Ga naar inhoud

Hoe doen jullie dat= voorraad=


pienolien

Aanbevolen berichten

Ik doe tweemaal per week boodschappen. Ik heb dan2-3 dagen groenten voor de bunnies maar dan ook weer twee dagen niks.. gaan jullie speciaal voor groenten voor de konijnen nog naar de winkel of bewaren jullie het anders..

bv. andijvie en de blaadjes van wortel, de volgen edag is dat al bruin...

Ik hoop dat jullie e gouden tips hebben!

Link naar reactie
Delen op andere sites

mmm, ik heb dus niks in de tuin, ja, gras en die eet hij genoeg maar geen groenten...

Haal je het dan een tijdje van tevoren uit de koelkast zodat het niet te koud is, of geef je het gewoon koud

Ik vindt het zo sneu voor mijn konijnen, eerst krijgen ze 2-3 dagen groenten en dan weer even niet.

Ik geef ze dan overigens wel een klein stukje gedroogd brood.Gras krijgen ze de hele dag door..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij gaan Ć©Ć©n keer per week naar de Lidl en kopen dan in elk geval wortels, witlof, tomaten en komkommer. Vaak ook broccoli. De eerste vier blijven wel een week goed, broccoli maak ik in een paar dagen op want dat gaat vaak vrij snel. Verder neem ik vaak "afval" van bloemkool mee, dit wil meestal wel vier dagen mee. Andijvie komt twee maal per week uit de tuin van buurman (ja, nu helaas niet meer..) en straks boerenkool, dan krijg ik Ć©Ć©n keer per week een eh.. Wat is het? Struik, stronk? :P nou ja, daar doe ik dan ook wel een week mee, maar het zou denk ik wel langer goed blijven. Wortelloof, spruitjes etc, is allemaal "afval" van ons eten en daar kan ik meestal maar drie dagen mee doen qua hoeveelheid, dus dat is nooit zo'n probleem.

Ik bewaar dingen of in de koelkast of in de kelder, beide geen probleem. Behalve broccoli dus. Ik laat het wel altijd even op temperatuur komen voor ik het geef, het schijnt niet zo goed te zijn om het gelijk uit de koelkast te geven, voor hun maagje. Of dit nu echt zo is of niet, geen idee, maar waarom zou ik het er op gokken, alsof dat kwartiertje er zo veel toe doet.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik leg het zelf juist niet in de koelkast, maar op een koele plaats in een half afgesloten bak. Andijvie en witlof kan ik daar een week goed houden. Wortelloof wordt inderdaad snel bruin, net als kruiden. Kruiden haal ik daarom ook vers uit de tuin. Je kunt ook kiezen voor een winterwortel, die kun je echt heel lang goed houden. Ik haal Ć©Ć©n keer per week op de markt groenten, volgens mij is het dan verser dan de groenten uit de supermarkt. Ik geef als basis iedere dag andijvie, witlof en peterselie en als de broccoli niet goed meer is komen er tomaatjes of komkommer bij. Die heb ik toch altijd wel in huis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grappig dat je het vraagt, want ik was vanmorgen door mijn andijvie heen en ga daarvoor inderdaad apart naar de supermarkt. Ik kom trouwens ook altijd wel terug met meer dingen, dus dat scheelt! :P

Ik kocht voorheen om de dag een nieuwe witlof en wat andijviebladeren. Nu koop ik 1 keer in de week een krop andijvie en 5 witlof en 1 broccoli. Howel ik ook dacht dat het zou verleppen, zie ik nu dat een krop andijvie het prima vol houdt in de groentela in de koelkast. Verder geef ik de konijnen komkommer en winterpeen en die blijven zeker lang goed.

Als je alles bewaard in de koelkast dan blijft het wel een week goed!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu doe ik wel vaker per week boodschappen, maar met Ć©Ć©n krop andijvie kan ik makkelijk langer dan een paar dagen mee doen, idee is dan wel dat je een krop koopt en geen voorgesneden andijvie want die houd inderdaad niet zo lang. Witlof houd het ook prima een week in de koelkast hoor (al zoek ik wel altijd mooie witte exemplaren uit :))

Komkommer, wortel, tomaat e.d. houden het ook allemaal langer uit, het wortelloof geef ik wel sneller door inderdaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn, er staan er al veel bruikbare tips bij!

Pip en Rosa zijn niet dol op tomaat en wortel dus die vallen al af. Wat ik veel geef is andijvie, witlof en boerenkool.

Ik kocht idd voorgesneden andijvie voor onzelf en dan wat over was voor de bunnies, weet het lui, maar zal nu een krop nemen, als dat langer goed blijft.

Hoeveel komkommer geven jullie

Ik heb een beetje het vermoeden dat als ik komkommer heb gegeven ze plakpoep krijgen, dus ben er niet zo gul mee...

En misschien een rare vraag, maar van die kleine tomaatjes, cherrytomaatjes, kan je die ook geven, misschien vinden ze die wel lekker!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij doen 1x per week 'de grote boodschappen', en vullen dan alles aan zodat we alles weer in huis hebben. Dit bewaren we dan in de koelkast. Veel groentes zijn inderdaad lang houdbaar.

Mocht er door de week iets op zijn (en dat is wel regelmatig), dan gaan we er gewoon voor naar de winkel om het weer aan te vullen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Komkommer kan inderdaad wel plakpoep veroorzaken.. Maar hier heb ik er nooit problemen mee, geef meestal 1/3 komkommer per dag aan drie konijnen. (Waarvan in elk geval eentje het volgens mij helemaal niet eet.. :P) Cherrytomaatjes mogen ook! :yes:

En wij hebben vooronszelf (althans, ik eet het niet..) ook altijd voorgesneden andijvie, wat er over is gaat inderdaad naar de konijnen. Maar dan moet ik het echt in twee dagen geven, daarna vind ik het al te.. prutterig.. :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ligt er aan, mijn inmiddels overleden ventje Indy weigerde het op te eten als ik het niet door midden snij haha, dus dat deed ik voor hem wel. Voor de anderen snij ik cherrytomaatjes niet doormidden, gewone tomaten soms wel, soms niet. Als ik twee gewone tomaten geef (dat zijn dan meestal kleinere) niet, maar Ć©Ć©n grotere wel. Ik wil namelijk toch een beetje voorkomen dat eentje bijv. alle wortel op eet en de ander alle witlof ofzo, daarom snijd ik alles. Maar verder.. Op zich maakt het niet zo veel uit of je het snijd of niet denk ik.

Voor die slinger heb ik wat dikker ijzerdraad gebruikt, dan kon ik de groenten er zo op prikken. Met touw moet het ook lukken, al kunnen ze daar misschien van eten?

http://www.bunnybunch.nl/community/profile.php?do=editavatar als je op deze link klikt, kun je als het goed is je schermafbeelding veranderen. (Weet niet zker of het werkt..)

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn nijnen zijn ook niet zo dol op tomaten, maar wel op Tommie's snoeptomaatjes (misschien omdat Ć©Ć©n van mijn nijnen Tommie heet ;)) Tommie's zijn vrij zoete kleine tomaatjes die je kunt kopen bij de AH in een plastic bakje. Ik weet eigenlijk niet of ze van nature zo zoet zijn, misschien is er suiker aan toegevoegd. Dat is dan weer niet zo gezond... Ik snijd ze ook doormidden, dan eten ze het makkelijker.

aangepast door Nina87
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gaf Ben altijd grotere stukken groente maar sinds hij samen zit met Izzie snij ik ook alles opdat er niet Ć©Ć©n vandoor gaat met het stuk tomaat, en de ander niets meer heeft.

Zelf heb ik ook voorgesneden andijvie voor als ik stamppot maak of zo hoor, en dan zorg ik er voor dat ik een niet te grote zak koop zodat de overgebleven andijvie in maximaal twee dagen naar de konijnen kan. Maar zo'n krop houd vƩƩl langer en is een kwestie van telkens een paar bladeren eraf plukken.

Boerenkool koop ik ook voorgesneden maar wat ik daarvan overhou en niet naar de konijnen gaat, gaat de vriezer in!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dollie, het is gelukt!

Je bent geweldig!! hihi heb zolang gezocht maar het lukte maar niet. Nu nog even een leuke foto van de beestjes samen maken en neer zetten, eerst ven ene testfoto van Pip!

Ik ga straks meteen kleine tomaatjes halen en een krop andijvie!! Hoeveel bladeren van zo'n krop geven jullie dan per dag (per konijn)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ligt er aan wat ze er naast krijgen.. Ben al gestopt met andijvie, omdat buurman het dus al niet meer in de tuin heeft, maar deze zomer gaf ik ong. 1/3e krop per dag aan twee konijnen. Daarnaast kregen ze dan een halve stronk witlof en de hele mikmak aan tomaat, komkommer, wortel etc. Daarvan is de hoeveelheid die ik geef meestal wel gelijk, maar dingen als witlof, andijvie, boerenkool etc zijn afhankelijk van het seizoen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe elke dag boodschappen

Ik neem dan wel gelijk voor twee drie dagen mee

Witlof kan lang mee en broccoli

Kan ik die eigenlijk het beste buiten de ijskast bewaren?

En soms een stuk winterpeen

En ruccula van die handige zakken van AH gewassen en al

Laat ook alles wel even op temperatuur komen voor ik het geef

En cherrytomaatjes geprobeert maar daar halen ze der neus voor op:he:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn moeder gaat bijna elke dag naar de winkel, en als mijn voorraad wat minder wordt, dan ga ik mee :P Nog een vraagje: Wij gaan binnenkort op skivakantie en dan wil ik porties groenten maken, en die in boterhamzakjes stoppen, voor als wij weg zijn. Kan ik dit in de schuur bewaren? Het begint hier al flink af te koelen, en de schuur heeft verder geen verwarming etc. anders bewaar ik alles dan in de groentela, ik hoop dat het past :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .