Ga naar inhoud

Amputeren van achterpootje ?


Jacqueline

Aanbevolen berichten

Hallo,

Wij hebben sinds 5 dagen een konijntje als het ware gered van een gezin waar ze in een caviakooi in de schuur zat. We dachten al gelijk dat ze gehandicapt was, omdat er één pootje niet zo goed mee bewoog. Na 3 dagen hing het stampertje ineens echt los. Gelijk naar de da en die adviseerde hem in te laten slapen, omdat het hele pootje verbrijzeld is en er een aantal oude breuken te voelen waren. Ik nam haar natuurlijk mee naar huis, want ze is heel lief, eet goed, en heeft geen pijn, dat weet de da zeker.

Gisteren toch maar even gebeld,of er echt niks aan te doen is, omdat ze wel goed lijkt te lopen op de 3 pootjes.(Met het 4e pootje bungelend erbij) Als ze goed loopt kan toch ws het stampertje worden geamputeerd, risico blijft dan dat ze haar evenwicht niet goed kan bewaren en we haar alsnog in moeten laten slapen.

Ben heel benieuwd of iemand hiermee ervaring heeft en mij kan vertellen of er een goede kans is dat hij na de amputatie goed blijft lopen.

groet, Jacqueline

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangezien je het over een stampertje hebt, ga ik er vanuit dat het een achterpootje is. Ik heb wel eens gelezen over konijnen zonder een voorpoot, maar zonder een achterpoot kan ik mij niet direct herinneren. Heb er ook geen ervaring mee, maar als ze verder goed loopt nu is het misschien wel het 'proberen' waard. Moeilijk zeg!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken een aantal (mensen met) konijnen waarvan een voorpootje geamputeerd is, maar ik kan me zo niemand voor de geest halen die een achterpootje heeft laten weghalen. Ik denk dat ik het er wel op zou gokken.. Dat pootje veroorzaakt nu waarschijnlijk alleen maar hinder..

Super dat je haar gered hebt! :goed:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb per toeval, op Youtube denk ik, filmpjes gezien van een konijntje met maar één achterpootje.

In de bochten ging ze al eens onderuit, maar verder deed ze het prima.

Natuurlijk zal het diertje in het begin moeten wennen, maar dieren zijn hard hoor, die kunnen heel wat hebben.

En amputatie lijkt mij toch beter dan een pootje dat er maar wat bij hangt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet ook dat deze discussie hier eerder is gevoerd en toen kwamen er ook BB-ers vertellen dat je een achterpoot bij een konijn ook kan laten amputeren zonder dat het al te veel problemen geeft. Dus ik zou het zeker proberen als het kan zonder dat er complicaties worden verwacht (hangt van de verbrijzeling af denk ik?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een konijntje, Wabbertje, die maar op 3 pootjes loopt. Ze heeft haar 4de wel, maar ze gebruikt het niet, dat achterpootje staat namelijk helemaal scheef, dus werkelijk 90° naar rechts. Ze redt zich daar prima mee. De dierenarts heeft overwogen om haar pootje te amputeren omdat het zou kunnen gaan ontsteken. Maar aangezien ze er al meer of 3 jaar zo mee loopt zonder problemen laten we het zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een konijn gehad met maar drie pootjes, zijn linkervoorpootje was verbrijzelt. Hij kon zich goed redden met maar drie pootjes.

Ook heb ik 2 jaar terug een tijdje een konijntje met maar 1 achterpootje verzorgt in een opvang, ook hij kon zich goed redden met maar drie pootjes. We moesten alleen oppassen dat hij niet te dik werd omdat hij dan nog extra gewicht mee moet slepen wat niet nodig was. Hij kon met gemak nog een meter springen en ook binkies maken ging makkelijk.

Nu loopt ze toch ook goed op drie pootjes? Dat zal na een amputatie alleen nog maar beter gaan omdat ze dan niet nog een poot meebungelt waar ze waarschijnlijk zelfs pijn aan heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het feit dat dat pootje zo vaak en gemakkelijk breekt doet mij afvragen of hij geen botkanker heeft.

Het hangt er een beetje vanaf hoe het gebroken is. Als het van een sprongetje in de kooi is geweest dan kan er wel eens meer aan de hand geweest zijn. Maar als de eigenaar er misschien zelf een keer bovenop is gaan staan, dan is er veel kracht op het bot uitgeoefend en is verbrijzelen weer niet zo raar. Maar wel een goeie om in ieder geval na te laten kijken als je ermee naar de DA gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

omdat het hele pootje verbrijzeld is en er een aantal oude breuken te voelen waren.

Bianca, ik baseer dat op de bovenstaande even geknipt uit de beginpost.

Er waren verscheidene oude breuken te voelen.

Of ze zijn heel onvoorzichtig met het konijn omgesprongen of er is veel meer aan de hand.

Gezien het in een caviakooi in de schuur zat werd er waarschijnlijk weinig naar omgekeken.

Daarnaast liep het 3 dagen normaal (wat je met een verbrijzeld pootje niet doet) en ik mag er vanuit gaan dat de topicstarter weer hoe met konijnen om te gaan.

Kortom een erg makkelijk brekend konijn stelt bij mij vraagtekens

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar kijk ik ook niet meer van op hoor.. Deed ik al niet echt, en toen mijn gymleraar me laatst vertelde dat zijn ene zoontje niet zo dol meer was op het konijn, maar de jongste gelukkig nog wel, alleen dat het (en ik citeer..) een beetje vervelend was dat hij aldoor met stokken gooide naar het beestje.. Alsof dat de normaalste zaak van de wereld is.. :beurk:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar kijk ik ook niet meer van op hoor.. Deed ik al niet echt, en toen mijn gymleraar me laatst vertelde dat zijn ene zoontje niet zo dol meer was op het konijn, maar de jongste gelukkig nog wel, alleen dat het (en ik citeer..) een beetje vervelend was dat hij aldoor met stokken gooide naar het beestje.. Alsof dat de normaalste zaak van de wereld is.. :beurk:

daar begint het vaak mee... "sociopaten" zijn vaak als kind al heel erg wreed voor dieren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .