Ga naar inhoud

liksteen


Tao_Gini

Aanbevolen berichten

Nee, niet kopen, is erg slecht voor ze!

Al staan er 26 konijnen op het plaatje, en zeggen ze bij de dierenwinkel dat de liksteen het beste is wat je konijn ooit heeft kunnen overkomen; NIET geven! De tanden slijten er niet van, de mineralen die er in zitten zijn voornamelijk calcium, te veel calcium is gevaarlijk voor je konijn, dat komt rechtstreeks in de blaas en slaat dan neer, daar veroorzaakt het stenen of dikke drab.. Zo erg dat je konijn op een gegeven moment niet meer kan plassen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn nijnen àten vroeger likstenen. Hoeveel van die dingen ik niet gekocht heb ... Soms waren ze na een paar weken al aan vervanging toe.

En behalve eentje hebben ze allemaal, gezien de omstandigheden, toch nog een respectabele leeftijd bereikt, dus tja ...

Maar dat was toen, en nu is nu, en nu weten we beter. Dus liever geen liksteen, net zoals liever geen gemengd voer of liever geen houtkrullen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

huh??? Ik heb ook zo'n liksteen maar ace heeft er geen last van, Ik kan me voorstellen dat als ze er contant aan likken dat het slecht is, maar zoveel likt ie er niet van.

Het is ook iets wat op de lange termijn voor problemen zorgt. Je konijn kan rustig tien jaar lang elke dag aan zo'n steen likken en dan pas in jaar elf last krijgen. (Ik roep maar wat..) In zo'n steen zit heel veel calcium en konijnen plassen alle overtollige calcium uit, althans, dat is de bedoeling, maar het kan dus ook neerslaan in de blaas. Dan krijg je blaaszand of blaasstenen. Zoiets is natuurlijk niet in een paar weken gebeurt, of je konijn moet al extreem gevoelig zijn. Vaak gaan er jaren overheen. Mijn konijn was al zes jaar toen hij ziek werd omdat hij de eerste vijf jaar gemengd voer met heel veel calcium heeft gehad. Hij kreeg al ander eten maar het is hem toch parten gaan spelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

halen jullie likstenen en knaagstenen nu niet door elkaar?

volgens mij bevat een liskteen voornamelijk zout en dat is wel slecht voor de nieren, de aderen en het hart, maar niet per se voor de blaas ofzo. er zit volgens mij geen calcium is, of niet overdreven veel. in een knaagsteen zit bijna alleen maar calcium volgens mij ;) dus dan krijg je wel blaasgruis, blaasstenen en nierstenen enzo.

een liksteen is dus ook niet gezond, maar volgens mij om een andere reden. of ik heb het mis hoor, dat kan ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Likstenen voor paarden bevatten vooral zout ja, voorzover ik weet.. Maar ik wist niet dat die dingen voor konijnen ook bestaan? Dacht eigenlijk dat degene die over een liksteen begon eigenlijk een knaagsteen bedoelde.. :he::P

edit; Dat krijg je als je pas later reageert.. Wel zoutblokjes dus.. Waarom zou een konijn een zoutblokje nodig zijn? -.-'

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

De blaasstenen van mijn konijn bestonden uit calcium en zouten. Dat is waarom knaagstenen (calcium) en likstenen (zouten) heel slecht zijn voor konijnen omdat ze dan een overdosis van beiden binnenkrijgen. Dat kreeg mij vorige nijn al van alleen maar goedkope biks, want die had met 5 1/2 jaar ineens een blaas vol stenen (nou ja, dus niet ineens, maar toen ontdekten we het pas).

Dus geen knaagstenen, geen likstenen en geen goedkope biks geven i.v.m. een overdosis mineralen die op den duur voor hele ernstige problemen kunnen leiden.

Hoe dat bij paarden zit weet ik niet, want de metabolismen van beide dieren lijken heel erg veel op elkaar, maar een paard heeft in verhouding natuurlijk wel veel meer lichaamsgewicht. Toch denk ik dat het niet nodig is en zelfs niet goed is voor een paard dat voldoende normaal voer krijgt en niet alleen van gras hoeft te leven. Maar misschien is dar een andere reden voor bij paarden, dat weet ik niet, want daar weet ik verder heel weinig van af.

Extra zout is voor een mens eigenlijk ook niet nodig, en zelfs niet goed, er zitten meer dan genoeg zouten in je gewone eten, terwijl veel mensen nog steeds denken dat ze als ze veel zweten het zout-reserve moeten aanvullen, maar dat is dus echt niet waar.

Zouten zijn ook de boosdoeners van veel gezondheidsproblemen bij honden die 'met de pot mee eten' omdat ze zo veel te veel zout binnen krijgen met een in verhouding veel lager lichaamsgewicht. Veel van die honden krijgen uiteindelijk nierproblemen.

Dus GEEN ZOUT, eigenlijk niet voor jou, niet voor je hond, maar zeker niet voor je konijn. Ik GRUW echt als ik iemand (vooral ook kinderen) een chipje aan een dier zie voeren. 'Ja maar hij vind het zo lekker!' zeggen ze dan... Brrr...

aangepast door Bianca
Link naar reactie
Delen op andere sites

@bianca: zouten is iets anders dan zout hoor. Zout zoals je dat op je eitje doet, is voornamelijk natriumchloride, terwijl zouten in het algemeen uit allerlei stoffen kunnen bestaan. het kenmerk van zouten is dat ze uit zowel positieve als negatieve ionen bestaan en vaak in vaste toestand uit een kristal-achtige stof bestaan.

Dus bianca, je verhaal over natriumchlorige klopt wel (nierproblemen, hond die met de pot mee eet, etc), maar heeft helemaal niks met zouten in het algemeen te maken. ijzerchloride behoort bijvoorbeeld ook tot de groep van zouten, maar heeft met de gezondheid van je dier niets te maken.

Een likstaan bestaan voornamelijk uit natriumchloride, en een knaagsteen bestaan voornamelijk uit calciumzouten: stoffen die dus een combinatie zijn van calcium en een andere stof zoals chloor (calciumchloride) of zwavel (calciumsulfaat). Ik zeg niet dat deze twee calciumverbindingen per se in knaagstenen zitten hoor, het zijn maar voorbeelden. MAar dat zijn dus wel de zouten waar een knaagsteen uit bestaat, en niet uit natriumverbindingen, die dus zo slecht zijn voor de nieren/hart/vaten etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .