Ga naar inhoud

Herfstblaadjes!


Volucria

Aanbevolen berichten

Telkens wanneer ik in het konijnenhok moet zijn laat ik de beestjes loslopen in de panelenren die eraan vastzit. Die is niet overdekt en we hebben een klein bos naast ons huis, dus hebben ze daar een bed van herfstbladeren...

... dat ze het liefst helemaal zouden opeten! Eerst dacht ik dat ze daarop gingen knabbelen door de honger, maar ook als er in het hok nog genoeg hooi is vallen ze de blaadjes aan. En probeer hen maar eens terug in het hok te krijgen zodra ze begonnen zijn met "opruimen" :mdr:

Nu vroeg ik mij af: zijn er hier nog mensen met konijnen die erg graag droge bladeren eten? En kan dit kwaad of is het juist goed voor de spijsvertering of...? (Het zijn vooral eikenbladeren, er kan ook wat berk tussen zitten. En ze zijn allemaal bruin.) Er staat nl niks bij de veilige/giftige planten over boomblaadjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het zelf vreemd, maar ik heb hier onlangs gelezen dat konijnen absoluut géén eikenbladeren mogen.

Ik weet niet waaróm, aangezien eik een inheemse boom is die je overal vindt,

ook in de bossen waar de wilde konijnen hun eten zoeken, maar dat stond er ...

Dat vroeg ik me dus ook af... Maar omdat ze zich niet anders dan normaal gedragen, hun keutels er nog steeds hetzelfde uitzien en er voor de rest ook niks verdacht lijkt ben ik niet zeker. Misschien worden eikenbladeren niet meer giftig wanneer ze droog zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Berk mag wel, wij hebben ook een berk. Eten ze ook graag van idd. Volgens mij is het ook niet slecht hoor, mits ze niet giftig zijn uiteraard.

Ik vind het zelf vreemd, maar ik heb hier onlangs gelezen dat konijnen absoluut géén eikenbladeren mogen.

Ik weet niet waaróm, aangezien eik een inheemse boom is die je overal vindt,

ook in de bossen waar de wilde konijnen hun eten zoeken, maar dat stond er ...

Ja, ik keek er ook wel van op, het komt juist over als zo'n vriendelijke niet giftige boom.. :angel:

Maar dode bladeren zouden ook niet minder giftig zijn ofzo. Eigenlijk ook wel logisch, hier krijgen ze allerlei gedroogde kruiden en bladeren en daar zitten juist heel veel voedingsstoffen in.. Ik neem aan dat het niet zo is dat de voedingsstoffen bewaard blijven maar de giftige stoffen wel allemaal verdwijnen. Misschien zijn gedroogde bladeren zelfs wel gevaarlijker, aangezien ze van een gewoon "levend" blad sneller vol zullen zijn en minder eten? Als het vocht er uit is is de concentratie gif naar verhouding alleen maar hoger, lijkt me.

(Kan zijn dati k nu ook maar wat bazel hoor.. :$:P)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar dode bladeren zouden ook niet minder giftig zijn ofzo. Eigenlijk ook wel logisch, hier krijgen ze allerlei gedroogde kruiden en bladeren en daar zitten juist heel veel voedingsstoffen in.. Ik neem aan dat het niet zo is dat de voedingsstoffen bewaard blijven maar de giftige stoffen wel allemaal verdwijnen. Misschien zijn gedroogde bladeren zelfs wel gevaarlijker, aangezien ze van een gewoon "levend" blad sneller vol zullen zijn en minder eten? Als het vocht er uit is is de concentratie gif naar verhouding alleen maar hoger, lijkt me.

Lijkt mij een erg logische redenering. :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

volgens mij mogen ze geen eikels omdat daar looizuur in zit. over eikenblaadjes weet ik niks.

gedroogde bladeren bevatten niet meer of minder gifstoffen per blad, maar omdat een gedroogd blad minder weegt dan een vers blad, bevatten ze per gram of per kg wel meer gifstoffen. De stoffen zijn als het ware geconcentreerder geworden.

dus wat dollie schrijft over dat ze minder snel vol zitten, daar zit volgens mij zeker een kern van waarheid in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

een konijn zou eventueel een hapje van een paddestoel binnenkrijgen als hij blaadjes (of gewoon wat gras) eet.

En, aangezien veel paddestoelen ten eerste al giftig zijn en ten tweede als stukjes rubber in de darmen blijven zitten, zou ik tog wel de blaadjes opruimen om te kijken of er geen paddestoelen groeien!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .