Ga naar inhoud

Loesje wordt dunner sinds Lotte er is?


bench

Aanbevolen berichten

De titel zegt het al, Loesje is altijd al een slank beestje geweest, maar hij wordt steeds dunner, je kunt nu zijn hele skelet voelen! Ik heb niet het idee dat Lotte alles opeet. Een week geleden is hij helemaal gecheckt, en in eerste instantie dacht ik dus aan haakjes maar zijn gebit was helemaal in orde. ze krijgen ong. 80 gram bix, voor bij elkaar ongeveer 3,7 kg konijn. verder natuurlijk hooi en ze hebben de hele dag de mogelijkheid om buiten gras te eten. Af en toe wat zonnebloem bladeren of wat wortels en dat is het wel... Volgensmij heeft het er niks mee te maken maar de haren vliegen op dit moment wel in het rond bij 'm.

Wat is de reden volgens jullie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hem je hem ook al eens gewogen, is hij ook daadwerkelijk afgevallen? (schijn bedriegt heb ik hier gister ondervonden, ik dacht dat ze waren afgevallen maar dat was niet..)

Hoe is het gebit gecheckt? Haakjes achterin kun je namelijk alleen onder narcose zien en niet zo. Eet hij wel de biks op of merk je dat hij minder eet?

Als hij minder biks eet zou ik inderdaad denken aan haakjes. Maar eet hij prima dan eerder aan wormen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, weinig is het ook weer niet.. Komt uit op 21,5 gram per konijn.. Vaak wordt wel aangeraden daarnaast wat meer groente te geven dan jij doet, maar persoonlijk vind ik het dan nog niet echt weinig hoor. Veel konijnen krijgen veel te veel biks.

Maar het kan voor Loesje wel te weinig zijn natuurlijk, hoeveel kreeg hij eerst? Misschien dat Lotte toch meer eet dat je denkt. En dan hoeft ze niet eens heel veel te veel eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind de biks wel wat te weinig, omdat ze samen zitten. Als konijnen samen zitten krijgen ze standaard hier iets meer, omdat het vaak wil voorkomen dat er een snelle eter bij zit en als de ander er dan niet echt voorop komt.

Het verharen kan er trouwens wel mee te maken hebben, het neemt een heleboel energie om te verharen dus wat extra brokjes is niet verkeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, weinig is het ook weer niet.. Komt uit op 21,5 gram per konijn.. Vaak wordt wel aangeraden daarnaast wat meer groente te geven dan jij doet, maar persoonlijk vind ik het dan nog niet echt weinig hoor. Veel konijnen krijgen veel te veel biks.

Maar het kan voor Loesje wel te weinig zijn natuurlijk, hoeveel kreeg hij eerst? Misschien dat Lotte toch meer eet dat je denkt. En dan hoeft ze niet eens heel veel te veel eten.

Je bedoelt per kg lichaamsgewicht? Het is namelijk 40 gr per konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik meen dat je 25 gram biks (15 gram SS) per kilo konijn moet geven mits er flink wat groen naast gegeven wordt..

En ze krijgen weinig groen dus zullen ze zelfs iets meer biks mogen hebben..

Ik zou zelf een 100 gram gaan geven en ze wel beide even wegen voor je dat doet... en dan iedere week ze wegen om te kijken of ze afvalt of bij komt en dan kan je het nog altijd aanpassen naar misschien nog meer biks geven of juist minderen

.. of/ en misschien iedere dag wat groen gaan geven.. en groen hoeft niet zo duur te zijn.. andijvie en winterwortelen zijn niet zo duur op het moment.. en de witlof bij de aldi ook niet..

En ik weet niet of je dat al deed.. maar de biks over 2 eetmomenten verdelen; dus s'morgen een portie en s'avonds.. dan heeft ze iniedergeval 2 momenten om biks te eten mocht het ander konijn veel ervan willen eten..

aangepast door anke1985
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is moeilijk om ze te wegen, we hebben alleen een ouderwetse personen weegschaal. Ik zal Loesje vandaag even daarop gaan wegen en over een week weer, en ze wat meer biks geven. Ik zal zo even wegen hoeveel ik nou precies geef, dat kan wel op het keuken weegschaaltje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb laats bij de blokker een digitale keukenweegschaal gekocht die tot 5 kilo kan wegen voor ik meen 5 euro.. iniedergval niet duurder dan 10 euro, ik zet daar een kom op en dan zet ik hun erin en weeg ik ze.. dus misschien eens kijken voor een weegschaal bij blokker ofzo

aangepast door anke1985
Link naar reactie
Delen op andere sites

Net Loesje op de personenweegschaal gewogen, ong. 1,7 kg. Ik heb ook even het aantal biks gewogen, ik geef dus al 100 gram. Toen ging ik Loesje even 'plukken' nou, dit kan niet normaal zijn hoor, na alleen hem even vast te hebben gehad zat echt mijn hele trui al onder... toen ging ik hem plukken en uit zijn kont kwam het meeste haar... het is echt niet normaal hoeveel eruit komt... daarnaast heb ik even gevoelt aan zijn botten en hij is echt graatmager... Ik heb het er vanavond even over met mijn ouders wat we gaan doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou voor een check up gaan bij de da, al zeker.

als hij echt blijft afvallen, geef dan apart biks en veel groenten.

Mijn konijn is ook te mager geweest, elke dag wegen en afgewogen biks apart gegeven+een grote schaal groenten+een half droog bruin boterhammetje per dag had mijn da aangeraden en het hielp

is hij ontwormt? want anders zijn het waarschijnlijk wormen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

je moet wel even kijken hoeveel ze eventueel is afgevallen volgende week..

die van mij viel eerst 10 gram af... uiteindelijk 30 gram in 3 weken.. en nu is ze weer bijgekomen..

dus bij 10 gram afvallen zou ik me bijvoorbeeld niet meteen zorgen maken wan tmisschienn heeft ze vogende week niks gegeten voor je haar weegt en vandaag had ze dat misschien wel gedaan.

En verder.. geef je nu meer biks? en 2x per dag (of gaf je dat al 2x per dag)?

Of ga je wat meer groente geven? omdat je aangaf dat ze 'broodmager' is.. ]

Iniedergeval heel veel succes met haar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bente, eet Lotte toevallig sneller dan Loesje? Dat probleem heb ik hier namelijk. Mijn dames eten een stuk sneller dan Bobby, dus hem voer ik extra bij. Anders krijgt hij niet genoeg te eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef inderdaad al wat meer bix, ong. 110 gr. ipv 80. Ik weet niet wie het meeste eet, 's ochtends zitten ze al beneden in de ren en als ze al boven zitten gaan ze niet eten. Het voer is ook niet op aan het eind van de dag, ja er zit wel weinig in maar als hij echt honger had had hij het gewoon kunnen pakken, net als gras en hooi. Lotte begint voor mijn gevoel ook al af te vallen, maarja, zij was al niet echt tenger dus vet heeft ze nog steeds wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het voer aan het eind van de dag nog niet op is, dan zal het inderdaad niet liggen aan sneller of minder snel eten. Volgens mij is het trouwens helemaal niet raar dat konijnen deze tijd van het jaar iets afvallen, daar had mijn DA het tenminste over. Maar ik zou het zeker in de gaten houden. Teveel afvallen is niet goed natuurlijk. Succes met Loesje, hopelijk komt hij gauw weer wat aan.

Geef je de biks trouwens in 1x, of in 2x? Kan zijn dat ik daar overheen heb gelezen hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm...

Maar, je zei dat je nu al zijn botten etc goed voelt, dus is het al wel een tijdje aan de gang, ik zou gewoon naar de DA gaan want als je zn botten voelt, weet je gewoon dat hij is afgevallen? Ik zet de mijne nu ook wekelijks op de weegschaal en ze blijven redelijk stabiel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm...

Maar, je zei dat je nu al zijn botten etc goed voelt, dus is het al wel een tijdje aan de gang, ik zou gewoon naar de DA gaan want als je zn botten voelt, weet je gewoon dat hij is afgevallen? Ik zet de mijne nu ook wekelijks op de weegschaal en ze blijven redelijk stabiel

Het gaat erom of het eenmalig is of niet, snap je? Daar bedoel ik mee dat het bv. zou komen doordat hij wat minder voeding krijgt, en dat hij nu weer mooi op gewicht blijft. Maar we zullen het zien over 6 dagen als ik hem weer ga wegen.

Wat ik er nu extra bij geef:


  • Een klein appeltje, alleen Loesje vindt dat lekker dus dat is gunstig
    Wat meer biks
    Bladeren van een zonnebloem en wat wortelloof

Hij lijkt totaal geen last te hebben van zijn tandjes, als ie zijn lievelings eten krijgt gaat ie gewoon lekker knabbelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hmm...

ik heb zo mijn twijfels over dat appeltje, er zitten erg veel suiker in en als een konijn (of eender welk ander dier) te mager is moeten er eerst spieren worden opgebouwd en dan pas vetten... ik zou dat appeltje weglaten of toch verminderen naar een klein stukje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bente, eet Lotte toevallig sneller dan Loesje? Dat probleem heb ik hier namelijk. Mijn dames eten een stuk sneller dan Bobby, dus hem voer ik extra bij. Anders krijgt hij niet genoeg te eten.

Ja dat had ik met mijn Gijs ook, hij at minder.... en heb hem bijgevoerd.... net of hij nu de smaak te pakken krijgt want hij ziet er goed uit en heeft een gezond gewicht volgens de DA. Nu blijft hij zelfs echt dooreten terwijl Miep afgeleid is door mij (stel dat ze me pakt.. oeww) en Miep eet weer sneller dus gecompenseerd...

Hoop dat het meevalt met Loesje Bente!

Link naar reactie
Delen op andere sites

hmm...

ik heb zo mijn twijfels over dat appeltje, er zitten erg veel suiker in en als een konijn (of eender welk ander dier) te mager is moeten er eerst spieren worden opgebouwd en dan pas vetten... ik zou dat appeltje weglaten of toch verminderen naar een klein stukje

Sorry, ik bedoelde niet dat ik het elke dag gaf hoor...

Maar er is goed nieuws! Hij woog vandaag 1.870! Dat is 100 gr. meer!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .