigenlijk niet van plan was om een voedster 8 weken lang appel te geven als het "niet nodig" is..)

In het verlengde van het stimuleren van de melkgift.. Gaat het nu dan toch vooral om calcium? Je zou een zogende voedster dus ook alfalfa bij kunnen voeren? In hoeverre is het echt nodig om het calcium dat ze krijgt "aan te vullen" dan? Zeker ook afhankelijk van welke biks je voert? (Immers, een konijn dat een gewone korrel met een calciumgehalte van 1% krijgt, zoals de meeste goedkopere korrels, krijgt al meer calcium binnen dan een konijn dat Science Selective met een calciumgehalte van 0,6% eet. In dat opzicht is SS dus misschien een minder geschikte korrel voor zogende voedsters?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dollie, als je dan science wilt blijven voeren kun je beter de junior voeren, daar zit meer eiwit en calcium in. Die is bedoeld voor zogende voedsters&jonge konijntjes.

Gemiddelde analyse

Ruw Eiwit 17,0 %

Ruw Vet4,0 %

Ruwe Celstof19,0 %

Ruwe as8,0 %

Calcium0,8 %

Fosfor0,5 %

Vitamine A15.000 IE/kg

Vitamine D31.500 IE/kg

Vitamine E50 mg/kg

(alfa-tocoferol acetaat)

Koper10 mg/kg

(kopersulfaat)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, zo'n vermoeden had ik al. Ik stop met het voeren van Science Selective en zou in zo'n geval gewoon kopen wat ze het beste kan gebruiken, vandaar ook een beetje mijn vraag, anders had ik er ook nooit zo bij stil gestaan. (Al zou mijn voorkeur evengoed naar Supreme uitgaan, zoals ik het op dit moment zie. Gewoon omdat die wel goed beviel :P)

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

uhmm ik ga nog even een schepje bovenop de discussie doen..calcium is goed voro de moedermelk, maar calcium is ook een van de belangrijkste stoffen voor de groei van de foetus. Je zou dus eigenlijk al tijdens de dracht extra calcium moeten voeren. zijn hier fokkers die daar ook op letten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tijdens de dracht niet....wel als de voedster bevallen is....Melk ontrekt calcium uit de moeder dus toevoeging heeft nut ook in de vorm van kit-o-mel als toevoeger. Als je voedster Moerziekte krijgt gaat ze dood.....dat is een calsium gebrek ( tijdens het zogen van de jongen) Voedsters dragend krijgen ook niet meer te eten anders worden de jongen te groot....in de groei van de buik.

De jongen ontrekken alle voeding die ze nodig hebben.

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dollie je lijkt op mij. Wil het naadje van de kous weten.

Dus heb ik gister zitten lezen en lezen.

Calcium net als fosfor en magnesium zijn een botvormende mineralen (oa ze doen nog veel meer)

De verhouding calcium/fosfor is 2:1. Een tekort geeft afwijkingen in het skelet. Een verkeerde verhouding kan nier of blaasstenenen ontstaan.

Voor de opname van calcium is vitamine D nodig. Ook wordt omschreven of geadviseerd om dragende voedsters vanaf 2 weken extra groenvoer te geven of een korrel speciaal voor dragende/zogende voedsters. Omdat dan de beenderen worden gevormd en dus extra van de moeder vragen.

Chloor een ander mineraal wat in een boek staat beschreven als een belangrijk mineraal voor zogende en opgroeiende konijnen.

Goede eiwitten is in dit verhaal ook erg belangrijk en verteerbare koohydraten.

Nu zit er in de betere korrels genoeg van al dit. Moet er bij zeggen dat de mineralen niet altijd omschreven staan op de verpakking.

Appels wat ik eerder schreef slaat theoretisch nergens op. Dat moet zijn valappels. De hebben een hogere fosfor gehalte. Wie weet zit er nog een ander stofje in wat de koorts tegenhoud. Appel staat in de natuurgeneeskunde wel bekend om zijn helende kracht.

Witlof bevat idd erg weinig calcium (25 mg) en fosfor (26mg)

Alfalfa bevat 32 mg maar 0 fosfor. Verder zit hier tot mijn verbazing niets in, alleen vitamine C en natrium.

Verse boerenkool heeft 210mg calcium en 90mg fosfor!

Andijvie heeft 60mg calcium en 70mg fosfor.

mais heeft 15mg calcium en 250mg fosfor!

koolraap heeft 80mg calcium en 20mg fosfor

Dus de conclusie tot nu toe is dat als je extra calcium en fosfor wilt geven boerenkool uitstekend is en adijvie op de 2e beste keus. Mais bevat té veel fosfor in verhouding, of je moet er een product naast zetten met de verhouding andersom.

Overgens kan er in witlof best een stofje zitten wat ik nog niet gevonden heb maar wel goed is voor zogende konijnen. Fosfor is dus zeker net zo belangrijk als calcium.

Verder zijn er nog vele vitamines en mineralen die belangrijk zijn voor de ATP productie, celdeling, opname calcium en fosfor etc. In een brok geschikt voor de periode waar in het konijn dan zit moet voldoende zijn.

Belangrijk is voor mij dat verse groenten altijd (vaak) gezonder is dan gemaakte vitamine en mineralen in brokken en dus een super aanvulling. Niet alleen dat, de konijnen vinden het heerlijk en hebben afwisseling (ook dit is melkproductie verhogend, net als rust)

Ik heb vele nesten gehad en ook verschillende soorten brokken waaronder speciaal voor fokvoedsters. Mijn ervaring is dat een hoogwaardige onderhoudsbrok met groenvoer (verhoging direct na het werpen) niet onder doet voor een dure saaie brok.

Verder hooi en veel hooi.

Misschien dat iemand iets aan kan vullen want het was een taaie kost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle uitzoekwerk en info Meloen :D wil inderdaad het naadje van de kous weten haha. Kan alleen maar van pas komen toch? Altijd handig om het waarom te kennen/snappen. En dan loop je ook niet het risico dat je iets nablaat wat je niet kunt onderbouwen.

Goh, je hoort over alfalfa maar constant dat je het met mate moet geven want er zit toch zo veel calcium in.. Valt dus best mee? 32 mg per 100 gram? Volgens mij weegt alfalfa ook nog niet veel dus voor je daar 100 gram van geeft? Nou ja, kan me vergissen.

Boerenkool, oh ja.. Daar hebben we nog zo'n dilemma mee gehad met mijn konijn met blaaszand/stenen.. Veel vezels (hij at geen hooi) zeker in de stam maar ook veel calcium.. Die had ik kunnen weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .