Ga naar inhoud

Is mijn konijn te dik? [foto]


saskiaa

Aanbevolen berichten

Hoi,

Hierbij open ik een algemeen topic waarin je een duidelijke foto kan plaatsen waar je konijn geheel op staat als je je afvraagt of hij goed op gewicht is. Ook kun je erbij zetten van voor voedsel je konijn krijgt. Andere mensen kunnen dit dan beoordelen/mening geven. :yes:

Groetjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich een heel goed idee! :yes: Houdt iedereen er verder wel rekening mee dat foto's veel minder zeggen dan voelen? En dat een konijn met een enorme wam niet perse te dik is? Twijfel je serieus of je konijn op een goed gewicht is, kun je het beste even langs de dierenarts gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ging met mijn Miep voor nacontrole na haar castratie en de dierenarts zei: je moet wel oppassen dat ze niet dikker wordt... nadat konijnen geholpen zijn kunnen ze eerder dik worden... ik weet dat Miep niet dun is en "hollands glorie" gaat wel op... maar ik dacht dat ze een konijn was met rondingen maar echt VET nee....hmmmm ik geef Gijs en Miep samen SS, dit geef ik echt al een tijd niet meer dan hier aangegeven was... verder krijgt ze kruidenhooi en af en toe groente maar deze laat ze vaak liggen... Gijs eet wel de groente goed...

Wat vinden jullie?

Miep laten afvallen of voorkomen dat ze dikker wordt?

8279-albums3496-25717.jpg8279-albums3496-25725.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Boseetje: Nee hoor, je konijn is prima zo. Niet laten afvallen, maar dikker hoeft ze ook niet, ze is echt goed zo :)

ik denk ook dat het ligt aan de houding enzo: ze lijkt als ze in zo'n vervoersbakje zit voor naar de DA ook iets voller omdat ze dan dr kop ingehouden heeft en dan die oh zo lelijke wam van dr...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk ook dat het ligt aan de houding enzo: ze lijkt als ze in zo'n vervoersbakje zit voor naar de DA ook iets voller omdat ze dan dr kop ingehouden heeft en dan die oh zo lelijke wam van dr...

Ik denk dat de DA wel verder kijkt dan dat hoor.. Die zal echt niet op zo'n wam geoordeeld hebben.

Als de DA gezegt heeft dat ze niet dikker moet worden, moet ze niet dikker worden, als ze moet afvallen dan moet ze afvallen.. Zou meer vertrouwen op het oordeel van je DA die haar gezien en gevoelt heeft dan op wat wij van zo'n foto kunnen zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik gewoon ga zorgen dat miep niet dikker wordt... ze krijgen echt al het minimale aan SS en onbeperkt hooi dus echt afvallen is lastig... als ik nou erg veel snoepdingen gaf.. maar das niet het geval...ze hebben een sober dieet...

De DA zei wel het is een hollandsglorie konijn...en dat ze neiging heeft om echt in de breedte te groeien... en na een sterilisatie is het normaal om minder biks te geven zei hij. doe ik natuurlijk braaf" maar kan niet precies zien wie wat eet van het stel...

Hebben konijnen ook last van aanleg? hahahahaha, je hebt mensen, zoals ik ;), die snel dikker worden, kan dit ook bij konijnen zo zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat bedoel je met dat je nu het minimale geeft? Het minimale volgens de richtlijn? Het kan zijn dat dat alsnog te veel is voor Miep, het is ook maar een richtlijn. Maar persoonlijk zou ik idd gewoon zorgen dat ze niet meer aankomt. Dat is toch ook wat de DA gezegt heeft?

Eventueel blijf je eens een paar keer kijken om te zien hoeveel Miep eet en hoeveel Gijs eet. Stel nu dat zij echt te veel eet, dan geef je ze zo'n portie dat ze precies kan eten wat ze moet hebben. Gijs zal dan te kort komen, maar hem kun je apart of uit de hand bijvoeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dat wel heel simpel gesteld, mijn gecastreerde konijnen zijn aan de dunne kant DUS kan castratie daar geen invloed op hebben? Je hoort dat bij alle diersoorten wel volgens mij, dus waarom zou het voor konijnen niet op gaan.. Je veranderd, of beter gezegt, neemt de hele hormoonhuishouding weg en ik kan me best voorstellen dat dat invloed heeft op het gewicht van je dier. Alleen al omdat hormonen energie kosten.. En ze worden vaak toch wat rustiger.

Mijn voedster was wat te licht ten tijde van de castratie, ik ben eigenlijk nauwelijks meer gaan geven maar inmiddels zit ze wel op een gezond gewicht. Betekend dat automatisch dat castratie wél (altijd) invloed op het gewicht heeft? Nee, het is immers maar één ervaring..

Link naar reactie
Delen op andere sites

tuiurlijk kan een dier een normaal gewicht hebben na een castratie. het punt is dat door het ontbreken van bepaalde hormonen de stofwisseling wat achteruit gaat. dat zie je bij mensen ook he, als je ouder wordt, kom je vaak ook sneller aan en dat heeft ook deels met de afname van geslachtshormonen te maken.

maar dat de stofwisseling langzamer wordt betekent niet dat een dier (of mens) ook meteen dik wordt. Een konijn dat van zichzelf een snelle stofwisseling heeft, zal na castratie misschien een normale, of zelfs nog steeds iets snellere dan gemiddeld, stofwisseling hebben.

een konijn dat een langzame stofwisseling heeft, zal na castratie snel dik worden.

bovendien worden met name mannetjesdieren na een castratie vaak minder actief. een konijn dat van zichzelf hyper is, zal ook rustiger worden, maar nog steeds veel bewegen, een ander konijn wordt na castratie een slome duikelaar, zelfde verhaal dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij zijn ze ook een wereld van verschil hoor.

Bink is een smal gebouwd baardkonijntje, en Bibi is een lekkere flinke NHD.

Ze is niet te dik, haar gewicht was goed volgens de DA en ze heeft wel een wam, maar dat maakte dus niet uit.

In ieder geval zijn ze allebei even lief :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, Fleur en Tulli wegen bijna even veel en zijn ook even groot, Fleur 1705, Tulli 1810, maar Tulli is mooi slank, terwijl Fleur een dikkertje lijkt. Tulli heeft erg glad haar en een strak vel, terwijl Fleur een hele dikke, iets langere vacht heeft, bolle wangetjes en ook veel los vel. Daardoor lijkt haar buik op de grond te hangen als ze zit, maar dat is niet zo. Het 'correcte' gewicht is niet zo makkelijk te bepalen, vind ik. Er zijn zoveel factoren die meespelen. En al zeker als het kruisinkjes zijn ipv zuivere raskonijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

heey allemaal!!

ik heb ff een vraaggie,

eerst dacht ik dat m'n konijnen te dik waren, toen ben ik gaan opletten op het eetpatroon,

en heb ik hier ook wat rondgeneust, mijn konijnen hadden/hebben namelijk een hele wam, en ze voelden dik aan

maar nu voel ik de ribben (kheb ergens gelezen dat dat normaal is) en de ruggegraat voel ik helemaal,

dus nu vroeg ik me af, zijn mijn konijnen nu te dun???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat eer je bij een konijn de ruggengraat niét meer voelt, het echt een tonnetje-rond moet zijn. Zelfde met de ribben.

Een wam zegt niets over te dik zijn, een wam is typisch vrouwelijk. Ook magere dieren of dieren op correct gewicht kunnen een wam hebben.

Inderdaad, wat krijgen ze te eten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .