Ga naar inhoud

rode kale plekken op achterpoot


noemsi

Aanbevolen berichten

Ze is echt een monster met vasthouden enzo.

Eigenlijk mag ik haar ook nog steeds niet aaien want dan rent ze ook weg.

Ik kan vanavond nog wel proberen om het goed in te wrijven maar het meeste likt ze er wel vanaf.

En de rest van de zalf kan ik op mezelf gebruiken want ik zit elke keer helemaal onder de krassen door dat gespartel van haar.

Het is gewoon geen knuffel konijn. En het is uiteraard een hele vervelende plaats, op een oor ofzo had handiger geweest.

Helaas moet ik haar nu in haar nekvel pakken en dan haar pootje in de zalf dopen omdat het anders helemaal niet gaat. Gelukkig gaat het op deze manier wel sneller dan dat ik haar helemaal in de houdgreep moet zetten enzo.

Ze vind het alleen helemaal niet leuk dus ik moet straks waarschijnlijk weer opnieuw beginnen met haar vertrouwen winnen. Maar ja ik heb liever dat ze weer beter is dan dat ik haar kan knuffelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 80
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Kijk niet vreemd op als de calendulazalf niet gaat werken. Calendulazalf word veel gebruikt om de huid soepel te houden, wat een probleem kan gaan geven bij sore hocks. Deze huid moet immers niet "soepel" blijven, maar sterk worden om de ontstekingen te voorkomen. Het probleem van sore hocks is onder andere een te soepele huid, slechte vachtstructuur, verkeerde ondergrond en overgewicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik gewoon 7 dagen zalf smeer en dan aankijk hoe het verder gaat.

Ik zie wel wat verbetering. Haar pootje is al een stuk minder kaal dan dat het afgelopen maandag was. Volgens mij helpen de handdoeken in het hok wel al een heleboel.

Ik heb zelf het hok even gevoeld. De bodem dan en het is op zich best scherp. Dus ik wil er zeker weer bodembedekking op want die handdoeken schuiven ze ook steeds aan de kant.

Haar ogen zien er wel toppie uit. Nou haar pootje nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb deze kooi http://media.zooplus.com/bilder/ferplast/konijnen/en/caviakooi/rabbit/1/300/19529_ferplast_rabbit100_1_1.jpg

Er zitten op de bodem kleine vierkantjes (geen idee waarom) die de bodem vrij ruw maken. Misschien waren die in het begin wel glad maar nu dus niet meer. Toen ik er met mijn handen over heen ging voelde dat best pijnlijk aan.

P.S. Ik heb 2 van deze kooien aan elkaar gekoppeld als nachthok. Dus niet 3 konijnen in 1 zo'n kooi gepropt maar in 2 van deze kooien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zag op Animal Planet in zo'n SPCA programma ook dierenartsen die gewone honing gebruikten want dat schijnt heel goed tegen ontstekingen te zijn. Die DA vertelde dat ze eerst heel sceptisch was maar het toch had geprobeerd en nu helemaal om was omdat het echt wonderbaarlijke resultaten gaf. Nou plakt dat natuurlijk als een gek maar ik zou wat dat betreft zeker die honingzalf proberen!

En wat raar van die binnenkooi! Is vast iemand geweest die dacht dat dieren het fijner vonden om grip te hebben in plaats van een gladde vloer. Maar misschien moet je toch maar nieuwe kooien kopen of contact opnemen met de winkel of fabrikant om te klagen.

Misschien kun je een stuk triplex of een harde maar gladde plastic plaat op de bodem leggen zodat die weer gewoon glad wordt. Of je kan proberen of je het plastic weer redelijk glad kan schuren. Misschien met een schuurmachine met een bepaalde type schuurpapier erop? Zou je even in een Gamma of iets dergelijk moeten vragen waar je dat dan het beste mee kan doen (want je wilt niet dat het plastic breekt).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel honingzalf (vetramil). Dat had ik ook tegen de dierenarts gezegd. Maar dat was niet handig omdat het onder haar poot is en dat spul dan teveel troep enzo aantrekt. Ze zij in ieder geval dat calendula in dit geval beter was dan honingzalf.

Ik heb vanmorgen niets op haar pootje gesmeerd (natuurlijk wel haar medicijnen gegeven). Ik wil kijken of 1 keer op een dag smeren meer effect heeft.

Wat de kooi betreft, ik zit wel te denken aan een andere kooi maar ik heb tot nu toe nog niets gevonden wat aan de eisen voldeed.

Hij moet nl groot genoeg zijn voor 3 konijnen. En het liefst wil ik er 1 met meerdere verdiepingen met een dichte onderkant. Ik wil ze nl niet op mijn parket hebben anders plassen ze die steeds onder. En die hokken met meerdere verdiepingen voor binnen hebben dezelfde bodem als deze dus dat heeft ook weinig zin.

Waarschijnlijk hebben ze die bodem zo gemaakt om te verkomen dat het konijn uitglijd. Maar ja als ze dan gaan graven op die bodem dan worden die kleine uitstekende randjes (die vierkantjes) ruw. Maar dat probleem is zo goed als opgelost als er bodembedekking in ligt.

Ik heb trouwens op het moment ook het geld niet voor een nieuwe kooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan doe je er wel heel veel bodembedekking in! Mijn konijn had binnen no time de bedekking aan de kant omdat ze blijkbaar liever op de onderplaat zat. Ik heb diverse binnenkooien maar geen enkele heeft profiel op de bodem hoor! Maar die zijn dan ook allemaal meer dan 10 jaar oud.

Maar dan weet ik wel dat ik daar goed op moet letten als ik een nieuwe grotere kooi ga kopen zodra de tweede komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe er niet zo heel veel bodembedekking in hoor (oke nu zit er helemaal geen bodembedekking in omdat ik ze zindelijk wilde maken).

Gewoon een klein laagje over de bodem. Ze graven dat wel een beetje aan de kant maar dan is er maar een klein stukje van de bodem waar ze op kunnen zitten niet de hele bodem.

Volgens mij rend mijn nijn nl steeds heel hard weg (waardoor ze een tijdje op dezelfde plek met haar poten over de ondergrond schuift) als ze ergens van schrikt.

Op het parket is dat niet zo heel erg maar op die plastic bodem haalt het dan blijkbaar haar pootjes open.

Maar dit zijn natuurlijk allemaal maar wat ik denk. Of het ook zo is dat moet ik nog uitvinden.

Trouwens toen ik wel bodembedekking in het hok had gingen ze daar gewoon op liggen en schoven ze niet alles aan de kant. Maar ja nu met dat warmere weer ws weer wel.

Handdoeken graven ze wel altijd aan de kant omdat er 1tje tussen zit die altijd onder die handdoek wil zitten in plaats van erop.

Mijn kooien zijn nu een jaar en een half jaar oud. Zou dus best wel zonde zijn als ik ze nu al zou moeten vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb met Inky, een kleine voedster van 1700 gram ook een tijd getobt met haar pootjes. Ik gebruikte calendulanspray in plaats van zalf, omdat zalf de huid week maakt. 2 keer daags legde ik haar op de rug en sprayde ik het gewoon rechtstreeks op haar sore hocks. Ik heb haar wel gewoon op tegels laten zitten, en aan de linkerkant van het hok over de hele breedte een grote toiletbak neergezet waar ze in plassen en hooi eten. Dit zorgde ervoor dat het hok overal lekker droog en schoon bleef, sinds ze die grote toiletbak heeft werd er oko niet meer naast geplast. Het heeft wel even geduurd voordat de sore hocks helemaal verdwenen waren, het ging met ups en downs. Op regenachtige dagen bleef het extra opletten en extra schoonmaken. Gelukkig heeft ze nu alweer een jaar nergens last meer van.

Ik vraag me af of een handdoek in de kooi wel een goed idee is. Als hier op geplast wordt komen de pootjes toch in de nattigheid terecht. Een tijdje terug had ik ook een kooi met zo'n vierkantjespatrooon op de bodem. Ik legde er een laagje kranten op, dat werkte perfect. En dan aan 1 kant van de kooi een grote toiletbak met een lekkere laag stro en hooi. Hoe zit het nu met de zindelijkheid van haar? Je hebt nu geen bodembedekking liggen om haar zindelijk te maken, maar als ze er regelmatig naast plast is dit verre van ideaal voor haar pootjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik verwissel de handdoeken dagelijks. Ze liggen er ook maar tijdelijk in totdat ik bodembedekking heb gekocht.

Ik heb ergens op internet gelezen dat als haar pootjes zo zijn (dus open enzo) dat je dan het beste handdoeken kan gebruiken en daarna zachte bodembedekking.

Ze zijn op zich wel goed zindelijk hoor. Ze plassen voornamelijk in hun plasbak (die is groot genoeg, ze kunnen er met zijn 3en tegelijk inzitten als ze willen). Nadeel alleen is dat zodra er iets van een handdoek of stof in het hok ligt dat ze daar ook wel eens op plassen. Vandaar dat ik die elke dag verwissel. Ze is wel de enige die niet gecastreerd is dus ik vermoed dat zij degene is die wel eens naast de bak plast.

De pootjes zijn niet zo geworden door nattigheid, dat weet ik zeker want ik maak elke dag het hok weer schoon. En het hok is nooit nat ofzo (ze zitten binnen dus ik heb geen last van regen enzo). Het wctje maak ik om de dag schoon.

Ik denk dat ik vanaf vandaag maar niet meer smeer. Haar pootjes zien er veel beter uit dan een week geleden. Er zit veel meer haar op en de plek is bijna helemaal weg op een klein streepje na.

In mijn beleving hebben alle maatregelingen die ik tot nu toe heb genomen dus wel effect want het pootje is bijna helemaal geheeld.

Ik wil evengoed nog wel een vloerkleed voor het hok leggen en weer bodembedekking in het hok want ik wil niet dat ze zich weer zou openhalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja een ander hok zit er voorlopig niet in want dat staat mijn budget helaas niet toe.

Ik kan er misschien wel tapijttegels in doen. Daar heb ik nog heel veel van liggen. Maar dan moet ik eerst die nog op maat snijden enzo. En dan is het nog maar de vraag of ze daar niet op gaan plassen.

Volgens mij ben ik met zo'n plaat ook behoorlijk wat geld kwijt. Ik ben nl helemaal niet handig dus dan moet die plaat ook precies passen of anders op maat gemaakt worden en dat lijkt me niet goedkoop (maar ook daar heb ik niet echt verstand van, ik kan alleen ikea meubels in elkaar zetten en daar houd mijn bouwkundigheid dan ook wel mee op).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik heb nu kranten in het hok gelegd met daar een handdoek overheen maar dat is ook niet zo'n succes. Ze scheuren nl de kranten aan stukken.

Ik wilde eigenlijk dan hennepstrooisel als bodembedekking gaan gebruiken maar omdat die op was heb ik nu granulaat (van hout) genomen.

Die heb ik wel eens gehad en werkt op zich ook goed. Ik gebruikte die ook voor mijn hamsters en dat spul stoft nauwelijks.

Dus dat heb ik nu dan maar besteld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij ben ik met zo'n plaat ook behoorlijk wat geld kwijt. Ik ben nl helemaal niet handig dus dan moet die plaat ook precies passen of anders op maat gemaakt worden en dat lijkt me niet goedkoop (maar ook daar heb ik niet echt verstand van, ik kan alleen ikea meubels in elkaar zetten en daar houd mijn bouwkundigheid dan ook wel mee op).

Nee hoor, is helemaal niet duur! Meet met een meetlint de bodem op aan de binnenkant van de kooi. Doe het zo secuur mogelijk zodat je precies weet hoe groot de bodem is. Schrijf dit op een briefje en neem mee. (Neem evt nog een digitale foto van de onderbak als je twijfelt of je misschien met naar binnen staande randen in de knoei komt of zo.) Ga naar de grootste Gamma of Praxis of Karwei in de buurt (liefst op een moment dat het niet te druk is) en loop meteen naar de infobalie. Uitleggen wat je nodig hebt en waarom. Er bij zeggen dat je helemaal niet handig bent en een DHZ zaak eigenlijk een beetje eng vind, maar ja je moet nu wel voor je arme konijntje.

Als ze je naar een gang verwijzen gewoon vragen of er niet iemand mee kan lopen, want 'je weet echt niet hoe het hier werkt'.

Dan zoeken ze wel een medewerker die meeloopt en die je een aantal opties voorlegt. Die kan je dan met hem bespreken (wat is goed schoon te maken, gaat het konijn er niet aan knagen, wat kost het,etc.) En vraag ook welk van die opties ze daar voor je op maat kunnen snijden. De meeste grote DHZ zeken hebben een speciale zaagcabine. Kost misschien een paar duppies per zaagsnede (tussen de 0 en de 50 cent, maar met 2 zaagsnedes ben je er al, dus das hooguit een euro duurder), maar dan doen ze het voor je en heb je hem ook precies op maat. Geen heb die maten die je hebt opgenomen en leg uit dat hij er binnen moet passen, want dan stellen ze hem waarschijnlijk een mm kleiner in. Die plaat en de restjes (maar die mag je ook daar laten als je dat wilt) neem je dan mee naar de kassa, en waarschijnlijk krijg je ook een briefje mee met het aantal zaagsnedes, en dat reken je dan af.

Dus je hoeft zelf geen zaag aan te raken als je dat niet wilt! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Morgen is het alweer de laatste dag van de antibiotica kuur.

Haar oogjes zijn inmiddels gewoon weer goed. Haar pootje helaas nog steeds niet.

Het was een stuk minder geworden maar toen kwam het inene net zo erg weer terug. De plek is nu dus weer net zo groot als eerst.

Ik heb nu 2 dagen geen zalf gesmeerd maar het lijkt niet echt effect te hebben.

Ze hebben nu wel bodembedekking in hun hok liggen (sinds gisteren) wat ze netjes laten liggen dus hopelijk helpt dat een beetje. Maar het ziet er naar uit dat ik morgen maar weer de dierenarts moet bellen. Kijken wat die als volgende oplossing heeft.

Ik baal er wel van dat die plek nu weer terug is gekomen. Maar het is gelukkig nog wel nog steeds 1 pootje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel inderdaad daar al naar gekeken. Zal morgen vragen aan de dierenarts of die het kent en heeft en anders bestel ik het wel via internet. Moet alleen nog even kijken waar ik het dan zou kunnen bestellen.

Maar ik wacht eerst wel even af wat de dierenarts er van vind. Als ik dan niks voor haar pootje zelf krijg dan ga ik zelf wel wat proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dunne plaat betonplex kopen en in de bouwmarkt op maat laten zagen.

Ideaal spul, goed schoon te maken en kan goed tegen slijtage/urine.

Als je de bodem goed opmeet dan past de plaat er precies in en gaat niet schuiven. De randen lopen schuin omhoog naar buiten dus verder qua erinpassen zal het geen problemen oplevere.

Let wel er is ook anti-slip betobplex, ga voor de gladde variant. Kosten wegen absoluut niet op tegen die van een nieuw hok. De Praxis zaagt meestal gratis en als je bij de gamma de voordeelpas (gratis) aanvraagt (krijg je direct mee) is zagen ook gratis.

Groetjes Anke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .