Ga naar inhoud

Haken op kiezen maar geen pijn


Stéphanie87

Aanbevolen berichten

  • Reacties 51
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik heb hier ook zo'n kerel die eigenlijk niks laat weten als hij haken heeft. De enige reden dat ik het bij hem kan merken is dat hij minder drinkt en zijn groente minder interessant vindt. Het zijn zoals Lianne al aan gaf vaak de hele kleine veranderingen waaraan je het kan merken. Met mijn DA heb ik afgesproken om hem eens in de 4 maanden te laten helpen aan de kiezen en dan kan zij als hij onder narcose is kijken of de haken minder zijn dan de vorige keer. Zo kunnen de tussenpozen steeds langer worden als het goed genoeg blijft gaan.

Qua voeding geef ik hem gematigd SS, verschillende soorten hooi (kruidenhooi, gewone hooi en timothy), gedroogde kruiden en groente.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommige konijnen laten pas heel laat, vaak te laat merken dat ze pijn hebben. Dat komt omdat konijnen prooidieren zijn, in het wild zouden ze ten prooi vallen als ze laten merken dat ze ziek zijn of pijn hebben.

Ik zou met je dierenarts afspreken dat je ze om de zoveel tijd weg laat halen. Als de tong en wang er stuk van is heb je ook weer een kans op infecties en het lijkt me toch wel pijnlijk (ook al laat je konijn het niet merken).

Heb je ook al eens kritische gekeken naar het voer wat je geeft? Daar kun je namelijk toch veel mee doen. Pico heeft ook de kaak iets scheef staan, maar zijn gebit is heel erg verbeterd sinds ik zijn voedingspatroon heb aangepast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je ook al eens kritische gekeken naar het voer wat je geeft? Daar kun je namelijk toch veel mee doen. Pico heeft ook de kaak iets scheef staan, maar zijn gebit is heel erg verbeterd sinds ik zijn voedingspatroon heb aangepast.

Zoals je leest krijgen ze hier allemaal ss, groente en eten ze de hele dag hooi. Aan de biks ligt het dus niet. Ze krijgen ook niet te veel want de dierenarts complimenteerde me vorige keer nog dat ze alle vijf zo mooi op gewicht waren.

@BRC Je hebt het over minder groente geven. Ze krijgen nu met z'n vijven (twee Fransen, twee Hollanders en een rasloosje van 2 kg) twee van die grote konijnenbakken van 20 cm doorsnede groente per dag. Dat is in een kwartier op. Volgens mij is dat voor deze vijf konijnen niet zo heel erg veel. Als ik minder ga geven hebben ze allemaal minder groente. Is dat niet zielig of vervelend voor de anderen? Hoeveel groente zal ik dan gaan geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je zou kunnen doen is naast het gewone hooi ook timothy hooi geven. Ik geef dit 's avonds naast de gewone hooi. Daarnaast een bakje gedroogde kruiden. Zelf geef ik juist wel veel groente, omdat ik merk dat ze hier beter hooi eten als ze een hele boel groente eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn weten hoef je echt niet minder groen te gaan voeren hoor. Volgens mijn DA slijten de kiezen ook erg goed op groen en kun je juist beter veel groen en veel hooi geven.Een flinke hoeveelheid gevarieerd groenvoer geven is ook belangrijk als je de biks drastisch mindert.

aangepast door Danja
Link naar reactie
Delen op andere sites

Max hier is ook zo'n leuke. die laat het ook niet merken. omdat ik heel kritisch naar hem kijk kan ik het zien.

Als ik beide konijnen een wortel geef, doet max er dan veel langer over, mini komt dan zijn wortel pikken.

ook is max wat sneller aangebrand. hij lijkt wat sjagrijnig. ook kan ik het horen als hij eet. dan hoor ik de kiezen echt over elkaar heen schuren. (dat is eigenlijk het eerste wat ik merk)

De laatste keer ben ik bij deze symptomen al heen gegaan omdat ik de week erna op vakantie zou gaan en Iris er niet mee wilde opzadelen. Hij bleek toen zn tong en zn wang al kapot te hebben.

de andere keer heeft er ook maar een kleine 2 maanden tussen gezeten. Toen zag je echt dat hij wel wilde eten maar het niet lukte. hij begint met eten, maar wordt na een paar hapjes heel boos! hij trekt aan de voerbak, slaat er met zn voorpoten op. als ik hem aanraak gromt hij en haalt uit.

toen heb ik ook met mijn DA gesproken wat te doen. die raade aan:

-Veel groente (!!!!) dit omdat hier weinig energiewaarde inzit en ze er dus veel van moeten eten om alle energiewaarde binnen te krijgen, en als ze daar veel van eten malen ze dus ook veel met de kiezen.

- Minder biks om dezelfde reden. biks heeft een hoge energiewaarde waardoor ze dus minder hoeven te eten om alles binnen te krijgen en dus minder kauwbewegingen maken waardoor de kiezen afslijten.

- thimoty hooi bijvoeren. (dit heeft een nog hoger vezel gehalte dan normale hooi waardoor er meer op gekauwd moet worden)

Daarnaast heb ik besproken dat als het zo vaak terug zou komen (om de 1.5 tot 2 maanden) het mogelijk zou zijn de kiezen te trekken. hij vertelde dat dat mogelijk was, maar je dat zowel boven als onder meot trekken en zij de instrumenten er niet voor hadden en hij ons dan door zou kunnen sturen naar utrecht.

Bij ons heeft het voedings patroon dus heel veel goed gedaan, maar wat ook nog kon, was dat de andere keer de kiezen net niet helemaal recht waren afgeslepen, zodat de kiezen nog niet helemaal goed op elkaar kwamen en daarom de haken alweer zo snel terug waren. Maar als bij Vlekje al is aangetoond dat de kiezen scheef staan zal dat misschien neit kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pico krijgt ook maar heel weinig biks, samen met Svennie krijgen ze 15 gr Bunny Basics/T, daarnaast 4 ruiven hooi en 's avonds zo'n 400 gr groenten met zn 2en. Bij Pico heeft dit echt heel goed resultaat gegeven voor zn tanden/kiezen. Maarja hij komt uit de opvang dus wie weet kreeg hij wel gemengd voer bij de vorige eigenaar.

Bunny basics/T is op basis van timothy hooi en bevat nog meer vezels als SS.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo ik heb ook een vraagje over mijn konijn bunny ik heb bunny nu 2 weken ben er mee naar de da geweest en ze zijden dat hij een gebroken kaak heeft gehad maar bunny is nog maar 8 weken oud . De voor tanden zijn geknipt maar de kiezen krijgen steeds haken is er geen mogelijkheid om de kiezen aan de linkerkant er uit te halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou hem dus meer ruw voer geven om te kauwen door het zachte groen slijten de kiezen ook minder.

Als je met ruw voer hooi bedoelt, sluit ik me bij dat stukje aan.

Als je er biks mee bedoelt, ben ik helemaal tegen dit advies.

Ook het stuk dat kiezen minder slijten door zacht groen, daar kan ik me absoluut niet in vinden.

En nog even om wat op te frissen...

Biks zorgt bijna niet voor het afslijten van de tanden... Hooi in tegenstelling doet dat wel. Groenvoer ook, iets minder dan de mate van hooi maar zoveel malen meer dan biks.

Om het duidelijk te krijgen, kan je best te 2 uitersten vergelijken...namelijk biks en hooi.

Een konijn doet er mss 5 minuten (gewoon even een getal) over om zijn biks op te eten. Om dezelfde voedingswaarde uit hooi te krijgen, zal een konijn uren bezig zijn met hooi eten (zoals Wupsie ook al zegt). Door dat uren eten, slijten de tanden echt af. Die paar minuten biks daarentegen doet dus bijna zo goed als niks.

Ook over groenten doen ze vééél langer dan over het eten van biks, zelfde verhaal als verschil tss biks en hooi, alleen duurt het bij hooi nog langer.

Daarnaast maken de kiezen bij het eten van groenvoer naar het schijnt nog een andere beweging waardoor ze beter afslijten.

Een konijn kan in principe prima zonder biks, als het maar voldoende hooi en groenvoer krijgt.

aangepast door zwarte panter
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo ik heb ook een vraagje over mijn konijn bunny ik heb bunny nu 2 weken ben er mee naar de da geweest en ze zijden dat hij een gebroken kaak heeft gehad maar bunny is nog maar 8 weken oud . De voor tanden zijn geknipt maar de kiezen krijgen steeds haken is er geen mogelijkheid om de kiezen aan de linkerkant er uit te halen.

Het is beter om je eigen topic te openen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit net even te zoeken naar het vezelgehalte in groente en kom het volgende schema tegen:

groente.pdf

Volgens mij gaat het meestal om gekookte groente maar zoals ik het nu zie lijkten maar een heel klein percentage aan vezels in groente te zitten. Bijvoorbeeld andijvie rauw: 2,2 gram per 100 gram. Dat is dus 2,2% Niet erg veel dus.

Als ik het goed onthouden heb zit in gras en hooi rond de 22% vezels, toch?

Nou kan ik me dus voorstellen als ze groente gaan eten in plaats van hooi en gras dat ze minder vezels binnen krijgen. Maar ik weet niet of konijnen minder hooi eten als ze groente krijgen.

Stel dat ze minder hooi gaan eten doordat ze veel groente krijgen dan snap ik wat BRC bedoelt met minder groente geven....

Ik weet niet of mijn verhaal een beetje klopt dus zeg het vooral als ik iets over het hoofd zie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij zit hooi eerder rond de 30% (afhankelijk van wat voor hooi natuurlijk) en gras weet ik niet.

Maar ik denk dat je echt heel fors minder groente moet geven, wil je effect merken. Hier kan ik hun halve portie groen weglaten zonder dat er een spriet meer gegeten wordt. Groente vult niet zo natuurlijk. En ookal zitten er niet veel vezels in, ze moeten toch een bepaalde kauwbeweging maken. Als ze nou in plaats van die bak groente, een bak hooi zouden leeg eten, zou het wel verschil maken denk ik, maar bij mijn konijnen werkt het in elk geval niet zo.

Misschien dat het wel uit zou maken als je ipv verse groente, gedroogde groente, planten en kruiden zou geven..

Link naar reactie
Delen op andere sites

De haken op Vlekkies kiezen zijn niet zichtbaar verder gegroeid sinds de inenting. Zijn tong en wang zijn niet geïrriteerd en niet rood dus hij heeft er geen last van. De dierenarts zei dat het best kon dat ze in deze stand nog wel gewoon wat afslijten door hooi en ze dus niet zo snel bijgewerkt hoeven te worden. Over twee maanden gaan we nog even terug om te kijken.

Gelukkig is het niet erger geworden. Ik hou het eten dus voorlopig bij wat het is, want de vorige keer moest Vlekkie ook pas na bijna een jaar weer z'n kiezen bij laten werken met dit eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .