Ga naar inhoud

Vanaf wanneer meer voer geven ivm de kou


anke1985

Aanbevolen berichten

Ik wil als het kouder wordt de konijnen ietsjes meer brokken geven dan in de zomer om zich beter warm te kunnen houden. Zo krijgen ze 60 gram SS per dag (15 gram per kilo konijn en ze wegen dus 4 kilo bij elkaar haha).. en ik wil dadelijk 70 gram SS per dag gaan geven (komt neer op 17,5 gram per kilo)

Maar de vraag is.. vanaf wanneer doen jullie dat? Ze voorspellen weer een koude winter. Ik had zelf in gedachten om in de periode december tot maart extra te voeren omdat het dan meestal goed kan vriezen. Of doen jullie alleen wat extra's voeren als het echt vriest..??

(vorig jaar hebben mijn konijnen in de garage gezeten ivm verhuizen en dus daar heeft heeft nagenoeg niks gevroren dus heb ik niks extra's gevoerd.. )

Ik merk overgins dat ze hier nu veel meer in de nachthok zitten dan beneden.. ze aten het eten wat ze s'avonds kregen ook niet op.. dus ben gisteren maar 2 nieuwe kleine eetbakjes gaan halen en krijgen ze dus het eten nu verdeeld over de ren en het nachthok.. doen die van jullie dat ookal?

En nu aten die van mij al vrijwel geen hooi.. maar nu stro in het hok ligt laten ze het helemaal al liggen (gelukkig eten ze van het compact gras wel iets ) Nu zei de DA dat het opzich geen probleem is omdat stro ook grof is en de tanden doet afslijten.. maar doen die van jullie dat nu ook? Minder hooi eten nu er stro in het hok ligt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gisteren een rondje gedaan langs alle nijnen, even goed voelen hoe het er bij staat. Aan de hand daarvan heb ik de hoeveelheid voer aangepast. Bij mij was het alleen nodig om voor de "ouwetjes" de hoeveelheid voer omhoog te halen (tobias en binky krijgen meer, zwartje ga ik bijvoeren met SS mature).

Ik denk dat de kiezen ook wel slijten op stro (ze slijten immers op kauw-bewegingen) het nadeel is dat hooi natuurlijk ook erg belangrijk is voor de spijsvertering, en dat mis je dan wel, in stro zit niets van waarde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stro hebben ze nu al erin liggen,

ze krijgen hier rond 6.00u s'morgens 200 gram groente en s'avonds rond 18.00u nog eens 200 gram groente.. dus kwa vocht wel goed.

S'morgens krijgen zowieso schoon water.. en dan mocht het vriezen meteen als ik thuis ben.. dus rond 18.00u en voor het slapen gaan rond 21.00/22.00u.. Dus zowieso 3 drink-momenten per dag mocht het flink vriezen.

Ik heb nu ook een flesje in het nachthok hangen.. komt geen wind etc aan (hangt met een speciale bevestiging vast aan de houten wand) en ben eens benieuwd hoelang dit onbevroren blijft deze winter.

Tjah kwa het stro probleem kan ik weinig aan doen, ze eten gelukkig wel iets van het compact hooi en krijgen SS.. en hoop dat ze incombinatie met de groente genoeg voedingstoffen binnen krijgen!

* Ik moet me alleen nog even gaan bedenken of ik wat meer ga voeren of niet.. misschien kan ik ook een beetje meer groente gaan geven s'avonds/ s'nachts rond 22.00u als ze nog schoon water krijgen als het bevroren is.. dan krijgen toch wat extra's... en wortel heb ik toch altijd te veel in huis haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

'k Zit me er ook nog over te bedenken, maar momenteel ziet iedereen nog goed in z'n vachtje etc dus ik hou het mooi zo. Ik merk wel aan Pip, die ik dagelijks bij de rest weg haal om nog extra te eten (is nog in de groei), meer is gaan eten de laatste weken. Eerst zo'n 20 gram en dan ging het bordje nog niet altijd leeg, maar inmiddels is het altijd wel een gram of 30 en dan laat ze altijd nog één brokje liggen.. :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

tjah jah tis wel lastig he!

Maar pip moet nog wel een tijdje wat extra's eten he? Is wel goed hoe je het nu doet .. gewoon effkes apart pakken en laten eten.

ik vind dat stuk wortel voor het slapen gaan wat BRC aangeeft wel een goed idee! Krijgen ze wat extra's en je weet zeker dat ze wat extra vocht binnen krijgen..en ze zijn zo gek op winterwortels:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .