Ga naar inhoud

Alternatieven voor rucola


Jorieke

Aanbevolen berichten

Mijn konijnen zijn echt dol op rucola. Ik haal dat altijd gewoon bij de supermarkt in een plastic bakje. Thuis spoel ik het even af en doe het vervolgens in een tupperware bakje in de koelkast.

Nu was er gister geen rucola meer in de winkel. En ik had de puf niet om naar een andere supermarkt te rijden.

Ik heb nu een zak eikenblad melange gekocht. Had er nog nooit van gehoord, maar de blaadjes uit het zakje lijken een beetje op de blaadjes van de rucola.

En de konijnen pikken dat nu als eerste uit het bakje groenvoer, ze vinden het ook erg lekker.

Rucola is best prijzig. Ik betaal 1,89 per bakje en daar doe ik 3 maaltijden mee (lees: anderhalve dag). Die eikenblad melange was een stuk goedkoper.

Het geld maakt me in principe niet uit, maar het is wel fijn als de konijnen wat vaker afwisseling krijgen. Die groenteschotel is steeds zo saai :P

Bij giftige en niet-giftige planten zag ik staan dat Eikenboom wél mag. Dus ik ben er van uit gegaan dat eikenblad ook goed is. (Het is zo moeilijk om een hele eikenboom in de ren te leggen, hè?)

Maar zijn er nog meer alternatieven voor rucola?

Ik weet dat sla niet mag (al staat dat wél op de lijst met niet-giftige planten).

Weten jullie nog meer alternatieven, zodat ik de rucola wat vaker kan afwisselen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet wat je ze nog meer geeft maar die 2 van mij zijn ook gek op andijvie. Niet in een zak, gewoon van een krop. Is dan in verhouding helemaal niet duur. Die van mij vinden rucola ook zo lekker maar ik vond het wel een beetje prijzig worden een zak per dag ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

andijvi, witlof, peterselie, wilgentakken.

Met dit weer is ruccola ook minder lang houdbaar.

Ik kan het ook niet betalen zoveel konijnen, enkel de moeders met jongen krijgen het.

Maar heb je een liddel in de buurt? andijvie gisteren 49 ct, witlof 69 ct , rucola eikenblad melange 1,19.

Hier haal ik 2 keer per week mijn groen voorraad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelfs bij de AH kostte een krop andijvie gisteren 49ct... en door een foutje van het kassameisje hebben we 'm voor 1ct meegekregen :P

Maar eikenblad is gewoon een sla soort. Mogen ze die wel? Omdat ze geen sla mogen... waar zit die grens? (Omdat an sich Andijvie toch ook niet veel verschilt van sla?!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee of eikenblad mag! Ik kan het niet vinden in de lijst van eetbare planten en giftige planten. Bij mij vinden ze veldsla op zijn tijd wel lekker. Misschien kun je anders Romeinse sla proberen?

Mijn konijnen moeten niets hebben van rucola. Soms probeer ik het weer en de volgende ochtend vind ik het dan nog op het bord. Ze laten het gewoon liggen. Ze zijn wel gek op broccoli, andijvie, witlof, paprika, radijsjes, en peterselie gaat er ook altijd goed in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De witlof&andijvie is momenteel overal goedkoop, had gisteren een kropje andijvie voor 23 cent. Rucola haal ik altijd bij de turkse super, daar is het ongeveer 1.20 voor zo'n 200 gram (dit kan nog wel eens wisselen, maar in verhouding goedkoper dan in de supermarkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat sla niet mag is niet helemaal waar. Sla mag je wél geven, maar met mate en je moet het heel langzaam opbouwen. Het ene konijn is er ook gevoeliger voor dan het andere konijn.

Hier krijgen ze namelijk al jaren allerlei soorten sla en dan ook nog best een flinke portie, maar dat heb ik wel heel rustig opgebouwd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zit geloof ik sowieso altijd rucola in de eikenblad melange (in ieder geval in die van de AH voor zover ik weet).

Wat betreft de houdbaarheid van sla / rucola en dergelijke, als je bladgroenten in een vochtige doek in de koelkast legt houden ze zich tot 3 keer langer. Ik kan de rucola en andere sla soorten zeker anderhalve week in de koelkast laten liggen en dan zijn ze nog steeds lekker vers en knapperig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De gewoone sla soorten zijn niet goed voor een konijn....dit heeft met nitraten te maken.

Wij noemen eikenblad en rucola sla maar dat is niet te vergelijken met gewoone sla.

rucola en eikenblad is dus veilig.

Andijvie is ook een nitraatrijke groente en veilig voor konijnen. Rucola bevat ook een hoge concentratie nitraten. Wat is dan het verschil tussen de niet-veilige sla en de veilige, nitraatrijke groenten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doordat sla eerder slap wordt....is het gevaarlijker te voeren eerder kans op gas vorming wat de nitraten veroorzaken.

Dit is overigens ook het geval bij gemaaid gras en geplukt gras wat te lang ligt.

Klopt wat betreft andijvie ook ooit een jong gas gekregen daar door.

Die had er te veel van gekregen dan spreek ik over 2 volle bladeren.

Dus de jonge dieren eten hier voornamelijk rucola wat binnen 5 minuten op is.( heeft geen kans slap te worden)idem witlof.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doordat sla eerder slap wordt....is het gevaarlijker te voeren eerder kans op gas vorming wat de nitraten veroorzaken.

Dit is overigens ook het geval bij gemaaid gras en geplukt gras wat te lang ligt.

Klopt wat betreft andijvie ook ooit een jong gas gekregen daar door.

Die had er te veel van gekregen dan spreek ik over 2 volle bladeren.

Dus de jonge dieren eten hier voornamelijk rucola wat binnen 5 minuten op is.( heeft geen kans slap te worden)idem witlof.

Maar dan is het in theorie dus een kwestie van weten hoeveel je kunt voeren zonder dat de groenten slap worden in combinatie met het goed bewaren van het groenvoer. Dus stel dat ik mijn konijnen sla geef, dat vers en goed bewaard is op een moment dat ze alleen wat sla zouden krijgen ipv een complete groenschotel zou het veilig kunnen zijn?

Hier ligt groenvoer overigens nog wel eens wat langer, maar ik heb dan ook het geluk dat mijn tweetal nog nooit gas heeft gehad. Nijn wel een keer wat veranderde ontlasting door citroenmelisse, dus dat krijgen ze niet meer.

aangepast door lianne
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah kijk. Dus dan zou ik ook gelijk kunnen stellen dat bepaalde groenten niet gevaarlijk zijn voor konijnen ondanks dat dit continu beweerd word, maar onkunde van de verzorger gevaarlijk is :P. Ik heb vanavond in mijn biopakketje weer een prachtige, verse en onbespoten krop sla zitten. Ga het eens voorzichtig proberen.

Spinazie hebben ze ook wel eens gehad, als ik zelf spinazie at. Even wassen en een paar blaadjes zo uit de hand voeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet wat je ze nog meer geeft maar die 2 van mij zijn ook gek op andijvie. Niet in een zak, gewoon van een krop. Is dan in verhouding helemaal niet duur. Die van mij vinden rucola ook zo lekker maar ik vond het wel een beetje prijzig worden een zak per dag ;)

Ze krijgen standaard een groenteschoteltje (2x per dag) met:

- Rucola

- Witlof

- Komkommer

- Heel klein stukje wortel

- Munt of peterselie (wisselt af)

- Tomaat (maar dat laten ze sinds een paar dagen alle 4 liggen)

- Paprika (beginfase, dus een halve cm per konijn)

Af en toe vul ik bovenstaande nog aan met broccoli.

Andijvie heb ik ooit geprobeerd, maar ik was zo'n tuthola die het in een zak kocht en dat aten ze dus niet. Ik zal eens een krop andijvie halen.

[...]Maar heb je een liddel in de buurt? andijvie gisteren 49 ct, witlof 69 ct , rucola eikenblad melange 1,19.

Hier haal ik 2 keer per week mijn groen voorraad.

Goed idee.

We hebben hier een Lidl en een Aldi. Dat zijn inderdaad winkels waar je heen kan gaan voor dit soort dingen.

En ik ga toch ook maar eens een groenteboer vragen om 'restafval'.

[...]Maar eikenblad is gewoon een sla soort. Mogen ze die wel? Omdat ze geen sla mogen... waar zit die grens? (Omdat an sich Andijvie toch ook niet veel verschilt van sla?!)

Rucola is ook een sla soort.

Het meisje van de dierenwinkel zei zojuist dat gewone sla niet goed is, maar dat je bijvoorbeeld wél eikenblad melange, rucola, veldsla, ijsbergsla en gemengde sla mag geven. En dit zijn de meest voorkomende sla soorten bij de supermarkt.

Verbeter me aub als het niet juist is, want als het wél juist is, kan ik gelijk beginnen met afwisselen ;)

[...]Ze zijn wel gek op broccoli, andijvie, witlof, paprika, radijsjes, en peterselie gaat er ook altijd goed in.

Het meest genoemde geef ik al. Radijsjes nooit geprobeerd en die zie ik zó vaak liggen bij de supermarkt.

Die ga ik binnenkort ook eens proberen!

Ik heb 3 rucola planten in de tuin, groeit als een tierelier! Misschien is dat ook een tip?

Ik heb hier al vanaf mei zaadjes liggen voor rucola! Ik moet alleen nog even bakken halen, waar ik ze in kan gaan planten. Want het is natuurlijk wel dé ideale oplossing.

Al moet ik zeggen dat ik absoluut geen groene vingers heb. Het is altijd maar afwachten of iets wil gaan groeien of niet. Als ik leuke plantjes heb staan, vergeet ik ze altijd water te geven... maar het is natuurlijk het proberen waard!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Andijvie heb ik ooit geprobeerd, maar ik was zo'n tuthola die het in een zak kocht en dat aten ze dus niet. Ik zal eens een krop andijvie halen.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik dat ook deed :$

Tot dat mijn moeder dat eens zag dat ze hier was en dat ze zei waarom koop je dat niet als krop..

En ja sindsdien doe ik dat en het is goedkoper dan in een zak, blijft wat langer goed en het lijkt alsof ze het fijner vinden om te eten op deze manier.

Ik haal trouwens een heel groot deel van mijn konijnengroenten ook bij de aldi/liddl.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kweek zelf veel...peterselie en wilgentakken en wortels...

rapenstelen vinden ze ook heerlijk naast aardbeienblad.

Wij noemen rucola en eikenblad sla maar dat is dus niet zoals de krop sla daar zit verschil in zoals ik heb aangegeven.

( structuur) Plantjes moet je zeker dagelijks water geven.....anders ga je het niet redden hihi

Andijvi is veel lekkerder op een krob blijft ook langer knapperiger voor het konijn.....waarom gesneden laat hun ook wat te doen hebben he!

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb bij een volkstuincomplex 2 andijvieplantjes gekocht voor 40 cent op een open dag. Het groeit de pot uit op mijn terras! De konijnen vinden die malse zachte blaadjes heerlijk.

Het is voor mij een openbaring, groenteplantjes van de volkstuin. Heel anders dan de kleine (dure) plantjes van het tuincentrum die bij mij vaak niet bijster aanslaan. Vaak is er bij een volkstuin een winkeltje dat 2 x per week geopend is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is zeker verschil tussen volle grond en in de pot. In volle grond doen planten het altijd veel beter.

Maar het aanbod op die open dag bij de volkstuin vond ik fris en krachtig vergeleken bij het tuincentrum. Logisch, het spul is net uit de grond gestoken. Bij een tuincentrum heeft het een lange weg afgelegd en staat het al een tijdje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas neemt de huisvesting van de konijnen een groot deel van de tuin in beslag, dus een groentetuintje aanleggen, lukt hier gewoon niet.

Dus ik moet het echt met een paar potten op het balkon gaan doen. Waar ook de honden niet per ongeluk over de plantjes heen kunnen plassen haha :P

Ik las ook iets van wortelloof. Zijn dat die groene dingen aan wortels (groente-digibeet...)?

Of zit ik he-le-maal mis? :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .