Ga naar inhoud

Schoonmaakproducten


FemkeEnIndy

Aanbevolen berichten

Ik las onlangs een artikel (lezersbrief) over iemand die een hondje had die plotseling was gestorven.

Gezien ze niet wisten waaraan ze gestorven was, hebben ze autopsie laten doen.

Volgens de autopsie was het hondje gestorven aan Swiffer (zon natte Swiffer).

Het hondje liep over de vloer en likte aan zijn pootjes, waardoor hij het gif binnenkreeg.

Op Swiffer staat inderdaad achteraan, als je goed kijkt, dat het schadelijk is voor huisdieren.

Wat hier allemaal waar van is, weet ik natuurlijk niet!!

Iemand ervaring met zo'n verhalen?

Zijn er schoonmaakproducten of bepaalde stoffen schadelijk voor konijnen?

Ik probeer er steeds zo weinig mogelijk product bij te doen als ik de grond dweil...

Of wat met producten om ramen te wassen? Die van mij durft wel eens aan het raam te likken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

He bah, wat een akelig verhaal! Op zo'n Swiffer zal dan wel heftig spul zitten. Raar dat zoiets in de handel is. Zou het kwaad kunnen voor kinderen?

Gelukkig heb ik geen ervaringen met vergiftiging met schoonmaakmiddelen. Ik ben niet van de heftige schoonmaakmiddelen en gebruik deels uit de biologische winkel deels heel weinig.

Mijn ramen was ik met een klein scheutje natuurazijn in een emmer heet water. Dat lijkt me niet schadelijk voor de nijnen en ook likken ze niet aan de ramen.

De vloer dweil ik met een reiniger voor linoleum, het ruikt naar ouderwetse groene zeep. De nijnen eten hun groenten vaak van de vloer. Ik neem de vloer tussendoor vaak af met heet water, omdat ze rondstrooien met hun salade. Hopelijk scheelt dat nog. Je brengt me op het idee om de vloer na het dweilen nog eens te doen met alleen water.

De kooi en het nachthok buiten maak ik schoon met spul dat ik bij een Engelse konijnenwinkel koop (The Hay Experts) en dat niet schadelijk zou zijn voor konijnen. Ik doe het op de plasplekjes bij het verschonen en neem het 2 a 3 x af met een natte lap.

Het terras buiten maak ik schoon met alleen water.

Los van giftigheid, konijnen hebben een veel betere reuk dan mensen en ik denk niet dat ze het fijn vinden als hun leefruimte ruikt naar schoonmaakmiddel. Het kan hen ook op ideeën brengen (territorium afbakenen met plasjes).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik altijd citronella voor het schoonmaken van de konijnenhokken. Dat is een vrij mild schoonmaak middel, en door de geur weert het ook nog muggen af! Eens in de zoveel tijd ontsmet ik de hokken echt, met dettol. Dit doe ik niet te vaak, 1x per jaar ongeveer of als ik ga koppelen of als er een ziek konijn is geweest (wat ik, laat ik het afkloppen, niet vaak heb).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat Swiffer-verhaal is helemaal niet waar. Het is een hardnekkig vertelsel dat de ronde blijft doen,

maar er is nog geen enkele hond gestorven aan leverproblemen na het likken van Swiffer-product.

Uiteraard moet je opletten dat je dieren niet lekker een fles Ajax leegdrinken,

maar als je hond een beetje binnenkrijgt, zal hij hoogstwaarschijnlijk enkel wat diarree hebben.

Niet alles geloven wat je leest.

Ik gebruik meestal Soda-kristallen en azijn, allebei natuurlijk en veilig. Goed heet water en schrobben maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me ook echt niet voorstellen dat een hondje zomaar overlijdt aan zoiets. Dan zou Swiffer wel héél hardnekkig, agressief en giftig moeten zijn.

Ik maak zelf de "kattenbakken" van mijn konijnen schoon met heet water en schoonmaakazijn. De overige dagen dat ik geen tijd heb om ze grondiger te reinigen, gooi ik er heet water in met een klodder afwasmiddel en spel het goed uit. De grond reinig ik ook met schoonmaakazijn. Geloof niet dat de nijnen hier last van hebben

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met bleek lijkt me niet zo goed?

Zit ook zon nare lucht aan vindt ik

Ik kuis het hok uit met bleek. Maar de laatste keren gebruikte ik een speciaal ontsmettingsproduct, http://www.f10biocare.co.uk/scxd.html

En dettol mag best niet gebruikt worden bij katten, tenzij sterk verdund en goed nagespoeld. In dettol zitten fenolen en die kunnen niet afgebroken worden door de lever van een kat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .