Ga naar inhoud

rode kale plekken op achterpoot


noemsi

Aanbevolen berichten

Ik vind de kosten op zich ook niet zo erg. Dit was nog te overzien. Ik heb ook een keer 500 euro moeten betalen nou dan moet je wel even 2 keer slikken.

Alleen nu was ook nog eens mijn fiets kapot dus die moest naar de fietsenmaker en ik heb vrijdag mijn theorie examen voor de auto.

Een ziek konijn past dus niet helemaal in de planning. Het is iig een hele dure week geworden zo.

De dierenarts begon trouwens ook nog over sterrilisatie. Ik heb wel gezegd dat ik daar over na gedacht had maar omdat ze totaal niet hormonaal is en ze juist dat kattige nodig heeft voor haar plaatsje in de groep, het nog niet gedaan heb. Daarbij is mijn andere voedster vorige maand geholpen dus het heeft ook wel een beetje met de portemonee en mijn stress level te maken.

Kan het niet hebben als 2 konijnen zo kort achter elkaar onder het mes zouden moeten. Maar wie weet in de toekomst nog.

Ik ben ook inderdaad wel blij dat ik haar oogjes nog snel heb laten checken. Had niet verwacht dat die ontstoken zouden zijn.

Dat punt gaat dus ook maar op de konijnencheck lijst.

Ik hou wel altijd het eet en drinkgedrag en hun normale gedrag in de gaten en check het uiterlijk maar de oogjes was ik ff vergeten op die lijst. Stom natuurlijk.

Maar ja van je fouten leer je.

aangepast door noemsi
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 80
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Heeft iemand nog tips hoe ik het makkelijkste de calendula zalf op haar pootje kan doen.

Ze houdt er nl helemaal niet van om opgepakt te worden.

Ik geef nu de antibiotica en oogdruppels door haar strak in een handdoek te wikkelen maar voor haar pootje zou ik haar moeten omdraaien en dan gaat ze spartelen enzo.

Dus als iemand een tip heeft graag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft iemand nog tips hoe ik het makkelijkste de calendula zalf op haar pootje kan doen.

Ze houdt er nl helemaal niet van om opgepakt te worden.

Ik geef nu de antibiotica en oogdruppels door haar strak in een handdoek te wikkelen maar voor haar pootje zou ik haar moeten omdraaien en dan gaat ze spartelen enzo.

Dus als iemand een tip heeft graag.

Ik weet niet of je begrijpt wat ik bedoel maar op deze manier hoef je haar niet op te pakken:

Je kan haar bij haar buikje vastnemen en dan haar pootjes naar achter duwen zodat ze volledig plat en uitgestrekt ligt?

Op deze manier was ik ook het kontje van mijn konijn, want op die manier kan ik er makkelijk bij en hoef ik haar idd niet op te pakken :)

aangepast door PYT
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus als ik het goed begrijp als het ware plat op de grond duwen? En dan stevig vasthouden en snel smeren?

Gaat ze dan ook niet spartelen?

Dat zal ik vanavond eens proberen.

Want vanmorgen ging ze dus zo hard spartelen dat het een beetje ging bloeden, en toen was ik nog niet eens met haar pootje bezig maar mer de antibiotica.

Bij de dierenarts was ze echt super rustig (op het ene beetje in de dierenarts haar vinger na).

Maar hier thuis is ze weer hetzelfde monster dat niet geaaid wil worden of stil wil blijven zitten.

Ik heb nu maar geprobeerd haar zalf op te doen door te wachten tot ze zelf languit gaat liggen en dan stiekum wat op haar pootje te doen maar dan kan ik het niet uitsmeren ofzo want dan is ze allang alweer weggespurt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry hoor......ik had je eerste post verkeerd gelezen....er staat ..gisteren had ze dit nog niet....ik las sinds gisteren......

Was trouwens ook helemaal niet aanvallend bedoeld .....

Oke dan is het goed :mdr:

Toch weer het interpreteren van tekst. Het lijkt dan aanvallend terwijl dat niet zo bedoeld wordt.

Nou wordt ik ook wel wat prikkelbaarder als ik me zorgen maak om me kindje (oftewel mijn nijntje). :$

Maar goed ik ben ondertussen naar de DA geweest en het was ook wel nodig ook.

Dus alles is weer vergeven en vergeten.

En nu op naar het volgende probleem :P

Hoe krijgen we het zalfje op het wondje zonder dat madam als een gek gaat spartelen en het nog erger maakt dan het al is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon als ze staat, pak je haar bij het buikje vast en duw je tegen haar bovenbenen zodat haar pootjes naar achteren strekken, en zodat ze dus volledig uitgestrekt ligt met de pootjes open.

Als konijnen zelf gaan liggen dan liggen de pootjes bij elkaar, alsof het konijn op haar zij ligt. Maar op deze manier ligt ze dus volledig op haar buik met de pootjes uit elkaar?

Snap je?

Het is moeilijk uit te leggen :P

Ohja en het spartelen, bij mij wil ze dan wel terug recht komen maar je kan daar dan heel goed rond je arm houden zodat ze wel blijft liggen!

Succes! :)

aangepast door PYT
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee ze ligt gewoon op de grond of op een tafel ofzo (dan kan jij haar makkelijker vasthouden) en gewoon op haar buik!

Kijk, ze zit gewoon ergens. Jij neemt haar vast bij haar buikje en pakt haar niet op, je laat haar gewoon staan. Dan duw je, terwijl je haar buikje vast hebt, tegen haar bekken zodat ze haar pootjes gaat strekken. Je duwt dus eigenlijk zodanig tegen haar benen zodat ze plat gaat liggen op haar buik met de pootjes naar achteren gestrekt (en niet opzij zoals konijnen zelf gaan liggen).

Kon ik nu maar een foto maken, maar dat gaat nu niet.. was zoveel simpeler geweest ;)

aangepast door PYT
Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je al wat meer? Mijn Nijn lijkt hetzelfde te hebben. Heb net de DA gebeld. Hij zei dat ik tot na het weekend moest afwachten en goed in te gaten houden, schoon houden en eventueel insmeren. Als ze goed blijft eten en drinken tot na het weekend in de gaten houden.

Maar ik maak me druk. Zie het zojuist! En zit te overwegen om morgen maar naar de DA te gaan. Dit zou mijn eerste bezoekje zijn. Ik heb haar nog minder dan een jaartje. En ze heeft nooit ergens last van gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij was dit ook het eerste bezoekje aan de DA met haar. Zij had ook nooit wat tot ze 1 jaar oud werd. Toen kreeg ze af en toe inene een traan oogje, ze heeft een periode gehad dat ze heel erg stonk naar poep en nu op de een van de andere dag heeft ze inene haar pootje beschadigd.

Maar ik ben zeker blij dat ik niet langer heb gewacht. Want vanmorgen bloedde het een klein beetje doordat ze wat te wild spartelde.

En dat terwijl het gisteren er niet eens zo heel slecht uitzag.

Ik zou gewoon naar de DA gaan met je konijntje. Beter voor niets dan dat ze wel ernstig ziek wordt. Ik zou zeker niet wachten tot na het weekend. Als het er echt al uitziet als een wondje dan kan dat zonder behandeling volgens mij alleen maar erger worden.

Ik kreeg trouwens meteen antibiotica mee van de dierenarts. En ik moest calendula zalf erop smeren (dat verkopen ze niet bij de dierenarts zelf maar bij de drogist).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een kleine tip mocht de calendulazalf niet werken, Paw Wax werkt ontzettend goed bij sore hocks! Dit is een zalf speciaal ontwikkeld voor de kussentjes van de pootjes van de hond die ook erg gevoelig zijn, zodat er wat meer eelt op komt. Paw wax is vaak wel verkrijgbaar bij de dierenarts, soms moet het even besteld worden. Ook is het te koop via internet.

Hier wat meer informatie over paw wax:

http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/25113-info-middel-voor-sore-hocks-pododermatitis.html

Noemsi, houd het oogje goed in de gaten en mocht je terug moeten naar de DA, vraag ook of het gebit eens gecontroleerd kan worden. Vaak is ooguitvloeiing een gevolg van haken op de kiezen die nog niet merkbaar voor eetproblemen zorgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts heeft wel in haar bekje gekeken.

Ze heeft niet precies verteld wat ze daar zocht maar als ze haken zou hebben dan zou ze dat dan toch gezien moeten hebben of niet?

Maar ik zal het in de gaten houden.

Ik weet nu ook hoe ik moet kijken of ze ontstoken oogjes heeft dus dat kan ik ook vaker gaan doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen mijn nijn nog klein en onhandelbaar was en wilde de nagels van haar achterpoten knippen dan zette ik haar iop de bank met haar kop naar me toen en dan ging ik naast haar zitten en nam haar bovenlichaam en kop dan tussen mijn bovenarm en mijn zij, dan zat de kap als het ware klem onder de oksel. Dan kon ze geen kant op en bleef ze ook sneller rustig zodat ik gewoon haar achterpootje kon vastpakken. Misschien helpt dit bij jou konijn ook zodat je kan smeren?

(nou was die van mij maar een kilo, dus misschien minder sterk dan die van jou, maar zo heb ik het van de DA geleerd...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

haken op de kiezen kun je vaak niet zien zonder het konijn onder narcose te brengen, je moet dan echt diep in de mond kunnen kijken en ook een beetje want mondweefsel opzij kunnen duwen, wat een wakker konijn meestal niet toestaat.

dus haken kunnen wel hoor.

overigens is een ontsteking onder de voeten dus hetzelfde als sore hocks he, want pododermatitis, betekent letterlijk "ontstoken huid van de voet".

dus die pawwax is dan een hele goeie, mocht het nog een keer gebeuren, of als dit niet aan gaat slaan nu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Chani:

Komen haken dan ook elke keer weer terug?

En zijn er dan nog voeraanpassingen die ik kan doen waardoor ze niet erger zouden kunnen worden? Ik zal iig na de oogdruppel periode eens kijken of haar ogen nog ontstoken zijn. Als ik dan terug zou moeten voor haar pootje dan vraag ik het meteen van die haakjes.

Kan ze trouwens ook tijdens een haakjes operatie gecastreerd worden? Of is dat teveel van het goeie in een keer.

@ Bianca:

Die manier ga ik ook maar proberen. Want ze spartelt nu steeds zo erg dat ze het pootje openhaalt. Dan kan ik volgens mij net zo goed niet smeren lijkt mij.

Maar ik ga jou manier ook proberen. Wie weet blijft ze dan wel rustig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

haken kunnen terugkomen, dat hangt van de oorzaak af. als de kiezen geen goede stand hebben en daardoor niet afslijten, dan komt het terug wat je ook doet.

komt het doordat je konijn te weinig vezels eet, dan kun je daar zeker wat aan doen en komt het misschien niet terug. belangrijkste is dat je konijn hooi eet. en dan het liefst zo veel mogelijk. of gras natuurlijk, dat maakt niet uit. en verder kun je een bikssoort nemen met zo veel mogelijk vezels, zoals science selective. dat kan echt helpen.

maar goed, het hoeven helemaal geen haken te zijn he, maar dat zou kunnen. merk je ook dat je konijn bepaalde dingen nu niet meer eet terwijl dat eerst wel zo was?

ik weet verder niet of het tegelijkertijd met een castratie kan, maar dat kan je DA je wel vertellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan de beweging met je twee handen doen totdat ze dus in de juiste positie ligt (languit met de pootjes naar achteren gestrekt). En als ze zo ligt kan je één hand vrij maken voor de zalf idd! Hopelijk is het gelukt ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop inderdaad niet dat het haken zijn. Maar het is nu misschien wel even handig om dat soort dingen van te voren te weten.

Ik wil haar namelijk nog niet castreren enzo omdat ze nu juist een beetje van zich af bijt tegenover de andere 2.

Ik wil haar dus liever ook niet apart gaan moeten zetten enzo. Of teveel onder narcose (want ja daar ben ik nog steeds erg bang voor aangezien ik 1 konijn door narcose verloren heb). Ik moet mezelf altijd mentaal voorbereiden op zo'n operatie.

Dus ik hoop echt dat ze geen haakjes heeft.

Ze eet gewoon nog alles wat ze eerst ook at. Ze heeft geen dieet veranderingen ondergaan ofzo. Ze krijgt dezelfde biks als toen ze baby was. Ze krijgen hetzelfde hooi en groenten.

Ik merk wel dat ze nu alledrie wat minder hooi eten dan eerst maar dat kan denk ik ook door de warmte komen want nu het iets minder warm is eten ze iets meer hooi. Maar verder eet ze gewoon alles wat ik haar voorschotel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haken weghalen en castratie kan tegelijk, in ieder geval kon het bij mijn ram. Hij was immers toch al onder narcose. In mijn geval is het een konijn waarbij de stand van de kaken verkeerd is waardoor ik regelmatig naar de DA moet om ervoor te zorgen dat hij weer normaal kan eten. Met enige aanpassingen in het voedingsschema is het prima te doen, hij is vorig jaar 5x onder narcose geweest en dit jaar pas 3x geweest, als het zo goed blijft gaan (ieh, durf het eigenlijk niet te zeggen, karmakwestie) hoop ik dat het dit jaar bij maximaal 4x kan blijven!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja daar kijk ik nou niet echt naar uit.

Maar het lijkt al beter te gaan met haar oogjes.

Het oogje rechts heb ik vanmorgen even wat beter kunnen bekijken en het was gewoon wit ipv rood (slijmvliezen daar).

Dus ik denk dat de oogdruppels wel aanslaan.

Ik maak me op het moment meer zorgen om het pootje.

Ik krijg nu wel de zalf er wat makkelijker op. Ik heb nu een schoteltje met calendula zalf erop en daar zet ik haar poot in. Nadeel is alleen dat ze het er meteen af likt dus ik betwijfel of die zalf wel nut heeft.

Met antibiotica geven blijft ze nog wel spartelen waardoor ze het pootje weer extra beschadigd. Daar wordt ik dus niet echt blij van.

Ze hebben nu wel al handdoeken in het hok liggen en ik heb een oud gordijn op de parketvloer gelegd.

Alle beetjes helpen lijkt mij.

Ik wil ze straks als het wondje weg is denk ik weer op vlas zetten dus ik ben wel al aan het kijken waar ik dat goedkoop kan krijgen. Maar dat wil nog niet echt lukken.

Het wondje ziet er ook nog niet beter uit. Maar er zit volgens mij wel wat meer haar op haar pootje.

Blijft dus nog even spannend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je niet proberen om het zalfje goed in te wrijven? Of gaat ze dan ook spartelen? Of een soort van verbandje om haar pootje doen?

Het likken aan die zalf kan toch geen kwaad he?

Het is natuurlijk wel een heel vervelend plaats.. maar dat er al wat meer haar op komt lijkt me toch een goed teken.

Hopelijk komt het snel goed!

aangepast door PYT
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .