Ga naar inhoud

Haken op kiezen maar geen pijn


Stéphanie87

Aanbevolen berichten

Mijn Vlekkie heeft kiezen die niet recht op elkaar staan. Hij heeft dus steeds haken op zijn kiezen. In tegenstelling tot andere konijnen lijkt mijn Vlekkie hier nooit pijn en last van te hebben. Zelfs als de haken al wondjes aan zijn tong hebben veroorzaakt en in zijn wang zijn gegroeid eet hij nog gewoon door en blijft hij levendig. Hieruit maak ik op dat hij geen pijn heeft. Een konijn wat pijn heeft eet niet, toch?

Nu zijn de haken eind augustus weggehaald. Eind september kwam ik bij de dierenarts voor de inentingen en toen bleken er al weer haken op te zitten. Aangezien Vlekkie gewoon eet en net zo levendig is als altijd heeft de dierenarts geadviseerd om de haken nog niet weg te halen. Pas zodra hij last krijgt hoeven ze weggehaald te worden.

Nu vind ik het dus heel lastig om te bepalen wanneer ik ze weer weg moet laten halen. Vlekkie lijkt namelijk nooit last te hebben. Ik heb ook wel eens een jaar gewacht en toen leek hij ook geen last te hebben.

Ik zag nu dat Vlekkie soms een beetje knarst als hij ligt. Hij doet dan ook z'n hoofd een beetje naar achteren (zoals wij onze hoofd in onze nek leggen zeg maar). Ik weet nu alleen niet of dit een teken is dat hij het naar z'n zin heeft of dat hij er last van heeft. Hij staat gerust na een paar seconden weer op om lekker hooi te eten.

Ik weet dus dat de haken terug zijn (dat was eind september al) maar als hij geen last heeft laten we ze nog niet weghalen omdat hij dan toch weer onder narcose moet. Ik wil dit liever zo min mogelijk.

Wat denken jullie? Heeft hij er last van? Om de hoeveel tijd zal ik ze weg laten halen als hij er nooit last van lijkt te hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 51
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Nee ik merk niks. Hij eet gewoon hooi, alle groente die ik geef, ss tot het op is, hard brood, fruit, gras. Hij eet alles. Hij komt ook nog net zo snel aangerend als ik een deurtje van het hok open doe en probeert constant te ontsnappen (dat doet hij altijd).

Ik las net dat knarsetanden van pijn heel hard is en dat je dat ook heel hard hoort.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Knarsentanden kan inderdad door zowel genot als pijn gebeuren, maar er zit wel een verschil in het soort knarsetanden, zoals het volume en de frequentie.

Stephanie, merk je ook andere dingen naast het knarsetanden? Ik let bij mijn konijn met terugkerende haken altijd op een aantal dingen die mij zijn opgevallen als zijn haken gingen irriteren

- trager eten.

- meer speekselproductie (smakken)

- slechte keutels

- met de kop naar achter trekken tijdens het eten.

- regelmatig aan de tuit van de drinkfles gaan trekken

Hij laat namelijk ook pas op het laatste moment zien dat het echt pijn doet, vaak is voor mij een van deze "symptomen" een aanleiding om direct naar de dierenarts te gaan. Misschien kun je bij Vlekkie ook wat opvallende kenmerken vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pfff lastig zeg...

Ik heb ook een konijn dat heel vaak haken heeft, maar hij stopt wel met eten als hij weer last krijgt...

Het kan best zijn denk ik dat jouw nijn toch al wel pijn heeft, konijnen zijn ook meesters in het verbergen van pijn, als ze het laten merken laten ze immers hun zwakte zien.

Daarnaast lijkt het me dat als hij wondjes in zijn mond heeft, het wel pijn móet doen, bij ieder normaal konijn.

Weet je hoe erg de haakjes nu zijn?

Ik zou ze toch wel laten verwijderen vlak voordat ze zijn wang of tong kapot prikken.

Narcose is inderdaad niet goed, helemaal niet zo vaak, je moet ook extra de darmpjes in de gaten houden, maar dat weet je vast wel.

Toch zou ik het wel met enige regelmaat laten verwijderen denk ik, voor het geval hij wel pijn heeft. Kan me namelijk niet voorstellen dat als het zo'n ver stadium bereikt dat hij geen pijn heeft.

Valt hij ook niet (stiekem) af?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij kan dan wel geen pijn (lijken) te hebben, de haakjes kunnen natuurlijk wel wondjes gaan veroorzaken.

Mocht dat gaan ontsteken, lijkt het mij dat je grotere problemen gaat krijgen.

Hier maken haakjes ook regelmatig kleine wondjes in wang of tong en ik ben doodsbang dat die ooit een gaan zweren door bijv. voedselresten of zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat is heel moeilijk. Die van mij moest op een bepaald moment iedere maand . Dat is inderdaad een aanslag op de gezondheid.

Wat het voor jou extra moeilijk maakt is dat je het dus niet weet, wanneer hij weer wat last begint te krijgen.

Hier zijn er idd wel van die heel kleine veranderingen voor de tijd, maar jij merkt dus niets? Ook geen dingen die je er niet aan zou linken?

(Oscar eet bijv. minder witlof, terwijl dat zacht is, en brokken en hooi eet hij dan nog wel, en de andere groenten natuurlijk. Ook gaat hij meer graven in zijn bak. (Frustratie door pijn?))

Misschien kun je het eens met je dierenarts overleggen?

En met voedingsaanpassingen kun je de tijd voordat het terugkomt misschien nog net weer een beetje rekken. (maar misschien heb je dat al gedaan hoor)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar met welke regelmaat moet ik ze dan laten verwijderen? Nu zou het al om de 2-3 maanden zijn. Het lijkt me dat als dat altijd zo gebeurd dat dat wel een aanslag is op zijn gezondheid. Ik vraag me af of hij dan niet minder oud wordt als hij 4 of 5 keer per jaar onder narcose moet.

Dat is nogal lastig aan te geven, aangezien je ook door middel van wat kleine veranderingen in het voedingspatroon er voor zou kunnen zorgen dat de haken minder snel terugkomen.

Op wat voor manier worden de haken bij Vlekkie weggehaald?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is 3 x gebeurd achter elkaar, nu gaat het wat langer goed. Ik had zijn voeding al aangepast (sowieso krijgen ze amper biks hier), maar daarna heb ik het weer opnieuw aangepast (nog weer minder biks, etc) en sindsdien gaat het langer goed...de tijd tussen de haken verschilt ook wel eens.

Ben best wel verbaasd dat er nu langere tijd tussen zit, aangezien hij al aangepaste voeding had, en hij gewoon een scheef gebit heeft. Kennelijk heeft dat laatste toch nog geholpen..

Het was ook wel nodig, langer pauze, want na operatie leek hij depressief op een bepaald moment, en ik heb hem zelfs eens 14 dagen moeten dwangvoeren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar met welke regelmaat moet ik ze dan laten verwijderen? Nu zou het al om de 2-3 maanden zijn. Het lijkt me dat als dat altijd zo gebeurd dat dat wel een aanslag is op zijn gezondheid. Ik vraag me af of hij dan niet minder oud wordt als hij 4 of 5 keer per jaar onder narcose moet.

Wees daar niet al te bang voor hoor.

Snoet van mij is pas overleden (aan iets heel anders) maar is toch dik 8,5 jaar geworden

Zij ging gemiddeld om de 3 a 4 maanden om haken weg te laten halen.

Verder is Puk van mij al om de 9 a 10 weken aan de beurt, en zij wordt komend jaar 6.

Mijn DA haalt als ze klaar is, de konijnen gelijk met een spuitje weer uit narcose, zodat het maar heel minimaal is dat ze onder zeil zijn.

Bij mij wordt er eigenlijk bijna gelijk weer voorzichtig gegeten en zijn ze s'avonds al weer een heel eind de oude.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zouden die konijnen dan echt geen pijn hebben of tonen ze het gewoon niet?

Pijn hebben ze wel, dat is zo goed als zeker.

Maar sommige konijnen tonen hun pijn idd 'niet' of pas héél erg laat.

We mogen niet vergeten dat konijnen prooidieren zijn en het zeker in de natuur héél erg in hun nadeel ligt om pijn of verzwakking te tonen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar nu zagen ze na 4 weken eigenlijk al haken. Nu is het 2,5 maand geleden en dat vind ik ook best kort geleden. Ik kan me niet voorstellen dat dat goed is om nu al weer onder narcose te gaan.

Ik ben ook wel eens bij een dierenarts geweest die de haken op de kiezen knipte. Vlekkie kreeg een klem in zijn mond en na 5 minuten was het klaar. Geen verdoving en geen narcose. ik weet niet in hoeverre dit goed was. Vlekkie vond het niet zo leuk maar was het daarna meteen vergeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier leverde knippen (1 x laten doen) enorm veel stress op.

Ik zei gelijk, dat doe ik mijn konijn nooit meer aan!

Maar het ergste was nog wel dat bleek dat zonder narcose niet goed genoeg helemaal achterin gekeken kon worden en er een week later (onder narcose) nóg een haak bleek te zitten.

Dat vond ik zóóó zielig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn DA heeft wel één keer haakjes verwijderd bij Amélie zonder narcose. Maar dit waren enkel haakjes die hij zo kon zien, zonder narcose en zonder klem. Zij heeft geen gebitsprobleem namelijk maar zij heeft dikke buiken ziekte waardoor ze te weinig at/eet om de kiezen genoeg te slijpen. Omdat ze al vertraagde darmpjes heeft én heel klein en graatmager is was narcose geen optie. Ze is een erg rustig konijntje en liet het zo toe, zittend op de behandeltafel. Maar ik weet niet of dat een optie is voor een konijn die het ook echt achterin heeft. Ben bang van niet.

Ik lees dat er toen een klem is gebruikt toen de haakjes werden geknipt? Tsja, misschien is het dan toch een optie het zo te laten slijpen. Als ze overal bij kunnen. Het lijkt me wel heel stressvol...

aangepast door Danja
Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kun je met enige regelmaat de DA laten kijken wanneer de haken weer in zoverre terug zijn dat ze al irritatie veroorzaken? Of net daarvoor?

Misschien wil de DA je zelfs wel laten zien hoe je met zo'n ding in het bekkie kunt kijken en waar je op moet letten. Dan kun je het thuis in de gaten houden, een hoop minder gesleep..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .