Ga naar inhoud

Te dik konijn !!!!


pluisebol...

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,,

Ik heb een paar vraagjes, want ik weet zeker m'n konijn is

TE DIK !

Nou daar komtie dan :

1. Welke groente zijn het best om te geven ??

2. Is er een manier om haar meer te laten bewegen? (ben bezig met clicker traning en geef dan dus ook groente maar weet niet welke het beste is (vraag 1))

3. Zijn die oranje of groenen bolletjes die ze verkopen bij de dierenwinkel slecht ?

4. Kan ik voer totaal vervangen doo groente? (Ze krijgt alleen droogvoer,zonder zonnebloempitjes enz..)

5. Andere tips ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe weet je zo zeker dat je konijn te dik is? Is dit vastgesteld door een dierenarts?

1. Welke groente zijn het best om te geven ??

Andijvie, witlof, tomaat, komkommer, paardenbloemblaadjes.

2. Is er een manier om haar meer te laten bewegen? (ben bezig met clicker traning en geef dan dus ook groente maar weet niet welke het beste is (vraag 1))

Sowieso is het belangrijk dat ze een ruim hok met ren heeft en/of dat je haar elke dag veel laat loslopen. Je kunt daarnaast haar voer in een snackbal doen of over de grond verspreiden, tussen het hooi verstoppen, zodat ze er meer moeite voor moet doen.

3. Zijn die oranje of groenen bolletjes die ze verkopen bij de dierenwinkel slecht ?

Ja

4. Kan ik voer totaal vervangen doo groente? (Ze krijgt alleen droogvoer,zonder zonnebloempitjes enz..)

Dat zou op zich wel mogelijk zijn, maar dan moet ze wel héél veel groente krijgen, dan heb je het echt over minstens een kg per dag denk ik. En heel veel hooi.

5. Andere tips ??

http://www.bunnybunch.nl/konijnen/konijnen-met-overgewicht-laten-afvallen.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals Dollie al zei: weet je zeker dat je konijntje te dik is?

1. Welke groente zijn het best om te geven ??

Ik geef afwisselend: witloof, andijvie, broccoli, romeinse sla, ruccola, wortelloof, chinese kool, loof van radijsjes, peterselie, paksoi,...

Wortels, banaan, appel, rozijnen en ander fruit laat je beter achterwege vanwege het grote suikergehalte

2. Is er een manier om haar meer te laten bewegen? (ben bezig met clicker traning en geef dan dus ook groente maar weet niet welke het beste is (vraag 1))

Heeft ze een grote ren waar ze permanent in kan? Is er voldoende uitdaging in de ren? Misschien moet je eens uitzoeken wat je konijntje leuk vindt. Enkele ideetjes:tunnels, verhoogjes, plaats om te graven,... Ik denk ook dat konijntjes actiever zijn als ze alles samen kunnen doen met een maatje (ik weet niet of jou konijn een maatje heeft?)

3. Zijn die oranje of groenen bolletjes die ze verkopen bij de dierenwinkel slecht ?

Ik weet niet welke bolletjes dat zijn, maar alle snoep/knaagstengels/drops,... zitten vol suikers en geef je dus beter niet.

4. Kan ik voer totaal vervangen doo groente? (Ze krijgt alleen droogvoer,zonder zonnebloempitjes enz..)

Welk voer geef je? De meeste voeders zijn gemaakt om konijnen te vetmesten, je moet wel naar de samenstelling van de biks kijken. Goede biks zijn bv science Selective en hope farms.

In theorie kan het om de biks helemaal weg te laten, maar dan moet je heel veel groenten per dag geven en veel verschillende soorten zodat ze alle voedingsstoffen binnen krijgen.

Persoonlijk zou ik er voor kiezen om de biks niet te stoppen, maar wel te minderen.

Hoeveel biks krijgt je konijntje nu?

5. Andere tips ??

Krijgt je konijntje onbeperkt hooi? Het is belangrijk dat een konijntje continu hooi ter beschikking heeft.

aangepast door Esjes
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik heb ook verschillende keren een end gereden tot aan de opvang. De eerste keer viel het nog mee, maar de tweede keer waren er echt mega-files en zijn we wel een paar uur onderweg geweest. Zeker in deze tijd van het jaar valt het wel mee, niet te warm. In de zomer, wanneer het warm is, is het een ander verhaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En wat als ze pluisje te dik vinden en zeggen dat ik er niet goed voor zorg?

Ik probeer het echt maar het gaat niet zo snel.

En wat er nog bijkomt is dat de meeste opvangen langer als 40min weg zijn ik weet niet of dat te doen is voor een konijn in de auto......

Ze zullen echt niet zeggen dat je slecht voor je konijn zorgt als ze te dik is. Ze zullen je juist tips geven waar je iets mee kunt.

40 minuten in de auto kan best, zeker nu het overdag niet meer zo warm is, moet Pluisje dat zeker aankunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zullen echt niet zeggen dat je slecht voor je konijn zorgt als ze te dik is. Ze zullen je juist tips geven waar je iets mee kunt.

40 minuten in de auto kan best, zeker nu het overdag niet meer zo warm is, moet Pluisje dat zeker aankunnen.

:yes: sluit ik me helemaal bij aan!

Bovendien, dan kun jij zeggen dat je daar inmiddels al heel druk mee bezig bent en dat doet iemand die er niet goed voor zorgt toch niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .