Ga naar inhoud

Gras of groente?


Fluffie&Bunny

Aanbevolen berichten

Hier eten ze al tijden iedere dag groente, maar ik had toen nog geen gras. Nu ik gras heb eten ze daar ook van en vooral 's avonds. Ik vind nu ook vaker plakpoep en ik heb vandaag dan ook geen groente gegeven. Ik heb gelezen hier dat gras het beste is voor konijnen. Moet ik dan toch nog groente geven of is gras en biks voldoende?

Groetjes,

Jolanda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen staan in ze zomer 24/7 op het gras en ze krijgen evengoed groente (en soms fruit) erbij, ik tref een enkele keer plakpoepjes, en dat is dan vrijwel altijd als het geregend heeft, blijkbaar teveel vocht naar binnen gewerkt met nat gras eten, dan krijgen ze een dag geen groente, 't is dan ook binnen een dag weer goed, dus wat dat betreft zou ik het in de gaten houden :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naast gras kun je gewoon groenten geven ook. Misschien moeten ze toch wat wennen aan het eten van het verse gras en laten ze daardoor hun keutels liggen. Hou goed in de gaten of het vaak voorkomt, of zomaar af en toe is en probeer een mooi evenwicht te vinden tussen hooi, groenvoer/gras en brokjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier krijgen ze ook gras EN groente, maar ik geef waarschijnlijk minder groente dan de meesten hier. ze krijgen hier per konijn een halve stronk witlof, wat kruiden en een paar blaadjes andijvie. verder eten ze dus gras, hooi en biks.

maar misschien moeten ze gewoon wennen aan het gras.

soms zit er veel eiwit in gras en dan kunnen ze wel plakpoep krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties.

Ik blijf dan toch groente geven en zal net zoals Chani minderen met de groente en dan kijken of de plakpoep minder wordt. Gisteren lag er ook wat diarree en heb ik de groente overgeslagen. Vandaag nog geen plakpoep of diarree gezien.

Maar weet 1 van jullie of in gras alles zit wat een konijn nodig heeft? Ik meen dat ik dat ergens gelezen heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me van vroeger herrineren dat de dierenarts aan het vertellen was dat gras het belangrijkste was wat een konijn nodig had, en dat een konijn in de natuur ook geen biks at. .. of dat het andwoord is op de vraag of in gras alles zit weet ik niet:P...

Als een konijn gras gaat eten moet hij net als met nieuwe groentes ook wennen, mogelijk daardoor die plakpoep? Hou het in de gaten, waarschijnlijk moeten hun darmen nu wennen aan die weldaad van heerlijk groen gras.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Biks eten ze uiteraard niet in de natuur, gras wel, maar een wild konijn eet meer dan enkel grassen, de vrije natuur heeft zoveel diversiteit dat je dat nooit in je tuin zou kunnen aanbieden, en dus is gras alleen lang niet voldoende, zelfs niet in combinatie met groente. Ik zie biks meer als een ''ondersteunde'' maaltijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het belangrijkste is at je konijn hooi eet.

Dit is de basisvoeding voor konijnen.

Aangezien je konijn nu verschillende keren plakpoep & zelfs diarree hebben gehad, zou ik even stoppen met gras, groenten & bix geven als ik jou was.

Zet 'm 1 dag op alleen hooi & kijk wat er gebeurd.

Op deze manier kunnen de darmen even tot rust komen en zou de diarree/plakpoep moeten verdwijnen.

Als je konijn evengoed diarree/plakpoep blijft houden is er meer aan de hand & moet je even contact opnemen met je dierenarts.

Als de plakpoep/diarree verdwijnt kun je rustig aan beginnen met het opbouwen met groenten, gras & bixjes.

Op deze manier kun je erachter komen hoeveel gras, groenten & bixjes jouw konijn kan verdragen.

Ieder konijn is anders & de 1 heeft gevoeligere darmen dan de ander.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn konijn heeft dat alleen als hij vochtig gras eet!!

mag ik dan geen gras meer geven aan mijn konijn??

Als jouw konijn hier diarree van krijgt zou ik dit niet doen nee.

Diarree is niet goed & gezond voor een konijn.

Konijnen kunnen hele gevoelige darmpjes hebben.

Niet alle konijnen kunnen alles verdragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Joseeke: Hooi is gedroogd gras, dus dan is vers gras toch ook goed of denk ik dan verkeerd?

Groente heb ik gisteren niet gegeven en vandaag maar een beetje. Ik heb vandaag geen diarree gezien en ook geen plakpoep, dus de groente minderen is wel goed geweest, denk ik.

Hooi is idd gedroogd gras.

Maar mss kan je konijn vers gras nog niet goed verdragen, omdat hij/zij het (nog) niet gewend is.

Met langzaam opbouwen kunnen de darmen van je konijn hieraan wennen.

Fijn dat je geen diarree meer hebt aangetroffen vandaag :)

Mss kan je konijn niet tegen bepaalde groentensoorten, waarvan hij/zij diarree krijgt.

Welke groenten geef je?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi is het belangrijkste, daarnaast mag je ze gerust een paar uur per dag op het gras zetten.

Waarom nou niet alleen gras en geen hooi? Omdat hooi moeilijker te verteren is dan gras ;) Dit is dus vezelrijker, net als wij beter bruin brood kunnen eten dan wit brood zegmaar. Hooi is ook wat harder dan gras, daardoor slijten de kiezen beter af. In de natuur eten konijnen ook vaak oud gras omdat dit hetzelfde effect geeft als hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .