Ga naar inhoud

maiskolf


Max en Lassie

Aanbevolen berichten

Hier bij ons zag ik het ook

Zit een vlaamse reus een hele mooie

Zij was gedumpt bij de Fokker zit in de winkel om aan te sterken

Ze zat in een doos en de volgende dag had ze allemaal dode jonkies

Maar om terug te komen daar ligt ook een maiskolf bij

De eigenaresse is dierenartsassistent geweest

Dus dan moe tje er toch wl een beetje verstand van hebben

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu we toch over maiskolven bezig zijn, en even een beetje off topic, maar wil hier geen eigen topic voor openen:

Voor de mijne bij mij kwamen, hadden ze constant zo'n droge maiskolf in hun hok hangen. En telkens die op was werd die vervangen.

Ze kunnen dus heel wat mais gegeten hebben, plus dat ze gemengd voer met daarin ook mais te eten kregen.

Bij mij krijgen ze dat uiteraard niet meer, maar hoe groot is nu de kans dat ze er later problemen door krijgen,

doordat hun maagje bv vol zit met mais-pellen? Of komen die problemen ofwel metéén ofwel niét?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een tegenberichtje.

Ik voer mijn dieren die in een slechtere conditie zijn bvb na een worp,

toch echt mais. Soms alleen de korrel maar vaak ook stukken van de kolf.

De Franse krijgt een hele met blad. De gehele mais is te voeren van stengel, blad en kolf.

Ik heb nog nooit problemen gehad of van andere fokkers dit gehoord.

Sterker sommige fokkers voeren veel groen van eigen land, van voederbiet, mais, boerenkool etc. En de dieren zijn in puike conditie.

Mais is een dikmaker dus niet gewenst voor HTK konijnen maar om nu te zeggen gevaarlijk door de velletjes gaat me wat ver. Een konijn heeft een andere spijvertering dan mensen of honden bvb, daar zie je velletjes bij de ontlasting. Heeft iemand ooit sectie laten doen op een konijn en daar velletjes gevonden? Als dat zo is vraag ik me af of het door een onderliggende oorzaak gekomen is bvb door slechte spijsvertering. Vruger waren er geen brokken en voerde mensen alleen groen waaronder mais.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem met mais maar ook slecht tegen andere groenten kunnen bijvoorbeeld zit hem voornamelijk bij zwakkere konijnen (inteelt/mix/...). Volgens mij zit het bij goed gefokte konijnen echt niet zo kritisch. Maar is natuurlijk ook een individueel probleem.... Ene mens kan beter tegen bruine bonen dan de ander ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb daar toch altijd een bedenking bij, wat eten konijnen in de natuur? Denk je dat die een maisveld voorbij huppelen?

nou eerlijk gezegd huppelen ze die inderdaad voorbij. ik heb het al vaker gezegd: mijn schoonvader heeft een landbouwbedrijf en verbouwd onder andere mais en tarwe, en daar knagen konijnen niet aan. Ze hebben alleen last van ganzen en muizen, maar niet van konijnen. die vreten daarentegen wel halve koolvelden kaal, en of ze daar gas van krijgen....geen idee.

maar mais en tarwesoorten worden door konijnen niet of nauwelijks aangeraakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou eerlijk gezegd huppelen ze die inderdaad voorbij. ik heb het al vaker gezegd: mijn schoonvader heeft een landbouwbedrijf en verbouwd onder andere mais en tarwe, en daar knagen konijnen niet aan. Ze hebben alleen last van ganzen en muizen, maar niet van konijnen. die vreten daarentegen wel halve koolvelden kaal, en of ze daar gas van krijgen....geen idee.

maar mais en tarwesoorten worden door konijnen niet of nauwelijks aangeraakt.

Ja ik vraag me dan ook af, dat mais zit vrij hoog ongeveer op het midden/driekwart hoogte in de stengel.

Dus op zich niet raar dat een konijn daar langs gaat. In de zomer kunnen ze makkelijk net zo lekkere dingen te pakken krijgen wat op een betere hoogte zit.

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik ze ook al mais heb laten eten. Een aantal keer als een hele kolf zonder blad.

En er was echt niks veranderd aan de keutels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ene konijn zal er gevoeliger voor zijn als een ander. Brood is ook niet gezond voor konijnen, maar er zullen ongetwijfeld heel wat konijnen droog brood krijgen en er nooit hinder van ondervinden. Ik denk dat het eerder de vraag is of je het risico wil lopen ....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .