Ga naar inhoud

Met Eefje naar de dierenarts...


Jorieke

Aanbevolen berichten

Ik ga zo met Eefje naar de dierenarts en ik vind het doodeng.

Op 4 juli jl. hebben we broer Sjaak naar Aniek in Overijssel gebracht.

Eefje was toen ook mee, omdat we toen nog dachten dat Eef een ram was :$

Eefje mocht weer mee naar huis, zodat ze na de castratie van de heren, gekoppeld kan worden.

Toen we weer thuis waren (na een rit van anderhalf uur heen, anderhalf uur terug), merkte ik dat Eefje aan het niezen was. Natuurlijk gelijk op internet gezocht wat het kon zijn en ik heb ook contact op genomen met Aniek, zij verwees me door naar Cindy (BRC).

Het niezen ging niet gepaard met snot en/of natte pootjes.

Daarnaast at Eefje goed, was ze vrolijk in de ren binkies aan het maken en toonde ze absoluut geen zieke indruk.

Na een paar dagen toch maar de dierenarts gebeld, want ik vond dat niezen erg vreemd.

Daarnaast kreeg ze ook wel grom- en aanval neigingen. Cindy legde me uit dat dit soort symptomen vaak samenhangen met een (schijn-)zwangerschap. Hè nee! Niet weer!

Eefje was precies 3,5 maand toen ze voor het laatst met broer Sjaak was, dus de kans op zwangerschap is wel héél klein. Maar je zal zien: hebben wij weer...

Het niezen was na een week weer over. Heel af en toe een klein niesje, maar goed, daar maakte ik me geen zorgen over.

Gister begon ze wéér te niezen en het leken wel van die aanvallen, alsof ze er in bleef hangen. Maar géén snot, geen natte voorpootjes, ze komt nog steeds levendig over. Eet ook goed (groente en biks en hooi), keutels zien er ook goed uit, enzovoort.

Ik heb haar lekker op schoot genomen, geknuffeld en gezegd dat het allemaal wel goed komt. En toen voelde ik een bult. Niet zo'n heel grote, maar wel één waar ik erg van schrok. Ik heb nog geprobeerd te kijken: misschien heeft ze zichzelf gekrabd, misschien ergens aan blijven hangen. Maar ik kon het niet goed zien, mevrouw stelt het niet op prijs als je haar grondig onderzoekt...

Heb gelijk de dierenarts gebeld en ik kan vandaag komen. Over 20 minuten moet ik er zijn, ik ben doodsbang, eerlijk gezegd.

De bult zit bij haar linker voorpoot, ik denk dat ik het 't beste kan omschrijven als "in de oksel".

Duimen jullie voor me dat alles goed is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pfew, gelukkig niets ernstigs!

Het bultje bij haar voorpootje is littekenweefsel, er heeft waarschijnlijk ooit een wondje gezeten en omdat ze in principe altijd met andere konijnen heeft gezeten, heb ik het nooit eerder gevoeld (toen knuffelden we minder vaak: ze had genoeg knuffeltjes om haar heen).

Ze heeft het bultje helemaal bekeken en sloot een tumor of abces al direct uit.

Het niezen duurt nu 2 weken (met tussenpozen) en daarom heeft ze wel antibiotica gekregen.

Moet nu met een spuitje 2x per dag 0.7 ml in d'r bekkie druppelen. Mij benieuwen of dat gaat lukken, nooit eerder bij een konijn gedaan!

En wat betreft het grommen en piepen (wat wijst op (schijn)zwangerschap), dat vond de dierenarts ook zo goed als uitgesloten.

Eefje was gister precies 4 maanden oud en de DA vindt het nog wat jong voor zwangerschap. Ze denkt eerder dat Eefje dit als karakter heeft: wat wilder. Ze is ook behoorlijk nieuwsgierig, ze kwam zelf al de katten vervoerbox uit gewandeld en keek rustig rond.

Toen de DA haar ging onderzoeken, ging ze keihard grommen.

Longetjes nagekeken, klonk helemaal schoon. Dus dat niezen is niet iets ernstigs, want er is duidelijk geen verstopping en snot.

En ook gelijk even voor Raf en Rob gevraagd, qua castratie.

Zij houden het echt op 5 maanden, maar kunnen eventueel wel eerder castreren, alleen is er een iets groter narcose-risico. Hoe jonger, hoe meer risico.

Mjah, als mijn partner terug van vakantie is, dan zijn Raf en Rob ook 4,5 maand, dus die 2 weken eerder zullen toch wel meevallen?

Ben in ieder geval blij dat Eef gezond is!

Thanks voor het duimen allemaal!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De spuit in een keer achter haar voortanden plaatsen en rustig naar binnen spuiten.

Druppelen ga je echt niet redden !

Ik geloof dat je da niet echt beseft dat een voedster van 4 maanden toch echt wel zwanger kan worden als je pech hebt.

We zien er ook genoeg hier op het forum voorbij komen.

Ze bevallen dan met 5 maanden leeftijd.

Jammer dat je da er anders over denkt....dit kan toch veel mensen in de problemen brengen.

Met fout advies.....in de trant van laat de man met 5 maanden helpen en de voedster hoeft niet apart ect....

Dan ben je mooi de pissang...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is dat ik dit topic nu pas lees, maar vergeet niet dat ze geent is en vaak krijgen ze daar een reactie op doormiddel van een bult, soms zelfs super groot, dus waarschijnlijk is het gewoon een entreactie en niet eens littekenweefsel van een oude wond..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof dat je da niet echt beseft dat een voedster van 4 maanden toch echt wel zwanger kan worden als je pech hebt.

We zien er ook genoeg hier op het forum voorbij komen.

Jammer dat je da er anders over denkt....dit kan toch veel mensen in de problemen brengen.

Met fout advies.....in de trant van laat de man met 5 maanden helpen en de voedster hoeft niet apart ect....

Dan ben je mooi de pissang...

Eefje was precies 3,5 maand toen ze voor het laatst met broer Sjaak was, dus de kans op zwangerschap is wel héél klein. Maar je zal zien: hebben wij weer...

Maar volgens mij heeft de DA wel gelijk dat een voedster van 3,5 maand echt niet zwanger is, lezen Cindy.. En de mannen zitten al apart dus er kan ook niks meer gebeuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn rammen zijn met 3,5 a 4 maand gecastreert. Niets aan de hand! Volgens mij valt de narcose wel mee op die leeftijd zolang ze maar fit zijn.

En met antibiotica geven moet je duidelijk hebben dat jij de baas bent! Dus stevig vastpakken en spuit in haar bekje stoppen.

Oja mijn voedster bromt ook altijd, beetje een apart geval..

Link naar reactie
Delen op andere sites

De spuit in een keer achter haar voortanden plaatsen en rustig naar binnen spuiten.

Druppelen ga je echt niet redden !

Ik geloof dat je da niet echt beseft dat een voedster van 4 maanden toch echt wel zwanger kan worden als je pech hebt.

We zien er ook genoeg hier op het forum voorbij komen.

Ze bevallen dan met 5 maanden leeftijd.

Jammer dat je da er anders over denkt....dit kan toch veel mensen in de problemen brengen.

Met fout advies.....in de trant van laat de man met 5 maanden helpen en de voedster hoeft niet apart ect....

Dan ben je mooi de pissang...

Het ging niet om die 4 maanden, ik heb wel verteld dat Eefje voor het laatst met 3,5 maand bij haar broer had gezeten. En ze heeft ook wel gezegd dat het dan een zeer kleine kans is dat Eefje (schijn)zwanger is. Ze heeft niet gezegd dat het onmogelijk is.

En ze heeft ook niet gezegd dat ik Eefje met haar broers samen kan zetten. Ze wil de rammen ook wel castreren, alleen is het risico bij jonge konijnen ietsje groter m.b.t. de narcose. Ik ben ergens wel opgelucht dat ze voorzichtig is.

En bedankt voor de tip van het spuiten, want ik heb net zitten kl*ten als een gek. De AB zit meer op mijn broek, dan in het bekkie van Eefje. Ik geef morgenochtend opnieuw, ik ga haar nu even niet meer lastigvallen. Heeft al teveel stress gehad vandaag en ze gaat al grommen als ik er aan kom...

Het is dat ik dit topic nu pas lees, maar vergeet niet dat ze geent is en vaak krijgen ze daar een reactie op doormiddel van een bult, soms zelfs super groot, dus waarschijnlijk is het gewoon een entreactie en niet eens littekenweefsel van een oude wond..

Ja, ik heb ook gezegd dat ze geënt was, maar ik wist de plek van het spuiten niet meer zo goed. Ik dacht dat dat in haar nekvel was, want jouw dierenarts had gezegd dat ik daar goed overheen moest wrijven, zodat er geen bult zou ontstaan.

En deze bult zit meer bij haar voorpoot, aan de onderkant (ik denk op de plek van de oksel). Volgens mij had jouw dierenarts daar niet gespoten, toch?

Maar mijn DA had wel gezegd dat het best door de enting kon komen en dat ik me er geen zorgen over hoefde te maken.

Mijn rammen zijn met 3,5 a 4 maand gecastreert. Niets aan de hand! Volgens mij valt de narcose wel mee op die leeftijd zolang ze maar fit zijn.

En met antibiotica geven moet je duidelijk hebben dat jij de baas bent! Dus stevig vastpakken en spuit in haar bekje stoppen.

Ik wil nog even van Aniek weten hoe het nu met Sjaak is. Dat is een broer van mijn rammen en eigenlijk eenzelfde type konijn. Ook qua karakter lijken Sjaak en zijn broers erg veel op elkaar. En aangezien Sjaak vorige week geholpen is, zie ik hem wel een beetje als voorbeeld voor mijn rammen. Als het met hem goed gaat, durf ik het met Raf en Rob ook wel aan.

Ja, ik weet dat ik de baas ben. Maar mijn Eefje denkt af en toe dat zij hier de wetten bepaald. Als ik haar eetbakje weg wil halen, valt ze me ook aan :P Ik moet het nog even goed oefenen, want AB inspuiten is nog behoorlijk moeilijk, zeg!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik deed het altijd op het puntje van een blaadje witlof, die hield ik dan voor hun neus zodat ze het opaten, zo zag je precies of ze het binnenkregen! Mocht dat niet werken kun je altijd proberen haar strak in een handdoek te wikkelen, kan ze geen kant op ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het nog een keer met de spuit geprobeerd vanmorgen.

Er moet 0.7 ml in de spuit en ik heb nu ietsje meer gedaan: 0.9 ml.

Er valt namelijk ook wel een druppel of 2 op mijn broek. Dat compenseert de 0.2 ml wel.

Het was even knokken en ik dacht af en toe echt dat ik haar pijn deed of zou fijnknijpen, maar na een minuut of 5 gaf ze zich over en deed ze zélf haar bek open. Slim konijn.

En ja, weer een piep klein beetje op de handdoek die ik op schoot had gelegd (ik leer en ik leer en ik leer)

En daarna kreeg ze een klein stukje wortel als beloning.

Heb haar niet meer horen niezen, maar dat zal vast de AB niet zijn :P

AB moet je altijd afmaken, hè? Dus dat wordt 10 dagen worstelen met m'n konijn... :whistle2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wel aan te raden de AB-kuur helemaal af te maken:yes:

Gelukkig is het niets ernstigs:D

Dat doe ik ook wel, inderdaad. Baat het niet, dan schaadt het niet.

Het lijkt ook wel alsof ik allemaal dieren heb, die opeens niets meer mankeren als we bij de dierenarts zitten.

Paar weken geleden zat ik met hond Sammy bij de DA. Meneer kon niet meer op zijn voorpoot staan na een stoeipartij met zijn broers. Wondje in zijn voorpoot en dat deed zo veel pijn, dat ie ook niet meer wilde wandelen. Zelf op het strand bleef ie zitten (terwijl hij normaal als eerste bij het water is) en moest ik hem optillen.

Toch maar naar de DA en ja hoor... meneer rende naar de auto, sprong er in en huppelde vrolijk de wachtkamer in. Grrr...

Oké, het bleek achteraf zijn enthousiasme te zijn, want hij mankeerde wel wat. Maar toch...

En Eefje precies hetzelfde: is al 2 weken (met tussenpozen) aan het niezen en nu is mevrouw opeens gestopt...

Maar goed, beter een AB kuur, dan dat ze het straks chronisch heeft.

Ze is nu overigens lekker aan het binken en rondrennen in de ren. En maakt haar broers echt helemaal gek, door vrolijk voor hun ren te paraderen. De mannen komen in de puberteit... ik ga maandag de DA bellen, ze MOETEN geholpen worden. Ik ga er niet meer mee wachten.

Ik zie nu vanuit het raam, als ik over mijn laptop heen kijk, de heren moeilijk doen om hun zusje bij te houden. Die rent vrolijk van links naar recht te binken en de mannen rennen met haar mee. Leuk gezicht.

aangepast door Jorieke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet de kuur zeker af maken hoor, maar met AB gaat "baat het niet, schaadt het niet" niet helemaal op, zo goed is AB niet voor het lichaam. Ook de goede bacteriën gaan er aan. Dus niet iets dat je zo maar even moet geven. Maar zo bedoelde je het natuurlijk ook niet, dat snap ik wel. :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, zo bedoelde ik het inderdaad ook niet ;)

Heb Eefje net even in de ren gehad en ze was vrolijk aan het binken.

Maar het niezen begon ook weer... Dus misschien was het niet zo verstandig (kunnen weersomstandigheden invloed hebben op niezen? Zoals het ook invloed kan hebben bij mensen bijvoorbeeld met griep?)

Eefje staat sinds het 'noodweer' in de schuur. Uit de wind en regen. Ik denk dat ik haar daar voorlopig maar even laat staan, sowieso totdat de kuur van 10 dagen afgerond is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .