Ga naar inhoud

Vacht verzorging Angora konijn


lschotanus

Aanbevolen berichten

Ik wist niet zo goed waar ik dit moest plaatsen, dus heb voor gezondheid gekozen.

Ik heb sinds juli een prachtig mooi konijnendametje genaamt Bella.

en ik heb best wel wat verstand van konijnen hoor, daar niet van, maar Bella is een prachtig mooi, maar ook ietwat eigenwijs Angora konijn!

en nu kreeg ik bij Bella (heb haar namelijk overgenomen van een particulier die geen tijd meer voor dr had) een borsteltje.

en op zich ging het ook best goed hoor, borstelen met dat borsteltje, maar ik kwam er lang niet mee in de ondervacht.

en ik heb later allemaal verschillende borstels en kammen aangeschaft maar ik kan nu niet echt zeggen dat ik de 'ideale' kam gevonden heb.

is hier iemand die ook een angora konijn heeft, en die me misschien wat tips kan geven in welke kammen/borstels ik goed kan gebruiken.

en het knippen wil me ook niet zo goed lukken, t huidje van een konijn is zo flinterdun, ik ben echt als de dood dat ik in haar velletje knip! misschien dat iemand hier ook nog goede tips voor heeft?

of kan ik toch beter een tondeuse aanschaffen?

nou ik hoop op een reactie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal vanmiddag even een vergelijkingsvoorbeeldje zoeken van de borstels die ik gebruik. Het is inderdaad heel belangrijk dat (als je tenmisnte een échte angora hebt) de vacht er 1 x in de 3 maand afgaat..

Misschien dat je eens met iemand in de buurt (particulier, fokker etc.) zou kunnen meekijken hoe je presies knipt? knippen is namelijk makkelijker dan scheren. En bijna iedereen met langharige konijnen heeft wel eens in zijn konijn geknipt, ook ik heb dat al twee keer gedaan..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik was een beetje verbaast over de reactie van BRC... dus direct maar even een foto geplaatst van Bella...

maar goed, ik heb geprobeerd te knippen met een schaar.. (eeuh natuurlijk..) maar goed, ben zo bang dat ik in haar knip... omdat ze ook niet echt stil blijft liggen en soms begint te spartelen. heb ook een tondeuse gekocht bij de blokker een tijdje terug, doet het op zich wel redelijk maar toch denk ik dat het makkelijker kan... en ook blijft ze dan niet stil liggen/zitten.

maar bij de dierenwinkels kun je allemaal verschillende (en retedure) borstels en van alles kopen, maar ik vraag me af wat nu goed werkt, iets waar ik haar gewoon regelmatig even lekker mee kan borstelen, en die ook echt door de ondervacht heen gaat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een mooi konijn! En een gewedlige kleur..

Ik heb geen angora, maar wel een Teddy hangoor en een Teddy dwerg. Ik heb ook geen borstel die ik helemaal ideaal vind en die in één keer de ondervacht meepakt. Daarom kam ik het laagje voor laagje. Je tilt dus de vacht iets op en zo kam je steeds dieper, als je snapt wat ik bedoel. Eerst het bovenste laagje, dan til je dat op en kam je daaronder, en dan weer daaronder.

Zelf kam ik het meest met een vlooienkammetje, omdat je hiermee echt alle klitjes pakt en zoveel mogelijk haren eruit kamt.

Ik scheer mijn konijnen ook niet, maar knip ze, heel voorzichtig. (Nouja, Noëlle bijna nooit, die heeft een ideale vacht. Maar Oscar mijn teddy dwerg heeft echt een vacht als een angora en moet wel vaak geknipt worden). Mij is het gelukkig nog nooit misgegaan, maar mijn vriend wel. Wat je niet moet doen is het haar optillen als je knipt. Dan til je namelijk het huidje mee, en omdat het zo dun is, denk je dat het nog haar is en knip je erin. Tenminste, zo ging het fout bij mijn vriend en heb dat vaker gehoord. Het stilzitten kan een probleem zijn inderdaad. Je moet veel geduld hebben en evt. in etappes knippen. Je konijn in de houdgreep houden werkt bij mij juist averechts trouwens. Als ze echt spartelen laat ik ze even los en als ze dan weer rustig zijn ga ik weer verder.

Veel succes!

aangepast door Danja
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die is slim..!

Mag mij nu trotse eigenaresse van een kwart-lang konijntje noemen.. Rotvacht heeft ze! Zou haast zeggen dat er Angora doorzit. Heb nu haar borst en haar kontje bijgeknipt, haar koppie laat ik mooi lang, haar buikje en dan vooral tussen haar beentjes, daar zit nog een lange pluk, moeten nog.. Hopelijk valt het dan wel mee met het kammen.

Maar heb er dus niet aan gedacht een schaar met een botte punt te nemen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb angora's en woon in Groningen. Mocht je hulp nodig hebben, tips of een keer voor laten doen van knippen mag je wel even een berichtje sturen!

Knippen gebeurt hier gewoon met een stofschaar of kappersschaar. Als je het op de juiste manier doet kan je eigenlijk niet in de huid knippen!

Veel info staat ook op www.angorakonijn.nl

aangepast door Hilke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aaah gosh, wat een schatje :love:.

Ik sluit me aan bij Solfide :yes:

@BRC, waarom denk je meteen dat Bella waarschijnlijk geen angora is? of heb ik iets gemist?

Omdat de meeste een teddy hebben en geen Angora.

Dit is een echte angora en deze dient elke 4 maanden kort geknipt te worden met een speciale schaar.

Niet met een apparaat dus.

Je kunt kiezen of steeds kort houden of de haren tot 4 maanden laten groeien en dan de schaar er in.

Doe je dit niet overlijden ze door de hitte van de vacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

gemjudith-albums-schaapje-and-zuzzle-picture29676-schaapje-and-zuzzle.jpg

Volgens betrouwbare bronnen heb ik hier (ook in groningen, maar minder kundig zoals je wel zien kunt) de zusjes van Bella wonen..

Schaapje (bruin) en Zuzzle (zwart) hebben in middels wel weer een mooie volle vacht, ik gebuik als kam een voor langharige katten.

en hoef ze echt niet dagelijks te kammen. wel zorg ik er voor dat op de "probleem plekken" regelmatig knip.

(nekjes, pootjes, rond kontje) knippen idd zoals Hilke heeft geadviseerd (toen ook aan mij)

Leuk om het zusje te zien.. in mijn profiel ook vollere fotoos :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

als ik jou was zou ik gewoon knippen vooral met een tondeuse kan het konijn schrikken omdat konijns al best gevoelig ervoor zijn en knippen gaat ook snel pak anders een gewone schaar die hebben vaak genoeg gebogen punten en gaat ook goed, de mijne zijn haren zijn nu aan het bij groeien heb rocky van de dierenambulance mee genomen annuel ik daar vrijwilliger ben en toen ik hem zag al helemaal verkocht was aan hem, ze hebben hem binnen gekregen door een inbeslag legging degen waar hij vandaan kwam was een zwaar alcoholist en had nog meerdere dieren schijnbaar, de kooien zaten vol met een dikke laag stront waar al die dieren al die tijd in hadden gezeten inclusief mijn lieve angora konijn rocky en hij had enorm veel klitten hij had eerst zomervacht toen winter en toen nog eens zomer dus is nooit bij gehouden hij is toen wel geschoren omdat het geen doen was vanwege zijn klitten, en nu is tie weer lekker aan het bijgroeien en gelukkig niet bang voor mensen hij is zelfs enorm aanhankelijk.

Armani, Rocky, En Stampertje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .