Ga naar inhoud

Alternatieven voor rucola


Jorieke

Aanbevolen berichten

Ik heb 3 rucola planten in de tuin, groeit als een tierelier! Misschien is dat ook een tip?

Ik heb ook rucoka, alleen niet in de tuin, maar in een potje en het groeit idd als een tierelier!!

A. Scheelt je heeel veeel geld!!

B. Je weet zeker dat er geen gif op zit!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iemand een idee waar ik in België goedkoop aan groenten kom? Ik haal andijvie op de markt voor €1,50. samen met de andere groenten loopt het snel op...

Bij ons in de Lidl en de Aldi verkopen ze geen andijvie, ruccola of peterselie. Witloof is er soms duurder dan op de markt... (omdat er op het zakje 'primeur' staat, hoeft er voor mij niet op hoor :P)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen idee waar je in België het best je groente kunt halen...

Vandaag wilde ik zelf een krop andijvie meenemen (er ging inderdaad een wereld voor me open, Dollie!) maar het zag er niet uit, joh!

Het leek wel alsof het al aan het rotten was. Bruine bladeren, zand... neuh, dat geef ik mijn konijnen niet.

Heb trouwens wel radijsjes meegenomen, alle konijnen een klein stukje gegeven.

Ben benieuwd of ze het eten :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo hoort andijvie er niet uit te zien, er zit wel vaak zand op. Ik probeer altijd een zo groen mogelijke compacte krop te vinden die droog is...

Ik geef ipv rucola ook wel paardenbloemstekken. Er staan er genoeg in de tuin en ik pluk alleen de blaadjes, na een week staan ze er weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben alleen paardenbloemen op sommige plekken in de duinen, maar daar durf ik het niet te plukken.

Hetzelfde geldt voor dennenappels: konijnen schijnen dat leuk knaag- en speelgoed te vinden. Maar ik durf nooit iets mee te nemen uit de duinen. Ik ben altijd bang voor zieke, wilde konijnen die al aan de bloemen of dennenappels hebben geknaagd en dat ik zo'n ziekte dan mee neem naar huis...

Ik weet dat je dennenappels ook gewoon een nacht in de vriezer kan doen, dat eventuele bacteriën en ziektes dan 'dood' gevroren zijn. Maar toch... ik durf het niet aan.

Ze zijn overigens helemaal verzot op die eikenblad melange. Rucola bleef nog wel eens gedeeltelijk liggen (dat werd slap en dat eten ze dan niet meer). De eikenblad melange wordt nu direct uit het bakje gepikt en gelijk opgegeten. Ik ontdekte dat de rammen net zelfs ruzie maakten om één blaadje, grappig gezicht. Ze knaagden aan hetzelfde blaadje, waarna één van de twee rammen direct begon te grommen en met z'n voorpootjes begon te trappelen :P

Sinds gister eten ze ook radijsjes. Bij het eerste stukje roken ze er niet eens aan. Ze lieten het als enige in het bakje groenvoer liggen.

Maar gisteravond hebben ze het wel opgegeten. De keutels zien er goed uit, dus weer iets wat ze kunnen eten.

Hoewel het redelijk wat werk is om twee keer per dag een groenteschotel klaar te maken (ik snij alles ter plekke, behalve de witlof, die snij ik en bewaar ik in een tupperware bakje, de rest snij ik bij elke maaltijd vers), het blijft geweldig om te zien hoe de konijnen genieten van hun maaltijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf ook ongeveer 1 vierkante meter groente tuin ingericht. Ik heb er voor de konijnen andijvie en veldsla instaan.

Verder kweek ik radijsjes en bietjes in potten en ik heb gras (met paardenbloemen!) in de tuin en diverse verse kruiden die ik regelmatig snoei voor de konijnen.

Ze krijgen als basismaaltijd altijd andijvie, witlof en wortel(loof). Als ik niet genoeg andijvie uit de tuin kan halen, koop ik wat bij. Ik laat natte kroppen uit de winkel eerst even opdrogen en dan bewaar ik het in een krant in de trapkast. Zo blijft het heel lang goed.

Voor de rest koop ik wekelijks nog wat andere groente voor de nijnen. Steeds iets anders. Ik kies dan uit

rucola of een andere soort (krul)sla

chinese kool

paksoi

knolselderij

koolrabi

Hier zijn ze door mij langzaam aan gewend en kunnen ze allemaal goed tegen.

Als ik zelf iets eet wat de konijnen ook lusten, krijgen ze daar het "afval" van. Bijvoorbeeld de schillen van

komkommer, appel, peer. Een stukje tomaat of paprika.

Ik snijd trouwens helemaal niks klein voor ze. Dat zie ik vaak mensen doen hier, maar dat vind ik teveel overbodig gedoe..

Ik geef ze hele bladen andijvie en witlof. De witlofbladeren haal ik wel los van de krop, maar dat is om het wat beter te kunnen verdelen.

's Avonds doe ik de schotel voor de volgende ochtend in een zakje, want dat hoef ik dan alleen maar over het hek te gooien. 's Middags als ik thuiskom, krijgen ze brokjes en aandacht :-)

aangepast door Clover
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de boerenbond kun je voor 10 euro 1 vierkante meter tuin krijgen.. is een bak met de afmetingen 1 meter bij 1 meter met allemaal aparte vakjes in waar je dan grond ik doet en zaadjes in kan zaaien, erg handig en ziet er leuk uit!

Ze verkopen daar ook meteen zaadjes haha!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .