Ga naar inhoud

Wat kan dit geweest zijn?


mystique

Aanbevolen berichten

Ik heb hier al veel gelezen over konijnen en konijnenbuikjes en wat daarmee allemaal mis kan gaan.

Dat je er vlug bij moet zijn, en de behandeling moet volhouden, en dat darmproblemen altijd serieus zijn.

Ik zit met de volgende vraag, stammend uit de tijd dat konijnen nog achteraan de tuin in een hok zaten,

gemengd voer kregen en liefst veel te veel ervan, nauwelijks hooi en groenten en een dierenarts

nauwelijks ervaring had met konijnen, laat staan dat een konijn werd ingeënt of gecastreerd.

Dus, lang geleden, had ik ook konijntjes. Een daarvan wou op een gegeven moment niet meer eten.

Dierenarts gebeld, ik herinner het me niet goed meer, maar àls ik al medicijnen gekregen heb,

want ik herinner het me niet dat ik toen ook maar iets gekregen heb van medicijnen,

was het alleszins maar één soort, zeker niet meerdere, zoals pijnstilling én darmstimulerend medicijn en ...

want dàt zou ik zeker nog weten. Dat dier heeft toen dàgen niet gegeten,

behalve een paar sprietjes hooi,en de ontlasting die eruit kwam, leek net op tapioca-bolletjes.

Je zag er de vorm van de keutels nog in, maar het leek wel uit gelatine gemaakt en was wit-gelig van kleur.

Heb hem toen verschillende keren moeten wassen, dus ik ben zeker dat het verschillende dagen heeft aangehouden.

En toch heeft hij het overleefd. Het was wel een taai beestje, want terwijl zijn broertje was overleden aan RHD,

was hij tezelfdertijd duidelijk heel erg ziek, maar hij heeft het overleefd. En ook een ernstige allergische reactie, heeft hij overleefd.

Maar bon: mijn vraag is dus, wat dit geweest kan zijn, die gelatine-diarree, het niet eten, geen massage, ... en toch overleven?

Ik heb het namelijk altijd een vreemd gebeuren gevonden, na al die jaren zit ik er nog steeds mee, en het enige dat ik kan denken

is dat zijn wil om te leven zó sterk was, dat hij zich niet wou laten kennen en volhield en zich vastbeet in het leven.

Lieve Cleo, hij was zo mooi, bruin met grijze mèches. Fleur lijkt een beetje op hem, maar zij is 'gewoon bruin', terwijl er bij hem grijs doorheen zat. Hij had op het einde van zijn leven ook een enorme wam, met aan de ene kant een gezwel zo dik als een tennisbal, maar ook dat kon geen kwaad, volgens de DA, en zelfs al kon het wél kwaad, dan kon er nog niets aan gedaan worden. Stomme DA.

Soit: weet iemand welke darmaandoening Cleo toen gehad kan hebben? Dan kan het mysterie opgehelderd worden.

Dank je wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien had hij Coccidiose en heeft zijn afweersysteem uiteindelijk de parasieten kunnen verslaan.

Dat is lastig omdat het zo lang geleden is en pas sinds een jaar of 5-10 de kennis van konijnen op veterinair gebied zodanig is geworden dat DA's meer kunnen doen dan alleen 'tja' zeggen en hopen dat het beestje het overleeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel.

Inderdaad, mijn Cleo was beresterk. Hij is een paar keer ernstig ziek geweest, maar hij heeft het ook telkens overleefd. Op eigen houtje.

Cleo was, samen met zijn broertje Penny, het oepsnestje tussen mijn voedster Anouschka en de zogezegd-ook-voedster Whoopi. Ik dacht dat het twee meisjesbaby's waren, vandaar de ambigue namen, die passen zowel voor jongens als voor meisjes. Mensen zullen dit wel vaker zeggen, maar konijntjes zoals mijn viertal toen, zal ik nooit meer hebben. Snik.

Idd, Bianca, vroeger ging het er zo aan toe he. Dan was het beestje ziek en zei de dierenarts: de tijd zal het uitwijzen of diertje blijft leven of niet. Gelúkkig leven we nu in andere tijden en worden konijnen door sommige dierenartsen serieus genomen.

Ik ga eens op de site medirabbit kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .